سوأل در مورد گام و آکورد

9/11/18
13
2
3
49
سلام خدمت اساتید محترم
راستش یه سوال داشتم و هرچ چقدرگشتم جایی بهتر از اینجا ندیدم مطرح کنم.
بقیه جاها یا قفل بود و یا تاپیک نامربوط میشد.
قبل از هرچیز دو تا موضوع رو بگم
اول اینکه من تئوری موسیقی رو بصورت خودآموز از کتابهای پرویز منصوری و مصطفی پورتراب یاد گرفتم. گامها و فواصل و مدهای کلیسایی و دایره پنجم و ... را تقریبا بخوبی بلدم.
دوم هم اگه اصطلاح یا کلمه‌ای را اشتباه بکار بردم پیشاپیش عذرخواهی میکنم. همگی ببخشید.
سوال:
آهنگهایی وجود دارن که وقتی با گیتار میزنیم، آکوردهای می‌ماژور و فا ماژور و سل ماژور و ر مینور داره. این آهنگها در چه گامی هستند؟
آیا اصولا گامی وجود داره که توش آکوردهای (می ماژور، فا ماژور، سل ماژور، ر مینور و ...) داشته باشه؟
بذارید سوال رو اینجوری مطرح کنم.
گام دو ماژور همه‌ی اون آکوردها رو داره، بجز می ماژور. بجاش می مینور داره. اگه بخواهیم می رو ماژور کنیم، باید نت سل که فاصله سوم آکورد می مینوره، دیز بشه، و در اون صورت دیگه همین نت سل نمیتونه تونیک آکورد سل ماژور باشه. چون واسه آکورد می ماژور دیز شده.
مشکل من فقط می ماژوره که با سل ماژور تو یه گام نمیشینن. {بخاطر نت سل دیز در می ماژور و نت سل (تونیک) در سل ماژور}
من توی دایره پنجم، مدهای کلیسایی، گام ماژور و هر 3گام مینور (طبیعی، هارمونیک، ملودیک) و حتی بقیه گامها گشتم، همچین گامی ندیدم.
ببخشید اگه زیاد پیچوندمش...
کسی میتونه منو راهنمایی بکنه؟
 

Mohammad1772

عضو سایت
1/1/17
159
124
43
62
مشهد
سلام خدمت اساتید محترم
راستش یه سوال داشتم و هرچ چقدرگشتم جایی بهتر از اینجا ندیدم مطرح کنم.
بقیه جاها یا قفل بود و یا تاپیک نامربوط میشد.
قبل از هرچیز دو تا موضوع رو بگم
اول اینکه من تئوری موسیقی رو بصورت خودآموز از کتابهای پرویز منصوری و مصطفی پورتراب یاد گرفتم. گامها و فواصل و مدهای کلیسایی و دایره پنجم و ... را تقریبا بخوبی بلدم.
دوم هم اگه اصطلاح یا کلمه‌ای را اشتباه بکار بردم پیشاپیش عذرخواهی میکنم. همگی ببخشید.
سوال:
آهنگهایی وجود دارن که وقتی با گیتار میزنیم، آکوردهای می‌ماژور و فا ماژور و سل ماژور و ر مینور داره. این آهنگها در چه گامی هستند؟
آیا اصولا گامی وجود داره که توش آکوردهای (می ماژور، فا ماژور، سل ماژور، ر مینور و ...) داشته باشه؟
بذارید سوال رو اینجوری مطرح کنم.
گام دو ماژور همه‌ی اون آکوردها رو داره، بجز می ماژور. بجاش می مینور داره. اگه بخواهیم می رو ماژور کنیم، باید نت سل که فاصله سوم آکورد می مینوره، دیز بشه، و در اون صورت دیگه همین نت سل نمیتونه تونیک آکورد سل ماژور باشه. چون واسه آکورد می ماژور دیز شده.
مشکل من فقط می ماژوره که با سل ماژور تو یه گام نمیشینن. {بخاطر نت سل دیز در می ماژور و نت سل (تونیک) در سل ماژور}
من توی دایره پنجم، مدهای کلیسایی، گام ماژور و هر 3گام مینور (طبیعی، هارمونیک، ملودیک) و حتی بقیه گامها گشتم، همچین گامی ندیدم.
ببخشید اگه زیاد پیچوندمش...
کسی میتونه منو راهنمایی بکنه؟
اولا سوال رو خیلی پیچوندی
دوم اون چند تا نقطه منظورت چند تا اکورد دیگه هست که ذکر نکردی
سوم می تونی به جای گام دو از لا مینور استفاده کنی تا مشکل سل دیز هم حل بشه
چهارم این همه نوشتی یه کلام اسم اهنگ رو ذکر میکردی تا بگم توی کدوم گام هست
 

