ریهارمونایزیشن:جای گزینی آکوردهای متنوع تر به جای آکوردهای معمولی (مثالی عملی)

شروع موضوع توسط ویلیام نیری ‏23/4/13 در انجمن گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی

تاپیک ریهارمونایزیشن:جای گزینی آکوردهای متنوع تر به جای آکوردهای معمولی (مثالی عملی) تالار گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی در persian-music.org.

  1. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    دوستان عزیز !مدتی است در فکر این هستم که سلسله مطالبی راجع به روش های" ریهارمونایز" کردن یک ملودی بنویسم.منظور از "ریهارمونایزیشن"این است که چطور برای یک ملودی- که طبق قوانین موسیقی کلاسیک می توان آن را با سه آکورد(روی درجات یک- چهارو پنج)- هارمونیزه کرد،آکوردهای متنوع تر و جالب تری انتخاب کنیم که ممکن است در وهله ی اول به ذهن نرسد.

    اما از آن جا که این مبحث بسیار مفصل است و ارائه ی آن از حوصله ی این سایت خارج می نماید تصمیم گرفتم به ارائه ی – تنها یک نمونه- بسنده کنم.ملودی معروف بهار دلنشین(ساخته ی بی نظیر استاد روح الله خالقی که توسط استاد بنان اجرا شده است) را که همگان با آن آشنا هستیم برای این منظور در نظرگرفته و سعی خواهم کرد در هر پست به نحو جدیدی آنرا هارمونیزه کنم.قبل از شروع، ذکر این نکات حائز اهمیت است:


    1-برای تسهیل درک بهتر روابط آکوردی و... تنالیته ی لا مینور را برای این ملودی فرض کرده ام.

    2-از آن جا که نوشتن نت و قرار دادن آن در سایت کار را کمی سخت می کرد و در فرصت اندک من نمی گنجید لذا آکوردها (به شیوه ی پاپ و جز)بالای شعر نوشته خواهند شد.بازهم برای سهولت ،شعر را "پینگلیش!" نوشته ام زیرا فارسی بودن شعر و انگلیسی بودن آکوردهاباعث به هم خوردن نسبت ها و سختی کار می شد:ببخشید!

    3-آنالیز ، تحلیل و توضیح پیرامون چگونگی انتخاب آکوردها در فرصت این پست ها نمی گنجد.عزیزان برای درک این مطلب باید از قبل با هارمونی کلاسیک،مدرن و جزآشنا باشند.در صورتی که آشنایی کافی ندارید برای بنده پیغام خصوصی بگذارید تا راهنمایی لازم را برای شروع کار در اختیارتان گذارم.

    4-هرچه پیش تر می رویم احتمالا با آکورهای پیچیده تر و دور از ذهن تری مواجه خواهید شد.توجه داشته باشید که انتخاب هارمونی به عواملی مانند ژانر موسیقی و تفسیر آهنگ ساز از حال و هوای ملودی،شعر و...ارتباط دارد.به عبارت دیگر "بهترین آکورد"برای یک ملودی معنایی ندارد و میلیون ها آکورد برای هر ملودی متصور است.آهنگساز یا تنظیم کننده فقط انتخاب می کنند.

    ممکن است برای گوش ما ایرانی ها که به" یک-چهار-پنج" عادت پیدا کرده بعضی آکوردها دور از ذهن و گاه نامطبوع جلوه کند،اما باید توجه داشت که چنان که گفته شد گاه در هنر حقیقت مطلقی وجود ندارد . تنها با توسیع دایره ی اندیشه مان است که دنیاهای جدیدی در پیش روی ما قرار می گیرد .دنیا هایی که تا حال از آن ها غافل بوده ایم.(خیلی شاعرانه شد!برگردیم سر موضوع:)به طور کلی هرچه آکوردها پیچیده تر و حرفه ای تر باشند،موسیقی شما بیشتر شنیده خواهد شد و کمتر یکنواخت می گردد.


