زمان استفاده ار انواع آکورد

  • شروع کننده موضوع bdel
  • تاریخ شروع

bdel

عضو سایت
5/1/10
72
12
18
تهران
سلام خدمت دوستان و اساتید محترم
من یه سوال برام پیش اومده هر چی هم تو فروم گشتم به اون جوابی که میخواستم نرسیدم
سوالم اینه که چه زمانی توی یک قطعه موسیقی از آکوردهای کاسته یا افزوده یا 6 یا 9یا... استفاده کرد ؟؟؟
یعنی حتما باید از قائده خاصی پیروی کرد مثلا بستگی به نتهایی که در اون لحظه اجرا میشه داره یا حسی هستش؟؟
اینم بگم منظورم آکوردهای ساده نیست که بستگی به گام و نت داره مثلا زمان استفاده از آکورد Asus2 یا Am6
ممنون و منتظر پاسخ هاتون هستم
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ALI.M.R

mohammad rezaa

هنرمند
کاربر با تجربه
عضو سایت
30/8/14
648
1,550
93
33
مشهد
سلام دوست عزیز...سوال بسیار خوبی کردین ممنون.
اول از همه بهتره که با تمام فواصل این کورد ها اشنا باشین و بدونین که تک تک نت های کورد مورد نظر باید به کدوم سمت حل یا وصل بشن.
در رابطه با کورد های کاسته در تنالیته های ماژور باید بدونین که معمولا وصل اونها به سمت کورد مرکزی (تنال )هست.
بعنوان مثال در تنالیته دو ماژور کورد کاسته ما روی درجه هفتم گام که نت سی باشه تشکیل میشه.
کورد ما در اینجا میشه: سی ر فا. خب معمولی ترین وصل در اینجا حرکت به سوی کورد دو ماژور(دو می سل) هست.چرا؟
نت سی کشش بسیار زیادی به سمت نت دو داره(با توجه به فاصله نیم پرده ای بین سی و دو).
نت های "ر" و "فا "هم به ترتیب به سمت "می" و "سل" حرکت میکنن.
خب پس در اینجا کورد دیمینیش میتونه جایگزینی برای کورد نمایان باشه.کورد نمایان هم که در این تنالیته "سل " "سی" " ر" هست.
اما استفاده و انتخاب بین این دو کورد به خود اهنگساز و حسی که قراره به قطعه بده برمیگرده.
گاهی و یا بهتر بگیم بیشتر مواقع حالت هفتم کورد نمایان استفاده میشه: سل سی ر فا.(منوجه نکته شدید؟)
خوب میبینید که کشش بیشتری با اضافه شدن فا به سمت کورد تنیک به وجود میاد.حالا میتونیم با اضافه کردن یه فاصله سوم به اخرین درجه کشش رو بشیتر از قبل کنیم:
سل سی ر فا لا
در اینجا با شکل نهم کورد نمایان روبه رو میشیم.
این یه کاربرد استفاده از کورد 9 هست.
در اثار کلاسیک هم استفاده از کورد دیمینیش به وفور یافت میشه.میتونین مراجعه کنین به کنسرتو پیانو شماره 21 موتزارت.
در ایتدا با کورد تنیک شروع میشه و وصلی داره به دیمینیش و دوباره برمیگرده به تنیک.و بارها این حل و وصل تکرار میشه.
میتونید دیمینشتون هم با اضافه کردن فاصله سوم به اخرین نت تبدیل به 7 کنید.و حتی 9.
در رابطه با کورد های 6 هم چند نکته هست.
در موسیقی کلاسیک ما زمانی که میگیم اکورد 6 دومینانت استفاده شده منظور معکوس اول اون هست.و زمانی که میگیم دو ماژور 6 یعنی اضافه شدن فاصله 6.مثلا کورد دو ماژور رو با اضافه کردن نت لا تبدیل به 6 میکنیم.خب حالا داریم دو می سل لا.این کورد میتونه معکوس اول لا مینور7 باشه.
لا دو می سل.