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
768
1,051
93
تهران
Instagram.com
سلام
آهنگهایی وجود دارن که وقتی با گیتار میزنیم، آکوردهای می‌ماژور و فا ماژور و سل ماژور و ر مینور داره. این آهنگها در چه گامی هستند؟
آیا اصولا گامی وجود داره که توش آکوردهای (می ماژور، فا ماژور، سل ماژور، ر مینور و ...) داشته باشه؟
بذارید سوال رو اینجوری مطرح کنم.
گام دو ماژور همه‌ی اون آکوردها رو داره، بجز می ماژور. بجاش می مینور داره. اگه بخواهیم می رو ماژور کنیم، باید نت سل که فاصله سوم آکورد می مینوره، دیز بشه، و در اون صورت دیگه همین نت سل نمیتونه تونیک آکورد سل ماژور باشه. چون واسه آکورد می ماژور دیز شده.
مشکل من فقط می ماژوره که با سل ماژور تو یه گام نمیشینن. {بخاطر نت سل دیز در می ماژور و نت سل (تونیک) در سل ماژور}
من توی دایره پنجم، مدهای کلیسایی، گام ماژور و هر 3گام مینور (طبیعی، هارمونیک، ملودیک) و حتی بقیه گامها گشتم، همچین گامی ندیدم.
ببخشید اگه زیاد پیچوندمش...
کسی میتونه منو راهنمایی بکنه؟
درود. قبل از اینکه سوالتو دقیقتر مطرح کنی، لازمه اینو بگم که، اینجوری نیست که هر گام فقط همون هفت تا نُت رو داشته باشه و تمام! بلکه هر ۱۲ تا نُت "از دو تا سی(همراه با کروماتیکها)"رو هم داراست. همه ی نُتها در گام هستند فقط نقش متفاوتی رو ایفا میکنن. مثلا در دو ماژور، فادیز هم داریم، ولی نقش خیلی خاصی داره که با یک تدبیر و روشی میتونیم ازش استفاده کنیم. این موضوع در آکوردها هم صادقه.
پاسخ این سوال رو که مطرح میکنم اگه بتونی بدست بیاری، احتمالا این مطلب رو درک خواهی کرد‌.
نُت لا (لا بکار) درجه چندمِ گام "می بمل ماژور" است؟
چون خودآموز پیش میری و احتمالا تازه شروع کردی نیاز نیست فعلا خیلی وارد این جزئیات بشی. به مرور زمان خیلی چیزارو متوجه میشی.
فقط همونطور دوستمون هم گفتن، گام های هارمونیک و ملودیک هم در نظر داشته باش.
 
9/11/18
13
2
3
49
اولا سوال رو خیلی پیچوندی
دوم اون چند تا نقطه منظورت چند تا اکورد دیگه هست که ذکر نکردی
سوم می تونی به جای گام دو از لا مینور استفاده کنی تا مشکل سل دیز هم حل بشه
چهارم این همه نوشتی یه کلام اسم اهنگ رو ذکر میکردی تا بگم توی کدوم گام هست
سلام مجدد.
عذر خواهی بابت تأخیر پاسخ. دسترسی به گوشی نداشتم.
پاسخ شما سرور گرامی رو (مطابق روش خودتان) ردیف بندی میکنم.
اولا: راست میگید. واقعا سؤال رو 3بار پیچوندم، البته قصدم فقط توضیح مجدد بود، که متأسفانه من 3بار، و به ۳روش گوناگون سؤالمو مطرح کردم.
شاید به همین دلیل باشه که سؤال رو متوجه نشدید، که در پائینتر عرض خواهم کرد.
دوما: بله، میتونه آکوردهای دیگه هم باشه، ر مینور، حتی دو ماژور، که دلیل این موضوع رو هم ذیل همین کوت، و یا پاسخ به اون یکی دوست گرامی، که محبت کردند و توضیح فرمودند، عرض خواهم کرد.
چهارم: این رو قبل از سوم بگم، که آهنگ خاصی مد نظرم نیست،
سوم، در مورد گام لا مینور که فرمودید، گام لا مینور هم آکورد می ماژور نداره. من پرسیدم آیا هیچ گامی داریم توش اون چند تا آکورد باشن و ضمنا آکورد می‌ماژور و سل‌ماژور هم باشند؟ شرایط خاصس رو هم پائینتر میگم.
شما گام آئولین (یا همون لا مینور طبیعی) رو هم در نظر بگیرین. چه در گام دو ماژور، چه لا مینور، ما آکورد می ماژور نداریم. می مینوره. من سؤالم اینه، چرا بعضی وقتها بجای همین می‌مینور میان می‌ماژور میگیرن؟
اصلا در کدام گام هم سل‌ماژور داریم، هم می‌ماژور؟ مگه میشه؟
خیلی ساده تر بخوام بگم اینه:
فرض کنید ریتم مینوازید. خیلی از آهنگها 4تا آکورد دارن که معروفترینشون «لا، سل، فا، می» بصورت نزولی هست، که توش می (آکورد آخر میزان) مینوره.
چطور بعضی وقتها همین می‌مینور را می‌ماژور میگیرن؟
از نظر تئوری به اینکار چی میگن؟
امیدوارم این دفعه نپیچونده باشم. هرچند میدونم 6بار پیچوندم.
پ.ن: اگه باز هم اساتید متوجه نشدند، بهتره بیخیالش بشیم، احتمالا ایراد از نحوه پرسیدن منه، چون اینجور سؤالات رو باید شفاهی پرسید، نه کتبی...
پ.ن دوم: پاسخم به دوست پایینی هم شاید بتونه به فهم مسئله کمک کنه...
سپاس از اینکه روده درازی بنده را تحمل فرمودید...
 
