زیر صدای خواننده

شروع موضوع توسط m1h2s3 ‏7/9/14 در انجمن گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی

تاپیک زیر صدای خواننده تالار گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی در persian-music.org.

  1. m1h2s3

    m1h2s3 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏17/4/14
    ارسال ها:
    96
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    زیر اسمون این شهر
    امتیازات:
    +60 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام
    سوال من درباره زیر صدای خوانندس که تو اهنگی که میگن زیر صدای خواننده گیتار بیس بوده یعنی ملودی که خواننده خونده گیتار هم میزنه ؟ یا فقط یکی از نتهای اکورد رو میزنه
    دیروز بود که تو مصاحبه های شادمهر اینو خوندم


    شادمهر:گیتار بلندترین آواز من است!

    چند سال پیش وقتی در تماس تلفنی به شادمهر گفته شد که ترانه یاس به طور بی کلام از تلویزیون پخش شد و صدای تو را از آن حذف کرده اند،خندید و گفت: گیتاری که در این آهنگ زده ام خودش بلندترین آواز من است.

    منظور شادمهر از گیتار،گیتار بیس بوده که اگه با دقت به ترانه گل یاس گوش بدید گیتار بیس زیرصدای کل آهنگ هست که واقعا حرف شادمهر در اونه...

    و کلا درباره زیر صدا ی خواننده توضیح بدین که بیشتر از چه سازی استفاده میشه ممنون میشم
     
    آخرین ویرایش: ‏7/9/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  2. m1h2s3

    m1h2s3 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏17/4/14
    ارسال ها:
    96
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    زیر اسمون این شهر
    امتیازات:
    +60 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
  3. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    450
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +883 / 1 / -0
    صدای خواننده خودش یه ملودی هست.در واقع ملودی اصلی.و دیگر صدا ها همراهی کننده هستن <گیتار بیس هم یکی از نت های هارمونی رو میزنه که این نت بستگی به حالت اکورد داره.مستقیم یا معکوس .البته این قانون نیست که در هر میزان فقط یه نت قرار بگیره .مثلا اگه نت لا زده بشه این نت میتونه به نت سی بره و برگرده و و و و (همون قانون نت های گذر کناری گریز....)
     
  4. m1h2s3

    m1h2s3 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏17/4/14
    ارسال ها:
    96
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    زیر اسمون این شهر
    امتیازات:
    +60 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    ممنون از پاسختون
    منتظر نظرات دیگر دوستان درباره اینکه من الان ملودی و هارمونی ترانه رو در اوردم حالا واسه زیر صدا ی خواننده باید چی کار کنم
     
    آخرین ویرایش: ‏11/9/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. Ha-MeD

