سازشناسي 1

شروع موضوع توسط Mohamad.K ‏17/9/11 در انجمن تئوری موسیقی تکمیلی

تاپیک سازشناسي 1 تالار تئوری موسیقی تکمیلی در persian-music.org.

  1. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    با عرض سلام و خسته نباشيد.ديدم جاي اين تايپيك در اين سايت خالي هست.من با توجه به يه سري مقالات كه خودم جمع كردم ميخواستم بحث سازشناسي رو مطرح كنم و دوستاني كه شايد كوركورانه اهنگي رو ميزنن و اطلاعاتي در اين زمينه ندارن كمكي كنم كه حداقل اشنايي با سازها و سازشناسي و محدوده ي ساز ها داشته باشن اگر مكان مناسبي براي اموزش هست من در اولين فرصت ميخوام سازشناسي رو آموزش بدم.با سپاس

    البته من در سايت ديدم كه يكي از دوستان بحث سازشناسي رو كردن و من تازه ديدم اما خالي از لطف نيست چون اين نوشته هاي من از جزوات دانشگاهيم هست و بر گرفته از كتاب نيست و جمع آوري هاي اقاي كيارش اعتمادسيفي هست كه جاهايي كه مورد نياز دوستان هست قرار ميدم
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏17/9/11
  2. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    بخش اول

    سازشناسي يا اركستراسيون : به سه گروه تقسيم ميشوند

    1-سازهاي زهي يا String
    2-سازهاي بادي-چوبي و بادي-برنجي يا Brass
    3-كوبه اي Percussion

    سازهاي زهي :گروهي هستند كه توليد صدا در آنها به وسيله ارتعاش سيم كشيده شده انجام ميگيرد و بر حسب نوع به صدا در آمدن سيم ها به 3 دسته تقسيم ميشوند

    1-آرشه اي
    2-زخمه اي
    3-چكشي

    آرشه اي : چوب با 2 سر انحنا كه به وسيله موي اسب به هم وصل شدن مثل آرشه
    زخمه اي : بر اثر تماس سر انگشت به صدا در مي آيند مثل گيتار
    چكشي : صدا بر اثر ضربه چكش كوچك به صدا در مي آيند مثل پيانو

    Violin يا ويلون : در دسته خانواده گوارنري هستن و تعغيير نكردند ويلون 4 سيم دارد كه كوك آن به ترتيب

    (مي-لا-ر-سل) ميباشد محدوده صوتي ويلون روي حامل سل ميباشد

    تكنيك ها ويلون : اگر حركت آرشه با دست راست به سمت پايين باشد آرشه راست يا Right Bow ناميده ميشود و اگر از پايين به بالا باشد آرشه چپ يا Left Bow ناميده ميشود.

    هارمونيكا:از 2 طريق به صدا در مي آيد:مصنوعي-طبيعي

    مصنوعي : اگر با دست نقطه اي از سيم را بگيريم و در همان حالت چند سانتي متر جلوتر از سيم را گرفته باشيم و با انگشت بنوازيم مصنوعي ميشود

    طبيعي:سيم دست باز با تماس مختصري از دست چپ آرشه.البته انگشته دست چپ بايد در نقطه خالي قرار گيرد كه بهترين فرم آن نصف سيم هست.

    Pizzicato : ضربه انگشت دست راست به جاي آرشه كشيدن به روي سيم حاصل.
    Teremolo: لرزش يا ترم لينگ آرشه به سرعت بالا و پايين ميشود
    كونسوردين : وسيله اي هست كه صداي ساز را بگيرد.هرجا روي صفحه نت علامت سوردين ديده شود نوازنده بايد از سوردين استفاده كند.
    Pointcello:روي خرك نواختن.در اين حالت نوازنده آرشه را روي خرك قرار داده و مينوازد در اين حالت صدا تيز به گوش ميرسد

    نمونه بود تا ادامه سازها ميام دوباره

     
  3. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    دوست من پست شما چند تا مشکل داره:
    1- گروه سازهای زهی chordophone هستند نه string
    و برای اطلاع بیشتر گروه سازهای بادی aerophone و گروه سازهای کوبه ای membranophone نامیده میشوند.
    2- دسته بندی که انجام دادید به هیچ وجه کامل نیست
    3- بحث ساز شناسی شما به شناخت تکنیک ها کشیده شد.وبرای کسی که قراره این مطالب رو دنبال کنه سر در گمی ایجاد میکنه.
    البته کار شما قابل تحسینه ولی توقع میره مطالب رو جامع تر و با مطالعه بیشتر قرار بدید.
    موفق باشید
     
  4. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    مرسي . بله بحث من از سازشناسي بيشتر شناخت تكنيك ها و محدوده صوتي اونها هستش.اگر مثلا من بحثي رو راجبه membren phone كنم كسي متوجه نميشه كه هيچ بلكه گيج كننده تر ميشه.اين بحث كمي اماتور هست كه براي دوستان حوصله داشته باشه.ميدونيد كه ما ايرانيها دنبال لقمه اماده هستيم بخاطره همين من بيشتر روي تكنيك و محدوده صوتي سازها بحث ميكنم ولي حرف شما كاملا متين هست كه بحث سازشناسي عميق تر هست همينطور هم كه گفتم من گلچين كردم كه دوستان حوصله خواندن رو داشته باشين

