آخرین ارسال‌ها

سانگرایترهای ایرانی

helalat007

عضو سایت
27/7/19
30
19
Iran
سلام دوستان.
چرا توی ایران حتی یک نفر هم سانگرایتر وجود نداره که موسیقیش توی اسپاتیفای و.. بازدید بالایی بخوره(مثلا بازدید حدود ۵۰۰میلیون که جهانی باشه)؟
دلیلش چی میتونه باشه؟
واسه زبان فارسی که کشور های دیگه نمیپسندن؟ یا اشکالاتی توی علوم سانگرایترشون وجود داره ؟
چه دلایلی میتونه داشته باشه؟
ممنون میشم پاسخ بدید
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,806
53
.
هیچ جای دنیا کار "سانگرایتر" رو توی اسپاتیفای یا سایر شبکه های فروش قرار نمیدن. چون کاری که سانگرایتر میکنه، خلقِ ماده خامِ یک قطعه موسیقیه، نه خود قطعه ی کامل. فکر کنم شما مفهوم غلطی از "سانگرایتر" داری. کار سانگرایتر در پیش تولید هست که فقط خلق ملودی خام و کلام هست. ملودی و کلام خام که برای فروش یا شنیدن عموم گذاشته نمیشه! کلّی مراحل بعد از اون باید طی بشه تا یک قطعه تبدیل بشه به یک قطعه ی کامل برای فروختن یا شنیدن (ارجاع).

ضمناً در ایران "سانگرایتر" نداریم. "آهنگساز و شاعر" داریم (ارجاع).

حالا اگر سوال شما رو به این شکل تصحیح کنیم که چرا قطعات تجاری و پاپ ایرانی در اسپاتیفای و امثالهم مخاطب خارجی پیدا نمیکنه و فروش جهانی نداره، دلیل خیلی روشنی داره: چون اون قطعات پاپِ "ایرانی" هستند. همین.

مثل اینه که سوال کنی "چرا
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
مخاطب خارجی پیدا نمیکنه و فروش جهانی نداره". موسیقی مردمی، بخشی از فرهنگ یک ملت رو با خودش حمل میکنه. وقتی هویت فرهنگیِ یک ملتِ خاص در اون هست، چطور ملت های دیگه با اون ارتباط برقرار کنن؟! مگه ملت ها همه یک فرهنگ دارن؟ این یک مورد کاملاً طبیعی هست که قطعات پاپ کشورهای مختلف، فقط از مردم کشورهای خودشون مخاطب داشته باشن. و این موضوع به هیچ وجه ربطی به کیفیت و این چیزها نداره.

من الآن یه چند تا قطعه پاپ از کشورهای مختلف برات معرفی میکنم. شما گوش کن و ببین میتونی با اونها ارتباط برقرار کنی یا نه (حالا خریدن پیش کش). همشون هم در کشورهای خودشون از Top 10 ها و پرفروش ها هستند و کلّی کُشته مُرده دارن:

پاپ از
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید

از
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید

از
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید

از
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید

از
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید

از
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید

از
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید

از
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید

از
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید


حالا تازه اکثر شون در ساختار موزیکشون استایل های پاپ انگلیسی رو کپی کردن که بتونه مخاطب و خریدار برون مرزی هم پیدا کنه. با این حال فقط مردم خودشون میتونن با اون کارها ارتباط برقرار کنن. بحث صرفاً "زبان و کلام" هم نیست. خود موزیک، حامل ذائقه ی ملتی هست که همونجا متولد شده.

درسته که خیلی از قطعات پاپ هستند که در کلّ دنیا مخاطب پیدا کردند. مخصوصاً کارهای زبان انگلیسی. این بدلیل سرمایه گذاری طولانی مدت در تبلیغ اونها بوده که تولیداتشون بتونه مخاطب برون مرزی هم پیدا کنه و پول بیشتری براشون بیاره. پیتزا یه غذای ایتالیاییه که الآن همه جای دنیا خریدار داره. ولی قرمه سبزی، نیپان یاکی و
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
مناسب ذایقه ی ملت خودشونه و این یک امر طبیعیه.
 

