رعایت قوائد شعر و ترانه

شروع موضوع توسط music_tc ‏23/12/11 در انجمن شاعران و اشعار معاصر

تاپیک رعایت قوائد شعر و ترانه تالار شاعران و اشعار معاصر در persian-music.org.

  1. music_tc

    music_tc عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/11/11
    ارسال ها:
    15
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +18 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    آیا تمام ترانه هایی که در حال حاضر در موزیک های مجاز خوانده شدن و در بازار هستند تمام قوائد ترانه رو رعایت کردن ؟

    همه ی دنیا رو گشتم تا تورو پیدا کنم
    تو نباشی نمیشه عشقی دیگه پیدا کنم

    پس ازم نگیر نگاتو پس نگیر ازم صداتو
    جونمو میدم براتو میمیرم

    قافیه ندارد در بیت دو هجا ندارد

    به نظر من باید کل ابیات ترانه از یه هجا پیروی کند که این مورد هجا ی دو مصراع بیت اول 15 تا یی و هجا ی مصراع 1بیت دوم 16 و مصراع دوم 11 تا
    ببخشید اما مگه هر دست نوشته ای ترانه به حساب می آید ؟
    :smile (50):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. Omid Molavi

    Omid Molavi مدیر تالار آهنگسازی و استودیوها تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/09
    ارسال ها:
    381
    شغل :
    استودیو پاییز
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +547 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, logic, sonar
    ببينيد من از ترانه سر در نميارم ..ولي اون قدر با ترانه سرا هاي مختلف در ارتباط هستم كه جوابم به شما اينه.

    تو موسيقي بيشتر مواقع ترانه تابع ملودي و آهنگسازي ميشه .

    ----
    اما اين ترانه اي كه مثال زديد و سبك اون خواننده كه اونو خونده ...كلاً بحث جدا ...:smile (98):!!!!! اما بعضي جاها بهترين ترانه سرا ها ...با همفكري از نظر خودشون كنار ميكشن كه كار تو موزيك بهتر بشه و شنونده باهاش كنار بياد . و قواعد رو گاهي چشم پوشي ميكنن.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  3. music_tc

    music_tc عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/11/11
    ارسال ها:
    15
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +18 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    ممنون از پاسخ دوستمون
    فرقی نمی کنه سبک چی باشه آیا می توانیم قوائد شعرو ترانه را فدای ملودی بکنیم و این امر مهم رو نادیده بگیریم اگه قانونی هست که من خبر ندارم لطفا بگید؟
    من کتاب ترانه سرایی در ایران رو مطالعه کردم اما چیزی ندیدم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. music_tc

    music_tc عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/11/11
    ارسال ها:
    15
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +18 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    همیشه کاری که طبق اصول پیش رفته جواب داده . به نظر من اگر وزن و قافیه و ردیف در ترانه رعایت شده باشد و ترانه طبق قوائد خودش نوشته شده باشد ملودی هم آسان تر ساخته وهم زیبا تر می شود یه موقع دوستان اشتباه نکنند که مشکلی بین من و خواننده آن ترانه است نه... مثال قوائد رعایت شده وبسیار زیباست

    آهای تو که عشق منی به فکر من باش یکمی به فکر من که عاشقم ولی تو بی خیالمی
    به فکر من که بعد تو خسته و بی طاقت شدم آهای به فکرتم هنوز به فکر من باش یکمی

    مثال دیگر
    دستای من سرده یعنی که من تنهام یعنی ازت دورم یعنی تورو می خوام
    دستای من سرده یعنی که دلتنگم یعنی برای تو با گریه می جنگم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. mo-hammad

    mo-hammad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/8/11
    ارسال ها:
    984
    محل سکونت:
    فعلا روي زمين بعدا زيرِ زمين
    امتیازات:
    +569 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition
    به نظر من ملودي ها بايد خودشون رو با ترانه هماهنگ كنند.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  6. Omid Molavi

    Omid Molavi مدیر تالار آهنگسازی و استودیوها تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/09
    ارسال ها:
    381
    شغل :
    استودیو پاییز
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +547 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, logic, sonar
    تو هنر ..کلاً قانونی نداریم ...یه سری اصول داریم و بعد از اون ایده .... تازه بعضی از این اصول هم بعضی جاها جای بحث داره (منظورم تو مسایل اصلی نیست و تو جزییات هست)