دو می سل لا.
اینکه چه موقع از معکوس ها استفاده کنیم تقریبا مشخصه.گاهی برای پیش مقدمه یک مدلاسیون:
فرض کنیم قطعه ما در دو ماژور شروع میشه:بعد از تثبیت تنالیه (حل نمایان به تنیک)میتونیم بلافاصله از کورد 6 تنیک استفاده کنیم که به شکلی تنالیته دو ماژور رو به هم بریزیم و اون رو در گوش شونده متزلزل کنیم و بلافاصله بعد از اون همین کورد دو ماژور که معکوس اول شد(6)و تنالیته دو ماژور رو مبهم کرد همین کورد رو تبدیل به 7 میکنیم و اون رو نمایانی در نظر میگیریم برای یک تنیک جدید.
خب کورد دو ماژور میتونه نمایان چه کوردی باشه؟ فا ماژور.
و وقتی به فا ماژور فرد بیایم یه مدلاسیون خوب و منطقی رو با کمک 6 و7 انجام دادیم.که البته میتونشتین 7 رو به 9 هم برسونیم
:
C Bdim7 C G7 C C6 C7 F

 

e 30

عضو سایت
26/12/09
122
23
18
ایران
دم شما گرم تا حالا ندیدم کسی به این خوبی توضیح بده . اگه ممکنه مثالهای بیشتری بزنید . یا کتابی در این رابطه که چجوری میشه از این آکورد ها میشه استفاده کرد معرفی کنید . اگه در مورد نتهای خارج از گام یا آکوردی که یک نتش خارج از گام هست اطلاعات بدید کلی ممنون میشم
 

mohammad rezaa

هنرمند
کاربر با تجربه
عضو سایت
30/8/14
648
1,550
93
33
مشهد
سلام
ممنون از توضیح کامتون دوست عزیز
لطف کنید و یه توضیح درمورد حل و وصل هم بدید ممنون میشم
خواهش میکنم...
وصل که مشخصا یعنی اینکه کوردی رو بدنبال کردی دیگه بیاریم.اما حل،فرود یا کادانس زمانی هست کوردی ناپایدار و نا ارام که معمولا کوردهای نمایان و دیمینیش هستن به سوی تنیک حرکت کنن.در مثال بالا هم گفتیم که نمایان وقتی 7 میشه ناپایدار تر و متمایل تر میشه به حل روی تنیک.فرمولی وصل هارمونیکی که در پست قبل نوشتم رو نگاه کنید.اولین کورد که دو ماژور بود به دیمینیش وصل شد و سپس دیمینیش که ناپایدار بود و نت سی در این کورد تمایل به فرود روی دو داشت،به روی دو ماژور حل شد.بعد دوباره دو ماژور به سل ماژور وصل شد و سپس یک حل یا کادانس دیگه به سوی دو ماژور داشتیم.حالا خودتون دوباره فرمول رو ببینید و بگین در ادامه کدوم حرکت ها وصل و کدوم حل بوده.
البته کادانس ها انواع مختلف دارن و به همین خواطر هست که زیادی از واژه معمولا استفاده میکنم.اما بیان استثناها در این مرحله باعثگمراه شدنتون میشه.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ДŁi, bdel و pe32_64

