راهنما و نكته هاي خوانندگي 2

شروع موضوع توسط Mohamad.K ‏4/3/11 در انجمن گفتگوی عمومی درباره خوانندگی

تاپیک راهنما و نكته هاي خوانندگي 2 تالار گفتگوی عمومی درباره خوانندگی در persian-music.org.

  1. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    سلام من يه مدتي درگير كارام بودم و يكمم كسالت داشتم يه تايپيكي زده بودم اما ناقص ولش كردم شرمنده دوستان ديگه تكرار نميشه :smile (47):

    خوب من از ادامه بحث شروع ميكنم

    قرار گيري فك
    كمتر ديدم شخصي به هنگام اواز خواندن دهان و فك خود را بيشتر از حد معمول باز كند.سعي كنيد اوازي را با باز كردن دهان بيشتر يا كمتر از حالت طبيعي بخوانيد ببينيد چه ميشود . هنر اموزاني كه خوب اواز ميخوانند شامل اين درس نميشوند.وليكن انهايي كه احساس خوبي در خواندن ندارند ميتوانند دو حالت باز نمودن دهان كمي بيشتر از حد و كمي كمتر از ان را تست نميوده و نسبت به هر كدام كه احساس بهتري پيدا نمودند بر ان تاكييد نمايند اگر چنين تفاوت بهتري حس نشد دليل بر درستي غريزي فواصل فك و دهان در هنگام اواز خواني است و مشكل با تمرين حل خواهد شد.


    آماده سازي صدا
    تمرين سرايش بهتر است از نت دوي وسط شروع شده و چند فاصله بالا و چند فاصله پايين رود.در اين فواصل كمي تمرين شده گلو صاف و ذهن آماده گردد و پس از ان به هر محدوده كه خواستيم وارد شويم.البته اين براي اقايان بود براي خانم ها محدود دو وسط براي صاف نمودن گلو و حنجره و تمرين مقدمه به صورت بالا رونده خواهد بود..دقت شود به هيچ عنوان در دقايق اول فشار شديد به صدا اورد و گامي را به صورت بالا رونده مثلا دو ماژور را به وسعت دو اكتاو اجرا و سرايش نمود.

    تمرين ويژه
    يك هنرجو در ابتدا بايد براي اجراي يك قطعه اوازي نزد هنرجويان ديگر و يا دوستان و اشنايان ميبايست قطعه را بارها و بارها تمرين نموده و تسلط كامل بر ملودي و كلام ان داشته باشد وليكن پس از طي مراحل مقدماتي ديگر هنرجو نياز به تمرين ندارد بلكه از وي انتظار ميرود هر بيتي را به محض شنيدن بيت اجرا و با تزئنات تكنيكي و اوازي منحصر به خود ان را زيباتر نمايد.حتي پس از اين كار كمي مشكتر هم خواهد شد هنرجو ميبايست شعر تمامي اين نغمات را كه هنر جويان ديگر اجرا نمودند جا به جا و اشعار ديگر جايگزين انها نموده و همان ملودي قبل اجرا نمايد تا بداند شعر و شاعر با ان ملودي يا ملوديها هيچ نسبتي خويشي ندارند و به اقسام ديگر نيز ميتوان بر روي اين شعر اهنگ متفاوت ساخت و يا قرار داد.

    شروع صحيح و اوج خواني
    هنرجويان معمولا در دوره ي اول اموزش در خواندن و اجراي تصنيف در نقطه هاي اوج يا فشار بسيار زياد و مبتديانه اي به خود وارد مي اورند و يا وسعت صوتي انها ديگر براي ادامه اجرا ياريشان نمي نمايد و در نميه اجراي تصنيف در نقطه اوج فرو ميمانند.اين بدان علت است كه هنرجو ندانسته چگونه تصنيف و يا گوشه و يا قطعه پاپ را اغاز كند در نتيجه در اوج فرو ميماند.مربي ميبايست چنين هنرجو را راهنمايي نمايد كه اگر در صدد اجراي گوشه اي از يك دستگاه و يا يك اواز است از يك اكتاو و يا چند اكتاو فاصله پايينتر و اگر تصميم بر اجراي قطعه پاپ دارد در گامي قابل دسترس خود اجرا نمايد.


