سئوال در مورد گام در موسیقی

شروع موضوع توسط Only God ‏11/12/14 در انجمن گام در موسیقی

تاپیک سئوال در مورد گام در موسیقی تالار گام در موسیقی در persian-music.org.

  1. Only God

    Only God عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/8/13
    ارسال ها:
    61
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    جوینده راز آفرینش
    محل سکونت:
    برزخ
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام...
    میشه درباره اصول گام شناسی اطلاعاتی رو بیان کنید

    ممنون میشم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    450
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +883 / 1 / -0
    گام در واقع حرکتی هست که بین نت هابا فواصلی معین انجام شه.
    مثلا از نتی مشخص مثل دو به تربیب و با رعایت فواص مشخص اون گام حرکت کنیم و در انتها به نت دو بعدی برسیم.
    وقتی میگیم گام یعنی حتما باید قدم به قدم تمام نت ها رو پشت سر بزاریم:
    دو ر می فا سل لا سی دو
    در گام بالا ما از فرمول مد ماژور استفاده کردیم:
    1 پرده"1 پرده"نیم پرده"1پرده"1پرده"1پرده"نیم پرده"
    حالا شما از نت ر شروع کنین و با پیروی از فرمول مد مازور گام ر مازور رو بدست بیارین.
    که میشه:
    ر می فادییز سل لا سی دو دییز ر
    مد مینور هم فرمول خاص خودش رو داره:
    1پرده"نیم پرده"1پرده"1پرده"نیم پرده"1پرده"1پرده
    از نت دو شروع میکنیم تا گام دو مینور بدست بیاد:
    دو ر می بمل فا سل لا بمل سی بمل دو
    در اینجا گام دو رو با مد مینور بدست اوردیم.
    از قرن ها پیش معمولا از این دو مد(مینور و ماژور)بیشتر استفاده میشد و مد های دیگه مثل فریژِین ،دورین،اولین،میکسولیدین،یونین،و ...کمتر مورد استفادهخ قرار میگرفتن.اما بعد مدتها به این مد ها که به مد های کلیسایی معروفن بیشتر توجه شد.که هر کدومشون حال و هوای خاص خودشون رو دارن.
    به هر حال گام حرکتی هست که از یک نت شروع میشه و تمام نت ها رو بدون جا انداختن طی میکنه و به همون نت اول میرسه.
    میتونین برای تمرین با استفاده از فرمول های بالا تمام گام ها رو بدست بیارین.هم در مد مینور و هم در مد ماژور.
    در بیشتر قطعاتی که مد مینور دارن درجه هفتم رو نیم پرده بالا میبرن که ایجاد کادانس (فرود )داشته باشیم به نت اصلی.
    که معمولا ایت تغییر مد مینور رو به مینور هارمونیک تغییر میده:
    1پرده"نیم پرده"1پرده"1پرده"نیم پرده"1/5پرده"نیم پرده:
    دو ر می بمل فا سل لا بمل سی بکار دو
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  3. Only God

    Only God عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/8/13
    ارسال ها:
    61
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    جوینده راز آفرینش
    محل سکونت:
    برزخ
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام....
    ممنون از اطلاعات مفیدی که دادین.
    میشه بگین تو قطعه ای که دارای نتهای دیز یا بمل هست نمیشه نت رو به صورت عادی یا همون بکار اجرا کرد؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. arei

    arei عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/12
    ارسال ها:
    1,436
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +370 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, FLstudio
    اگه میشد که بمل دیز نمیزاشتن...نه نمیشه یه قطعه رو بدون دیز یا بملاش بزن ببین درسته یا نع //.ا
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  5. Only God

    Only God عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/8/13
    ارسال ها:
    61
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    جوینده راز آفرینش
    محل سکونت:
    برزخ
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    ممنون از راهنماییتون.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    450
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +883 / 1 / -0
    سوال خوبی پرسیدین ممنونم.
    بعضی وقت ها میشه...مثلا زمانی که شما هدف مدلاسیون به تنالیته دیگه ای دارین برای مقدمه نیاز به یه سری کوردهای قرضی دارین که در این کوردها ممکنه نت های دییز یا بمل تبدیل به بکار بشن.یا حتی نتی تبدیل به بمل یا دییز بشه.
    هیچ چیز در قوانین موسیقی قطعی نیست و همیشه استثناهای برای قوانین وجود داره .که همین استثناها باز هم در چهارچوب قوانین هستن.اگه مایل بودین بگبن تا مثال های براتون بزارم ار اهنگسازان بزرگ
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  7. Only God

