1. بخش مرکز دانلود افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه
  2. بخش مقالات افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه

سوالات من در مورد موسیقی فیلم

شروع موضوع توسط DANIEL ADHAMI ‏1/10/17 در انجمن موسیقی متن ( OST )

تاپیک سوالات من در مورد موسیقی فیلم تالار موسیقی متن ( OST ) در persian-music.org.

برچسب ها:
  1. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    930
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Every where that there is Music
    امتیازات:
    +592 / 6 / -2
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, StudioOne
    عرض ادب و احترام.
    دوستان به نظر شما آهنگسازی برای فیلم هایی مثل American pie یا از این دست فیلم ها تفاوتش با آهنگسازی برای فیلم هایی مثل king of the ring یا harry potter چی میتونه باشه؟
     
  2. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,161
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +7,792 / 8 / -6
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    سوالت خیلی کلّیه دنیل.
    تفاوت در چی؟ تفاوتهای خود موسیقی یا عوامل خارج از خود موسیقی؟ ژنر؟ استراکچر؟ مود؟ دستمزد؟ . . .
    سوال رو کمی بیشتر باز کن و دقیق تر.
     
    • موافقم موافقم x 1
    • دوستانه دوستانه x 1
  3. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    930
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Every where that there is Music
    امتیازات:
    +592 / 6 / -2
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, StudioOne
    مثل همیشه استاد فرهود عزیز و محترم واقعا ممنون.
    چقدر جالب،انگار هرچی آدم سوال میپرسه و بیشتر جلو میره میبینه دنیای متفاوت تری پیش روشه... اصلا تاحالا به قسمت ژنر و استراکچر و دستمزدش فکر نکرده بودم...
    درسته سوالم در اصل اول در مورد تفاوت های خود موسیقیشون بود.
    چه قدر بهتر که بشه در مورد بخش های دیگه هم صحبت کرد.
    ببینین به طور مثال اکثر موسیقیایی که برای فیلم هایی مثل American pie و یا lets be cop ساخته میشه در سبکهای rock هست.البته اگه اشتباه نکنم.حالا میخوام بدونم قطعاتی که حین فیلم پخش میشه قطعات خواننده های معروف هست که از قبل بوده یا آهنگساز فیلم اون رو میسازه؟
    مثلا در یکی از فیلم های American pie در یک سکانس داشت یکی از کارهای ricky martin پخش میشد.
    کمتر فیلمی از این دست دیدم که موسیقی ارکسترال مثل king of the ring رو داشته باشه.
     
  4. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,161
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +7,792 / 8 / -6
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    درود
    اون استفاده از موزیک راک که میگی، بیشتر مربوط به فیلمهای سرگرم کننده ی خیلی عامی هالیوودی هست. اگر یه فیلمی مثل امریکن پای رو مثلآً در فرانسه میساختن، قطعاً موسیقی راک رو استفاده نمیکردن! مگر اینکه فروش اون رو در امریکا هم در نظر بگیرند. این فضای موزیک راک اغلب در برنامه های تلویزیونی و سریالهای سرگرم کننده و یا طنز امریکایی هم هست. اکثراً هم با ووکال استفاده میکنن! این دیگه برمیگرده به تفاوت در فرهنگ موسیقی ملتهای مختلف.

    هر دو حالت هم امکانش هست. فیلمهایی بودند که برای موسیقیش سفارش خاص داده شده برای خواننده یا یک بند خاص برای ساند ترَکِ فیلم کار اورجینال بکنند؛ (مثل Saturday Night Fever) و فیلمهایی هم وجود داشتند که قطعه ی خاصی رو که قبلآً رلیز شده رو امتیاز استفاده شو خریدند و استفاده کردند، مثل همون فیلمی که خود مثال زدی.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • دوستانه دوستانه x 1
  5. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    930
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Every where that there is Music
    امتیازات:
    +592 / 6 / -2
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, StudioOne
    ممنونم.
    آیا آهنگساز فیلم میتونه آهنگساز موسیقی game و یا موسیقی آلبوم های موسیقی دارای وکال هم باشه؟
    میخوام اگه هستن نمونه هایی رو برام مثال بزنین.
     
  6. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,161
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +7,792 / 8 / -6
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    البته که میتونه. اکثر آهنگسازهای فیلم برای گیم هم موسیقی ساختند. مثلآً هانس زیمر که موزیک فیلم کار میکنه یکی از ورژن های Call of Duty رو براش موسیقی ساخته بود (فکر کنم Modern Warfare 2 بود). اگر یه کمپانی ساخت گیم دستمزد همون فیلم رو به جان ویلیامز هم بده، اون هم میسازه! چرا که نه؟!

