1. رد اعلامیه
  2. بخش مرکز دانلود افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه

روش صحیح و اصولی تمرین

شروع موضوع توسط Harmony ‏4/5/11 در انجمن گیتار

تاپیک روش صحیح و اصولی تمرین تالار گیتار در persian-music.org.

  1. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +586 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    با عرض سلام خدمت دوستان.
    از اونجایی که خیلی از دوستان یا مشکل زمان کم برای تمرین دارن و عده ای دیگه هم زمان زیادی برای تمرین میذارن ولی راندمان تمرینشون چندان بالا نیست.به همین دلیل یک روش تمرینی علمی رو خدمتتون عرض میکنم.امیدوارم براتون موثر باشه.
    برای شروع حتما دو نکته رو باید یادتون باشه:
    اول این که مثل همه کارها قبل از انجام تمرین باید یک پلان مشخص داشته باشید و بدونید الان که ساز رو برداشتید چه چیزی از تمرین میخواهید و دنبال چه چیزی هستید.در مورد پلان تمرین که در همین تاپیک خدمتتون عرض میکنم و در مورد اینکه چه چیزی از تمرین میخواهید بستگی داره به قطعه ای که در دست دارین و یا نوع تمرینتون.
    نکته دوم هم اینکه تمرینات در دسته بندیهای مجزا قرار میگیرن.یعنی هدف از انجام بعضی از تمرینات افزایش سرعت بعضی دیگر استقامتی و بعضی دیگر کنترلی و...
    به عنوان مثال هدف از انجام تمرینات پیکینگ به صورت ترمولو و در مدت زمان طولانی افزایش استقامت و قدرت دست راست هست.و هدف از انجام گام نوازی میتونه کنترل انگشتان دست چپ و یا افزایش سرعت هردو دست و یا افزایش هماهنگی اونها باشه.
    پس قبل از انجام تمرین به این نکات دقت کنید.
    اما روش انجام تمرین:
    شما هر مدت زمانی رو که برای انجام تمرین اختصاص میدید(چه یک ساعت و چه 6 ساعت و ...) رو به چهار قسمت تقسیم کنید.
    قسمت اول رو به گرم کردن دست اختصاص بدید.این قسمت میتونه با گام نوازی با تمپوهایی پائین انجام بشه و یا با مرور قطعات قبلی با تمپوی پائین.یادتون باشه که دستتون رو با انجام تمرینات بی هدف و غیر اصولی خراب نکنید و به محض برداشتن ساز پاساژهای سرعتی و کثیف رو اجرا نکنید.
    قسمت دوم تمرینتون رو به بررسی جزئیات قطعه ای که در دست دارین بپردازین و چند خط از قطعه تون رو پیش برید و کاملا به اون مقدار که در این جلسه یاد گرفتید مسلط بشید.
    قسمت سوم رو به اجرای قطعه تون بپردازین و از اول قطعه تا انتهای قسمتی که امروز یاد گرفتید مرور کنید وبه اجرای اون قسمت بپرازید.
    در این مورد مثالی که میتونم بزنم این هست که قسمت دوم مثل این هست که دارید از فاصله یک سانتیمتری چشمتون یک متن رو میخونید و تنها چند کلمه مشخصه و در قسمت سوم این متن رو با فاصل بیشتری از چشمتون گرفتید و میفهمید اون متن از یک روزنامه بوده.یعنی در قسمت دوم جزئیات و در قسمت سوم دید کلی تون نسبت به قطعه کامل میشه.
    و در نهایت حالا که دستتون گرم شده و ذهنتون آماده است به انجام تمرینات سرعتی مثل گام نوازی با افزایش اصولی تمپو و یا یک آرپژ (پاساژ)دشوار که در قطعتون وجود داشته بپردازید.در مورد افزایش اصولی تمپو و انجام تمرینات سرعتی در مطلب بعدی صحبت میکنیم وچون مبحثی مفصل و جداست .دوستان در مورد این مطلب هر سوالی دارن مطرح کنن و در خدمتتون هستم.ودر نهایت اینکه این روش مختص به هیچ سازی نیست و نوازندگان تمامی سازها میتونن از این روش استفاده کنن.
    این روش میتونه سرعت پیشرفتتون رو چند برابر کنه در عین حال از حداقل زمان بیشترین بهره رو ببرید.
    موفق باشید
    ادامه دارد...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  2. magnetic

    magnetic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/12/10
    ارسال ها:
    207
    محل سکونت:
    inside of myself
    امتیازات:
    +122 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام اول از مطلب خوبتون تشکر میکنم در ادامه سوالم اینه که:
    منظور از قسمت دوم و سوم اینه که توی قسمت دو یه قسمت جدیدو باید تمرین کنیم و در قسمت سه به کل قطعه مون تعمیمش بدیم؟مثلا یکی دو جمله رو در بیاریمو بعد کل قطعه رو بزنیم؟(منظورم تا اونجاییکه کار کردیمش)؟
     