helalat007

عضو سایت
27/7/19
30
19
Iran
پیتزا یه غذای ایتالیاییه که الآن همه جای دنیا خریدار داره. ولی قرمه سبزی، نیپان یاکی و
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
مناسب ذایقه ی ملت خودشونه و این یک امر طبیعیه.
پس پیتزا میان ایتالیایی ها خوشمزه بوده که تونست تبلیغ کنه و به شهرت جهانی برسه
حالاسوال: قرمه سبزی و غذای حشرات چینی که حبوبیت کشوری دارن با تبلیغ میتونن جهانی بشن؟؟؟(اگه میتونن که هیچ. اگه نمیتونن، چرا نمیتونن؟
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,806
53
.
پس پیتزا میان ایتالیایی ها خوشمزه بوده که تونست تبلیغ کنه و به شهرت جهانی برسه
حالاسوال: قرمه سبزی و غذای حشرات چینی که حبوبیت کشوری دارن با تبلیغ میتونن جهانی بشن؟؟؟(اگه میتونن که هیچ. اگه نمیتونن، چرا نمیتونن؟)
سوالِ خوب!
همه گیر شدن، بعضاً بطور طبیعی اتفاق میافته و بعضاً هم با برنامه ی قبلی و بطور عمد.
حالا اینکه کدوم اتفاق بیافته، هم به ماهیت خود غذا ارتباط داره و هم به شرایط ملت ها. طبعاً سرمایه گذاریِ تبلیغی و همه گیری برای پیتزایی که بیس اون پنیر هست، خیلی سریعتر میتونه جواب بده تا غذای حشره ای چینی، که همون تصویر حشره وقتی در ذهن ملت های دیگه میاد، میتونه حالشونو بد کنه. و شاید جا افتادن اون در بین ملت های دیگه چندین برابر زمان پیتزا طول بکشه.
همه گیر شدنِ پیتزا صرفاً بخاطر خوشمزه بودن او نیست. اصلاً خوشمزه به چه معنا؟ً "خوشمزه" یک صفت نسبیه. تعریف مطلق که نداره. شما از کجا میدونی که همون حشرات برای چینی ها به همون اندازه ی پیتزا برای ایتالیایی ها خوشمزه نیست؟! خوشمزگی رو عادت تعیین میکنه.

حالا در مورد موزیک پاپ هم حکایت همینه. ذهنِ شنونده صاحب "ذایقه" هست. ذایقه ای که از زمان تولد با اولین شنیده های غیر ارادی در طول زمان شکل گرفته. ساختن موزیک پاپ هم یعنی جواب دادن به اون ذایقه. در این شرایط وقتی تولید کننده دنبال فروش و پول بیشتری باشه، مجبوره آمار اون "ذایقه" ها رو ببره بالا. برای این کار هم هیچ راهی نیست جز اینکه به هر طریقی ملت های دیگه رو از کودکی در مجاورت موسیقی پاپ خودش قرار بده تا گوششون در بلند مدت عادت کنه و با این کار آمار مخاطب بالا بره.
 
10/11/17
187
من فقط یکی دو دقیقه ای داشتم فکر می کردم سانگرایتر یعنی چی ؟بعد فهمیدم منظورsong writer یا همون آهنگ ساز‌ یا نت نویس خودمون
اسپاتیفای ولی نفهمیدم🤔
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,806
53
.
من فقط یکی دو دقیقه ای داشتم فکر می کردم سانگرایتر یعنی چی ؟بعد فهمیدم منظورsong writer یا همون آهنگ ساز‌ یا نت نویس خودمون
اسپاتیفای ولی نفهمیدم🤔
برای درست فهمیدن معنی سانگرایتر میتونی اینجا رو بخونی.
اسپاتیفای هم یه سایت فروش موزیک هست که بعد ار عضویت، تولید کننده ی موسیقی میتونه موزیکشو اونجا بذاره که مخاطب مستقیم گوش کنه و پولش رو هم بپردازه.
 

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,247
@helalat007
چرا کسی‌ به آهنگ‌های فارسی گوش نمیده رو نمیدونم ولی‌ تا اونجا که می‌دونم:

1) Spotify سرویس فروختن موزیک اصلا نداره و اجازه نمیده که mp3 دنلود کرد از Spotify. این فقط یک سرویس streaming هست.