    آهنگسازان فیلم های جدی معمولاً کار ساخت ساندترَک ووکال رو واگذار میکنند به یک شخص دیگه که نسبت به خودشون بهتر میتونه این کار رو انجام بده. ولی بودند آهنگسازان فیلم که ساخت موزیک ووکال اون رو هم خودشون به عهده گرفتند. مثل تایتانیک که جیمز هورنر براش کار کرده بود.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • دوستانه دوستانه x 1
  7. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    930
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Every where that there is Music
    امتیازات:
    +592 / 6 / -2
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, StudioOne
    یه جایی خوندم که آقای زیمر در اوایل موسیقی برای خواننده ها میساختن.درسته همچین چیزی؟
     
  8. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,161
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +7,792 / 8 / -6
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    هانس زیمر که توی بند های موزیک پاپ و راک کار میکرد! ببین اینجا میتونی هانس زیمر رو تشخیص بدی:
    The Buggles - Video Killed The Radio Star
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • دوستانه دوستانه x 1
  9. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    930
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Every where that there is Music
    امتیازات:
    +592 / 6 / -2
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, StudioOne
    چقدر جالب بود...
    جناب فرهود به نظر شما تفاوت کسانی مثل آقای زیمر و نیومن با آهنگسازان دیگه چی بوده که این دو سر زبون ها افتادن؟
     
  10. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,161
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +7,792 / 8 / -6
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    اینها تصویرهای هانس زیمر هستند توی اون ویدئو (38 سال پیش):

    سوالات من در مورد موسیقی فیلم-1z.jpg
    سوالات من در مورد موسیقی فیلم-z2.jpg

    بحث سر زبونها افتادن (شهرت) شرایط و قوانین مطلقی نداره و با فاکتورهای زیادی در ارتباطه. یه موقع هست که با یک فیلمی که فروشش زیاد بوده، آهنگساز اون هم معروف میشه. یه موقع هست که ترانه ی فیلم آهنگسازش رو معروف میکنه. یه موقع هست که صرفاً کمیت بالای فیلمهایی که آهنگساز میسازه اونو مطرح میکنه. یه موقع هم هست که با یک فیلم خاص مطرح میشه. بعضی ها هم هستند که با فاکتوهای موزیکال محض و ارائه ی سبک و ساختار خاص معروف میشن که من این آخری رو بیشتر دوست دارم!

    هانس زیمر از اواسط دهه هشتاد شروع کرد به ساختن موسیقی برای فیلم. سال 94 با فروش میلیاردی Lion King سر زبونها افتاد. در دهه اول دوهزار با گلادیاتور و بتمن جهانی شد و در 2010 با Inception با ارائه ی یک سبک متفاوت در موسیقی دراماتیک اون هم برای یک فیلم خاص، نزد موزیسین های جدی هم اعتبار پیدا کرد.

    آهنگسازان فیلمی که معروف هستند در حال حاضر فقط این دوتا هم نیستند. خود این که یک فیلمی به پُستت بخوره که بترکونه و آهنگساز رو هم بترکونه، یک شانسه!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  11. projektnoire

    projektnoire هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/2/17
    ارسال ها:
    380
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +564 / 9 / -1
    نرم افزار:
    ableton
    بازی Last of Us و ترک Through the Valleys . یا حتی ترک The man who sold the world که اگر اشتباه نکنم در metal gear solid به کار رفته بود (گرچه اصل اثر مربوط به David Bowie هست و بارها هم کاور شده).
    اینا مثالهای وکال دار از ساندترک هستند. در بازی هم استفاده شده.
     
    • دوستانه دوستانه x 1
  12. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    930
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Every where that there is Music
    امتیازات:
    +592 / 6 / -2
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, StudioOne
    خيلي خيلي سپاسگذارم.ببخشيد بخاطر تاخير اينترنتم قطع شد.
    به نظر شما به عنوان يك آهنگساز،مسيري كه پله پله بخواد يك آهنگساز رو به كارگردان ها نزديك كنه چيه؟
    فرض رو بر اين بگيريم كه منه شخص مبتدي،الان وارد دانشگاه موسيقي تهران شدم.
    چه مسيررهايي بايد پله پله طي بشه براي رسيدن اين هدف؟
     