mohammad rezaa

هنرمند
کاربر با تجربه
عضو سایت
30/8/14
648
1,550
93
33
مشهد
دم شما گرم تا حالا ندیدم کسی به این خوبی توضیح بده . اگه ممکنه مثالهای بیشتری بزنید . یا کتابی در این رابطه که چجوری میشه از این آکورد ها میشه استفاده کرد معرفی کنید . اگه در مورد نتهای خارج از گام یا آکوردی که یک نتش خارج از گام هست اطلاعات بدید کلی ممنون میشم
البته تایپک های مرتبط با کتب موسیقی داریم تو سایت که میتونین مراجعه کنین.به هرحال کتاب هارمونی والتر پیستون هست که واقعا کامل و مفید .البته اگه در کنار استاد کار کنین و در غیر اینصورت یکمی کار واستون سخت میشه.اموزش علم هارمونی و وصل کورد ها نیازمند اینه که یه ساز کلاویه ای داشته باشین و تمام نکته ها رو روی ساز لمس کنید.
کورد ها مهمان میتونن از همون دسته باشن.در فرمول هارمونیک پست اول ،کورد ماقبل اخر که دو ماژور 7 باشه نتی داره که در تنالیته نیست.و اون نت سی بمل هست که کورد ما رو تبدیل به یک نمایان ثانویه برای تنالیته مقصد کرده.(که فا مازور باشه)
پس نمایان ها ثانویه.کورد های قرضی.این ها مثال های از نت های بیگانه با تنالیته هستن.
یه فرمول هارمونیک ساده:
Am Dm E Am Am A Dm
از کورد لا مینور شروع کردیم به کورد درجه چهارم رفتیم و بعد درجه پنجم و حل به کورد تنیک.خب اینجا به طور موقت نت سل رو نیم پرده بالا بردیم تا به سوی لا که نت اصلی کورد تنیک ما باشه فرود بیایم.اما روی سرکلید این تنالیته هیچ دییز و بملی نیست و سل دییز هم فقط در همین میزان علامت دییز میگیره.شاید بشه گفت تقریبا نتیست مهمان برای کمک به ایجاد یک فرود که مد مینور ما رو تبدیل میکنه به مینور هارمونیک میکنه و بیشتر دقت کنید که این نت قرار نبوده که از ابتدا دییز باشه و فقط جایی دییز میشه که نمایان استفاده شده (معمولا)
اما در ادامه ما دوباره از تنیک که لامینور باشه شروع کردیم و وصل شدیم به لا ماژور .خب در این کورد نت دو تبدیل میشه به دو دییز.
دو دییز در تنالیته ما نبود ما اینجا فقط این نت رو نیم پرده بالا بردیم که در وصل لا مینور به ر مینور یک فرود موقت داشته باشیم.همونطور که میدونین(یعنی باید بدونید)لا ماژور میتونه کورد نمایان تنالیته ر مینور باشه.از این فرمول هارمونیک هم در موسیقی پاپ زیاد استفاده میشه.
این ها فقط مثال هایی بسیار جزئی از کورد های قرضی بودن.
 

e 30

عضو سایت
26/12/09
122
23
18
ایران
من والترپیستون رو خوندم ولی این چیزایی که شما گفتیو ندیدم تو این کتاب !
 

mohammad rezaa

هنرمند
کاربر با تجربه
عضو سایت
30/8/14
648
1,550
93
33
مشهد
دوباره از اول بخونین.والتر پیستون جلد دوم هم بخونین.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: akhavan

artinviolin

عضو سایت
14/11/14
1,003
616
113
39
ایران
دوباره از اول بخونین.والتر پیستون جلد دوم هم بخونین.
واقعا توضیحاتتون خیلی مختصر و مفید بود... اینجور ادم بهتر درک میکنه تا تومار نویسی باشه... میشه لطفکنید در مورد نمایان و.... هم توضیح بدبد....مرسی
 

mohammad rezaa

هنرمند
کاربر با تجربه
عضو سایت
30/8/14
648
1,550
93
33
مشهد
واقعا توضیحاتتون خیلی مختصر و مفید بود... اینجور ادم بهتر درک میکنه تا تومار نویسی باشه... میشه لطفکنید در مورد نمایان و.... هم توضیح بدبد....مرسی
درواقع کوردی که روی درجه پنجم گام تشکیل میشه دومینانت یا نمایان نام داره.مهمترین درجه گام هست چرا که بعد از استفاده اون و حل به تنیکه که تنالیته ما تثبیت میشه.تنیک هم درجه اصلی و مرکزی تنال هست.و همچنین درجه چهارم گام هم یکی دیگه از کوردهای تنال هست.
C F G C
حرکت هارمونیک بالا که از چپ به راست هست رو ببینید.
تنالیته دو ماژور هست.کورد تنیک به سوی زیرنمایان و بعد نمایان رفته.خب معمولی ترین حرکت بعد از کورد نمایان فرود به دو ماژور هست.اما فرود های دیگری هم میشه داشت.که البته اون ها هم باید اصولی انجام بشه.
پس درجات 1 4 5 رو درجات تنال میگیم و کورد های تشکیل شده رو این درجات کوردهای تنال هستن.کورد های اصلی.
یه دنیا موزیک میتونین پیدا کنین که فقط کورد هاشون همین درجات هست.
خب برای هارمونیزه کردن ملودی کورد های دیگه هم در اختیار داریم.بهتر میشه اگه از اون ها هم استفاده کرد.
در مینور هم به همین شکل هست.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ДŁi

artinviolin

عضو سایت
14/11/14
1,003
616
113
39
ایران
مرسی..پس این قوانین در مینور هم به همین صورته؟ شما این اطلاعاتو به صورت اکادمیک دارید؟ یا مطالعه شخصی بوده؟ اگه مطالعه بوده چ کتابی؟ اگه میشه راجع به اکورد ساس.... دیمینیش و.... هم توضیح بدید. من خیلی وقته کیبورد و پیانو میزنم.. اکوردهارو طبق تجربه درست میگیرم.. ولی هیچ وقت با اینکه خیلی دنبالش بودم درک درستی از اکورد نداشتم...همیشه برام یه علم ناشناخته بوده اگه میشه راهنمایی کنید
 