    بیشتر مواقع تو هنر خیلی ها اصول رو مطالعه نمیکنند ولی تو حس خدادادی و علاقه اصول رو با گوش کردن کار دیگران لمس میکنن و گاهی بهتر از اون کسانی که اصول تو دانشگاه ها فرا گرفتن و تعلیم دیدن قواعد بازی رو رعایت میکنن.
    چون هنر حس هست و اصول هم از حس هنرمندان قدیمی سرچشمه گرفته و به قواعد و ریاضیات نزدیک شده ... تو عالم هستی خداوند همه چیز رو بر پایه نظم و ریاضیات بنا کرده و زمانی که حس واقعی توام میشه و ریتم میگیره با این ریاضیات و قوعد ...زیبایی توسط بشر هم خلق میشه.

    اما در مورد ترانه هم این مساله وجود داره.
    گاهی اوقات یه ترانه همه موارد توش رعایت شده ولی میبینیم تو موسیقی امروز که فعلاً نگاه ما به موسیقی های خارجی و موفق تره ...و زبان انگلیسی زبان بین الملی هست . موزیسین های موفق هم نگاهشون به اون سمته و به دلیل تلفظ و ملودی سازی و تنظیم تو زبان انگلیسی سعی دارن به اون سمت نگاه کنن و گاهی تو ملودی سازی کلمات یا جملاتی هست که نه خواننده میتونه درست تلفظ کنه و نه تو دل موزیک میشیه با این که اون کلمه درسته و حتی زیبا هم هست! ولی ناچار بعد از چالش میان ترانه سرا و ملودی ساز و سلیقه های این دو که هیچ گاه دقیقاً مثل هم نیست ...ترانه تو بعضی جاها ویرایش میشه و گاهی اوقات هم اون کار توسط اون ملودی ساز تولید نمیشه و میره دست یه نفر دیگه میبینید به بهترین شکل تولید شد و گاهی هم مسکوت میمونه اون ترانه تا ابد !
    من تو جمع دوستان ترانه سرا در پارک شفق هم عرض کردم پارسال و اتفاقاً جناب کاکایی و یدالهی هم هم نظر بودن با من که ترانه امروز(حال) باید امروزی سروده بشه و به گوش شنوده برسه و ترانه سرا باید ترانه رو طوری بنویسه که تو کتاب یا دفترش خاک نخوره و همین جور تعدادشون زیاد نشه و بشه یه کتاب و چاپ بشه و کسی نخونه..!!!.. ترانه باید روش ملودی داشته باشه ...ملودی ای که ناخداگاه ترانه سرا با حسش ساخه ..ملودی ای که وقتی ترانه رو میخونی بدون موزیک تو ذهن مخاطب ملودی وار بره جلو. و زمانی که به دست آهنگساز میرسه اون ملودی با سلیقه زیبای آهنگ ساز هارمونی و شکل موسیقیایی به خودش بگیره.
    اگر دقت کنید موسیقی های موفق ترانه شان رو اگر خالی بخونین تقریباً همون فضای ملودی وکال که اجرا شده به ذهنتون میاد.

    به هر صورت شما دقت نکنید که کی چه کار میکنه .. قواعد رو رعایت کرده یا نه ... هر کسی نسبت به کارش یا دلیلی داره یا بدون سواد و عشق اومده ترانه ای نوشته یا موزیکی ساخته ...
    موزیکی که ماندگار هست یعنی کار اون ترانه و ملودی حتماً ماندگار بوده و کاری که 20 روز شنیده میشه دیگه پاسخش مشخصه که چه تفکری پشتش بوده.

    ولی در کل بین آهنگساز و ترانه سرا باید رابطه احساسی نزدیکی باشه تا درک متقابل صورت بگیره ....گاهی اوقات هر دو کنار هم کلمه به کلمه میرن جلو و یه سناریو زیبا میسازن.
    ترانه همون فیلمنامه تو سینماست ..اما سخت تر ...چون زمان شروع و اتمامش 3-4-5 دقیقه هست... باید تو همین دقیقه های کوتاه شروع و تمام کرد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  7. mohsen afrasiab

    mohsen afrasiab عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/5/10
    ارسال ها:
    387
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +120 / 2 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    ایا وزارت ارشاد اصولی برای مجوز دادن به ترانه دارن ؟ یا نه ؟ اگه اصول ترانه باید رعایت بشه پس بعضی از کار ها چطور اومده بیرون ؟؟/
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. Omid Molavi

    Omid Molavi مدیر تالار آهنگسازی و استودیوها تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/09
    ارسال ها:
    381
    شغل :
    استودیو پاییز
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +547 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, logic, sonar
    بله .. چند تن از ترانه سرایان هستند که کار در دفتر اونها بررسی میشه و اگر به مشکلی بر بخوره نظر جمعی میگیرن و حراست هم در انتها تایید میکنه .