  13. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,161
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +7,792 / 8 / -6
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    این سوال دقیقاً مربوط به مارکتینگ هست.
    راههای کانکشن زیاده، مثل ارتباط های اینترنتی و شبکه ای و . . . ولی اگه از من بپرسی میگم: استارت معرفی خودت برای اولین کار موسیقی فیلم سه راه هست: 1- ایجاد رابطه 2- ایجاد رابطه 3- ایجاد رابطه !!!
    همه جای دنیا برای اولین کار، ارتباط غیر کاری و حرفه ای حرف اول رو در استارت میزنه، مخصوصاً ایران! شما فارغ التحصیل UCLA هم که باشی، تا کارگردان همینطوری ازت خوشش نیاد دستش نمیره به تلفن که بهت زنگ بزنه بگه آقا بیا کار اولت رو برای من انجام بده! بنابر این زمینه رو با دوستیِ با فیلمسازان باید شروع کنی، بدون صحبتی در مورد موسیقی!
    نمیدونم منظورم رو گرفتی یا نه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
    • موافقم موافقم x 1
  14. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    930
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Every where that there is Music
    امتیازات:
    +592 / 6 / -2
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, StudioOne
    فکر کنم منظورتون یه جورایی همون ریختن طرح رفاقت و عضو مافیا شدن تو هر حرفه ای باشه.
    درسته؟
    حالا دقیقا سوال همینجاست...
    این افراد رو چطور میشه پیدا کرد و ااین راه رو پیش گرفت؟
    میدونین که منظورم چیه؟ چطور این رابطه ی اولیه رو میشه ایجاد کرد؟ کجا؟
     
  15. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,161
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +7,792 / 8 / -6
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    توی جشنواره ها و فستیوالها بهترین فرصته.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • دوستانه دوستانه x 1
  16. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    930
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Every where that there is Music
    امتیازات:
    +592 / 6 / -2
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, StudioOne
    جناب فرهود.
    آیا tempo در کارهای حماسی بیشتر در 3/4 و 6/8 هست؟
    میشه نمونه هایی رو برام مثال بزنین که در 4/4 باشه؟
     
  17. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,161
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +7,792 / 8 / -6
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    این اصلاً قطعی نیست. براحتی میشه در 4/4 هم حماسی نوشت. ولی اینکه در نمونه های موجود چی هست و چی نیست من یادم نمیاد راستش.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • دوستانه دوستانه x 1
  18. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    930
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Every where that there is Music
    امتیازات:
    +592 / 6 / -2
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, StudioOne
    راستش خیلی گشتم تو اینترنت در مورد برگزاری فستیوال ها و جشنواره هایی که بشه ارتباط پیدا کرد خارج از کشور اما چیزی دستگیرم نشد.
    سوال دیگه اینکه آیا کار صدا بردار فیلم با کار آهنگساز متفاوته و یا یه شخص انجام میده؟یعنی میتونه انجام بده یه شخص؟
     
  19. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    2,161
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک تراپیست (مرکز تحقیقات دانشگاه برگن)
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +7,792 / 8 / -6
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    منظور من فستیوالهای فیلم در ایران بود. شما از ایران چه ارتباط نزدیک با فیلمساز خارج از کشور میتونی برقرار کنی که ازت دعوت به کار بکنه؟!

    در سطح حرفه ای آهنگساز کار خودشو انجام میده، صدابردار هم کار خودشو. حالا شاید هم آهنگساز بتونه کار صدا رو خودش انجام بده ولی نمیکنه این کار رو. همه کاره بودن در سطح حرفه ای ضررِ "از دست دادن زمان" به همراه داره. اونها اغلب برعکس عمل میکنن. کار خود آهنگساز رو هم تقسیم میکنند چند نفر انجام میده! البته بیشتر هالیوودی ها این کار رو میکنند که وقت براشون طلاست. مثلاً آهنگساز بعد از دیدن کپی بدون موسیقی، ایده ی موزیکال خودش رو روی پیانو پیاده میکنه و بصورت چرک نویس مینویسه. بعد میده یکی اونو با لایبرری ها ارکستره میکنه در کامپیوتر (Mock Up). بعد از تغییرات احتمالی هم یکی دیگه میاد از روی Mock Up اسکور رو میاره رو کاغذ. و در نهایت اسکور هم میره برای ریکورد با ارکستر زنده در استودیو. این شکلی آهنگساز فقط مدیریت میکنه کار رو و کلّی هم در وقت صرفه جویی میشه.
     
    • آموزنده آموزنده x 3
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • مفید مفید x 1
  20. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    930
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Every where that there is Music
    امتیازات:
    +592 / 6 / -2
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, StudioOne
    سوالی که برام مطرح هست اینه که آهنگسازی که برای فیلم یا بازی آهنگسازی میکنه خودش هم باید به سکانس ها و صحنه ها نظارت داشته باشه و کار هماهنگی و تدوینش رو انجام بده یا واگذار میکنن به شخص دیگه ای؟
    بیشتر این سوال رو برای این پرسیدم که بدونم آیا مهم هست که حتما digital work station آهنگساز باید قابلیت کار بر روی فایل های ویدئویی رو داشته باشه؟