    البته شما استاد هستين اما اين هاي كه شما گفتين عوامل ارتعاشي هستن كه بسيار وسيع هست و فقط به اينها ختم نميشه

    idio phone خود صدا
    membren phone پوست - صدا
    cordo phone زه-صدا
    aero phone هوا-صدا
    xilo phone چوب-صدا
    lito phone سنگ-صدا
    metalo phone فلز صدا
    ciristal phone شيشه صدا

    و........... الا ماشاااله

    من كلا سازها رو ساده تر بيان كردم كه دوستان متوجه شن كه كلا سازها به 3 دسته تقسيم ميشن كاري به عوامل ارتعاشي اونها نداشتم كه از چي تشكيل شدن. سازها مجموعا به 3 دسته زهي-بادي-كوبه اي تقسيم ميشن . اگه اشتباه هست ببخشيد.
     
  5. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    خیر دوست من این که میگین کسی متوجه نمیشه اصلا حرف صحیحی نیست.مگه مطالب چی هستن که کسی متوجه نشه؟ خیلی از دوستان واقعا در سطح خوبی هستند و کسانی هم که تازه وارد این مبحث شده باشن در صورتی که بیان خوب باشه راحت به درک ساز شناسی میرسن.
    دیگه اینکه تا اونجا که من دیدم بحث ساز شناسی بر اساس نحوه تولید صدا مطرح میشه که به همون سه دسته عمده تقسیم میشه.و میشه اینطور توضیح داد که :
    سازهای بادی:تولید صوت بر اساس جریان هوا در محفظه ساز هست.
    سازهای کوبه ای:بر اساس برخورد یک ضربه (دست یا مضراب یا ..) بر روی یک پوسته(ممبران)
    سازهای زهی :تولید صوت بر اساس ارتعاش سیم (کشیده شدن مضراب یا برخورد مضراب و چکش و...) هست.
    به نظرم اگه اینطور ادامه بدین مطلبتون انسجام نخواهد داشت.به عنوان پیشنهاد شما دسته بندی سازهاتون رو از حالت کلی به جزئی انجام بدین.مثلا بعد از دسته بندی بالا بیان سازهای بادی رو به سازهای بادی چوبی و بادی برنجی و ... وبعد توضیح راجع به سازهای بادی چوبی و انواع اون تکنیک ها و ...
    طولانی شدن مطلب هم به هیچ عنوان خسته کننده نیست وبلکه سطح مطلبتون هم بالا خواهد بود.و در صورتی که مطالبتون از سطح قابل قبولی برخوردار باشه میشه در نشریه بسامد هم قرارشون داد.
    پیروز باشید و خسته نباشید
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏18/9/11
  6. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    در ضمن پسندیدست که در بحث جامعی مثل ساز شناسی حداقل اسم سازها رو صحیح بنویسیم.ویلن یا ویولن املا صحیح این ساز هست!
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏18/9/11
  7. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    چشم بنده سعي ميكنم تخصصي تر به اين مسئله بپردازم .

    بابت غلت املايي پوزش ميطلبم و حواس بنده اصلا به لغتم نبودش وگرنه درست ميكردم به هر حال اگر ضعفي ديده ميشه دوستان اشكالي نداره صحيحش كنن و مطلب رو ادامه بدن.

    CELLO : كوك ويلون سل مانند ويولاس A-D-G-C ولي يه اكتاو پايين تر است.نت هاي ويلن روي كليد فا خط چهارم و سل نوشته ميشود پس ويلن سل ميتواند در محدود صوتي ويلن و ويولا دخالت كند.

    طنين سل بسيار قوي و غني ميباشد. و معمولا پايه هارموني اركسترا تامين ميكند در عين حال در اجراي ملودي بسيار عالي عمل ميكند.

    كنترباس:بم ترين صداي خانواده ي زهي و بزرگترين سايز در سازهاي زهي ميباشد كوك اين ساز عبارتند از

    sOL-RE-LA-ME


    ويولا:اين ساز رو جا انداختم.ويولا كمي بزرگتر از ويلون معمولي هست و صدايي تو دماغي دارد و سيم هاي دست باز ان به ترتيب از اول تا چهارم A-D-G-C ميباشد اين ساز را روي كليد سل و دوي خط سوم مينويسن

    نكته : گاهي اوقات اين سازها به صورت چهارنوازي يا كوارتت اجرا ميشن كه اگر بخواييم اين سازها را از لحاظ زيرو بمي در كنار يك ديگر قرار بدهيم

    1-ويلون -------------> Soprano
    2-ويولا-------------> Alto
    3-سل---------------> Teenor
    4-كنترباس------------> Bass

    قرار ميگيرند


     
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه - سازشناسي
  1. fereshteh
    پاسخ ها:
    9
    نمایش ها:
    1,377