    گاهی وقتا سر یه کار اون قدر چونه زذه میشه و وتغیررات صورت میگیره و دیگه آخر سر با موزیک میسنجن کارو و دیگه تایید میشه :smile (81):
     
  9. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    ترانه گفتن اصول و قواعدي داره اما از نظر من وقتي وارد تصنيف ميشه مجبور ميشه آدم مانور بده تا از اون حالت خشكي بيرون بياد . شرايط اول در ترانه سرايي به نظرم احساس هست وبعد علم چون در خيلي ترانه ها ديديم كه شايد طرف از ادبيات پاييني برخوردار باشه اما واقعا ترانه هاي تاثيير گذاري رو مينويسه پس به ناچار در موزيك ترانه سرا چون جلوش ريتم هست و يا آهنگساز قرار شعر رو به ريتم در بياره مجبور ميشن در بعضي جاها اين قواعد رو ناديده بگيرن در خيلي جاها هم رو قواعد پيش ميرن مهم اين هست كه اين هماهنگي دچار ضد حال نشه و براي شنونده جذاب باشه
     
  10. Dynamic

    Dynamic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/12/11
    ارسال ها:
    35
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +24 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, soundforge
    طبق نظر آرون کوپلند موسیقی چهار رکن داره(به ترتیب اولویت):
    1-ریتم
    2-ملودی
    3-هارمونی
    4-رنگ آمیزی (ارکستراسیون)
    تو کتاب چگونه از موسیقی لذت ببریم نوشته شده:
    "اغلب مورخان در این نکته هم عقیده اند هستند که در هر جا هنر موسیقی به منشائ ظهور رسیده ابتدا با ریتم یا ضرب شروع شده است."صفحه 28 پاراگراف آخر

    ریتم اولین و مهمترین رکن موسیقیه.و به همین دلیله که الان چیزی به اسم بیت(ضرب) ساخته و بعضا فروخته میشه.تاثیری که یک ریتم می زاره انقدر زیاده که اکثر موسیقی هایی که میشنویم فقط یه ریتمند و از بقیه ی ارکان خبری نیست!

    همه ی اینارو گفتم که به اینجا برسم که وزن عروضی توی شعر که همون ریتم توی موسیقیه مهمترین بخش شعره و نمی شه نادید گرفتش.
    توی مباحث مربوط به عروض هجا رو به سه دسته تقسیم می کنن: کوتاه ، بلند و کشیده
    برای این که یک شعر دارای وزن باشه نه تنها باید تعداد هجاها برابر باشه بلکه باید چیدمان هجاها از الگوی خاصی تبعیت بکنه.یعنی مثلا اگه هجای سوم یه مصرع کوتاهه هجای سوم بقیه ی مصرع ها هم باید کوتاه باشه.که این الگوی ثابت رو با عباراتی مثل "مفاعیلن مفاعیلن مفاعیل" بررسی می کنن.
    البته در این مورد یه سری استثناها وجود داره که تعدادشون خیلی نیست.مثلا میشه به جای یک هجای کشیده از دو هجای کوتاه استفاده کرد.



    اما!!!!!!!!!!!


    متاسفانه می بینیم که توی خیلی از کارها این قواعد رو که خیلی مهمند زیر پا میزارن.به نظر من این به دلیل ضعف تولید کننده ی اثره که از این قوانین عبور می کنه.هنر اونیه که در چهارچوب یه سری قوانین حرفتو بزنی و احساساتتو بیان کنی و گرنه اگه قرار باشه چهارچوبی وجود نداشته باشه که همه میشن هنرمند!!!
    (که البته کم کم دارن میشن!) این قضیه ی فرار کردن از ریتم و البته توجیهاتی که براش میارن دقیقا مثل اون کارهای اون دسته از افراده که ملودی کارهای دیگرو می دزدن و این طور توجیهش می کنن که آقا مگه چقد میشه ملودی آورد؟ملودی ها تموم شدن مجبوریم از ملودی های قدیمی استفاده کنیم!!!!!


