آخرین ارسال‌ها

سوالات من در مورد موسیقی فیلم

projektnoire

هنرمند
عضو سایت
6/2/17
470
23
آهنگسازی که برای فیلم یا بازی آهنگسازی میکنه خودش هم باید به سکانس ها و صحنه ها نظارت داشته باشه
درستش اینه که شرکت/استودیوی فیلم یا بازی سازی فیلم و بازی رو بدون صدا به شما نشون بدن، یعنی یک بار حداقل شما همه چیز رو باید ببینی.
(مثلا محل کار من، بازی رو دادن خودم بازی کنم، باحال نیست؟ :D )
پس لازمه که به صحنه های مختلف و محیطی که باهاش طرفی آشنا باشی. مثلا فرض کنیم یک جا جنگ سخت درگرفته، طبیعتا صداسازی و موسیقی باید بتونه استرس و اضطراب جنگی رو منتقل کنه.
پس این از این سوال شما.

کار هماهنگی و تدوینش رو انجام بده یا واگذار میکنن به شخص دیگه ای؟
در مورد بازی، باید بگم که معمولا خود بازی‌ساز ها - چون بلدند با Engine ها کار کنند - بعد از دریافت صدا و موسیقی اون رو میچسبونن به بازی. کار سختی نیست البته، چون ابزار براش بسیار زیاده. در مورد فیلم اطلاعی ندارم ولی مطمئنم که جزء شرح وظایف Sound Designer یا Composer نیست که صداگذاری رو انجام بده (صدابرداری و صداگذاری جفتشون «هنر» های جداگانه محسوب میشن حتی!)

آیا مهم هست که حتما digital work station آهنگساز باید قابلیت کار بر روی فایل های ویدئویی رو داشته باشه؟
برای بازی، بله. البته شما می‌تونید در FL یا Cubase یا حتی نرم‌افزارهای رایگان (مثل LMMS ) کارتون رو انجام بدید، سپس Turn ها (یا بهتر بگم Transition ها) و سایر موارد که در (به طور خاص) بازی ویدئویی رخ میده رو با نرم افزاری مثل FMOD هندل کنید.
کار صدا و موسیقی روی بازی کمی پیچیده تر از سینماست. در سینما شما صرفا یک مدیوم غیرتعاملی دارید، صرفا داره دیده میشه، هیچ چیز در فیلم دست مخاطب نیست، مثلا شما Inception رو فرض کنید، در صحنه های آخر شما می‌تونید شخصیت کَب رو کنترل کنید؟ خیر.
بازی ها مدیوم های تعاملی هستند، پس تغییراتی که ناگهان در بازی رخ میدن هم شما باید بتونید هندل کنید، مثلا GTA رو در نظر بگیرید (از جهت گیم‌پلی به شدت گسترده‌ش)، شما دارید راه میرید که یک دفعه، یک پلیس دنبال شما میکنه. آیا موسیقی یا صداهای راه رفتن عادی، باید با مواقع تعقیب و گریز یکی باشه؟ مسلما خیر. پس لازمه که ابزارهای ما بتونن این تغییرات رو پوشش بدن.
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,645
53
.
سوالی که برام مطرح هست اینه که آهنگسازی که برای فیلم یا بازی آهنگسازی میکنه خودش هم باید به سکانس ها و صحنه ها نظارت داشته باشه و کار هماهنگی و تدوینش رو انجام بده یا واگذار میکنن به شخص دیگه ای؟
بیشتر این سوال رو برای این پرسیدم که بدونم آیا مهم هست که حتما digital work station آهنگساز باید قابلیت کار بر روی فایل های ویدئویی رو داشته باشه؟
بدیهیه که تدوین فیلم با تدوینگر هست، نه آهنگساز. و اون هم قبلاً انجام شده (قبل از اینکه آهنگساز یک نسخه از فیلم رو دریافت بکنه). آهنگساز یک نسخه ی تدوین شده تحویل میگیره. اگه قرار بشه که بعد از ساخت موسیقی تدوین بشه که دیگه همه ی تایمهای موسیقی به هم میریزه! البته بعضی فیلمها هستند (مثل فیلمهای موزیکال) که موزیک اونها قبلآً ساخته میشه (حتی قبل از فیلمبرداری). چون بر اساس اون موزیک در صحنه بازی و فیلمبرداری میشه.

در پروژه های در پیتی (مخصوصاً سریالها) بعضاً دیده میشه که کارگردان باز آخر کار ایده عوض کرده و بعد از آهنگسازی بعضی جاها رو مجدداً تدوین کرده! که معمولآً در این اوضاع شروع میکنند به خواهش کردن از آهنگساز که یک تکه ی متفاوت مجدداً براشون دست و پا کنه!