  3. taba

    taba Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏10/3/11
    ارسال ها:
    250
    محل سکونت:
    مشهد(sin-City)
    امتیازات:
    +323 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ..
    خدا رو شکر پس تا الان روش تمرینم خوب بوده.نه استادی داشتم و نه از جایی خونده بودم.حالا که می فهمم روش ابداعیم اشتباه نبوده خیلی خوشم. بچه ذوق کرده.

    لطفا ادامه بدین
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +586 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    بله دقیقا"
    این باعث میشه جزئیات قسمت جدید قطعه رو که درک کردین با قسمتهای قبلی مرتبط کنید و کم کم از مشکلات تکنیکی فارغ بشید و به دخیل کردن احساس خودتون در قطعه بپردازید.
     
  5. DYNAMIC F

    DYNAMIC F عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/3/10
    ارسال ها:
    2
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    protools
    سلام دوستان... خوشحالم که از طریق این سایت میتونم کمکی هر چند ناچیز برای عزیزان انجام بدم .

    در کنار مطالب بالا :
    اگر میخواهید انگشتان سریعی داشته باشید آهسته تمرین کنید.
    همچنین تمرین با مترونوم بسیار مهم میباشد.سعی کنید با درک صحیح زمان از بند زمان بگریزید! هرگز انگشتانتان را بدون اراده رها نکنید، در ابتدا تلاش کنید هر آنچه مینوازید فکری پس آن باشد. اگر با تمرکز تمرین کنید میتوانید بعد ها هدایت انگشتانتان را به احساستان بسپارید و این بهترین نوع نوازندگی است.
    و در آخر، دیوانه باشید ولی با شعور! سعی کنید ذهن و روحتان را بیشتر پرورش دهید تا انگشت هایتان.

    موفق باشید...
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. Fate changed

    Fate changed Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏1/8/10
    ارسال ها:
    724
    محل سکونت:
    esf
    امتیازات:
    +49 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    ممنون،

    ولی بحث خیلی کلی هست،

    میخواستم بدونم شما وقتشا دارین توی سبک های مختلف سوال بشه، یا صرفا همین مطلبی بود که گذاشتین؟

    من دارم فلامنکو و گام کار میکنم که توی هردوش به مشکل برخوردم!!!
     
  7. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +586 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    بفرمائید تا جایی که اطلاع داشته باشم در خدمتم.
     
  8. Fate changed

    Fate changed Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏1/8/10
    ارسال ها:
    724
    محل سکونت:
    esf
    امتیازات:
    +49 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    برای مهارت در ملودی دارم گام میزنم الان گام می بمل هستم با سرعت متوسط 165 دولاچنگ، ولی هنوز نمیتونم پاساژ بزنم، یک نواختی گام ها هم اذیتم میکنه، میشه بگی واسه پاساژ باید چی کار کنم، و آیا کار دیگه ای هست که باید انجام بدم (یه جورایی مکمل گام زدن باشه)؟

    کتاب خوان مارتین منبع فلامنکو من هست، تا درس پنجشا بیشتر نمیتونم بزنم، از درس 6 خیلی سخت میشه، اصلا به نظر شما فلامنکو نیاز هست؟
     
  9. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +586 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    ببینید شما نباید به گام نوازی به عنوان یه تمرین مکانیکی محض نگاه کنید.اگر اینطور باشه تبدیل میشید به یه ماشین نت زنی که فقط سرعت خوبی داره.ولی هیچ ظرافت و زیبایی در کار نیست.اولا این رو بگم که نیاز نیست برای تمام گام ها انگشت گذاری جدایی یاد بگیرید.بلکه یاد بگیرید با دونستن چند تا راه انگشت از همونها برای گامهای دیگه هم استفاده کنید( 5 - 6 ) تا.البته اگه گامهای متنوع تری رو بدونین بهتره ولی این رو میگم که فعلا با تمرکز روی همین چند گام تسلطت رو بیشتر کنی.ونکته مهم دیگه برای گام نوازی هم اینه که حتما برای زدن هر گام حالت ها رو هم اجرا کنید مثلا کرشندو و دکرشندو (تغییرات تدریجی شدت ) رو هم اعمال کنید وحتما گام ها رو به صورت رفت برگشت بزنید نه یک طرفه..اینطوری قدرت ملودی نوازی پیدا میکنید و هنگام اجرای پاساژها نت کثیف کمتری میزنید.ضمن اینکه حتما بعد از تسلط کامل به سرعت قبلی تمپو رو افزایش بدید و اون هم به صورت 5 تایی نه بیشتر.
    در مورد فلامنکو هم متد خوان مارتین متد بسیار خوبی هست و هنوز هم در سرتاسر دنیا تدریس میشه.تو کدوم توکه مشکل دارین؟
     