    خطاي احساسي
    مشكلي كه اكثر هنرجويان دارند اين است كه يك قطعه اواز را در وسعت صوتي زيرتري ميشنوند و در صدد اجراي ان بر مي ايند مثلا نقطه اوج يك اواز و يا تصنيف را بسيار بالاتر از خواننده اجرا ميكنند تا جايي كه در نيمه راه قادر به اجراي تمام قطعه نميباشند و بعد ميپردازند كه وسعت صدايشان در حد ان خواننده نيست.اين بدان علت است كه هنرجو مبتدي يك اوج ساده را بسيار بالاتر از حد ان اوج احساس ميكند و سعي بر اجرايش بر مي ايد. به هنرجو تفهيم نماييد همان گونه كه چشم خطاي ديد دارد گوش نيز عاري از اين گونه خطا نيست.

    بازم ميام و ادامش رو ميزارم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    خشكي گلو
    هيچ گاه با گلوي خشك آواز نخوانيد.خشكي گلو موجب سوزش در اين ناحيه خواهد شد كه بسيار مضر است.امكان دارد شما اب به اندازه كافي نوشيده باشد وليكن باز گلويتان خشك باشد.اگر اين خشك شدن مدام به علت مصرف نوعي مواد شيميايي و يا بيماري بود سعي نماييد اواز نخوانيد و يا اگر لزوم بر خواندن است از يك ليوان اب هر مرتبه به مقدار بسيار كم در حدي كه گلوي شما تر شود بنوشيد اما به هيچ عنوان با گلوي خشك آواز نخوانيد.

    ميل به تمرين
    تا جايي كه علاقه خواندن و تمرين داريد به اين كار بپردازيد.اگر تمايل تان به ادامه تمرين از دست رفته از تمرين دست بكشيد و يقين داشته باشيد كه از انجا به بعد غير از ضرر رساندن به صدا و حنجره هيچ چيز عايدتان نميشود.ميل و خواسته دروني بدنتان در اواز را دست كم نگيريد چون همگي اين تمايلات فرمانهايي هستند كه از مغز بر اثر تحليل فرايند فيزيكي بدن و حنجره به شما القا ميشود.

    زيبا خواندن
    هنرجو ميبايست در اواز سعي بر خوب خواندن نمايد و زيبا خواندن را تقليد يا فراگيرد.تمامي قسمتهاي دخيل در اجرا خود به خود و به صورت اتوماتيك در جاي خود قرار ميگيرند فقط سعي نماييد زيبا و خوب بخوانيد و يا تقليد نماييد تقليد در اينجا صرف جهت تمرين است و هدف محسوب نميشود.اگر نتيجه چندين سال تمرين و يادگيري تقليد شد انگاه نهي و مضر خواهد شد وگرنه تقليد به منظور تمرين و يادگيري راه بلامانع و بسيار خوب است.زيبا خواندن نيازمند خواستن و تمرين بسيار زياد و علاقه فراوان است.هر حنجره نظام مخصوص خود را دارد.و نميشود دستور و عمل خاصي تعيين كرد.

    حجم صدا
    گاهي اوقات يك خواننده يك تيكه از اواز را بسيار ژوست (صحيح) اجرا مي نمايد ، از بيشتر قواعد و اصول نيز بهره ميجويد وليكن باز صداش حتي سر خود وي را نيز درد مي اورد.اين بدان علت است كه داراي حجم صداي خوبي نيست.حجم صدا هيچ ربطي به صحيح خواندن و يا نخواندن ندارد.حجم دادن به صدا به صورت مطلق نيز زيبا نيست حجم صدا مدام بايد نسبت به شعر و ملودي و تم تغيير كند و در نوسان باشد تا صداي خواننده خسته كننده و نامطلوب نگردد.حجم صدا پيچيده تر از ان است كه بتوان در غالبي غير از عمل شرح داد وليكن با دقت در صداي خوانندگان حرفه اي و دقت در صداي سازهاي بادي ميتوان حجم صدا را فرا گرفت. متذكر خواهم شد كه مقصود از حجم صدا حجيم بودن صدا به صورت مدام نيست بلكه استفاده صحيح و بجا از حجم صوتي است وگرنه حجيم بودن صدا به صورت دائم نيز خود يك مشكل است !