2) توی Spotify می‌شه به اسم `Song Writer` آهنگ آپلود کرد.
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,806
53
.
زائغه موسیقیایی‌ مردم بستگی به فاصله های ثابت و از پیش شنیده شده داره؟
منظورتو از "فاصله های ثابت" نفهمیدم.
"فاصله"، فقط یکی از فاکتورهای موسیقی هست که در عادت دادن شنونده موثره. تمام فاکتورها و عناصر در موسیقی از فاصله گرفته تا سازبندی، استایل، لیریک، سبک ووکال، نوانس و غیره همگی میتونند در عادت دادن گوش شنونده در طولانی مدت نقش داشته باشن و براش یک ذایقه درست کنند.
 

helalat007

عضو سایت
27/7/19
30
19
Iran
غیره همگی میتونند در عادت دادن گوش شنونده در طولانی مدت نقش داشته باشن و براش یک ذایقه درست کنند.
بسیار عالی،

حالا اگه تمام زائقه گوش شنونده ازجمله ساز بندی، فواصل و... را ۱۰۰٪ درنظر بگیریم،
اما ما برای ساخت یک موسیقی تجاری یا محبوب تنها فقط ۲۰٪ به زائقه گوش شنونده توجه کنیم و ۸۰٪ اون رو به غریزه شخصی‌مون که گوش شنونده واسش زائقه نساخته موسیقی رو بسازیم.
ایا میشه گفت به کمک اون ۲۰٪، یک زائقه برای گوش شنونده بوجود اوردیم؟
یا اینطور نیست و گوش شنونده فقط به ۲۰٪ از موسیقی راضی بوده؟
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,806
53
.
بسیار عالی،

حالا اگه تمام زائقه گوش شنونده ازجمله ساز بندی، فواصل و... را ۱۰۰٪ درنظر بگیریم،
اما ما برای ساخت یک موسیقی تجاری یا محبوب تنها فقط ۲۰٪ به زائقه گوش شنونده توجه کنیم و ۸۰٪ اون رو به غریزه شخصی‌مون که گوش شنونده واسش زائقه نساخته موسیقی رو بسازیم.
ایا میشه گفت به کمک اون ۲۰٪، یک زائقه برای گوش شنونده بوجود اوردیم؟
یا اینطور نیست و گوش شنونده فقط به ۲۰٪ از موسیقی راضی بوده؟
من که اصلاً نفهمیدم چی گفتی!
یا سوالت غلطه و یا سوالت درسته ولی نتونستی درست بیانش کنی.
شاید با یه مثال بهتر بتونی سوالتو مطرح کنی.
درصد رو هم بذار کنار بزبان موسیقی حرف بزن تا متوجه بشیم منظورتو.
 

helalat007

عضو سایت
27/7/19
30
19
Iran
من که اصلاً نفهمیدم چی گفتی!
یا سوالت غلطه و یا سوالت درسته ولی نتونستی درست بیانش کنی.
شاید با یه مثال بهتر بتونی سوالتو مطرح کنی.
مثال:
من درحال ساخت موسیقی هستم و با غریزه‌م دارم موسیقی رو میسازم.
ولی من مقدار کمی از زایقه گوش مشتری رو توی موسیقیم لحاظ کردم.
ایا میشه گفت به کمک همون مقدار کمی که زایقه گوش مشتری رو لحاظ کردم باعث جلب توجه مشتری کرده باشم ؟
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,806
53
.
مثال:
من درحال ساخت موسیقی هستم و با غریزه‌م دارم موسیقی رو میسازم.
ولی من مقدار کمی از زایقه گوش مشتری رو توی موسیقیم لحاظ کردم.
ایا میشه گفت به کمک همون مقدار کمی که زایقه گوش مشتری رو لحاظ کردم باعث جلب توجه مشتری کرده باشم ؟
به هر اندازه که محصول کار شما از سلیقه ی مخاطب دور بشه، طبعاً به همون اندازه هم کمتر توجه مخاطبت رو جلب میکنه. این یک فرمول خیلی ساده و بدیهیه. حالا نمیدونم این جواب سوالت بود یا نه. چون هنوز شک دارم که سوالت رو فهمیده باشم!
 