    5-این شعر از سه بند دو بیتی تشکیل شده که بند اول به صورت ترجیع بند بین بندهای دیگر قرار می گیرد.ملودی بند دوم و سوم یکسان است و برای جلو گیری از اطناب، بند سوم(بازآ ببین در حیرتم، بشکن سکوت خلوتم...)راحذف کرده و تکرار بند اول را نیزنیاورده ام .بدیهی است آکوردهای بند دوم برای بند سوم نیز قابل استفاده اند.
    ابتدا شعر را با آکوردهای تنال(همان " یک-چهار-پنج"که ساده ترین هارمونی است) معرفی کرده و در پست های بعد به تدریج روایت های دیگر را قرار خواهم داد:

    ریهارمونایزیشن:جای گزینی آکوردهای متنوع تر به جای آکوردهای معمولی (مثالی عملی)-r02.jpg

    - - - - - - - - - -

    ریهارمونایزیشن:جای گزینی آکوردهای متنوع تر به جای آکوردهای معمولی (مثالی عملی)-r03.jpg
     

    فایل های ضمیمه:

    • ریهارمونایزیشن:جای گزینی آکوردهای متنوع تر به جای آکوردهای معمولی (مثالی عملی)-r01.jpg
      r01.jpg
      اندازه فایل:
      13.1 KB
      نمایش ها:
      75
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏23/4/13
    • خوشم اومد خوشم اومد x 18
  2. محمد-بیگوردی

    محمد-بیگوردی عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏7/12/10
    ارسال ها:
    571
    محل سکونت:
    داخل کلید سل
    امتیازات:
    +404 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, studio_one
    سلام خسته نباشید
    ممکنه از آکوردهای هفت و کاسته هم استفاده کنید. 7 & Dim
    دوم اینکه ممکنه به صورت جدا و مثلا با جدول ساده بفرمایید که جایگزین های مناسب برای آکوردهای یک و چهار و پنج در تنالیته ی لامینور کدام ها آکوردها میتوانند باشند؟

    - - - - - - - - - -

    سلام خسته نباشید
    ممکنه از آکوردهای هفت و کاسته هم استفاده کنید. 7 & Dim
    دوم اینکه ممکنه به صورت جدا و مثلا با جدول ساده بفرمایید که جایگزین های مناسب برای آکوردهای یک و چهار و پنج در تنالیته ی لامینور کدام ها آکوردها میتوانند باشند؟
     
  3. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    حتما .تو این فایلها هم از 7 استفاده کرده ام ودر فایلهای آینده از کاسته هم استفاده می کنم.در مورد آکوردهای جایگزین substitueبحثش مفصله ولی یک قانون کلی اینه که بجای هر آکوردی میشه آکوردی رو قرار داد که پاراللش باشه یعنی تو دو نت باهاش مشترک باشه.مثلا هم خانواده های لامینور میشه:F_C_Dm7_Fmaj7_C6_Esus4-E7sus4_Am7_Am9وخیلی های دیگه.البته ملودی هم مهمه.قوانین زیاد دیگه ای هم وجود داره که این ساده ترینش بود.بقیه رو نمیشه اینجوری گفت.باید حضوری باشه.این فایلها خیلی کوچیک attachمیشن.نمیدونم چرا.یه فکری باید بکنم...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  4. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    ریهارمونایزیشن:قسمت دوم

    چون محمد عزیز درخواست کرده بود از آکوردهای کاسته هم استفاده کنم ،ایندفعه اینجوری ری هارمونایزش کردم.البته از آکورد نیم کاستهhalf diminished بجای کاسته diminishedاستفاده کرده ام.Bm7b5همون می هاف دیمینیشده.بعضی جاها هم کمی زیاده روی کرده ام و آکوردهایی گذاشته ام که ممکن است بنظرتان عجیب بیاید.ولی نوع نگاهتان را عوض کنید!این ها را هم میشه قبول کرد.به قول سهراب:"چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید(بازم شاعرانه شد!)) قول میدم در پست های بعد آکوردا آدمی زادی تر باشند!! ریهارمونایزیشن:جای گزینی آکوردهای متنوع تر به جای آکوردهای معمولی (مثالی عملی)-r005.jpg
    فایل ها متاسفانه با کیفیت بد و کوچک pasteمی شن.توی آپلود سنتر سایت هم آپلود نمی شن.نمیدونم چرا.فعلا تحمل کنید تا یه راهی براش پیدا کنم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  5. محمد-بیگوردی