    ساعت نامناسب تمرين
    پس از بيداري از خواب تمرين و يا خواندن آواز را آغاز ننمياييد.اين نكته بسيار حائز اهميت است.من اكيدا به تمامي علاقه مندان و هنرجويان توصيه ميكنم كه تا چند ساعت پس از بيدار شدن از خواب آواز نخوانند و تمرين نكنند.حتي آواز را زمزمه هم نكنيد كه بسيار مضر و بي فايده است.ساعت صبح نيز براي تمرين به هيچ عنوان مناسب نيست.ساعات صبح براي اجراي كنسرت در روزهاي تعطيل نيز نامناسبند.انسان در صبح صدايش وسعت نهايي خود را ندارد و براي دسترسي به ان مدام حنجره خود را فشار اورده و مي خواهد بداند چه شده كه نمي تواند وسعت صدايش را افزايش دهد همين امر با عث از دست رفتن وسعت صوتي و اسيب مزمن حنجره و اعصاب صوتي خواهد شد.

    برميگردم دوستان در اخر قرار بود راجبه تمامي وسايل استوديو و همچنين نگاه ما نسبت به اسم و رسم اهنگسازان كه گول اسم اونا رو ميخورند ! صحبت كنم
    فعلا
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. hosseinnaghiloo

    hosseinnaghiloo

    تاریخ عضویت:
    ‏21/10/10
    ارسال ها:
    46
    محل سکونت:
    خلوت ماه
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    garageband
    سلام میخواستم بدونم چرا بعضی از دوستان من وقتی میخواهند اهنگی مثل اهنگ های شادمهر مثلا تقدیر رو که خیلی صداش زیره و رو نمیتونند بخونند یعنی اولش رو میخونند ولی وقتی به قسمت مثلا (وقتی به من فکر میکنی حس میکنم از راه دور ) می رسند از ادامه اهنگ باز میمانند البته من میدونم دلیلش چیه به خاطر گام اهنگه که خیلی به سمت زیر رفته ولی چرا بعضی ها میتونن ولی بعضی نمیتونن ایا مشکل از حنجره هست
    خیلی ممنون
    یا علی
     
  4. amir-roli

    amir-roli عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/5/10
    ارسال ها:
    627
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +64 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, soundforge
    مشکل از حنجره نیست.مشکل نداشتن تجربه و دانش هست.اون بعضی هایی که میتونن تجربشو دارن و صداشون توانایی بالا خوندن رو داره اما اون بعضیا که نمیتونند خوب تجربشو ندارن دیگه
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏5/3/11
  5. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    خودتون پاسخ دادید که.
    قدرت هنجره هر کسی با شخص دیگه فرق میکنه
    اگه قرار بود همه مثل هم باشند که همه خواننده ها میشدن ابی .!
    و اینجاست که مشکل دقیقا از هنجره ست.
    چون توانایی هنجره هر کسی با دیگری فرق میکنه.
     
  6. amir-roli

    amir-roli عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/5/10
    ارسال ها:
    627
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +64 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, soundforge
    ممکنه یه حنجره توانایی ذاتی بالایی داشته باشه.اما تا زمانی که شخص ندونه چطور باید از این تواناییش استفاده کنه این حنجره بلا استفاده میمونه.به نظر من بخش کمی از قدرت و وسعت صدای یک نفر میتونه ذاتی باشه.بخش عمدش مربوط به صدا سازی و تجربه است.
     
  7. sarzaminir

    sarzaminir

    تاریخ عضویت:
    ‏20/6/10
    ارسال ها:
    1
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, nuendo
    mamnoon mer30
     
  8. amir-roli

    amir-roli عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/5/10
    ارسال ها:
    627
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +64 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, soundforge
    سلام.ضمن خوشامدگویی پیشنهاد میکنم یه دور قوانین سایت رو مطالعه کن.چون هم تشکر کردن ممنوعه(پستی که فقط تشکر داشته باشه مثل پست شما) هم فینگلیش نوشتن.

    قانون شماره 8:
    زبان رسمي سایت فارسي است. لطفا پينگليش ننويسيد.
    قانون شماره 12:
    احوال پرسي و چاق سلامتي ، ارسال پست های متوالی ، تشکر از پستها و همچنین پست هایی از قبیل، شکلک خالی و spam در فروم ممنوع است.


    موفق و پیروز باشید.
     
