آخرین ارسال‌ها

سؤالات و مشکلات در مورد ویولن

  • شروع کننده موضوع LOVE
  • تاریخ شروع
11/12/09
22
سلام


ببخشید که من همینطوری تاپیک میزنم اما به دلیل این که تاپیکی نبود مشکلمو بگم این تایپیکو زدم



خوب مشکل من اینه که با توجه به این که الان مدتیه ساز ویولن رو میزنم هنوز اون لرزش و ویبره ای رو که انتظار دارم رو در انگشتام نمیبینم.....

من قبلا در سن 10-11 سالگی کتاب اول خالقی رو زدم و بعد ادامه ندادم .... اما سال گذشته در سن 14 سالگی ادامه دادم و کتاب 18 قطعه رو زدم و الان در حال نواختن کتاب دوم خالقی هستم ....

حالا به نظر شما با این حال انگشتای من باید ویبره داشته باشن یا معمولیه ؟

البته بگم که ویبره داره اما خیلی کم

 

Ramtin Shabanian

مدیر تالار آهنگسازی
تیم مدیریت
مدیر تالار
11/4/10
2,010
28
G Studio
این داستان ویبره یک چیز کاملا تجربی هست که بعد تمرین (فقط با تمرین ) حاصل میشه
و یک چیز فرم وار نیست که مثلا ما به شما بگیم بعد.....یاد میگیرید

یا مشکلتون.... هست که یاد نگرفتید
شما باید بعد....مدت یاد میگرفتید حالا که یاد نگرفتید پس مشکل دارید!
 

امیرحسین به نژاد

تیم مدیریت
مدیر کل
19/7/09
1,312
36
تهران
خوب در ابتدا این نکته رو ذکر کنم که انگشتان شما نباید ویبره (یا به شکل صحیح تر ویبراتو) داشته باشه.این شما هستید که به انگشتان ویبراتو بدید.البته با توجه به سابقه ای که از خودتون گفتید هنوز برای شروع تمرین ویبراتو زوده و باید شکیبایی بیشتری در این مورد داشته باشید.چون همونطور که خودتون می دونید نوازندگی تکنیکهایی که عجله در نواختن این تکنیکها ممکنه موجب بشه فرد هیچ گاه نتونه اون تکنیک رو درست بنوازه.

اما برای پاسخ به سئوال شما فیلمی آموزش ویبراتو در ویولن رو براتون آپ کردم.چون واقعا هر چی فکر کردم نفهمیدم چه جوری می شه ویبراتو به شکلی متنی آموزش داد.

فقط یک نکته کوچک، این آقایی که در فیلم آموزش میدن اکول روسی دارن و زیادی مچشون موقع نواختن به عقب می ره و از آنجا که این حرکت در متد روز دنیا باب نیست این یک مورد رو فاکتور بگیرید و مچ دستتون رو تا این حد عقب نبرید.

برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
 
آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران:
11/12/09
22
سلام ....

یه سوال داشتم ...

همونطور که در پست اول گفتم من در حال نواختن کتاب دوم خالقی هستم ... حالا میخواستم بپرسم که به نظر شما در سنتی نواختن چه اتود ها و جه آهنگ هایی میتونه به هنر آموزی مثل من کمک کنه (منظورم خارج از کتابه )

خیلی ممنون
 

امیرحسین به نژاد

تیم مدیریت
مدیر کل
19/7/09
1,312
36
تهران
سلام ....

یه سوال داشتم ...

همونطور که در پست اول گفتم من در حال نواختن کتاب دوم خالقی هستم ... حالا میخواستم بپرسم که به نظر شما در سنتی نواختن چه اتود ها و جه آهنگ هایی میتونه به هنر آموزی مثل من کمک کنه (منظورم خارج از کتابه )

خیلی ممنون
اگر اتود مد نظرتون هست که اتودها معمولا در قالب کتاب هستند.اما قطعات ایرانی روتین که معمولا هنرجوها در این سطح می نوازند می تونه برای شما مفید باشه.