نه! اون اسکرینِ فیلم که در DAW ها یه گوشه نمایش داده میشه، صرفاً برای سهولت در تایم گیری و چک کردن و سینک کردن موزیک توسط آهنگساز هست. وگرنه اصلآً قرار نیست که آهنگساز روی خود فیلم کار کنه. هیچ DAWی هم قابلیت تدوین فیلم نداره!
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
واقعا ممنون.
یه مقدار میخوام در مورد تمپو در موسیقی فیلم بدونم... این همیشه برام سوال بوده که میزان ها بر اساس سکانس ها تغییر میکنند؟ یا کلا یک فیلم از اول تا اخر مثلا روی میزان 4/4 موزیکش ساخته میشه؟
کلا در مورد تغییر tempo موسیقی فیلم میخوام بدونم...
ببینین به طور مثال یک صحنه ی درگیری داریم که دقت کردم و اگه اشتباه نکنم نت های چنگ و دو لاچنگ بیشتر خودشون رو نشون میدن....
اما در صحنه های عاشقانه به طور مثال نتهای با کشش بیشتر...
حالا همیشه برام سوال بوده که آیا tempo این جور سکانس ها در یک فیلم تغییر میکنه یا میزان ها تغییر میکنن؟
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,645
53
.
واقعا ممنون.
یه مقدار میخوام در مورد تمپو در موسیقی فیلم بدونم... این همیشه برام سوال بوده که میزان ها بر اساس سکانس ها تغییر میکنند؟ یا کلا یک فیلم از اول تا اخر مثلا روی میزان 4/4 موزیکش ساخته میشه؟
کلا در مورد تغییر tempo موسیقی فیلم میخوام بدونم...
ببینین به طور مثال یک صحنه ی درگیری داریم که دقت کردم و اگه اشتباه نکنم نت های چنگ و دو لاچنگ بیشتر خودشون رو نشون میدن....
اما در صحنه های عاشقانه به طور مثال نتهای با کشش بیشتر...
حالا همیشه برام سوال بوده که آیا tempo این جور سکانس ها در یک فیلم تغییر میکنه یا میزان ها تغییر میکنن؟
اگه منطورت کسر میزانها هست، هیچ محدودیتی نیست و تابع هیچ قانونی! صرفاً تابع ایده ی آهنگساز هست که چه کسر میزانی برای چه سکانسی استفاده بشه. و البته این کسر میزانها و حتی تمپو، در خلال یک قطعه هم میتونه بارها تغییر بکنه.
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
اگه منطورت کسر میزانها هست، هیچ محدودیتی نیست و تابع هیچ قانونی! صرفاً تابع ایده ی آهنگساز هست که چه کسر میزانی برای چه سکانسی استفاده بشه. و البته این کسر میزانها و حتی تمپو، در خلال یک قطعه هم میتونه بارها تغییر بکنه.
اونوقت ترکیب کردن این ها تکنیک خاصی داره؟یا اصطلاح خاصی؟
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,645
53
.
منظورتو از "ترکیب کردن" متوجه نشدم. ترکیب چی؟
 

DANIEL ADHAMI

هنرمند
عضو سایت
منظورتو از "ترکیب کردن" متوجه نشدم. ترکیب چی؟
منظورم از اتصال چندین نوع مختلف میزان در یک قطعه هست... گفتم شاید یجور تکنیکی داشته باشه... شایدم ذهنیتم براش این سوال پیش اومده فقط و اشتباه باشه...
سوال مهم تر اینکه آیا یک موسیقی برای فیلم یا بازی باید صرفا با سازهای زنده انجام بشه؟
میشه نمونه هایی رو نام ببرین که فقط وفقط با سمپل لایبرری ها ساخته شده باشن؟ از بازی ها و یا فیلم های مطرح
 

projektnoire

هنرمند
عضو سایت
6/2/17
470
23
سوال مهم تر اینکه آیا یک موسیقی برای فیلم یا بازی باید صرفا با سازهای زنده انجام بشه؟
الزامی نیست، بسته به شرایط و صدا و البته تکنیک های نوازندگی (که در بعضی سازها، استفاده از سمپل و لایبرری شبیه نوازنده زنده در نمیاد، مثل ویولن) ممکنه همون صدای سمپل و ... پذیرفته بشه. ضمن این که در بازی بخصوص، استفاده از موسیقی سینتی‌سایزری هم خیلی معموله.

میشه نمونه هایی رو نام ببرین که فقط وفقط با سمپل لایبرری ها ساخته شده باشن؟ از بازی ها و یا فیلم های مطرح
کارهای Martin Stig Andersen. البته ایشون خودش دیزاین صدا انجام میده، بازی هایی هم که کار کرده Limbo و Inside هستند. همچنین آهنگای بازی FEZ که کاملا Chiptune کار شدن (دقیقا بستگی داره به چیزی که میخوای بسازی).
در مورد فیلم هم، هانس زیمر یه سری توضیحات داره در مورد استفاده از سینتی‌سایزر در موسیقی فیلم، ولی خب قسمتهای غیر سینتی‌سایزری موسیقی فیلم های مطرح عموما با ساز زنده ضبط شدن (حتی ساندترک های Tron Legacy که Daft Punk ساخته).
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,645
53
.
منظورم از اتصال چندین نوع مختلف میزان در یک قطعه هست... گفتم شاید یجور تکنیکی داشته باشه... شایدم ذهنیتم براش این سوال پیش اومده فقط و اشتباه باشه..
این "ترکیب" محسوب نمیشه. تغییر در کسر میزان، تمپو و آرایشهای ریتمیک در طول یک قطعه ترکیب نیست. ترکیب موقعی هست که چند حرکت و آرایش متفاوتی از ریتم بصورت موازی در کنار هم انجام بشه که بهش "پُلی ریتمی" میگیم.
 
بالا