  9. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    شنيدن صداي خود
    يك هنرجو بايد بارها و بارها صداي خود را بشنود و ان را اصلاح نمايد. هم اكنون هنرجو كارش بسيار راحت است صدايش را ضبط و سپس مي شنود.اين كار بايد بارها در روز انجام گيرد.و هر بار سعي كنيد اصلاح نماييد و نازيبايي هاي صداي خود را متوجه شويد.هنرجو ميبايست منفعل و به معلم اوازش براي پيشرفت روز به روز خود كمك نمايد.نبايد منتظر بشينيد تا يك به يك اشكلات را معلم بر طرف سازد اگر چنين باشد چه بسيار مشكلاتي كه هيچ گاه حل نخواهد شد.هنر جو ميتواند با تمرين بسياري از اشكلات را اصلاح نمايد مثلا اينكه به چه ميزان هنگام خواندن لهجه دارد و يا چقدر مصنوعي و يا طبيعي آواز ميخواند.

    نكته آموزشي (الهام گرفتن از شيوه نوازندگي)
    صدايتان مي بايستي همچون ساز بسيار كوك و ژوست در غالب تناليته و گام ، بالا و پايين و زير و بم شود.به صداي ساز گوش كنيد و سعي نماييد به مانند آن با رعايت آكسان ها و شيوه خاص نواختن آن نوازنده اجرا كنيد ، استاد شجريان مي گويد (جليل شهناز آنقدر تارش در من موثر است كه من خود را شاگرد او ميدانم چون انقدر از فرم كار او استفاده كرده ام كه فرم اواز خواندن من هم با انكه مستقيما شاگرد او نبودم به او بسيار نزديك است)

    صدابرداري،ميكس و مسترينگ
    عمل صدابرداري ، ميكس و مسترينگ در توليد يك اثر نقش بسيار اساسي دارد.گاه ميبينيد يك خواننده با يك ساز و يا دو ساز اواز خواني ميكند و به هيچ عنوان احساس كمبودي در تعداد سازها نميكنيد و صداي خواننده بسيار طبيعي با موسيقي تلفيق گشته است گاه عكس اين عمل اتفاق ميوفتد خواننده با تعداد زيادي ساز همراهي كننده زير صدايش خالي به نظر ميرسد و يا صدا همجنس موسيقي نيست.علم صدا برداري و ميكس و مسترينگ است كه باعث ميشود بسياري از خوانندگان كشورهاي غربي و يا عربي با يك زير صداي ريتم انچنان صدايشان زيبا و طبيعي شنيده شود كه هيچ كمبودي در اثر احساس نشود.اهميت و نقش صدابردار در موفقيت اثر كمتر از آهنگساز و تنظيم كننده نيست تا جايي كه اگر صدا برداري به من پيشنهاد دهد كه اثري را برايم بدون دريافت مزد صدابرداري و ميكس و مسترينگ نمايد در صورتي كه قابليت هاي يك صدابردار عالي را نداشته باشد حتي حاضر نميشوم مجانا برايم صدابرداري كند چون اين كار را بيهوده و نوعي وقت تلف كردن ميدانم.صدابردار ان قدر به موفقيت اثر دخالت دارد كه به همان مقدار بايد مدتي پيرامون اثار آهنگساز و تنظيم كننده خوب براي خود تحقيق و جستجو كرد ميبايست در پي يافتن و تحقيق صدابردار و اپراتور صوت خوب بود.صدابردار خوب و درجه يك بسيار با اهميت تر از استوديو و امكانات صدابرداري درجه يك است.

    اجراي مبتديانه
    دو عامل مشترك در تمامي افراد مبتدي يكي تنفس مدام به گونه اي كه صداي نفس شنيده شود و در حين اجرا مشخص باشد مانند اواز خواني كودكان و يا گروهاي سرود نوجوانان كه راجع به آن گفته شد و ديگري عجله كردن در هنگام خواندن به خصوص در اجراي اواز ايراني.يكي از علل اين عجله كردن ها در اواز خواندن براي ديگران ميتواند نبود اعتماد به خود باشد و اينكه اواز خوان در ناخوداگاه تصور ميكند كه ديگران در حال تحمل وي هستند نه لذت بردن از او ، پس سعي دارد هرچه سريعتر و با تمپوي زيادتر اثر را به اتمام برساند.اين مورد را بيشتر افراد مبتدي به وضوح ميتوان مشاهده كرد.هنرجو مبتدي گمان ميكند كه سرعتش طبيعي است وليكن اينگونه نيست.