4/5/20
1
0
1
البته تایپک های مرتبط با کتب موسیقی داریم تو سایت که میتونین مراجعه کنین.به هرحال کتاب هارمونی والتر پیستون هست که واقعا کامل و مفید .البته اگه در کنار استاد کار کنین و در غیر اینصورت یکمی کار واستون سخت میشه.اموزش علم هارمونی و وصل کورد ها نیازمند اینه که یه ساز کلاویه ای داشته باشین و تمام نکته ها رو روی ساز لمس کنید.
کورد ها مهمان میتونن از همون دسته باشن.در فرمول هارمونیک پست اول ،کورد ماقبل اخر که دو ماژور 7 باشه نتی داره که در تنالیته نیست.و اون نت سی بمل هست که کورد ما رو تبدیل به یک نمایان ثانویه برای تنالیته مقصد کرده.(که فا مازور باشه)
پس نمایان ها ثانویه.کورد های قرضی.این ها مثال های از نت های بیگانه با تنالیته هستن.
یه فرمول هارمونیک ساده:
Am Dm E Am Am A Dm
از کورد لا مینور شروع کردیم به کورد درجه چهارم رفتیم و بعد درجه پنجم و حل به کورد تنیک.خب اینجا به طور موقت نت سل رو نیم پرده بالا بردیم تا به سوی لا که نت اصلی کورد تنیک ما باشه فرود بیایم.اما روی سرکلید این تنالیته هیچ دییز و بملی نیست و سل دییز هم فقط در همین میزان علامت دییز میگیره.شاید بشه گفت تقریبا نتیست مهمان برای کمک به ایجاد یک فرود که مد مینور ما رو تبدیل میکنه به مینور هارمونیک میکنه و بیشتر دقت کنید که این نت قرار نبوده که از ابتدا دییز باشه و فقط جایی دییز میشه که نمایان استفاده شده (معمولا)
اما در ادامه ما دوباره از تنیک که لامینور باشه شروع کردیم و وصل شدیم به لا ماژور .خب در این کورد نت دو تبدیل میشه به دو دییز.
دو دییز در تنالیته ما نبود ما اینجا فقط این نت رو نیم پرده بالا بردیم که در وصل لا مینور به ر مینور یک فرود موقت داشته باشیم.همونطور که میدونین(یعنی باید بدونید)لا ماژور میتونه کورد نمایان تنالیته ر مینور باشه.از این فرمول هارمونیک هم در موسیقی پاپ زیاد استفاده میشه.
این ها فقط مثال هایی بسیار جزئی از کورد های قرضی بودن.
سلام و عرض ادب و احترام به دوستیکه معلوماتش رو به این خوبی در اختیار هوطناش قرار میده ، در ابتدای این مطلب فرمودین که لازمه درک هارمونی داشتن یک ساز کلایویه ای هست ، بنده خیلی به مبحث هارمونی علاقه مند هستم و سازم گیتار هست ، بنظرتون در زمان یادگیری برم سمت کیبورد؟؟یا روی همین گیتار هم میشه؟؟ممنون
 

mohammad rezaa

هنرمند
کاربر با تجربه
عضو سایت
30/8/14
648
1,550
93
33
مشهد
سلام و عرض ادب و احترام به دوستیکه معلوماتش رو به این خوبی در اختیار هوطناش قرار میده ، در ابتدای این مطلب فرمودین که لازمه درک هارمونی داشتن یک ساز کلایویه ای هست ، بنده خیلی به مبحث هارمونی علاقه مند هستم و سازم گیتار هست ، بنظرتون در زمان یادگیری برم سمت کیبورد؟؟یا روی همین گیتار هم میشه؟؟ممنون
سلام به شما
ممنونم نظر لطف شماست.
بله یادگیری هارمونی حتما به یک ساز کلاویه ای برای تمرین نیاز داره.
 
  • تشکر
  • عالیه!
واکنش‌ها: ДŁi و Yo3fM