آخرین ویرایش:

Farhood

Capo del clan
21/12/11
3,328
10,532
113
54
.
دوست من، مشکل شما از طرز سوال کردنت نیست که ابهام ایجاد میکنه. مبهم بودن سوالات شما از طرز تلقی و تعریف شما از "کورد" هست. اینطور که پیداست شما داخل نُت های تونالیته ی مورد نظر (همون چیزی که شما بهش میگی گام) دنبال کورد میگردی. یعنی یه قرارداد برای خودت ساختی که طبق اون، فکر میکنی که "کورد باید داخل تونالیته ی انتخب شده جای بگیرد". یه همچین چیزی نیست. کوردهای انتخابی برای یک قطعه، هم میتونه تابع تونالیته ی مورد نظر باشه، و هم میتونه نباشه. هیچ قانونی نداریم مبنی بر اینکه کوردها حتماً باید از نُت های داخل تونالیته طبعیت کنند. در یک قطعه میشه بارها از کوردهایی استفاده کرد که هیچ ربطی به تونالیته ی اون قطعه ندارن.
سوال وقتی اشتباه باشه همه سردرگم میشن.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: pe32_64

Ramtin Shabanian

مدیر تالار آهنگسازی
تیم مدیریت
مدیر تالار
11/4/10
2,013
2,464
113
29
G Studio
سلام خدمت اساتید محترم
راستش یه سوال داشتم و هرچ چقدرگشتم جایی بهتر از اینجا ندیدم مطرح کنم.
بقیه جاها یا قفل بود و یا تاپیک نامربوط میشد.
قبل از هرچیز دو تا موضوع رو بگم
اول اینکه من تئوری موسیقی رو بصورت خودآموز از کتابهای پرویز منصوری و مصطفی پورتراب یاد گرفتم. گامها و فواصل و مدهای کلیسایی و دایره پنجم و ... را تقریبا بخوبی بلدم.
دوم هم اگه اصطلاح یا کلمه‌ای را اشتباه بکار بردم پیشاپیش عذرخواهی میکنم. همگی ببخشید.
سوال:
آهنگهایی وجود دارن که وقتی با گیتار میزنیم، آکوردهای می‌ماژور و فا ماژور و سل ماژور و ر مینور داره. این آهنگها در چه گامی هستند؟
آیا اصولا گامی وجود داره که توش آکوردهای (می ماژور، فا ماژور، سل ماژور، ر مینور و ...) داشته باشه؟
بذارید سوال رو اینجوری مطرح کنم.
گام دو ماژور همه‌ی اون آکوردها رو داره، بجز می ماژور. بجاش می مینور داره. اگه بخواهیم می رو ماژور کنیم، باید نت سل که فاصله سوم آکورد می مینوره، دیز بشه، و در اون صورت دیگه همین نت سل نمیتونه تونیک آکورد سل ماژور باشه. چون واسه آکورد می ماژور دیز شده.
مشکل من فقط می ماژوره که با سل ماژور تو یه گام نمیشینن. {بخاطر نت سل دیز در می ماژور و نت سل (تونیک) در سل ماژور}
من توی دایره پنجم، مدهای کلیسایی، گام ماژور و هر 3گام مینور (طبیعی، هارمونیک، ملودیک) و حتی بقیه گامها گشتم، همچین گامی ندیدم.
ببخشید اگه زیاد پیچوندمش...
کسی میتونه منو راهنمایی بکنه؟



درود بر شما.
اول این که پیشنهاد میکنم اگر خود آموز جلو میرید حتما از ویدئوهای آموزشی که به زبان انگلیسی هستند در یوتیوب بهره ببرید.


اما در رابطه با سوال شما ببینید این که شما چند عدد آکورد رو اسم ببرید به هیچ عنوان نمیشه از روی اون ها تن و مد یک قطعه رو تشخیص داد اما خب از اون جا که این موسیقی که شما شنیدید حتما یک موسیقی تنال بوده پس قطعا در مد های آئولین (مینور) یا یونین (ماژور) قرار میگیره و بر همین حساب من براتون تحلیل میکنم.


گام قطعه شما احتمال خیلی زیاد لا مینور هست. خب میدونید که لا مینور طبیعی روی کلید های سفید پیانو قرار میگیره (همه نت ها بکار هستند) و در این جا آکورد می ماژور که دارای نت سل دیز هست شما رو سردرگم کرده!

نت می درجه پنجم یا دومینانت گام لا مینور است و آکورد تریادی که روی این درجه در گام لا مینور طبیعی ساخته بشه آکورد می مینور است اما در موسیقی تنال الذاما آکورد درجه پنجم به صورت ماژور استفاده میشه. مهم نیست که شما در چه مد و تنی قرار دارید آکورد درجه پنجم باید ماژور استفاده بشه.

در واقع فلسفه ی مینور هارمونیک هم از همین جا به وجود میاد که درجه هفتم گام مینتور نیم پرده افزایش پیدا میکنه تا گام دارای نت سانسیبل بشه یعنی یک نت با فاصله نیم پرده از تونیک در نتیجه زمانی که درجه هفتم نیم پرده اضافه میشه آکورد درجه پنجم هم ماژور میشه.