    ركن اصلي
    داشتن صداي خوب يك موهبت الهي است هم يك امر اكتسابي.البته اگر در برخي موهبت الهي و غريزي باشد براي هماهنگ شدن با صداي سازها و شناخت گام و يا دستگاها ميبايست برخي دستورات ديگر را نيز فراگيرد.در اين ميان ميل علاقه به يادگيري نيز يكي از اركان اصلي محسوب ميشود.درجايي ديگر نكته به كساني كه استاد هستند و هنرجو تعليم ميدهند اين است كه هيچ هنر جويي را رد نكنيد و انها را بپذيريد نپذيرفتن يك هنرجو و اينكه به او بگوييد شما به درد اين كار نميخوريد جسارت فراوان ميخواهد شايد هم بي اطلاعي فراوان پيرامون آواز.شايد كسي كه شما او را براي اين امر رد كرديديك نابغه خوانندگي باشد. آن وقت كه من خوانندگي را شروع كردم هيچ غريزه اي نداشتم جز علاقه فراوان و هر چي بدست اوردم اكتسابي بوده است. هزينه اش فقط صرف وقت ، صبر ، كوشش فراوان و خواست و علاقه بوده اگر هم نياز مالي به صرف ماديات ميبود پولي جايي نبود كه صرف شود.چون همه براي هدف و مقصد به رنج و مشقت مي افتند.كشف توانايي شما مهمه كه اون را بايد خودت و با كمك يك معلم اواز بدست اوري 20% استاد مهمه 80 % خودتي.
     
  10. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    دوست من راجبه سوال شما آقاي محبي و امير آقا حرف خوبي زدن هر كسي توانايي خاص خودش رو داره مثلا شما آهنگ اخير داريوش كه با فرامرز اصلاني خونده رو دقت كنيد . . . هر دو خواننده درست ميخوانند اما چون اهنگ ماله داريوش ساخته شده بود در قسمت داريوش تازه اهنگ جون ميگيره ! داريوش هم همينطور شايد نتونه اهنگ اگه يه روز بري سفر فرامرز اصلاني رو بخونه.
    بعد نكته ديگه اينه كه شادمهر صداش زيبا نيست !‌ بلكه اهنگساز خوبيه و همين امر كه خودش اهنگساز هست ميدونه چطور اجرا كنه كه كار زيبا در بياد.مثل خيلي كساي ديگه رضا صادقي صدا نداره اما ميدونه چطور بخونه ! چون اهنگسازه
     
  11. despera2

    despera2 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/4/10
    ارسال ها:
    10
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    استاد .واقعآ مطالبتون آموزنده بود.خیلی استفاده کردم.

    یه سوال داشتم ازتون.میشه توضیح خوبی بدین که گذروندن دوره ی سلفژ چه تاثیراتی رو ی صدا میزاره؟

    مرسی
     
  12. ali_hamidi

    ali_hamidi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/10
    ارسال ها:
    109
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +44 / 0 / -0
    نرم افزار:
    بنده با فرمایشات ferdmusic کاملا موافقم یعنی اینکه آقای عقیلی و خیلی های دیگه صداهای خیلی زیبایی ندارند و موفقیتشون به دلیل اجرای قوی و رعایت کردن برخی اصوله
     
  13. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    كلاس سلفژ طبيعتا خيلي تاثير ميزاره توي نحوه اجراي شما من به عنوان مثال يكي از دوستان نزديكم رو مثال ميزنم : ايشون وقتي ميخواست شروع كنه به خوندن زووور ميزد و صداش در قسمتهاي اوج خروسي ميشد يا ميگرفت و ... به يك دوره 2 ماه رفت كلاس سلفژ واقعا از اين رو به اون رو شد البته تجربه هم در كار دخيل هستش يه خواننده تجربه هم بايد داشته باشد هر چقدر هم كه صدا زيبا باشد.
    با كمي تاخير ادامه درس رو ميگم.:smile (35):
     
  14. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    سليقه هاي متفاوت در موسيقي
    اين يك تفكر كوته بينانه است كه ما سبك ها و انواع موسيقي را در مقابل هم ببينيم مثلا بگوييم فقط حال و هواي موسيقي جذاب جاز و بلوز و رگتايم ،‌موسيقي ايراني در مقابل اين موسيقي زيبا نيست و يا بلعكس ، بگوييم فقط آواز ايراني ، فلامينكو ديگر چيست ! اين گونه سخن ها بيشتر از سر تعصب و آگاه نبودن نسبت به اصل موسيقي است. موسيقي در تعريف علم در هم آميختن اصوات است و گونه اي خوشايند ، اين گونه ي خوشايند ميتواند غربي باشد ميتواند شرقي ، اصل زيبايي مربوط به غرب و شرق نيست.زيبايي زيباست.همه گلها رنگ و بوي خاص خود را دارند و در مقابل هم نيستند.