helalat007

عضو سایت
27/7/19
30
19
Iran
به هر اندازه که محصول کار شما از سلیقه ی مخاطب دور بشه، طبعاً به همون اندازه هم کمتر توجه مخاطبت رو جلب میکنه
اگر بخوایم زایقه گوش مشتری رو تغییر بدیم اونم در کوتاه مدت چه راهکار هایی وجود داره؟
میشه با تلفیق غریزه من و زایقه گوش مشتری یک موسیقی محبوب ساخت؟
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,806
53
.
اگر بخوایم زایقه گوش مشتری رو تغییر بدیم اونم در کوتاه مدت چه راهکار هایی وجود داره؟
میشه با تلفیق غریزه من و زایقه گوش مشتری یک موسیقی محبوب ساخت؟
سوال اول: البته که هیچ راهکاری وجود نداره! شما سلیقه ی دوستت رو میتونی در یه روز عوض کنی و از فردا بشینه با علاقه و لذت شروع کنه به گوش دادن
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
پاپ؟! البته که نمیتونی. در این مورد در پاراگراف آخر پست 4# همین تاپیک توضیح دادم که این کار زمان میبره. کار یه نفر هم نیست.

سوال دوم: سوال غلطه. "محبوب" یعنی چی؟ محبوب برای تو؟؟؟ محبوب برای مشتری؟؟؟ محبوب یه واژه ی ثابت و مطلقی که نیست.
 

helalat007

عضو سایت
27/7/19
30
19
Iran
سوال اول: البته که هیچ راهکاری وجود نداره! شما سلیقه ی دوستت رو میتونی در یه روز عوض کنی و از فردا بشینه با علاقه و لذت شروع کنه به گوش دادن
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
پاپ؟! البته که نمیتونی. در این مورد در پاراگراف آخر پست 4# همین تاپیک توضیح دادم که این کار زمان میبره. کار یه نفر هم نیست.

سوال دوم: سوال غلطه. "محبوب" یعنی چی؟ محبوب برای تو؟؟؟ محبوب برای مشتری؟؟؟ محبوب یه واژه ی ثابت و مطلقی که نیست.
چقدر احتمالا (برحسب درصد) در موسیقی پاپ میتونیم ازادانه غریزه یا هنرمون رو در ساخت موسیقی به اجرا بذاریم؟
این سوال رو میپرسم چون فکر میکنم حتی یک درصد هم ازاد نیستیم
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,806
53
.
چقدر احتمالا (برحسب درصد) در موسیقی پاپ میتونیم ازادانه غریزه یا هنرمون رو در ساخت موسیقی به اجرا بذاریم؟
این سوال رو میپرسم چون فکر میکنم حتی یک درصد هم ازاد نیستیم
مشکل شما در دید شما هست نسبت به تولید موسیقی تجاری.
شما موسیقی تجاری رو با غیر تجاری با یک دید میبینی. موسیقی تجاری تابع شرایط کاملاً تعریف شده ی تولید هست. بنابر این نمیتونیم بهش بگیم "هنر". هنر کاملاً ذهنیت شخصیه. یعنی "یک نفر". در موسیقی هنری آمار مخاطب مهم نیست، برای همین همه ی فاکتورها تابع "شخص" هست. یه نفر میتونه در مورد تمام چند و چون قطعه تصمیم بگیره. شما این دو مقوله رو قاطی کردی با هم. یا باید با دید هنری فکر کنی تا کلاً تابع شرایط ذهنی خودت کار کنی، و یا با دید تجاری فکر کنی و تابع شرایط بی چون و چرای تولید تجاری.

ضمناً با توجه به سوالهایی که میکنی، نشون میده هیچ ارتباطی با هیچ موزیسین یا همکار نداری و داری روز میزنی تا تنهایی بتونی پیش بری که در کار موسیقی تجاری غیر ممکنه. اصلاً در تولید موسیقی تجاری، روند کار مثل تولید صنعتی میمونه که هر کسی بخشی از اون کار رو انجام میده و در آخر هم یک کمپانی اونو توزیع میکنه و میفروشه. عین یک کالا. این کار رو که نمیشه تنهایی انجلم داد! مثل اینه که بگی یک نفر از اول طراحی تا تولید و توزیع و فروش یک لپتاپ رو انجام بده! این ذهنیت مغایر با ذهنیت تجاریه.
 

صفحه ما در اینستاگرام

بالا