  10. rmnmusicworld

    rmnmusicworld عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏27/12/09
    ارسال ها:
    26
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام دوستان .
    من 8 سال گیتار پاپ و کلاسیک میزنم ولی حس میکنم سلو نوازیم ضعیفه من میخوام ملودی زدنمو بینهایت قوی کنم .
    یعنی فقط ملودی کارکنم واسه این کار چه متدی پیشنهاد میکنید . یا کتابی ؟
    نیازی هست کلاس برم؟
    ممنون
     
  11. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +586 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    هشت سال زمان زیادی برای یادگیری هست و طی این مدت واقعا باید خیلی از مشکلات برطرف شده باشه.احتمالا بدون استاد و خود آموز کار کردین.ببینید شما هر سبکی هم که کار کنید یک سری تمرینات برای توانایی اجرای قطعات رو پیش رو دارید و یک سری قطعات مختص همون سبک.معمولا سر کلاسها شما راجع به قطعات صحبت میکنید و بررسی اونها.ولی چیزی که لازمه توانایی اجرای اون قطعاته که یکی از بهترین تمرینات در موسیقی (تمامی سازها و سبکها) گام نوازی هست.و شما که هدفتون سولو نوازی هست حتما روزانه این تمرین رو انجام بدید و از کاور کردن ملودی های مورد نظرتون از ساده به مشکل هم غافل نشید.
    پیروز باشید
     
  12. Amerci

    Amerci

    تاریخ عضویت:
    ‏11/8/16
    ارسال ها:
    1
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    سلام.من هنرجوی فلامنجو هستم و کتاب پاکو پنیا و کتابهای خوان مارتین رو مسلطم تقریبا،
    وقتی پیکادو با سرعت بالا(مثلا پیکادو های معروف پاکودلوسیا) میخوام بزنم انگار که مغزم قفل میشه،دستامم خسته نیستن،از ۳تا نت بیشتر نمیتونم پیش برم،الان تقریبا ۵ ماهه این مشکل هست،هر کاری هم میکنم رفع نمیشه
    خواهشا راهنمایی بفرمایید
    تو ملودیهای باسرعت بالا که با پیک میزنم هم این مشکل هست ولی خفیف تر
     
  13. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +586 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    متاسفم بابت تاخیر در پاسخ.باید نوازندگی تون رو ببینم تا بتونم راهنمایی کنم و انشاله گره باز بشه.با این شماره

    تماس بگیرید.
     
  14. hn_kiarash

    hn_kiarash

    تاریخ عضویت:
    ‏31/1/17
    ارسال ها:
    2
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    سلام.
    کیارش هستم از شیراز.
    تقریبا روزی بین ۸ تا ۹ ساعت تمرین میکنم.
    من الان روی تمرینات سرعتی متمرکز هستم ( لید پَتِرن ها روی گام های مختلف ) و ب سرعت ۱۸۴ دولاچنگ رسیدم..
    الان مدتیست روی همین سرعت موندم و بالاتر نمیرم..
    پیشنهادی دارید ؟
    البته بینش اکومپانی و کِراس پیکینگ هم میکنم ولی واقعا دوست دارم به سرعت ۲۰۰ برسم..
    ممنون میشم اگر پیشنهادی دارید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  15. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    524
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +1,196 / 1 / -1
    مراقب باشین که اسیب های جدی به خودتون وارد نکنین چون عضلات ما واقعا ماشین نیستن.به خصوص ساز سختی مثل گیتار الکتریک که حداقل عوارض تمرینش ارتروز انگشت هست.سعی کنین بیشتر تمرین ذهنی انجام بدین و تمرین تکنیکی هم به اندازه ای که نیاز اون روز هست
    جمله جالبی از هوفمان خوندم ک میگفت هنرجو ها بعد از 4 ساعت تمرین انگار یه پیچ رو حسابی محکم بستن و با ادامه دادنش بعد از چند ساعت دیگه اون پیچ هرز میشه.علاوه بر اینکه ممکنه اسیبی وارد شه بهتون که مجبور به استراحت یکی دو روزه بشین.
    تمرین حداقل 4 ساعت فوق العادس در روز و واقعا ثابت شده که ذهن(به نسبت ادم های مختلف)بین 1 تا 2 ساعت دیگه از کارایی میوفته(به شرط اینکه ذهن رو به کار بگیرین)
    انگشتان هم کاملا در اختیار ذهن هستن
    برای رسیدن به سرعت بالا لازمه که تو سرعت پایین بیشتر تمرین کنین.مثلا به سرعت 150 که رسیدیم حتما دوباره برگردین و اروم بزنین و دوباره ببرین بالا.
     