    موفقيت در آموزش
    يكي از موفقتهاي هر معلمي در اموزش اين است كه گمان نكند كه هر چه خود ميداند هنرجو نيز مي داند.اگر هنرجو نيز ميداند بدون زمينه قبلي آموزش وارد كلاس وي ميشود بايستي معلم بداند كه او هيچ چيز از موسيقي نميداند.مثلا به او نگويد كه خوب ما آموزش رديف را آغاز ميكنيم ، هنرجوي مبتدي از كجا بداند كه رديف چيست؟بايد رديف را براي وي شرح داده شود.وقتي يك هنرجو صفر وارد كلاس مي شود يعني آمده تا همه چيز را بداند.

    سن يادگيري آواز
    سن يادگيري آواز ايراني ، كلاسيك و پاپ كاملا متفاوت است.آواز ايراني و آواز كلاسيك غرب ميبايست از سنين پايين آغاز شود ، وليكن خوانندگي پاپ اين گونه نيست بلكه صدا ميبايست كاملا پخته و خواننده از سنين نوجواني بيرون آيد تا صدا زيبا و دلنشين گردد.اكثر مردم گمان ميكنند كه همه گونه اواز خواني ميبايست از سنين پايين اغاز شود وليكن اينگونه نيست بسياري از هنرجويان را ديده ام كه از كودكي ساز مينواختن سرايش بسيار خوبي داشتند وليكن جنس صدايشان به دليل قرار داشتن در سنين نوجواني براي اجراي پاپ مناسب نيست اما اواز ايراني را ميتواند به زيبايي اجرا كند.نكته جالب اينكه اواز كلاسيك و پاپ با اينكه از لحاظ گام گام بر گرفته از هم هستند سنين اجراي آن متفاوت است.

    عرضه كردن هنر
    استانيسلاوسكي ميگويد:يك هنرمند اگر فكر و ايده خوب را بد عرضه كند تا مدتها آن ايده مرده باقي ميماند.دقت كنيد به خواننده هاي بسيار موفقي كه در اجراي كنسرت ناموفقند.علت بد عرضه كردن هنر است.خوب عرضه كردن هنر خود به اعتقاد من نوعي هنر است.يك تجربه از خود من : روزي من به يك باشگاه ورزشي رفته بودم و وزنه اي رو ميزدم شخصي كه از لحاظ بدني داراي شرايط خوبي بود به من گفت شما كه داري زور ميزني ! حداقل درست بزن ! در موسيقي هم همينه شما كه تلاش ميكنيد حداقل يه جوري تلاش كنيد كه ثمر داشته باشه حتي خودمم هم شاملش ميشم

    عاملي بازدارنده
    در قسمتي گفتم كه با هدف به رخ كشيدن صدا آواز نخوانيد.اما نقطه ي مقابل اين خودنمايي و جسارت ، خجالت است.خجالت كشيدن در اجرا فوق العاده مضر و اسيب رسان است.اين امر همان گونه كه در بخش تلقين به خود نيز گفته شد گاهي اوقات خواننده اي حرفه اي را با اجراي مبتديانه سوق ميدهد.اول براي خود و سپس براي ديگران بخوانيد.اگر ابتدا براي ديگران خواننديد بدانيد كه دچار ضعف و خجالت در اجرا خواهيد شد.