    Only God عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/8/13
    ارسال ها:
    61
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    جوینده راز آفرینش
    محل سکونت:
    برزخ
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    خیلی خیلی ممنون از راهنماییتون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. gameron

    gameron عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/2/13
    ارسال ها:
    9
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    چرا ما یک مدل گام ماژور داریم اما تو گام های مینور هارمونیک . تئوریک و ملودیک رو داریم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    البته ما گام ماژور هارمونیک هم داریم!:
    Harmonic major scale - Wikipedia, the free encyclopedia
    اما در مورد سوال شما...توضیحش مفصله و اینجا واقعا مجالش نیست.رجوع فرمایید به کتاب تئوری بنیادی موسیقی صص 132-123
    اگر سوالی بود در خدمتیم!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  10. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    812
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +506 / 2 / -2
    درود.
    ممنون میشم راهنمایی کنین.
    یک مقدار گیج شدم.
    همونطور که میدونین زمانی که میخووایم تنالیته ی ماژور رو برای هر نت بزنیم روی خطوط حامل از دو پایین شروع میکنیم تا دو اکتاو بالاتر.به ترتیب هم هرچی نت ها رو جلو میریم طبق الگوی ساخت گام های ماژور باید نیم پرده# تغییر کنند.
    خوب حالا سوال من انه که چرا در این تصویر علامت گذاری با b انجام شده.ما که نت ها رو به عقب نمیریم-به جلو میریم.پس علت چیه؟
     

    فایل های ضمیمه:

    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  11. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    تنالیته ی ماژور؟
    ماژور مد هست نه تنالیته
    احتمالا منظورتون تنالیته دو ماژور هست
    الان این عکسی که گذاشتید کجاش نامفهومه؟
    اولی دو مینوره تئوریک یا طبیعیه
    دومی هارمونیکشه
    سومی ملودیکشه
    و چهارمی دو ماژور هست
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    1-تنالیته ماژور نیست.گام یا درست تر: مد ماژوره
    2-ما لزوما با دیز جلو نمی ریم هرجا لازم باشه نت ها دیز یا بمل می گیرن.این دوتا قابل جایگزینی با هم نیستن
    3-در تصویر شما اون بمل دارها مینورن نه ماژور
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  13. ALI.M.R

    ALI.M.R عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/14
    ارسال ها:
    66
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    محمدرضا جان ممنون میشم اگر امکانش براتون هست مثال هایی که گفتین رو با یک مقدار توضیح قرار بدید.

    سپاس فراوان
     
  14. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    661
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +895 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    این فقط نصف جواب هست . Tonality ماژور و مینور کاملا درست هست . اتفاقن من تا بحال کتابی ندیدم که که توش از کلمه Major Tonality و Minor Tonality استفاده نکرده باشه.

    Tonality > Scale > Key

    Tonality : به یک سیستم از نوت ها میگن تونالیتی که این سیستم یک نوت مرکز داره که باقی نوت ها به طرفش کشیده میشن. بزی ها بیشتر و بزی ها کمتر ولی در هر حال یک نوت مرکزی وجود داره تو این سیستم. معمولان هم وقتی رجب Tonality صحبت میکنن منظورشون تونالیتی مینور و ماژور هست . وقتی اسم ماژور و مینور با تونالیتی میاد منظور اون کاراکتری هست که این نتها درست میکنن . از این اسم هم به عنوان سیستم کلی و هم تونالیتی ماژور و مینور استفاده میکنن.

    Scale: ترتیب نوت هارو مشخس میکنه. فرمول این گروه از نوت هارو که ون کاراکتر تونالیتی رو درست میکنن مشخس میکنه. حتمن باید این نتها به ترتیب نوشته بشن.

    Key : مشخس میکنه که این فرمول ماژور و مینور از چه نوتی شورو باید بشه.

    برای همین مابین تونالیتی و گام یک قسمت مشترک خاکستری هست که اجازه استفاده کردن از تونالیتی ماژور و مینور رو میده.
     
    • مفید مفید x 1
  15. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    قطعا ما تونالیته ماژور و مینور هم داریم.اما اگه من نوشتم تنالیته ماژور نیست،گام ماژوره این جمله عطف به نوع سوال پرسیدن ایشون بود نه به طور کلی.ایشون سوالو اینجوری مطرح کردن:"زمانی که میخووایم تنالیته ی ماژور رو برای هر نت بزنیم روی خطوط حامل از دو پایین شروع میکنیم تا دو اکتاو بالاتر.به ترتیب هم هرچی نت ها رو جلو میریم طبق الگوی ساخت گام های ماژور باید نیم پرده# تغییر کنند."این نوع سوال پرسیدن غلطه. در این سوال ایشون باید بنویسن گام.نه تنالیته.مفهومی که ایشون نوشتن مفهوم گامه و اینجا نمیشه کلمه تنالیته رو به کار برد.(هر چند که این سوال یه مشکل دیگه هم داره.شما برای هر گامی از دو شروع نمی کنید!)
     
    • موافقم موافقم x 1
    • مفید مفید x 1
بارگذاری...