    • آموزنده آموزنده x 2
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  16. hn_kiarash

    hn_kiarash

    تاریخ عضویت:
    ‏31/1/17
    ارسال ها:
    2
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    سلام دوباره..
    سپاس از پاسختون ، بنده گیتار کلاسیک میزنم دوست من نه الکتریک... منظورم از لید پترن همون گام نوازی ها رو گام های اصلی ک میشه تویِ ایمپوروایز استفاده کرد...
    و حرفتون درسته من شدیدا بین دو تا کتفم بعد از ۶ یا ۷ ساعت تمرین شروع ب سوختن میکنه...
    البته ی سری حرکت های کششی انجام میدم ک بهتر شده ولی دوستان مراقب باشن ک آرتروز نگیرن..
    و اینکه ممنون از راهنماییتون خداروشکر امروز رسیدم ب سرعت ۲۰۰ دولاچنگ و خداروشکر بعد از تمرین های سخت و طاقت فرسا و زمان زیادی ک گذاشتم بالاخره ب خواستم رسیدم و حالا باید برای بالاتر رفتن تلاش کنم..
    ممنون از وِبسایت خوبتون...
    کیارش از شیراز
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  17. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    524
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +1,196 / 1 / -1
    بسیار هم عالی کیارش جان.
    نکته دیگه ای هم که بد نمیدونم اشاره کنم اینه که اصرار ورزیدن به نواختن با سرعت بالا اصلا واجب نیست.چه بسا امروزه دسته بندی تقریبا جدیدی شکل گرفته مبنی بر اینکه یه نوازنده سرعتی هست یا نیست.که سرعنی بودن یک امتیاز نیست.بعنوان مثال بعضی هنرجوها و نوازنده ها ذاتا سرعتی هستن و شاید قطعات اروم تر رو نتونن تمیز اجرا کنن.و برعکس.همینطور میدونیم که مثلا یه قطعه خیلی اروم میتونه پر تکنیک تر و سخت تر باشه از یه قطعه بشدت سرعتی.پس امروز سرعتی بودن صرفا یک امتیاز نیست.همچنین این سرعت نباید تبدیل به ابتذال در تکنیک شه تا جای که اصطلاحا مرگ موسیقی رقم بخوره.سرعتی نواختن جایی زیباست که نت ها تک به تک شفاف و ریتمیک و البته قابل شمارش باشن.و این سرعت در کنار زیبا نواختن زمانی بوجود میاد که سال ها براش زحمت کشیده باشیم .رسیدن به سرعت بالا تو مترونوم تازه حرکت به سمت اولین پله هست
    اقتباس:کتاب بهداشت نوازنده/نوازندگی پیانو هوفمان/کتاب اقای طهرانین(اسمش یادم نیست)
    ارتروز انگشتان دست اصلا چیز غیر عادی ای نسیت بین نوازنده ها و معمولا بین نوازنده های حرفه ای در سنین بالاش شایع هست.همچنین کمر درد و سردرد های شدید و احساس کم شنوایی یا خطای دید و پیچ بند شدن صداها در گوش.
    جوزف هوفمان جایی میگه که:تمرین مکانیکی رو کمتر در اولویت بزارین چون قطعا قریحه موسیقی رو در شما خواهد کشت...
     
    • موافقم موافقم x 1
    • مفید مفید x 1
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه - روش صحیح اصولی
  1. mat.adn
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    187
  2. aminhulu
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    676
  3. origami
    پاسخ ها:
    2
    نمایش ها:
    1,829
  4. Harmony
    پاسخ ها:
    18
    نمایش ها:
    4,802

عبارات جستجو شده:

  1. تمرین برای گیتار

    ,
  2. چگونه برای فلامنکو موثر تمرین کنیم

    ,
  3. اصول نوازندگی درسنتور

    ,
  4. تمرین در موسیقی