    تا اينجاي كار سعي كردم خيلي كلي به يك سري نكات اشاره كنم از اين جا به بعد به وظايف آهنگساز تنظيم كننده و استوديو صحبتي رو انجام ميدم
    نكته اي ديگر اگر دوستان گاهي اوقات دير جواب دادم يا دير ادامش رو گزاشتم منو ببخشيد ولي 100% ادامش رو ميزارم.فعلا:smile (45):
     
  15. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    نگاهي به آهنگساز
    هنرمند ميبايست به حدي از درك هنري رسد كه نام و چهره افراد بر او اثر نگذارد.چون فلان اهنگساز داراي نام و مشهور است باعث نگردد كه گمان بريد هر اثري از او باشد ماندگار و شما را به شهرت مي رساند.بسياري از افراد اين اطمينان متضرر گشته اند چون نام اهنگساز و تنظيم كننده باعث شده خواننده بدون توجه به اثر هنري ان را بپذيرد.سعي كنيد چشما را بسته و از گوشها براي قضاوت كمك بگيريد.انگاه شما حرفه اي هستيد كه نام يك اهنگساز در انتخاب شما تاثير نگذارد بلكه اثار وي شما را جذب نمايد.بسيار شده اهنگسازان ويا نوازندگان گمنامي را ميبينيم كه بهتر از صاحب نام ها دست به ساخت ملودي هاي زيبا زده و يا نوازندگي كره اند.

    صدابرداري خوب
    يك بار ديگر به اهميت صدابردار متذكر مي شوم.خواننده آن وقت كه در توليد اثر موفق است كه يا صدابردار خوب را از بد تشخيص دهد يا كار خود را به صدابرداران حرفه اي بسپارد.صدابردار فراوان است اما صدابرداري خوب كم.نميتوان به هر ان كس كه مكاني را با تجهيزات خاص به اين كار اختصاص داده صدابردار گفت و همچنين نميتوان هر آن شخصي را كه تجهيزاتش مختصر است فاقد علم صدابرداري دانست.در اين جا بزرگترين عيب صدابرداراني كه حتي تجهيزات فراواني نيز دارند متذكر ميشوم.در اكثر صدابرداري هايي كه توسط صدا برداران غير حرفه اي صورت ميپذيرد صداي خواننده و موسيقي هم جنس نيست.به عبارتي صداي خواننده روي موسيقي ماننده وصله است.صدا از جايي ديگر مي آيد و موسيقي از جاي ديگر.در صدابرداري ميباسيت فركانس و جنس صداي خواننده با موسيقي متناسب باشد.صداي خواننده بايد مانند سازي هماهنگ با سازهاي ديگر به صورت طبيعي وارد موسيقي و خارج شود.بزرگترين مشكل موسيقي امروز ايران صدابرداري است.بسياري از خوانندگان را ديده ام كه آثار خوبي داشته اند و فقط به دليل نبود صدابرداري خوب آثارشان مطرح نگشته.

    تنظيم كننده
    عمل تنظيم را گاهي از مواقع آهنگساز و گاهي ديگر شخصي مستقل از شاعر،خواننده و آهنگساز با نام تنظيم كننده بر روي اثر انجام مي دهد.فرض كنيد يك طراحي با قلم انجام شده چهره-حالت-چهارچوب-رنگ اميزي اين اثر را دارد اين چهره با اين حس و حالت با چه رنگ مويي مفهوم بهتر مي رساند.چه رنگ چشمي زيباتر است،يك تنظيم كننده قوي به تمامي حالت توجه ميكند.تفاوتي ميان اصوات است كه فقط گوش شخص كار ازموده قادر به تشخيص ان است البته اين اصوات ناخوداگاه خود را بر اثر ميگزارد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  16. ali_hamidi

    ali_hamidi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/10
    ارسال ها:
    109
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +44 / 0 / -0
    نرم افزار:
    دادا فرد می گم اینا رو از جایی نقل کردی یا اینکه نوشته ی کسیه ... کی؟

    یک چیز دیگه اینکه قطعا خوندن تا چند ساعت بعد از خواب خوب نیست ولی کلا وقتی آواز خوان به یه حد خاصی از تجربه می رسه زمان خیلی مهم نیست

    البته اساتید می گن بعد از ظهر به بعد بهترین زمان برای خوندنه

    نکته دیگه ای که دوستمون نگفتن راجع به غذا خوردن: طبق نظر اساتید خوندن تا یکی دو ساعت بعد غذا خوردن خوب نیست چون معده پره و از طرفی هم خوردن تا موقعی که صدا گرمه خیلی خوب نیست