در موسیقی تنال شما هیچ گاه در گام لا مینور آکورد می مینور رو نخواهید داشت و الزاما باید درجه پنجم ماژور استفاده بشه. اگر شما در گام لا مینور از آکورد می مینور استفاده کردید دیگه موسیقی شما تنال نیست و وارد موسیقی مدال شدید. (البته با فرض آگاهی آهنگساز از موسیقی در غیر این صورت یک اشتباه هست چنین کاری)
 
  • تشکر
واکنش‌ها: pe32_64

Mohammad1772

عضو سایت
1/1/17
159
124
43
62
مشهد
سلام مجدد.
عذر خواهی بابت تأخیر پاسخ. دسترسی به گوشی نداشتم.
پاسخ شما سرور گرامی رو (مطابق روش خودتان) ردیف بندی میکنم.
اولا: راست میگید. واقعا سؤال رو 3بار پیچوندم، البته قصدم فقط توضیح مجدد بود، که متأسفانه من 3بار، و به ۳روش گوناگون سؤالمو مطرح کردم.
شاید به همین دلیل باشه که سؤال رو متوجه نشدید، که در پائینتر عرض خواهم کرد.
دوما: بله، میتونه آکوردهای دیگه هم باشه، ر مینور، حتی دو ماژور، که دلیل این موضوع رو هم ذیل همین کوت، و یا پاسخ به اون یکی دوست گرامی، که محبت کردند و توضیح فرمودند، عرض خواهم کرد.
چهارم: این رو قبل از سوم بگم، که آهنگ خاصی مد نظرم نیست،
سوم، در مورد گام لا مینور که فرمودید، گام لا مینور هم آکورد می ماژور نداره. من پرسیدم آیا هیچ گامی داریم توش اون چند تا آکورد باشن و ضمنا آکورد می‌ماژور و سل‌ماژور هم باشند؟ شرایط خاصس رو هم پائینتر میگم.
شما گام آئولین (یا همون لا مینور طبیعی) رو هم در نظر بگیرین. چه در گام دو ماژور، چه لا مینور، ما آکورد می ماژور نداریم. می مینوره. من سؤالم اینه، چرا بعضی وقتها بجای همین می‌مینور میان می‌ماژور میگیرن؟
اصلا در کدام گام هم سل‌ماژور داریم، هم می‌ماژور؟ مگه میشه؟
خیلی ساده تر بخوام بگم اینه:
فرض کنید ریتم مینوازید. خیلی از آهنگها 4تا آکورد دارن که معروفترینشون «لا، سل، فا، می» بصورت نزولی هست، که توش می (آکورد آخر میزان) مینوره.
چطور بعضی وقتها همین می‌مینور را می‌ماژور میگیرن؟
از نظر تئوری به اینکار چی میگن؟
امیدوارم این دفعه نپیچونده باشم. هرچند میدونم 6بار پیچوندم.
پ.ن: اگه باز هم اساتید متوجه نشدند، بهتره بیخیالش بشیم، احتمالا ایراد از نحوه پرسیدن منه، چون اینجور سؤالات رو باید شفاهی پرسید، نه کتبی...
پ.ن دوم: پاسخم به دوست پایینی هم شاید بتونه به فهم مسئله کمک کنه...
سپاس از اینکه روده درازی بنده را تحمل فرمودید...

دوستان توضیح کامل دادن مخصوصا مدیر تالار من هم گفتم گام مورد نظر شما لا مینور هست اما شما نگرفتی

اما در مورد اون چند تا اکورد که ذکر کردی و توی بعضی اهنگ ها به صورت پی در پی و تکرار از ش استفاده میشه باید عرض کنم بله درست می فرمایید اهنگ های زیادی با این اکودها اجرا می شن حالا یا بخشی از تم اون ها یا بیشتر

اگر فرض رو گام لامینور بگیریم این توالی عبارت است از اکوردهای
لامینور به سل ماژور به فاماژور به می ماژور ودوباره میتونه این چرخه تکرار بشه اصطلاحا اکوردهای اسپانیش

اهنگ قوزک پا فریدون فروغی
اهنگ چرا نمی رقصی ویگن
اهنگ نیاز یا همون نماز فریدون فروغی
البته همون طور که گفتم الزام تمام قطعه این اکوردها نیست اما استفاده از توالی این اکوردها وتکرار ش زیاد شنیده میشه

و خیلی دیگه از اهنگ ها که الان یادم نیست
 
  • تشکر
واکنش‌ها: pe32_64
9/11/18
13
2
3
49
درود. قبل از اینکه سوالتو دقیقتر مطرح کنی، لازمه اینو بگم که، اینجوری نیست که هر گام فقط همون هفت تا نُت رو داشته باشه و تمام! بلکه هر ۱۲ تا نُت "از دو تا سی(همراه با کروماتیکها)"رو هم داراست. همه ی نُتها در گام هستند فقط نقش متفاوتی رو ایفا میکنن. مثلا در دو ماژور، فادیز هم داریم، ولی نقش خیلی خاصی داره که با یک تدبیر و روشی میتونیم ازش استفاده کنیم. این موضوع در آکوردها هم صادقه.
پاسخ این سوال رو که مطرح میکنم اگه بتونی بدست بیاری، احتمالا این مطلب رو درک خواهی کرد‌.
نُت لا (لا بکار) درجه چندمِ گام "می بمل ماژور" است؟
چون خودآموز پیش میری و احتمالا تازه شروع کردی نیاز نیست فعلا خیلی وارد این جزئیات بشی. به مرور زمان خیلی چیزارو متوجه میشی.
فقط همونطور دوستمون هم گفتن، گام های هارمونیک و ملودیک هم در نظر داشته باش.
درود. قبل از اینکه سوالتو دقیقتر مطرح کنی، لازمه اینو بگم که، اینجوری نیست که هر گام فقط همون هفت تا نُت رو داشته باشه و تمام! بلکه هر ۱۲ تا نُت "از دو تا سی(همراه با کروماتیکها)"رو هم داراست. همه ی نُتها در گام هستند فقط نقش متفاوتی رو ایفا میکنن. مثلا در دو ماژور، فادیز هم داریم، ولی نقش خیلی خاصی داره که با یک تدبیر و روشی میتونیم ازش استفاده کنیم. این موضوع در آکوردها هم صادقه.
پاسخ این سوال رو که مطرح میکنم اگه بتونی بدست بیاری، احتمالا این مطلب رو درک خواهی کرد‌.
نُت لا (لا بکار) درجه چندمِ گام "می بمل ماژور" است؟
چون خودآموز پیش میری و احتمالا تازه شروع کردی نیاز نیست فعلا خیلی وارد این جزئیات بشی. به مرور زمان خیلی چیزارو متوجه میشی.
فقط همونطور دوستمون هم گفتن، گام های هارمونیک و ملودیک هم در نظر داشته باش.
(دیشب دو ساعت نشستم نوشتم، پنجاه بار ویرایش کردم، پونصد بار کم و زیاد کردم، کلی جمله پس و پیش کردم. لامصب تو یک لحظه همش پاک شد و پرید. مجبورم امروز دوباره بنویسم. لعنت به شانس)