    محمد-بیگوردی عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏7/12/10
    ارسال ها:
    571
    محل سکونت:
    داخل کلید سل
    امتیازات:
    +404 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, studio_one
    سلام در مورد Am6 مطمئن هستید؟ میشه یه گزینه ی مناسب تر انتخاب کنید؟ یکم جور نمیاد
     
  6. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    همونطور که گفتم "چشم ها را باید شست"اگه یک کم جز نگاه کنید قبوله.اصولا در جز شما به جای تنیک(تریاد تونیک)میتونید9،6 وm7استفاده کنید.دلیلشم اینه که این ها با این که تریاد نیستن ولی با این حال تمایل حل زیادی هم ندارن.یعنی مثل مینورها و ماژورها بیشتر استاتیک(ایستا)هستن تا مثل 7نمایان و کاسته و افزوده که داینامیک(پویا)هستن.مثلا A7به علت وجود یک فاصله ی پنج کاسته و یک فاصله ی 7 کوچک حتما تمایل حل داره(روی DیاDm)اماAm6یه ششم بزرگ داره که تمایل حل زیادی هم نداره .یعنی فادیز در لامینوریا باید بره رو سل یا فا(حل نیم پرده ای دیگه)که اگه این اتفاقم بیفته بازم حلی صورت نگرفته (چون درجات و آکوردهای استاتیک لامینور نه فا دارن نه سل)پس میتونه سر جاش وایسه(میگه بابا اصن نخواستیم حل شیم).برای همین هم در خیلی از آهنگای لاتین و جاز از m6یا m9برای پایان قطعه استفاده می کنن.پایان بخش هم هست.در اینجا چون من چند جا Amآورده ام گوش شما دیگه Am6را اونهم در آخر قطعه قبول نمی کنه.به جای لامینورها هم Am6بذارید قبولش راحت تر میشه.اما یکی دو نکته دیگه1-گفتم که، این آکوردها کمی افراط کرده ام که بگم اینم یه جورشه.تو چند تا ی بعدی سعی میکنم کمتر افراط کنم2-این آکوردها جز(جاز)هستن.اگه مثلا استایلو سویینگ در نظر بگیرین بیشتر جواب میدن.با پاپ کمتر جور در میان.3-به هر حال سلیقه ایه.به قول حضرت مسیح دندونای سفیدشو ببینین!

    - - - - - - - - - -


    ریهارمونایزیشن:قسمت سوم
    قرار بود ایندفعه آکوردهای آشنا تری بذارم ولی چون محمد بیگوردی عزیز درخواست کرده بود به جای Am6یه آکورد دیگه بذارم این پستو اینجوری هارمونیزه کردم:
    ریهارمونایزیشن:جای گزینی آکوردهای متنوع تر به جای آکوردهای معمولی (مثالی عملی)-r0034----.jpg
    همونطور که نوشته ام میتونید بعدD9 یه لامینور شش به عنوان کادانس یا آکورد بعد بگذارید به صورت یک ضرب تنها
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  7. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    ریهارمونایزیشن قسمت چهارم:
    ریهارمونایزیشن:جای گزینی آکوردهای متنوع تر به جای آکوردهای معمولی (مثالی عملی)-r02.jpg
     

    فایل های ضمیمه:

    • ریهارمونایزیشن:جای گزینی آکوردهای متنوع تر به جای آکوردهای معمولی (مثالی عملی)-r02.jpg
      r02.jpg
      اندازه فایل:
      5.7 KB
      نمایش ها:
      27
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏28/4/13
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  8. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    ریهارمونایزیشن قسمت پنجم:
    ریهارمونایزیشن:جای گزینی آکوردهای متنوع تر به جای آکوردهای معمولی (مثالی عملی)-r05.jpg
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. hameddavari83

    hameddavari83 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/7/10
    ارسال ها:
    576
    محل سکونت:
    فرقیم مگه داره
    امتیازات:
    +129 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    ممنون میشم کلام هم فارسی بنویسید ممنون
     
  10. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    ریهارمونایزیشن قسمت پنجم:

    ریهارمونایزیشن:جای گزینی آکوردهای متنوع تر به جای آکوردهای معمولی (مثالی عملی)-r05.jpg
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  11. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    ریهارمونایزیشن قسمت ششم:
    در این قسمت کوشیده ام آکوردهای بیشتری به کار ببرم.خدمت دوست عزیزhameddavari83باید عرض کنم نوشتن متن به فارسی با توجه به این که آکوردها انگلیسی است دائما باعث می شود نسبت آکوردها با شعر در Wordجابجا شود و دقیق در نیاید .برای دقیق شدن وقت زیادی می گیرد.با شرمندگی اگر ممکن است همینجوری قبول فرمایید:
    ریهارمونایزیشن:جای گزینی آکوردهای متنوع تر به جای آکوردهای معمولی (مثالی عملی)-r06.jpg
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  12. محمد-بیگوردی

    محمد-بیگوردی عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏7/12/10
    ارسال ها:
    571
    محل سکونت:
    داخل کلید سل
    امتیازات:
    +404 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, studio_one
    ممنون از زحماتتون
    ممکنه روی یه آهنگ دیگه کار کنید؟ 2/4 یا 4/4 باشه ممنون میشم یعنی ممنون تر میشم
     
  13. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    812
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +506 / 2 / -2
    درود.
    آیا میشه گفت به طور مثال بعد از آکورد A آورد A sus ریهارمونایز میشه؟میخوام بدونم درست درک کردم یا نه.
     
  14. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    معمولا اولAsusمیاد بعد روی Aحل میشه.برعکسش معمول نیست.به جای Aمیتونین Asusبیارین به شرط اینکه در آکورد قبلی نت ر رو تهیه کرده باشین و یعد هم لا ماژور با آکوردی بیارین که ر روی دودیز اون آکورد حل شه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  15. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    812
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +506 / 2 / -2
    یعنی اگه حتی حس خوبی رو به کار بده بار هم اول اومدنش اشتباس از لحاظ استاندارد یا درسته و استفاده نمیشه زیاد؟
     
  16. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    812
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +506 / 2 / -2
    یعنی اگه حتی حس خوبی رو به کار بده بار هم اول اومدنش اشتباس از لحاظ استاندارد یا درسته و استفاده نمیشه زیاد؟
     
  17. yakamuoz

    yakamuoz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/10/10
    ارسال ها:
    83
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    البرز
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason
    درود
    انقدر مطالبتون مفيد بود كه قانع نشدم فقط تشكر كنم
    خيلي خيلي ممنون بابت مطالبتون در رابطه با هارموني خصوصا جز
    خيلي به دردم خورد و كلي آشنا شدم
    باز هم منتظر آموزشهاتون هستيم
    ممنون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  18. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    یه قانون تو هنر هست:هر چیزی که خوبه خوبه!!اگه خوب صدا میده پس خوبه دیگه!اینجور مواقع میشه آنالیزش کرد ودلیل علمیشو پیدا کرد که چرا داره خوب صدا میده.اگه ردیف آکوردها رو بهم بدین شاید بدون حتی داشتن ملودی بتونم توجیهشو بفهمم که چرا خوب صدا میده...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  19. DANIEL ADHAMI

    DANIEL ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/5/14
    ارسال ها:
    812
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +506 / 2 / -2
    ممنوم ویلیام جان.البته این درسته که هرچیزی که خوبه خوبه اما خوب شاید مشکل از وسواس زیاد منه که میخوام کاری که میسازم طبق استاندارد باشه.همینم برام مهمه.
    بزار یه مثال دیگه بزنم.طبق گفته های شما پس میتونیم بگیم آکورد F زمانی که بعد از آکورد A بیاد ریهارمونایز A میشه.
    درسته؟
     
  20. ویلیام نیری

    ویلیام نیری کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏4/2/13
    ارسال ها:
    497
    محل سکونت:
    تهران -کرج
    امتیازات:
    +962 / 1 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    نه.چه جوری به این نتیجه رسیدید؟آکوردهای هم خانواده که به جای هم میان بایدحداقل در دو نت مشترک باشن یعنی پارالل باشن که این دو آکورد نیستن.لا ماژور میتونه مثلا با فادیز مینور ریهارمونایزبشه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه - ریهارمونایزیشن جای گزینی
  1. 1HOSEIN1
    پاسخ ها:
    1
    نمایش ها:
    54
  2. suymun
    پاسخ ها:
    1
    نمایش ها:
    76
  3. 6apadana9
    پاسخ ها:
    8
    نمایش ها:
    217
  4. Old Shank
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    96
  5. saman_arenger
    پاسخ ها:
    9
    نمایش ها:
    507