    موفق باشید

    دوستان عزیز حقیرانه تقاضا دارم اگه چیزی بلدید مطلبی هست و کمکی می تونید بکنید توی این تالار دریغ نکنید ( بگذارید بقیه هم استفاده کنن)
     
  17. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    بله درست هست من تجربه خودم توي خوانندگي اين بود كه وقتي چند سال پيش استوديو رفتم ناهارخورده بودم ! اونم كباب!!! صدا همش ملچ مولوچ ميشد و كلا ريخت بهم همه چيز.
    راستي دوستان خير اين مطالبي كه نوشتم از نوشته هاي آقاي سيذ رضا ميرهاديان هستش
     
  18. hosseinnaghiloo

    hosseinnaghiloo

    تاریخ عضویت:
    ‏21/10/10
    ارسال ها:
    46
    محل سکونت:
    خلوت ماه
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    garageband
    پاسخ

    سلام خیلی ممنون از پاسختون
    بدی یا خوبی جنس صدا که مشخص نیست چون هر کسی با یه سلیقه ای صدایی رو خوب میدونه شما میتونید بگید صدای پیانو خوبه یا گیتار ؟
    اما در مورد اهنگسازی بله شادمهر واقا اهنگساز خوبی هستش به نظر من دلیل اصلی اینکه شادمهر اهنگساز خیلی خوبی شده اینه که با انواع ساز ها ملودی ها رو اجرا کرده و به نظر من هر سازی حس خودش رو داره و اون لهن صدا رو به ادم انتقال میکنه
    مثال : دیدن بعضی از مداح ها شعر هاشونو با ملودی اهنگ های شادمهر و ... اجرا میکنن به نظر من دلیلش اینه که اگه صدای شادمهر رو یک ساز در نظر بگیریم این وقتی اهنگش به گوش مداح میرسه ملودی رو با همون صدا لهجه شادمهر منتقل میکنه و ما میبینیم که مداح حتی خودش هم نمیدون که داره با ملودی شادمهر اجرا میکنه
    به نظر من لهجه و شکل صدای شادمهر از همون ساز ها گرفته شده
    راستی من شنیده بودم شادمهر به 16 تا ساز تسلت داره کسی میدونی چه ساز هایی
     
  19. Mohamad.K

    Mohamad.K عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/12/10
    ارسال ها:
    844
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +305 / 0 / -2
    نرم افزار:
    ableton, cubase
    خير من نميدونم.البته درست هست پيانو و گيتار هر كدوم زيبايي خاص خودشون رو دارن اما مثلا پيانو وسعت فركانسي صداش خيلي بيشتر از گيتار هست.
     
  20. ali_hamidi

    ali_hamidi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/10
    ارسال ها:
    109
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +44 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ببخشید حسین آقا قصد توهین ندارم اما فصط به خاطر این که از مداحی یه چیزایی می فهمم و یه سر رشته ای دستمه اینو می گم : این چیزی که شما دارید می گید (تقلید یه مداح از یه خواننده ی پاپ مثل شادمهر) مربوط به مداح های جدیده و ما در قاموس مداحی و تعزیه خوانی اصیل ایرانی همچین چیزی نداریم بلکه همه ی روضه ها سینه زنی ها و .... در دستگاه های موسیقی سنتی ایرانی و عرب اجرا می شه

    نظر شخصی بنده اینه که این نوع موسیقی مناسب روضه خوانی و مداحی اهل بیت(ع) نیست بلکه راه های گمراه کننده ای هست که برخی از مداحان برای سودجویی پیش می گیرن متاسفانه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. چگونه صدایمان را زیبا کنیم

    ,
  2. چگونه صدایمان را برای خوانندگی خوب کنیم

    ,
  3. صدای خوب برای خوانندگی

    ,
  4. برای ایجاد حس خوانندگی چه باید کرد,
  5. چگونه صدایمان را بهتر کنین,
  6. چگونه به سمت خوانندگی رفتن,
  7. چگونه میتوانیم صدای خود را برای خوانندگی باز کرد,
  8. چگونه صدای خودرا برای آوازخواندن خوب کنیم,
  9. چگونه اول آواز هنگام خواندن خوب شود,
  10. تمرين اواز خواني,
  11. ایا خوانندگی اکتسابی است,
  12. چگونه صدای خود را برای اواز خواندن اماده کنیم,
  13. جنس صدای مناسب پاپ,
  14. چطوری دراوازلهجه نداشته باشم