سلام دوست گرامی...
بابت تأخیر در پاسخ عذر میخوام. گوشی در دسترس نبود.
و ضمنا اینم بگم که بابت پرچانگی و پر حرفی خودم خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی عذر میخوام.
و اما ...
موضوع فادیز که شما فرمودید مربوط به ملودی کاملا صادقه. بله، قبول دارم. خودتان بهتر مستحضرید که ما در ملودی میتونیم حتی خارج بنوازیم، که گاهی قطعه رو زیباتر میکنه.
اما من منظورم در آکوردگیری بود، که چون من پرسش رو بد توضیح دادم، قابل درک نبود، که در ادامه عرض میکنم.
همانطور که در کوت بالا به اون دوست گرامی هم عرض کردم، من سؤالم در مورد چگونگی تبدیل شدن آکورد می‌مینور به می‌ماژور هست. هر گامی باشه فرق نداره، چه دوماژور، لامینور طبیعی/تئوریک/نسبی باشه، چه می‌فریژین، یا خیلی گامهای دیگه.
طبق چه فرایند یا قانونی میشه آکورد را بجای مینور، ماژور کرد؟؟
مثال: در مجموعه آکورد «لا،سل،فا،می» که تو خیلی از آهنگها هست، بجای می‌مینور می‌ماژور میگیرن. که البته خیلی زیباتر میشه. یا آهنگهایی که می‌ماژور و فاماژور و سل‌ماژور (حالا آکوردهای دیگه‌ای که دارن مهم نیست) دارن. درحالیکه باید می، مینور باشه قاعدتا...
حالا این طبق چه قاعده یا قانونی هست؟
البته شما نکته کاملا درستی فرمودید که اون موضوع خارج نوازی در مورد آکوردها هم صادقه، و میشه آکوردهای خارج از گام هم استفاده کرد. خب من میخوام بدونم این تبدیل یک آکورد مینور به ماژور (در حالیکه اون آکورد توی آکوردهای اون گام خاص مینوره) قانون و معیار و اسم خاصی داره؟
(از نظر تئوریک میشه توی هر گامی این کار رو کرد)
در مورد پرسش شما:
نت لا بکار در گام می‌بمل ماژور
شاید من دارم فرمایش شما رو اشتباه متوجه میشم. ولی تا جائیکه من چک کردم گام می‌بمل‌ماژور دارای 4نت بمل هست. درجات تونیک و اکتاو. و درجات چهارم همون لابمل و پنجم هم سی‌بمل که این دوتا انتهای دانگ اول و ابتدای دانگ دوم این گام هستند.
در گام می‌بمل‌ماژور، فاصله چهارم لابکار نیست، لابمله (همون نمایان) و چون جزو نتهای تونال هست، فکر میکنم برای روانتر شدن پیمایش بین 2 دانگ، (و در حالات خاص) این دو نت و کلا دو درجه را (بعنوان پاساژ و نتهای زینتی/افزودنی) میشه نیم پرده بالا و یا پائینتر اجرا کرد تا سیر تن احساسی حفظ بشه. به همین دلیل خیلی از جاها میشه بجای لابمل از لابکار استفاده کرد که بار احساسی شدیدی داره.
(البته من اینجور چیزها رو نمیتونم مثل اساتید بزبان علمی توضیح بدم. یه چیز احساسیه که وقتی شما مینوازی، حسش میکنی. ولی نمیتونی به زبان بیاری)
اگه موضوع رو درست متوجه نشدم باید ببخشید. ضعف از منه و به این ضعف اذعان دارم.
در مورد گامهای هارمونیک و ملودیک هم، بله، کاملا صحیح میفرمایید، استفاده از آنها ذهن موسیقیایی آدم رو بازتر و وسیعتر میکنه و احساس متفاوتی رو توی این گامها تجربه میکنیم.
در پایان 3نکته را عرض کنم.
اول اینکه من دیشب کلی نشستم و نوشتم. ولی بخاطر اهمال خودم یهو همشون پاک شد و مجبور شدم دوباره بنویسم. بخاطر همین صدها بار جمله ها رو عوض کردم و پس و پیش و کم و زیاد نوشتم. اگه جاییش نامفهوم بود ببخشید همگی.
دوم اینکه بعلت جوان نبودن و حافظه افتضاح، بعضی از اصطلاحات و کمپلکسهایی که یادم میره را از توی کتاب (و ده‌ها نرم‌افزار موسیقی توی گوشیم) در آوردم. اگه جایی عوضی و اشتباه نوشتم مطمئنا به بزرگواری خودتان میبخشید.
سوم اینکه خیلی از مفاهیم و تجربیات موسیقی و به تبع آن کل هنر را نمیشود با نوشتن کلمات توضیح داد. یا حداقل من اینجوریم. باید بصورت عملی و به همراهش با زبان توضیح داد. بهمین دلیل قصورات را عفو بفرمائید.
نهایتا از اینکه شما اساتید محبت میکنید و وقت میگذارید و ارزش قائل میشوید سوالات ما مبتدیها را پاسخ میدهید نهایت تشکر و سپاس را دارم.
باز هم از پرچانگی عذر میخوام
 