من پیشنهاد می کنم حتما در کنار خالقی کتابهای 18 قطعه و بی قرار هم بنوازید که هم ملودی های دلنشینی دارند و هم به تقویت سطح نوازندگی شما کمک می کنه.
 
19/11/10
22
gilan
با تشکر از باگانینی عزیز( من رو کیبوردم حرف p فارسی ندارم که می نویسم ب) از راش عریر خواهش می کنم مشاوره نا آگاهانه ندن. ویبراتو یک آموزش کاملا علمی داره
 

mbk

16/1/10
23
اصفهان
برای سه چهار ماه اول اگه ساز صدای خوبی نده نرماله ؟
مثلا من استادم میگه جای نت رو درست پیدا میکنی .آرشه کشیدنت هم خوبه .میگم صدا خوب نیست استاد تاکید داره خوبه اما خودم اصلا راضی نیستم
میخواستم بدونم صدای گوش خراش عادیه؟
.
در ضمن با تشکر از آفای امیر به نژاد
ایشون تو این محیط اطلاعاتشونو از دل و جون در اختیار بقیه میذارن بعضی استادا سر کلاس هم زورشون میاد حرف بزنن
حالا دیگه خودتون حساب کنین سر کلاس چقدر دلسوزن
 
آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران:

امیرحسین به نژاد

تیم مدیریت
مدیر کل
19/7/09
1,312
36
تهران
سپاس از لطف شما.

در مجموع ساز ویولن سازی هست که حداقل تا مدت زمان یکسال سونوریته ایده ال از اون به گوش نمی رسه.به عنوان مثال اویستراخ نوازنده ی اسطوره ای ویولن میگه که اگر فردی فقط صدای سالم هم از ویولن تولید کنه هنرمند هست ِ.پس تا حدود زیادی طبیعه و تمرین های زیاد و مداوم می تونه در شکل گیری صداگیری خوب از ویولن در هنگام نواختن تاثیر داشته باشه.مثلا هنرجوهایی هستن که طی 6 ماه از لحاظ کتابی و متدیک به اندزه ی 2 تا 3 سال پیشرفت می کنن اما از لحاظ صدا هی و سونوریته در حد همون 6 ماه هستن.چون این مبحث جدا از تمرین به گذشتن زمان ارتباط داره.یک چیزی در نوازندگی هست که به اون می گن پختگی یعنی جدای از تکنیک و صحیح نواختن ،پختگی در نوازندگی که با گذشت زمان هم بدست میاد عامل مهمیه.

یک تمرین بسیار ساده اما مفید در سونوریته هم بهتون پیشنهاد می کنم.از آرشه های کشیده مثلا 4 ضرب به بالا برای تمرین در این زمینه استفاده کنید.یعنی نت ها رو بسیار آهسته بنوازید و سعی کنید به صدای تولید شده بسیار توجه کنید و تلاش کنید تا صدایی مطلوب رو ایجاد کنید.به همه ی ابعاد آرشه کشیتون توجه داشته باشید.مثلا آرشه نزدیک به خرک نباشه یا آرشه سکون پیدا نکنه و با سرعت یکنواخت بر روی گریف کشیده بشه.این تمرین رو باید در نهایت تمرکز و آرامش انجام بدید.
نکته ساده ای هم که در خشن شدن صدای ویولن تاثیر داره کلیفن زیادی بر روی موهای آرشه هست یعنی اگر زیادی کلیفن بر روی آرشه کشیده باشید صدای خش خش هنگام نواختم به گوش می رسه.

