روش من برای میکس و مسترینگ (نیازمند تصحیح و راهنمایی دوستان)

شروع موضوع توسط Music Stream ‏9/2/15 در انجمن آموزش ، سوال و جواب درباره میکس و مسترینگ

تاپیک روش من برای میکس و مسترینگ (نیازمند تصحیح و راهنمایی دوستان) تالار آموزش ، سوال و جواب درباره میکس و مسترینگ در persian-music.org.

  1. Music Stream

    Music Stream عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏9/7/13
    ارسال ها:
    213
    محل سکونت:
    همین دور و برها
    امتیازات:
    +39 / 0 / -0
    نرم افزار:
    دوستان عزیزم من بعد از نزدیک 1 سال تمرکز روی مبحث میکس و مسترینگ، که با مطالعه کتاب دیوید گیبسون شروع شد، و با جستجو ها و فیلم های آموزشی و شرکت توی فروم ها و تاپیک ها و صفحات مختلف، و به موازات اون تجربه ها و آزمون و خطا های مختلف، ادامه پیدا کرد، با هدف اینکه نه تنها بتونم اصول کلی کار را درک کنم، بلکه بتونم به یک سیستم و روش ثابتی برسم، که فقط تنظیم پیچ ها توی کارهای مختلف فرق بکنه...

    این تاپیک من قطعا برای دوستان مبتدی بی فایده نیست، اونا میتونن از تجربیات من استفاده کنن و راه های اشتباه منا تکرار نکنن، البته به شرط راهنمایی و اساتید و دوستان با تجربه ای که توی سایت کم هم نیستن،

    هدف من از میکس و خروجی قابل انتظار من، در درجه اول شفافیت صدا ها، تعادل فرکانسی و لودنس بالا هستش،

    تعریف من از میکس اینه که ما صدا ها را توی یک محور مختصات سه بعدی، به درستی قرارشون بدیم، که توی این محور مختصات که تصور تصویریش توی ذهن من خیلی بهم کمک میکنه، محور x (افقی)، بالانس باند ها را داره، محور Y (عمودی) محدوده ی فرکانس ها و یا اکولایزر را داره و محور Z ها هم تایین کننده ولوم هستش،

    تعریف من از ابزار های میکس، سه دسته هست،
    دسته اول پیچ ولوم، پیچ بالانس، و اکولایزر هست، که به اعتقاد من اگه همین سه پارامتر درست انتخاب بشن میکس ما 80 درصد راه را رفته،
    دسته دوم، داینامیک ها، که من معتقدم استفاده نکردن ازشون خییییییلی بهتر از استفاده غلط کردن ازشون هست!
    و دسته سوم افکت های افزودنی، که تماما، چیزی را به کار دارن اضافه میکنن، پس باید با احتیاط کامل ازشون استفاده کرد، مثل ریورب و دیلی

    خب تا اینجا را شاید همه میدونستند، ولی اینکه من چه جوری و با چه روشی با این ابزار و تعریفات میرسم به اهدافی که خدمتتون عرض کردم، نیازمند تصحیح اساتید و دوستان با تجربه هست که ازشون خواهش می کنم کمکم کنن تا من بعد یک سال بتونم به یه نتیجه ای برسم...

    1 من اول یه آنالیزر روی خونه 8 لاین مستر و یک لیمیتر (فاب فبلتر) روی لاین 7 مستر باز میکنم،

    2 لاین ها را یکی یکی از اول تا آخر به صورت سولو با آنالیزر چک میکنم، با پیچ ولوم اجازه نمیدم رقص اکولایزری من از یک خط مثلا خط -20 آنالیزر بالاتر بیاد، و اگه توی یک فرکانس خاص این اتفاق بیفته با اکولایزری که توی خونه 1 هر لاین باز میکنم ولوم اون اکولایزر را کم میکنم، و برای هر صدایی با توجه به نقشش یه محدوده ای را به همین شکل تایین میکنم، مثلا به کیک و باس اجازه نمیدم از خط -20 بالاتر بیاد، به پد ها اجازه نمیدم از -30 بالاتر بیان و ...

    در ادامه اکولایزرم، این بار به محور افقی آنالیزر نگاه میکنم و برای هر صدا یه محدوده خاصی را تعریف میکنم و با های کات و لا کات به اصطلاح صدا را ایزوله میکنم،

    3 بعد همین اسکن لاین ها را این بار با لیمیتر انجام میدم، البته لیمیتر فاب فیلتر برای من حکم یک نمایشگر را داره توی این مرحله، به این شکل که توی طول پیخ مدام هدرومم را چک میکنم و مثلا میبینم هدروم من توی 90 درصد کار -16 هستش، فقط یه جاهایی پیک میزنه بالاتر، پس میام یک کمپرسور روی لاین 2 باز میکنم ترشولدم را میدم -16 راتیو را روی 6 یا 8 ، و بعد دوباره اسکن میکنم، اگه دیدم هدروم اومد پایین با پیچ گین اونقدر میارمش بالا تا برسه به -16 و دیگه پیک نزنه
    تا اینجا کار من برای هر صدا خط و نشون کشیدم و اجازه ندادم که پاشون را از گلیم خودشون بیشتر دراز کنن!!!
    و حالا میتونم با یه تعادل رکانسی خوب به یه لودنس بالا هم برسم

    4 توی این مرحله با توجه به نیازم روی خونه های 3 به بعد افکت های تزیینی باز میکنم و در صورت نیاز (اگه افکت های افزودنی تعدادشون زیاد باشه) مجددا یه کمپرسور یا اکولایزر دیگه هم باز میکنم

    در ادامه میگم مستریگ را چه جوری انجام میدم، الان خسته شدم بس که نوشتم
     
    آخرین ویرایش: ‏9/2/15
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
    • موافقم موافقم x 1
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. اموزش لیمیتر فاب فیلتر