9/11/18
13
2
3
49
دوست من، مشکل شما از طرز سوال کردنت نیست که ابهام ایجاد میکنه. مبهم بودن سوالات شما از طرز تلقی و تعریف شما از "کورد" هست. اینطور که پیداست شما داخل نُت های تونالیته ی مورد نظر (همون چیزی که شما بهش میگی گام) دنبال کورد میگردی. یعنی یه قرارداد برای خودت ساختی که طبق اون، فکر میکنی که "کورد باید داخل تونالیته ی انتخب شده جای بگیرد". یه همچین چیزی نیست. کوردهای انتخابی برای یک قطعه، هم میتونه تابع تونالیته ی مورد نظر باشه، و هم میتونه نباشه. هیچ قانونی نداریم مبنی بر اینکه کوردها حتماً باید از نُت های داخل تونالیته طبعیت کنند. در یک قطعه میشه بارها از کوردهایی استفاده کرد که هیچ ربطی به تونالیته ی اون قطعه ندارن.
سوال وقتی اشتباه باشه همه سردرگم میشن.
یک دنیا تشکر
بله. با توجه به پاسخ شما و اساتید محترم، جوابمو کامل گرفتم.
دقیقا درسته. حتما نباید توی اون گام باشه. میشه از آکوردهای دیگه هم استفاده کرد. ولی موضوع استفاده از آکورد ماژور بجای آکورد مینور (در انتهای یک میزان ریتم) را هیچ جایی ندیدم توضیح بدن. اینکه در لا-سل-فا-می ما اگه بجای می‌مینور می‌ماژور استفاده کنیم مه باعث زیباتر شدن ریتم میشه و میشه (همون لحظه‌ها) در ملودی هم از سل‌دیز استفاده کرد را هیچ جایی ندیدم تحلیل کنند.
این جریان قاعده یا اسم خاصی نداره؟ کجا میشه بیشتر در موردش خوند؟ تو هیچ یک از منابع داخلی و حتی انگلیسی چیزی در موردش پیدا نکردم.
ممنون از راهنماییتون
سپاس
 
9/11/18
13
2
3
49
درود بر شما.
اول این که پیشنهاد میکنم اگر خود آموز جلو میرید حتما از ویدئوهای آموزشی که به زبان انگلیسی هستند در یوتیوب بهره ببرید.


اما در رابطه با سوال شما ببینید این که شما چند عدد آکورد رو اسم ببرید به هیچ عنوان نمیشه از روی اون ها تن و مد یک قطعه رو تشخیص داد اما خب از اون جا که این موسیقی که شما شنیدید حتما یک موسیقی تنال بوده پس قطعا در مد های آئولین (مینور) یا یونین (ماژور) قرار میگیره و بر همین حساب من براتون تحلیل میکنم.


گام قطعه شما احتمال خیلی زیاد لا مینور هست. خب میدونید که لا مینور طبیعی روی کلید های سفید پیانو قرار میگیره (همه نت ها بکار هستند) و در این جا آکورد می ماژور که دارای نت سل دیز هست شما رو سردرگم کرده!

نت می درجه پنجم یا دومینانت گام لا مینور است و آکورد تریادی که روی این درجه در گام لا مینور طبیعی ساخته بشه آکورد می مینور است اما در موسیقی تنال الذاما آکورد درجه پنجم به صورت ماژور استفاده میشه. مهم نیست که شما در چه مد و تنی قرار دارید آکورد درجه پنجم باید ماژور استفاده بشه.

در واقع فلسفه ی مینور هارمونیک هم از همین جا به وجود میاد که درجه هفتم گام مینتور نیم پرده افزایش پیدا میکنه تا گام دارای نت سانسیبل بشه یعنی یک نت با فاصله نیم پرده از تونیک در نتیجه زمانی که درجه هفتم نیم پرده اضافه میشه آکورد درجه پنجم هم ماژور میشه.


