سوالات مربوط به کادانس

شروع موضوع توسط M A 30 ‏9/10/16 در انجمن گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی

تاپیک سوالات مربوط به کادانس تالار گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی در persian-music.org.

  1. M A 30

    M A 30 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/3/16
    ارسال ها:
    110
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    زندگی
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +20 / 1 / -1
    به نام خدا
    با عرض سلام خدمت دوستان

    برای اینکه حس انتظار در شنونده بوجود بیاد از چه درجه مد استفاده میشه وحل اون به چه آکوردی هست؟

    در تعریف کادانس گول زن گفته شده که تمام شرایط برای کادانس کامل محیاست ولی در آخر بجای درجه اول به درجات دیگه مد یا گام قرار میگیره که حس ابهام و شک ایجاد میکنه و میشه از آکوردهایی کاملا غریبه نسبت به تنالیته استفاده کرد
    اگه دوستان راجع به این کادانس توضیح بدن ممنون میشم
     
  2. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3

    درود بر شما.
    فرود روی درجه ی ششم یک کادنس ناقص رو پدید میاره که با توجه به تموم شدن کادنس به صورت ریتمیک اما احساس ادامه و انتظار روی برای شنونده ایجاد میکنه و بدیهی است که اکورد قبل رسیدن به تنیک روی درجه ششم این حس رو تشدید میکنه.

    اگر منظورتون از اکورد غریبه اکوردی هست که روی پایه غیر از نت های گام ساخته شده باشه که اصلا پیشنهاد چنین کاری رو بهتون نمیکنم اما اگر منظورتون استفاده از اکورد های فرعی مثل 7 ها و ... که خب بسیار عمل خوبیه و این احساسی که دنبالش هستید در موسیقی ایجاد کنید رو به شدت تشدید میکنه.

    برای شنیدن و بررسی این حالت در موسیقی میتونید به Chopin Nocturne #20 مراجعه کنید که الگوی کاملی برای درک چنین کادنس هایی هست.

    موفق باشید
     
    • مفید مفید x 2
    • آموزنده آموزنده x 1
  3. M A 30

    M A 30 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/3/16
    ارسال ها:
    110
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    زندگی
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +20 / 1 / -1
    ممنون و متشکرم
    منظورتون اینه که رو آکورد درجه ششم ایست کنیم؟
    برای بوجود اومدن حس انتظار از درجه پنجم هم میشه استفاده کرد؟
    منظورتون اینه که برای ساخت آهنگ باید از نت و آکورد همون گام استفاده کنیم و مجاز به استفاده از آکورد غریبه نیستیم؟

    از این کادانس(گول زن) برای مدولاسیون استفاده میشه؟
     
  4. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    1 - بحث ایست نیست در اینجا وقتی روی اکورد درجه ششم برید کادنس ناقص پدید میارید و این عمل احساس انتظار رو به وجود میاره در روند موسیقی.
    2 - خیر درجه پنجم دومینانت هست و خیلی از آکورد ها نت های کادنس میتونن درش حل بشند و حس انتظار ایجاد نمیکنه.
    3 - شما موسیقی مدال کار میکنید و بر مبنای هارمونی کلاسیک قطعات رو هارمونیزه میکنید برای استفاده از نت های غریبه و آکورد هایی با بیس به جز نت های گام داستان کلا فرق میکنه و علم خودش رو داره.
    4 - خیر استفاده مدلاسین به صورت خاص نداره. صرفا برای اینه که بتونید حل زیبا تری رو روی تونیک پدید بیارید پس از اتمام کادنس.
     
    • آموزنده آموزنده x 1
    • مفید مفید x 1
  5. M A 30

    M A 30 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/3/16
    ارسال ها:
    110
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    زندگی
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +20 / 1 / -1
    خیلی ممنون جناب شبانیان
    ولی کتاب آقای روشن روان کادانس ناقص یا نیم کادانس رو اینطوری تعریف کرده
    کادانس ناقص غالبا در وسط آثار موسیقی و در مواردی استفاده میشود که نوعی ایست در موسیقی مورد نظر است.
    این کادانس روی درجه پنجم گام می ایستد و به همین خاطر حالت انتظار شدیدی ایجاد میکند

    ایست روی درجه پنجم باعث حالت انتظار میشه؟
    راستش متوجه نشدم. منظورم موسیقی تنال هست
    اگه توالی ما دو مینور سی بمل مازور فا مازور و مجدد دو مینور باشه. آیا میشه از آکورد سل مازور برای کادانس استفاده کرد؟ و برای حلش از چه آکوردی میشه استفاده کرد؟
    سپاس
     
  6. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    خیر درجه پنجم بعد از نت تنیک از قوی ترین نت های گام و خودش میتونه پدیده حل رو کامل به وجود بیاره و حس پایان رو برای یک کادنش داشته باشه.