    بعضی وقتا شکستن قوانین و نوآوری خوبه اما به شرطی که این قانون شکنی از روی ضعف نباشه بلکه از روی قدرت باشه که اون قانون شکن احساس بکنه قوانین اشتباهند.یعنی انقدر قوی باشه که قوانین رو تغییر بده!مثل نیما یوشیج که قانون تعداد هجاهای برابر رو زیر سوال برد و غالب نیمایی رو عرضه کرد . توی شعرهای نو (به جز غالب موج نو) هم وزن وجود داره ولی تعداد هجاها با هم برابر نیست.نیما انقدر شعر با غالب کهن گفته که این غالب شکنی ازش قابل پذیرش باشه!



    نتیجه:در نظر نگرفتن ریتم و وزن قابل پذیرش نیست و بدیهه که این طور کارها تاریخ انقضاشون خیلی کوتاهه و مردم این کارها رو خیلی زود فراموش می کنند.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  11. mo-hammad

    mo-hammad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/8/11
    ارسال ها:
    984
    محل سکونت:
    فعلا روي زمين بعدا زيرِ زمين
    امتیازات:
    +569 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition
    متاسفانه ميبينيم بعضي ها اصلا كلمات جديد ميسازند كه تا به حال تو عمرمون نشنيديم كه نمونشو حتما خيلي شنيديد متاسفانه ديگه اون توجهي كه بايد به شعر بشه خيلي كم شده . واقعا ميشه گفت : قافيه چو تنگ آيد - شاعر به جفنگ آيد يادمون باشه در درجه ي اول شعر بعد ملودي يا هر چيز ديگه اي رو در نظر داشته باشيم .كلام، زبان قابل فهم انسان و موسقي زبان احساس انسان هست و تركيب اين دو تاثير گذاري فوق العاده بالايي ميتونه رو انسان داشته باشه پس ما مسئول چيزي هستيم كه به گوش مردم ميرسونيم.
     
  12. kaveh79

    kaveh79 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏6/8/11
    ارسال ها:
    265
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +304 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar, soundforge
    قانوني در هنر وجود ندارد كه براي تامين زيبايي نتوان آن را زير پا گذاشت.

    فكر ميكنم اگر ما هم به نگاه بتهوون رسيده باشيم اين جمله رو بعنوان يك واقعيت تاييد مي كنيم. مساله مهم مفهوم پيچيده زيبايي و زيبايي شناسيه. مفهوم زيبايي در دوره هاي مختلف تاريخ و فرهنگهاي متفاوت بارها دگرگون شده و به اعتقاد من اين دگرگوني مفاهيم بخشي از ذات هنر بحساب مياد. قواعد هنري همچون قواعد علوم طبيعي تغيير ناپذير و ابدي نيستند و بارها و بارها دستخوش تغييرات شدند. پيچيدگي و زر و زيورهاي موسيقي دوران باخ كه در اون دوره زيبايي محسوب ميشد براي بسياري از شنوندگان قرن ما كه به موسيقي بعنوان يك كالاي مصرفي نگاه ميكنند كسل كننده بگوش ميرسه. شعر كلاسيك حافظ و مولانا هم همينطور.
    اونچه كه ثابت و استوار ميمونه مغز و مفهوميه كه هنرمند القا ميكنه و شيوه بيان براحتي ميتونه به فراخور زمان و سبك تغيير كنه. البته چارچوبهايي هستند كه نميشه اونها رو ناديده گرفت. براي اينكه خانه اي به سبكي جديد بسازيم نميتونيم ديوار و ستونها رو ناديده بگيريم. اما بايد بپذيريم كه اعتقاد بيش از حد به قوانين خلاقيت رو در ما تضعيف خواهد كرد.

    بحث مفيديه. ممنونم از مطرح كردنش.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  13. Dynamic

    Dynamic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/12/11
    ارسال ها:
    35
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +24 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, soundforge
    93

