ریچارد اشتراوس (به : Richard Strauss) (- ) آهنگساز و رهبر ارکستر بود. وی در به دنیا آمد. پدرش نوازنده چیرهدست بود که او را از اوان کودکی با موسیقی آشنا کرد.
مهمترین مشخصات آثار اشتراوس عبارتاند از تاکید فوق العاده بر منطقه صوتی بسیار زیر سازها و اصوات انسانی، عظیم و پرصدا و قسمتهای بسیار مشکل در بویژه ساز هورن که بسیار مورد نظر او بود. علاقهٔ شدید اشتراوس به صداهای زیر در که در آن از سه صدای استفاده کرده، کاملاً مشهود است.
مهمترین آثار اشتراوس او هستند که به دو دسته تقسیم شدهاند:
اول، پوئمسمفونیهایی که مبنای فلسفی دارند مانند (۱۸۸۹ Tod und Verklärung) و (۱۸۹۶ Also Sprach Zarathustra). این قطعات فاقد داستان هستند و بیشتر اشخاص یا مفاهیم را تفسیر میکنند.
دسته دوم پوئمسمفونیهایی که جنبهٔ توصیفی دارند.
از اپراهای برجسته و بهیادماندنی اشتراوس اپرای سالومه Salome و Der Rosekavalier شهرت فراوانی دارند.
اپرای سالومه که باعث شهرت فوق العاده اشتراوس نه تنها در میان مردم آلمان بلکه در تمام کشورهای اروپایی شد، در سال ۱۹۰۵ روی نمایشنامهٔ در یک پرده تصنیف شد.
اشتراوس بسیاری از مشخصات موسیقی از جمله تداوم و پیوستگی چند صدایی (پلیفونی) در و تکنیک را در این اپرا به کار بسته است.
مهمترین مشخصات آثار اشتراوس عبارتاند از تاکید فوق العاده بر منطقه صوتی بسیار زیر سازها و اصوات انسانی، عظیم و پرصدا و قسمتهای بسیار مشکل در بویژه ساز هورن که بسیار مورد نظر او بود. علاقهٔ شدید اشتراوس به صداهای زیر در که در آن از سه صدای استفاده کرده، کاملاً مشهود است.
مهمترین آثار اشتراوس او هستند که به دو دسته تقسیم شدهاند:
اول، پوئمسمفونیهایی که مبنای فلسفی دارند مانند (۱۸۸۹ Tod und Verklärung) و (۱۸۹۶ Also Sprach Zarathustra). این قطعات فاقد داستان هستند و بیشتر اشخاص یا مفاهیم را تفسیر میکنند.
دسته دوم پوئمسمفونیهایی که جنبهٔ توصیفی دارند.
از اپراهای برجسته و بهیادماندنی اشتراوس اپرای سالومه Salome و Der Rosekavalier شهرت فراوانی دارند.
اپرای سالومه که باعث شهرت فوق العاده اشتراوس نه تنها در میان مردم آلمان بلکه در تمام کشورهای اروپایی شد، در سال ۱۹۰۵ روی نمایشنامهٔ در یک پرده تصنیف شد.
اشتراوس بسیاری از مشخصات موسیقی از جمله تداوم و پیوستگی چند صدایی (پلیفونی) در و تکنیک را در این اپرا به کار بسته است.