    متوجه منظورتون نشدم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. M A 30

    M A 30 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/3/16
    ارسال ها:
    110
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    زندگی
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +20 / 1 / -1
    اگه مد ما دو دورین باشه و توالی ما دو مینور سی بمل مازور فا مازور و مجدد دو مینور باشه
    آیا میشه بعد از این توالی برای ایجاد حس کادانس از آکورد سل مازور استفاده کرد؟

    بس مطلبی که تو کتاب هارمونی جامع کاربردی آقای روشن روان اومده درست نیست!؟
    خیلی تعریف شنیدم راجع به این کتاب !حتما بقیه مطالبش هم بهمین صورته!

    خیلی ممنون میشم از شما اگه راجع به انواع کادانس مثل کادانس گول زن و کادانس مخفی و کادانس بریده شده توضیح بدین بدید
     
  8. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    بله میشه

    بلاخره هر کتابی میتونه اشتباهی داشته باشه این به این معنی نیست که کل کتاب مشکل داره.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. M A 30

    M A 30 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/3/16
    ارسال ها:
    110
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    زندگی
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +20 / 1 / -1
    آقای شبانیان ممنونم و ببخشید وقتتون رو میگیرم
    راستش یکی از دوستان برای حس کادانس این آکورد(سل مازور) رو بیشنهاد داد ولی جور نشد توضیح بدن
    متاسفانه من همیشه دنبال دلیل هستم و به این فکر میکنم چرا بجای آکوردهای خود مد اولین آکوردی که گفتن سل مازور بود ؟
    چرا با وجود نت سی در آکورد سل مازور که خارج از مد ما یعنی دو دورین هست برای کادانس بیشنهاد دادن؟
    تشکر
     
  10. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    توی این مد نت سی بمل هست و طبیعیه که شما وقتی روی درجات مختلف مد آکورد بسازید آکورد ها با نت سی بمل تشکیل میشند. اما این که شما در جایی بتونی این رو به سل ماژور تغییر بدید که نت سی داره خب امکان پذیر هست و بسته به حرکت ملودی شما شکل میگیره. برای مثال اگر توی حرکت ملودی در قسمتی نت سی بمل به صورت کروماتیک نیم پرده بالا بره و به سی تبدیل بشه خب این اتفاق باید در هارمونی هم به وجود بیاد و دیگه شما نمیتونی آکوردی با نت سی بمل داشته باشید و در این قسمت آکورد شما هم به صورت کروماتیک نتش تغییر میکنه که میتونه تشکل آکورد دیگه ای رو بده.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. M A 30

    M A 30 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/3/16
    ارسال ها:
    110
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    زندگی
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +20 / 1 / -1
    فکر کنم برداشتم از کادانس اشتبااه هست
    که بعد از کادانس, موزیک به اندازه یک میزان یا کمتر کاملا قطع میشه. درسته؟

    بنظرتون دلیل گفتن استفاده از درجه بنجم برای کادنس ناقص وجود نت محسوس نیست که تمایل به حل شدن داره؟
     
  12. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,868
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3

    بله برداشتتون اشتباه هست چنین چیزی که گفتید نیست.
    بله به خاطر تمایل به حل نت پنجم هست
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  13. M A 30

    M A 30 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/3/16
    ارسال ها:
    110
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    زندگی
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +20 / 1 / -1
    ممنونم
    لطفا بیشتر توضیح بدید و منو از این برداشت اشتباه در بیارین
    --- \پست های متوالی ترکیب شد, ‏27/11/16, تاریخ ارسال پست اول: ‏26/11/16 ---
    !!!!!
     
بارگذاری...