    توی شعر وزن دیوار و قافیه ستونه ، پس نباید نادید بگیریمشون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  14. kaveh79

    kaveh79 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏6/8/11
    ارسال ها:
    265
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +304 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar, soundforge
    موافقم. اما نكته اينجاست كه وزن و قافيه هم نكاتي ظريفند و حساسيت و نكته سنجي من و شماي مخاطب هم مساله تعيين كننده ايه. بعنوان مثال خود من به قافيه شديدا مقيد هستم. اما وزن انعطاف پذيرتره. بسياري از اشعار نو رو با وجود طول ابيات نابرابر ميشه كاملا متريك اجرا كرد و طبعا لباس موسيقي به اون پوشوند.اما متريك و ريتميك بودن اونها هم باز به رعايت قواعد و اصول بر ميگرده. در ترانه به دليل سبك تر بودن و عاميانه بودن مفاهيم و بيان شايد تعهد به وزن كلاسيك ضروري تر بنظر برسه. اما كم نيستند ترانه هايي موفق با طول ابيات نابرابر. يك نمونه شاخصش "بي سرزمين تر از باد" سياوش قميشي هست كه اساسا تركيبيه از دو ترانه يغما گلرويي.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  15. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    دوست من حرف شما كاملا متين هست اما چيه ما رو قانون ميره جلو كه بخواد اين يكيش بره اگر در يكي از كارهايي ما در همه زمينه ها قانون شكني نديد يك مثال بياريد.:smile (35):
     
  16. Dynamic

    Dynamic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/12/11
    ارسال ها:
    35
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +24 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, soundforge


    این جوری که نمیشه!چون هیچ چیزمون رو قانون نیست پس بیخیالش!بالاخره که باید از یه جایی شروع کرد و چه جایی بهتر از موسیقی!؟




    در مورد این که گفتید طول ابیات نابرابرن ولی ریتمیک هستن ، تو پست های قبلیم هم گفتم.در شعر نو وزرن وجود داره ولی طول مصرع ها نابرابره. این طوری که یه قالب طولانی وجود داره که هر مصرع بخشی از اون قالبه.ولی باز هم وزن عروضی وجود داره.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  17. music_tc

    music_tc عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/11/11
    ارسال ها:
    15
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +18 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام بر استادان و دوستان گرامی از شما ممنون هستم که خیلی از مطالب پر حجم و خوبی رو به من و دیگران آمو ختید
    درباره شعر سپید یه توضیحاتی لطفا بدید ؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  18. mohsen afrasiab

    mohsen afrasiab عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/5/10
    ارسال ها:
    387
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +120 / 2 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    فکنم منظورت اینه که از شعر سپید بجای ترانه استفاده کنیم //// خب شعر سپید نیازی به قافیه نداره و وزن هم نیاز نداره پس دیگه جایه هیچ صحبتی نیست چون قانون هم رعایت شده
     
  19. mohsen afrasiab

    mohsen afrasiab عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏31/5/10
    ارسال ها:
    387
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +120 / 2 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, protools
    ما هنرمند ها هستیم که باید قانون رو تایین کنیم .. مردم عادی فقط میشنوند و هر چیزی به گوششان زیبا بیاد دوست دارن -- خب پس قانون کار اینه که کار زیبا بشه حالا به نظرت کار چطور زیبا میشه ؟؟؟؟ ...
    خب ترانه باید مخاطب رو جذب کنه .از نظر روانشناسان قافیه مناسب و وزن مخاطب رو درگیر میکنه و احساس خوبی به اون میده ولی طی تحقیقات ترانه های که قافیه ندارن و وزن ندارن درون مخاطب ایجاد استرس ونگرانی میکنن و به صورت غیر مستقیم این اتفاق رخ میده
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  20. Dynamic

    Dynamic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/12/11
    ارسال ها:
    35
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +24 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, soundforge

    در مورد شعر سپید توضیحات مختلفی اومده و انتقادات خاصی بهش وارد شده.ولی به هیچ وجه ضعیف نیست.
    اولین نکته که باید بگم اینه که شعر سپید برخلاف تمام قالب های دیگه فقط شعره و نظم نیست.
    تفاوت شعر و نظم اینه که نظم همونطور که از اسمش پیداست دارای یک نظم مشخصه مثل همه ی قالب های شعری از ترجیع بند و مسمط و قصیده و غزل گرفته تا دوبیتی و حتی شعر نو!!! اما شعر از ریشه ی شَعَررَ Sha a ra در عربی میاد که به معنی احساس کردنه.پس شعر یعنی چیزی که دارای احساس باشه.