    Ha-MeD ice-vocal عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/1/10
    ارسال ها:
    156
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس گیتار - و بقیه کارهای موجود در موسیقی
    محل سکونت:
    ایران - شمال
    امتیازات:
    +55 / 0 / -0
    نرم افزار:
    reason
    صدا رو حذف کردن و پخش شد ... اتفاقیه که خیلی عجیب نیس .. با توجه به این که شادمهر موزیک های بیکلامش روانه ی بازار میکرده .. اگر هم این حرف و زده منظورش این بوده که من شناسنامه ی خودم و دارم و گیتارم ، من و معرفی میکنه و مهم نیس که صدام و مثلا میدزدن و از این حرفا :) .. وگرنه ملودی بیس این موزیک مثه تموم بیس هایِ دیگر موزیک هاس ملودی گیتار بیس یا همون بیس خیلی در راستای ملودی خواننده نیس .. اما این که زیر صدا چی میتونه باشه بستگی مستقیم به ذهن ِ خلاق آهنگساز و تنظیم کننده داره .. میشه خالی ساخت ( مثه اکثر موزیک هایِ حالِ روزِ ایران ، البته متاسفانه ) میشه با انواع سازها ، هارمونی بوجود اورد و این مسئله معناش این نیس که زیر صدا باید دقیقا چیزی باشه که خواننده میخونَدِش .. در واقع این تکنیک ، دانش ، خلاقیت اهنگساز رو به رخ میکشه .. زیر صداهایی که در گام مربوطه با ملودی متفاوتی از صدای خواننده ساخته میشن و دقیقن همین زمان هست که خودم هم به شخصه از اون موزیک لذت میبرم....
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  6. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,638
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,132 / 1 / -2
    گفتید که هارمونی ترانه (در اصل هارمونی ملودی که ترانه باهاش اجرا میشه ) رو دراوردید.
    خوب دیگه چیز بیشتری فکر نکنم لازم نباشه:
    چون بیس لاین رو باید از همون اکوردها بگیرید.( مانند موردی که تو پست اول گفتید)
    و اینکه (معمولا) بیشتر اوقات زیر صدا ،همون هارمونی هایی هستند که با سازهای مختلف زیر صدای خواننده اجرا میشن.
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  7. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    450
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +883 / 1 / -0
    بسیار هم عالی و خوب.
    حالا که ملودی اصلی و اکوردها(هارمونی) رو دارین پس راحت میتونین کارو تموم کنین.
    برای بخش باس ابتدا ببینید که اکوردها تو چه حالتی هستن(مستقیم یا معکوس).
    مثلا در میزان سوم شما اکورد دومینانت گام رو انتخاب کردین و این اکورد حالت مستقیم داره.اگه گامتون لا مینور باشه نت می در باس قرار میگیره.حالا میدونین که نت می برای میزان سوم باس زده میشه.این نت رو با نت های گذر /کناری و...به نت باس در میزان بعدی وصل کنین.
    نکته مهم:در گیتار باس(بیس) یه سری قوانین هست که باید بدونین.مثلا برای همین اکورد دومیناتی که عرض کردم یا هر اکورد دیگری نت ها به شیوه خاصی زده میشن(روی دسته گیتار باس یا کنتر باس)که متاسفانه بنده از نت نگاری برای گیتار باس اطلاع چندانی ندارم.
    در ادامه هم فرمایشات اقای حامد کامل بودن.مثلا شما دوس دارین از سازهای کوبه ای هم استفاده کنین.
    یا برای هارمونی دوس دارین یه گیتار کورد ها رو بزنه یا پیانو یا سازهای زهی وووووو..
    این قسمت کاملا با علم تنظیم در ارتباطه.یعنی ملودی و هارمونی رو داریم و میخوایم کاملش کنیم.
    حلا اینو میشه واسه یه پیانو تنظیم کرد یا همینطور برای یه ارکستر 107 نفری...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  8. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    بله اصطلاحی که به اشتباه باب شده زیر صدا ...خوب معلومه غیر از ملودی بقیه صداها زیر صدا هستند اما منظور اصلی از این اصطلاح غلط ملودی هائی هست که غیر از ملودی اصلی و همزمان با اون در حال حرکت هستند و خوب اگه اصطلاح درستش رو بخواهید به اصطلاح میگن ساز مثلا ویلن داره ملودی اصلیه کارو به صورت کنتر پوان همراهی میکنه(کنتر:ت ساکن) پس بهتره بجای اینکه بگیم عجب زیر صدای قشنگی داره باید بگیم عجب کنتر پوان قشنگی برای این قطعه نوشته!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  9. میلاد صامت