در موسیقی تنال شما هیچ گاه در گام لا مینور آکورد می مینور رو نخواهید داشت و الزاما باید درجه پنجم ماژور استفاده بشه. اگر شما در گام لا مینور از آکورد می مینور استفاده کردید دیگه موسیقی شما تنال نیست و وارد موسیقی مدال شدید. (البته با فرض آگاهی آهنگساز از موسیقی در غیر این صورت یک اشتباه هست چنین کاری)
احسنت... دستمریزاد... عالی و کامل فرمودید.
ممنون از وقتی که گذاشتید و مفصل توضیح فرمودید.
من کامل متوجه همه فرمایشات شما شدم.
مخصوصا توضیحتان در مورد گام آئولین (لامینور) و اون نکته‌ای که در مورد درجه پنجم در موسیقی تونال و مدال و ... و ... فرمودید بسیار نکته جالب و کلیدی‌ای بود.
ظاهرا مربوط به مباحث تخصصی هارمونیزاسیون باشه که من تخصصی توش ندارم
فقط اون پاراگراف (ماقبل‌آخر) که فرمودید: فلسفه گام هارمونیک هم از همینجا شروع شد که .....
این قسمت رو باید برم خودم عملی تحلیل کنم تا متوجه بشم.
بقیه توضیحات مدیر محترم کامل بود و من جوابمو گرفتم.
فقط اینو عرض کنم که من نه در منابع عمومی فارسی و نه منابع انگلیسی (مثل یوتیوب و غیره) ندیدم این موضوع رو توضیح داده باشند. نه فیلم و نه کتابی... که در مقوله نتهای تونال و مدال، این تبدیل آکورد مینور به ماژور رو گفته باشند. من حتی توی نرم‌افزارهای موسیقی هم چیزی پیدا نکردم.
حدس میزنم مربوط به دانش تخصصی «هارمونی» باشه که من بطور تخصصی ازش بی بهره هستم. و ظاهرا باید شروع به یادگیری (بصورت خودآموز) بکنم. چون بعلت اینکه سنم یه کم بالا هست و نیز بدلیل مشغله خیلی زیاد قادر به کلاس رفتن نیستم.
بهرحال سپاس از وقتی که گذاشتید.
امیدوارم تو این شرایط خاص همه اساتید سلامت باشید
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
3,328
10,532
113
54
.
یک دنیا تشکر
بله. با توجه به پاسخ شما و اساتید محترم، جوابمو کامل گرفتم.
دقیقا درسته. حتما نباید توی اون گام باشه. میشه از آکوردهای دیگه هم استفاده کرد. ولی موضوع استفاده از آکورد ماژور بجای آکورد مینور (در انتهای یک میزان ریتم) را هیچ جایی ندیدم توضیح بدن. اینکه در لا-سل-فا-می ما اگه بجای می‌مینور می‌ماژور استفاده کنیم مه باعث زیباتر شدن ریتم میشه و میشه (همون لحظه‌ها) در ملودی هم از سل‌دیز استفاده کرد را هیچ جایی ندیدم تحلیل کنند.
این جریان قاعده یا اسم خاصی نداره؟ کجا میشه بیشتر در موردش خوند؟ تو هیچ یک از منابع داخلی و حتی انگلیسی چیزی در موردش پیدا نکردم.
ممنون از راهنماییتون
سپاس
شما دنبال یک قاعده ی مطلق و تغییرناپذیر میگردی، که بهت بگه "قاعد این است . . . و تمام". یه همچین چیزی وجود نداره در بحث هارمونی. روشهای استفاده از کوردها، سبک تا سبک، زمان به زمان، ناحیه به ناحیه، کشور به کشور و حتی با ذوق و سلیقه ی شخصی آهنگساز و شنونده تغییر میکنه. برای همینه که معمولاً در متون آموزشی فقط به ساده ترین و مبنایی ترین شکلِ استفاده اشاره میکنن (برای همینه که با سرچ نمیتونی پیدا کنی). بعدها شما با انالیز قطعات متعدد، به روشهای متعدد استفاده از فواصل هارمونیک پی میبری. من نمیدونم که چه کلاسی میری. در ادامه ی درسهاتون قطعاً انالیز قطعات هست. ولی اگر خودآموز داری کار میکنی، دیگه پیش اومدنِ این مشکلاتِ تفهیمی رو باید به جون خریده باشی. بعضی مباحث رو میشه از طریق خودآموز یا "اینترنت آموز" یاد گرفت! ولی بعضی مباحث رو حتماً باید بری کلاس حضوری و زمان زیادی بذاری برای تسلط به مبحث.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: pe32_64
9/11/18
13
2
3
49
دوستان توضیح کامل دادن مخصوصا مدیر تالار من هم گفتم گام مورد نظر شما لا مینور هست اما شما نگرفتی

اما در مورد اون چند تا اکورد که ذکر کردی و توی بعضی اهنگ ها به صورت پی در پی و تکرار از ش استفاده میشه باید عرض کنم بله درست می فرمایید اهنگ های زیادی با این اکودها اجرا می شن حالا یا بخشی از تم اون ها یا بیشتر

اگر فرض رو گام لامینور بگیریم این توالی عبارت است از اکوردهای
لامینور به سل ماژور به فاماژور به می ماژور ودوباره میتونه این چرخه تکرار بشه اصطلاحا اکوردهای اسپانیش

اهنگ قوزک پا فریدون فروغی
اهنگ چرا نمی رقصی ویگن
اهنگ نیاز یا همون نماز فریدون فروغی
البته همون طور که گفتم الزام تمام قطعه این اکوردها نیست اما استفاده از توالی این اکوردها وتکرار ش زیاد شنیده میشه

و خیلی دیگه از اهنگ ها که الان یادم نیست
دقیقا همین موردی که فرمودید لپ کلامه. در آکوردهای اسپانیش تقریبا همیشه می، می ماژور هست. درسته... مثالش هم آهنگ مالاگوئه‌نا/مالاگی‌نا (تلفظها متفاوته) نمونه بارز اینگونه آهنگهاست.
آهنگهایی که مثال زدید هم درسته.. من آهنگ دیوونه دیوونه سیاوش قمیشی رو مثال میزنم که وقتی با آکوردهای می‌ماژور، فاماژور، سل‌ماژور، رمینور میزنیم همین مورد که شما فرمودید صادقه و می باید ماژور باشه.