    تا قبل از چند دهه ی اخیر که شعر نو بوجود نیومده بود منظور از کلمه ی شعر ترکیبی از نظم و احساس بود و همین رمز ماندگاری آثار ادبی ماست.اما وقتی که نیما یوشیج گفت برای انتقال احساس نیازی نیست که از نظم های گذشته پیروی کنیم یه سری کج تابی ها از حرفش شد.منظور نیما یوشیج بی نظمی نبود بلکه تغییر دادن نظم بود. همونطور که در آثار خودش می بینیم و قبلا هم گفتم اشعار این بزرگ مرد به هیچ وجه بی نظم نیست.اما افراد دیگه ای عمدا یا سهوا کلا نظم رو از سروده هاشون حذف کردن و شعر سپید یا موج نو بوجود اومد.
    این توضیح رو بدم که من به هیچ وجه با شعر سپید مشکلی ندارم و اتفاقا خیلی هم دوسش دارم.اما شعر سپید نظم نیست و بیشتر به نثر شباهت داره.یه چیزی بین این دوتاست.از طرفی وزن عروضی نداره که بشه جز نظم دسته بندیش کرد و از طرفی از نثر خیلی با احساس تره.خیلی جاها از آرایه هایی که مختص نظم هستند توش استفاده شده.

    اما برسیم به بحث شیرین موسیقی!!!
    اساسی ترین بخش موسیقی ریتمه.شعر سپید ریتم و وزن منظمی نداره.پس نمیشه ازش به عنوان ترانه استفاده کرد.اگه بشه از شعر سپید به عنوان ترانه استفاده کرد پس از یه متن ساده هم میشه استفاده کرد.مثلا واسه این متنی که من نوشتم آهنگ بسازیم!!!

    در نهایت:
    عمده ترین دلیلی که می بینیم متاسفانه خیلی کارها اونطوری که باید نیستند به نظر من دلیلش اینه که اون کسی که اون کار رو ساخته (چه شعر چه آهنگ چه هر چیز دیگه ای) کارهای بزرگان رو دیده و خواسته راه اون هارو یک شبه بره در حالی که این امکان پذیر نیست.البته آماده نبودن شرایط و نبودن آموزش های خوب به خصوص در موسیقی هم کم تاثیر نیستند.
    دلیل اینم که میبینیم خییلی از ترانه ها دارای وزن و قافیه قابل قبولی نیستند اینه که:
    اولا هنر به تجارت تبدیل شده.هر کی کار بیشتری بده بیرون پول بیشتری در میاره.
    ثانیا آموزش ها در حد قابل قبولی نیستند.مثلا کسی که دیپلم داره تو راهنمایی و دبیرستان شش سال ادبیات و زبان فارسی خونده ولی انقد رو مسایل فرعی مثل نهاد و گذاره و شمردن تک واژ و نشانه ی فاعلی و این جور چیزا بحث شده که آخر سر بعد از شش سال طرف هیچی از زبان مادریش نمی دونه!(البته به جز رشته ی انسانی)
    ثالثا ما موسیقی سنتی و رسوم خودمون رو داریم فراموش می کنیم و به شدت دچار غرب زدگی هستیم!دقت کنید:
    سال 1313 شد خزان جواد بدیع زاده
    سال 1340 (یا همین حدود) آثار سنتی هایده
    سال 1350 (یا همین حدود) آثار پاپ هایده
    سال 1360 موسیقی های انقلابی
    سال 1370 موسیقی های جنگ
    سال 1380 اوج موسیقی پاپ
    سال 1385 ورود رپ به موسیقی ایران
    سال 1388 ورورد جز به موسیقی ایران
    سال 1389 اوج موسیقی رپ در ایران
    سال 1390 گسترش خواننده های ایرانی که به زبان غیر فارسی (انگلیسی) می خونن

    اگه به همین منوال پیش بره تا چند سال دیگه زبان رسمی کشور از فارسی به ترکیبی از زبان های غربی تغییر می کنه!
    دلیل بی نظمی خیلی از سروده های ما تبعیت از فرهنگ غربه که در اون زبان ها چون کلمات الگوی مشخصی ندارن در اشعارشون وزن وجود نداره.
    اما در زبان فارسی که ما موهبتی به نام وزن داریم و این باعث زیبا تر شدن اثر میشه چرا ازش استفاده نکنیم؟
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏31/12/11
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه - رعایت قوائد شعر
  1. arei
    پاسخ ها:
    17
    نمایش ها:
    775
  2. bamdad1359
    پاسخ ها:
    20
    نمایش ها:
    1,880
  3. Omid-Mohebbi
    پاسخ ها:
    2
    نمایش ها:
    1,061