درضمن هیچگاه فراموش نکنید که به قطعات ویولن هم بسیار گوش بدید.من همیشه می گم تا می تونید گوش بدید...
 

mbk

16/1/10
23
اصفهان
درضمن هیچگاه فراموش نکنید که به قطعات ویولن هم بسیار گوش بدید.من همیشه می گم تا می تونید گوش بدید...[/quote]

سلام
منظور از قطعات ویولن چیه ؟
تصویری ؟ صوتی؟ قطعات تکنوازی ویولن یا نه؟
هر قطعه ای که به دستمون رسید یا برای هر سطحی از آموزش که هستیم یه سری از قطعات خاص؟
وقتی گوش میدیم یا میبینیم دقیقا به چه چیزی توجه کنیم برای کسانی مثل من که فقط 2-3 ماهی میگذره که آموزش میبینن؟
این قطعات رو از کجا تهیه کنیم؟
و سوال دیگه من اینه که شبکه ای وجود داره که در زمینه آموزش یا جهت دسترسی به قطعات یا کلا مربوط به موسیقی کمک کنه؟
اگر هست . لطف کنید اطلاعات دقیق شبکه رو بگین؟
 

امیرحسین به نژاد

تیم مدیریت
مدیر کل
19/7/09
1,312
36
تهران
منظور از قطعات ویولن چیه ؟
منظور آهنگهایی که ساز ویولن در اون نقش داره به خصوص به صورت سلو و تکنوازی

تصویری ؟ صوتی؟
هر دو

هر قطعه ای که به دستمون رسید یا برای هر سطحی از آموزش که هستیم یه سری از قطعات خاص؟
هر چه بیشتر گوش بدید بهتره و چه بهتر که قطعات سطح بالا رو گوش بدبد و با اونها خو بگیرید.


وقتی گوش میدیم یا میبینیم دقیقا به چه چیزی توجه کنیم برای کسانی مثل من که فقط 2-3 ماهی میگذره که آموزش میبینن؟
وقتی میبینید به اکول نوازنده به نحوه آرشه کشی،ننحوه انگشت گذاری، حرکت انگشتان بر روی گریف،ویبراتو،تغییر پوزیشنها و ...توجه کنید.

و وقتی گوش میدید به صدا دهی توجه کنید و سعی کنید هم زمان تصویر انگشت گذاری و آرشه کشی و نواختن نوازنده رو در ذهنتون تجسم کنید.


این قطعات رو از کجا تهیه کنیم؟
از مراکز فروش موسیقی کلاسیک.اگر جایی رو نمیشناسید به من پیغام خصوصی بدید تا بهتون معرفی کنم.

سوال دیگه من اینه که شبکه ای وجود داره که در زمینه آموزش یا جهت دسترسی به قطعات یا کلا مربوط به موسیقی کمک کنه؟
اگر هست . لطف کنید اطلاعات دقیق شبکه رو بگین؟
بله.شبکه ی بسیار خوبی در این زمینه و جود داره که آثار خوب و با کیفیت موسیقی کلاسیک و جز رو پخش می کنه.

شبکه mezzo .که بر روی هاتبرد فرکانس 12245/h/27500 قابل دریافت هست.

یه سوال دیگه داشتم اینکه اجازه داریم اسم استادی رو ببریم و اگه کسی از بازدید کننده ها میشناسشون نظرشو به صورت خصوصی در مورد استاد مورد نظرمون بگه ؟
نه.از آوردن نام افراد خود داری کنید.
 

mbk

16/1/10
23
اصفهان
فرق آرشه کشیدن ما با استادی که به اون زیبایی میزنه در چیه که از اون چنین صدای زیبایی میاد و از ما نه؟
این سوال رو هم پرسیدم که بدونم هم قسمت ویلن رو یه بار دیگه راه بندازیم
حیفم میاد این قسمت بخوابه
واقعا حیف از تجربیات استادایی مثل آقای بهنژاد استفاده نکنیم
ایشون واقعا به من کمک کردن
 

mbk

16/1/10
23
اصفهان
من برای سبک کلاسیک نزد یکی از استادان خوب شهرم کار میکنم
اما ایشون نوازنده ویولن ایرانی هستند و کلاسیک را تا مرحله خاصی آموزش می دهند
این حرف تا چه حدی صادق هست که میگن برای کلاسیک با استادان ایرانی کار نکنین چون استادان ایرانی اکثرا توجهی به حالت انگشتان و چیزای دیگه ای که به من گفتن ( فکر میکنم نحوه صحیح ویبره و... !) ندارند
؟؟؟
 
سلام دوستان......