بهرحال یکدنیا سپاس از وقتی که گذاشتید و پاسخهای مشروح و مبسوطی فرمودید.
امیدوارم همه اساتید سالم و پایدار باشید.
مخلص همگی
 
9/11/18
13
2
3
49
شما دنبال یک قاعده ی مطلق و تغییرناپذیر میگردی، که بهت بگه "قاعد این است . . . و تمام". یه همچین چیزی وجود نداره در بحث هارمونی. روشهای استفاده از کوردها، سبک تا سبک، زمان به زمان، ناحیه به ناحیه، کشور به کشور و حتی با ذوق و سلیقه ی شخصی آهنگساز و شنونده تغییر میکنه. برای همینه که معمولاً در متون آموزشی فقط به ساده ترین و مبنایی ترین شکلِ استفاده اشاره میکنن (برای همینه که با سرچ نمیتونی پیدا کنی). بعدها شما با انالیز قطعات متعدد، به روشهای متعدد استفاده از فواصل هارمونیک پی میبری. من نمیدونم که چه کلاسی میری. در ادامه ی درسهاتون قطعاً انالیز قطعات هست. ولی اگر خودآموز داری کار میکنی، دیگه پیش اومدنِ این مشکلاتِ تفهیمی رو باید به جون خریده باشی. بعضی مباحث رو میشه از طریق خودآموز یا "اینترنت آموز" یاد گرفت! ولی بعضی مباحث رو حتماً باید بری کلاس حضوری و زمان زیادی بذاری برای تسلط به مبحث.
سپاس بیکران
خیر کلاس نمیرم. بصورت خودآموز یاد گرفتم. به عللی امکان کلاس رفتن ندارم.
باهاتون موافقم که خیلی از مباحث و مسائل را فقط در کارگاههای عملی موسیقی میشود آموخت. درسته
به جاش ...
سعی میکنم بیشتر گامها و آهنگهای مربوط به اونها را پیش خودم بصورت عملی تحلیل کنم تا با نکات جدید آشنا بشم.
ناگفته پیداست که اگر خود را به یک آموزگار/کتاب و کلا به یک منبع خاص محدود نکنیم، میشود مطالب بیشتری از منابع زیادتری دریافت کرد...
سپاس از محبت شما و تمامی اساتید بزرگوار
مخلص همگی...
 

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
768
1,051
93
تهران
Instagram.com
سلام دوست گرامی...
سلام. بخوایم دقیقا در مورد پرسش شما پاسخ مختصر و سریعی بدیم اونجا چرا می ماژور استفاده میکنن؟ چون میخوان زمینه فرود بهتری به لامینور فراهم کنن. که همون مینور هامورنیک رو پدید آورده. این یکی از دلایل این تغییر میتونه باشه. این تغییرات به دلایل و هدف گوناگونی میتونه اتفاق بیفته.
اینها، چه در ملودی چه در هارمونی "خارج نوازی" نیست.
این یک جواب به سوال شما بود. برای اینکه بیشتر متوجه بشید باید با گام ها و نقش درجاتشون و اهمیت نت محسوس آشنا باشید.
پاسخ اون سوال هم فقط یک جمله ست: در گام می بمل ماژور، نت لا بکار "درجه چهارمِ آلتره شده (به بالا)" است.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: pe32_64
9/11/18
13
2
3
49
سلام. بخوایم دقیقا در مورد پرسش شما پاسخ مختصر و سریعی بدیم اونجا چرا می ماژور استفاده میکنن؟ چون میخوان زمینه فرود بهتری به لامینور فراهم کنن. که همون مینور هامورنیک رو پدید آورده. این یکی از دلایل این تغییر میتونه باشه. این تغییرات به دلایل و هدف گوناگونی میتونه اتفاق بیفته.
اینها، چه در ملودی چه در هارمونی "خارج نوازی" نیست.
این یک جواب به سوال شما بود. برای اینکه بیشتر متوجه بشید باید با گام ها و نقش درجاتشون و اهمیت نت محسوس آشنا باشید.
پاسخ اون سوال هم فقط یک جمله ست: در گام می بمل ماژور، نت لا بکار "درجه چهارمِ آلتره شده (به بالا)" است.
ممنون از پاسختان
عالی بود
مختصر و موجز و در عین حال کاملا مفهوم بود. کامل گرفتم موضوع رو...

جایی خواندم " اگر شما نت محسوس را خوب بفهمید و درک کنید، یک پله به «احساس» در موسیقی نزدیکتر شده‌اید. "
که همین مصداق فرمایش شماست.
جالبه که شما فرمودید و من رفتم روی یکی از نرم‌افزارهای گوشیم گام می‌بمل‌ را چک کنم و آکوردهاشو ببینم و با زدن 2 اکورد (می‌بمل‌ماژور- سی‌بمل‌ماژور و بقیه) یاد این آهنگ سیاوش قمیشی افتادم:
اگه احساسمو کشتی،اگه از یاد منو بردی ...
تلاقی این (احساسمو با احساس در موسیقی و نت محسوس) خیلی خیلی جالب بود.
بهرحال ممنون از محبتتون
مخلص همگی
 
  • عالیه!
واکنش‌ها: Yo3fM