    میلاد صامت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/9/14
    ارسال ها:
    41
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    صدابردار
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +53 / 1 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, protools, reason
    کاملا" درست گفتین آفرین به درک صحیحتون آقای نهاوندی........ البته تا این اصصلاحات غلط درست بشن ماها پیر شدیم!!!!!! liiike
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  10. poorya nadery

    poorya nadery عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    706
    محل سکونت:
    ايران-سنندج
    امتیازات:
    +677 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    منم با نظر دوستمون موافقم منظور شادمهر اين بود كه مهر خودش رو زده زير صداي خواننده
    يا همون ساز همراهي كننده مي تونه هر چيزي و هر التي باشه كه وابسته به سبك
    و حال و هوا متغيره اين بحث خيلي گسترده تر از اين حرفاست نميشه يه نسخه پيچيد:writing:
    گیتاری که در این آهنگ زده ام خودش بلندترین آواز من است.
    از جمله بالا كاملا مشخصه كه يك جملهي كنايه ي و منظور هدفش رو ميرسونه
    پس قضيه رو زياد پيچيده نكنيد سبك كاري هر كس با تم اهنگ و فاصله ها مشخص ميشه
    مثلا سبكي كه سينا حجازي كار مي كنه با رضا صادقي متفاوته و هر كدوم يك نوع سبك و درا هستند:finger-54:
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. میلاد صامت

    میلاد صامت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/9/14
    ارسال ها:
    41
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    صدابردار
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +53 / 1 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, protools, reason
    هارمونی-کنترپوان-ملودی-سازها-کیفیت-و ... واسه خواننده مثل قنداق بچه میمونه که هرچی بهتر کار شده باشه کثیفیهای موسیقی رو کمتر و زیبایی های اونو بیشتر نشون میده
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    به این قسمت از موسیقی که همراهی کننده خط ملودی اصلی در موسیقی است "آکمپانیمنت" گفته میشه که نوشتن پارت های اون که هر سازی چه نتی در چه زمانی و چطوری اجرا کنه وظیفه تنظیم کننده است. یکی از اون پارت ها و ساز ها هم میتونه Bass Guitar باشه.

    این که شما چطوری پارت نویسی کنید میشه یادگیری تنظیم که قطعا بحث بسیار بسیار گسترده ای است و قابل توضیح از این طریق نیست.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  13. m1h2s3

    m1h2s3 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏17/4/14
    ارسال ها:
    96
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    زیر اسمون این شهر
    امتیازات:
    +60 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    ممنون از پاسختون.
    میشه کتاب هایی که در مورد این بحث و کلا در مورد تنظیم موسیقی هست رو معرفی کنید چون من خیلی کم در این مورد اطلاع دارم.
    تایپی رو هم که در این سایت گذاشتید به عنوان: اموزش تنظیم خیلی مفید بود ای کاش ادامه داشت واینکه شما این اطلاعاتی که در مورد تنظیم دارین رو از چه منابعی یاد گرفتید.
    مرسی
     
  14. nahavandi

    nahavandi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/9/14
    ارسال ها:
    199
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    مدرس موسیقی و آهنگ ساز
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +365 / 0 / -0
    نمیدونم پاسخ من به کارتون میاد یا نه ولی توی ایران اکثرا بعد فراگیری تئوری موسیقی(کتاب عناصر موسیقی رو پیشنهاد میکنم) یا در نوع بدش درک نسبی از اکوردها وگامها شروع به خلق اثار میکنن تا اینجای کار اشتباه نیست فقط اگه بخواید اصولی تر کار کنید باید علاوه بر مطالب بالا هارمونی(کتاب اموزش هماهنگی نوشته ریچارد اشتور پیشنهاد من هست) و ارکستراسیون هم بلد باشید(ارکستراسیون اثر ریمسکی کورساکف از بهترین نمونه ها با مثالهای فراوان از آثار خود آهنگساز هست)
    البته با این معلومات مثلما دیگه سمت موسیقی رایج این روزها در ایران نخواهید رفت بلکه از لحظه لحظه زندگیتون لذت خواهید برد و سعی بر ساخت موسیقی ماندگار خواهید گرفت
    موسیقی که اصولی و با احساس کار بشه و روش وقت گذاشته بشه بی شک ماندگار خواهد بود.
    ممنون از توجهتون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...