من تازه کارم و توی ثبت نام یکم عجله کردم.........

امشب رفتم و ی استاد خوب ویولن سنتی بود ، که اونجا ثبت نام کردم.......

الان که اینا رو خوندم ، پشیمون شدم.....راستش فکر کنم که به کلاسیک بیشتر علاقه دارم .مثلا عاشق آهنگای دیوید گرتم........

به نظر شما برم و کلاسا رو لغو کنم؟؟؟؟چهارشنبه اولین جلسه کلاسه...

لطفا هر چه زود تر کمک کنید........
 

Alireza Ahari

عضو سایت
23/2/12
895
23
In A State of Trance
شما باید ببینین سلیقتون بیشتر با کدوم سبک میخونه

مثلا بنده به سخصه با ایرانی بیشتر ارتباط برقرار کردم و علاقه نشون دادم

مهم علاقه استعداد و در کل اون چیزی که خودتون دوست دارید

- - - - - - - - - -

فراموش کردم خدمتتون عرض کنم

شما ابتدا هر دوی این سبک ها رو پیش استادش بشنوید(یعنی زنده)
 
شما باید ببینین سلیقتون بیشتر با کدوم سبک میخونه

مثلا بنده به سخصه با ایرانی بیشتر ارتباط برقرار کردم و علاقه نشون دادم

مهم علاقه استعداد و در کل اون چیزی که خودتون دوست دارید



فراموش کردم خدمتتون عرض کنم

شما ابتدا هر دوی این سبک ها رو پیش استادش بشنوید(یعنی زنده)




خودم هر قدر فکر میکنم میبینم به کلاسیک بیشتر علاقه دارم.........چند تا آهنگ و ویدئو هم دیدم و گوش دادم و کلاسیکو بیشتر دوست داشتم........اینجا هم خوندم که واسه شروع بهتره اول کلاسیک بزنید................در کل به نظر شما بایدبرم کلاسیک؟؟؟؟
 

Alireza Ahari

عضو سایت
23/2/12
895
23
In A State of Trance
خودم هر قدر فکر میکنم میبینم به کلاسیک بیشتر علاقه دارم.........چند تا آهنگ و ویدئو هم دیدم و گوش دادم و کلاسیکو بیشتر دوست داشتم........اینجا هم خوندم که واسه شروع بهتره اول کلاسیک بزنید................در کل به نظر شما بایدبرم کلاسیک؟؟؟؟
بنده خودم ابتدا با کلاسیک شروع کردم و تا آخر کتاب ل ویولن 2 رفتم و کتاب کنسرتو های کوچک رو زدم ولی بر حسب اتفاقاتی استادم رو عوض کردم و شروع به ایرانی کردم

باز هم میگم هر 2 رو اگه تونستید تست کنید

استاد اول من بعد از این که سوزوکی و ل ویولن 2 رو تموم کردم 2تا کتاب گذاشت جلوم 1. کنسرتو های کوچک 2 . 18قطعه ی پیشدرامد و من بعد از 2ماه کار کردن روی اونها تصمیم به ایرانی گرفتم
 

Alireza Ahari

عضو سایت
23/2/12
895
23
In A State of Trance
میشه حالت ها را توضیح دهید یعنی بمل و ....
حالت پایه ی هر نت رو بکار میگن اگه نیم پرده عقب تر برویم همان نت بمل میشود و اگر نیم پرده به جلو برویم نت ما دیز میشود. طبیعی است که بعضی نت ها بمل یا دیز ندارند و این هم طبیعی است که بمل هر نت ، دیز نت قبلی خود است مثلا نت سی بمل همان لا دیز هست

در دستگاه ایرانی علاوه بر بمل و دیز ما سُری و کُرُن هم داریم
سری : ربع پرده به سمت جلو
کرن: ربع پرده به سمت عقب

موسق باشد
 
12/6/14
5
20
ببخشید میخاستم بدونم با وجود حالت های مختلف انگشت گذاری ادر اجرای یک قطعه از کجا بفهمیم حالت استفاده کنیم؟
 

صفحه ما در اینستاگرام

بالا