راهنمایی در مورد موسیقی اورینتال

شروع موضوع توسط wolf.0511 ‏23/11/12 در انجمن مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی

تاپیک راهنمایی در مورد موسیقی اورینتال تالار مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی در persian-music.org.

  1. wolf.0511

    wolf.0511 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏12/9/11
    ارسال ها:
    127
    محل سکونت:
    طوس
    امتیازات:
    +51 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, reason, studio_one
    سلام دوستان سوالی داشتم ممنونم جواب بدید
    توی موسیقی های اورینتال یا شرقی خیلی هاشون هستند که فاقد چیزی به نام اکورد هستند .با فراگرفتن چه مبحث یا علمی و چطور میشه یه همچنین ملودی های ساده ای رو نوشت یعنی ما به غیر از گام چه الگوهایی دیگه ای داریم که بخوایم یه ملودی رو بسازیم مثلا ایا باید از فواصل مطبوع و نا مطبوع استفاده کنیم یا خیر یا مثلا نت های مهمی داره که کاربردشون بیشتر هست. به عنوان مثال همین ملودی رو گوش کنید که خیلی کوتاه و ساده هست که فکر کنم مد فریجین هم باشه .
    می بخشید که من یه مقدار خیلی مبتدی هستم دلیلشم اینه که سردر گمم:smile (47): به هر حال خوشحال میشم جواب بدین :smile (69):
     

    فایل های ضمیمه:

    • jalb.zip
      اندازه فایل:
      149.3 KB
      نمایش ها:
      37
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    منظور از موسیقی شرقی دقیقا چی هست ؟ عربی یا شرق دور..؟
    چون همه اینها مثل موسیقی سنتی ما دارای دستگاههای خاص خودشون هستند
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. pe32_64

    pe32_64 کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏21/8/11
    ارسال ها:
    1,638
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,132 / 1 / -2
    ببخشید جناب مهبی
    آیا تو موسیقی سنتی ایرانی ما آکورد نداریم؟
    اگه نداریم ،پس تکلیف چیه؟
    آیا کورد نمی خواد؟
    اگه نمی خواد ،تئوری موزیک کلاسیک زیر سوال نمی ره؟ (یا به هم ربطی نداره؟)
    موسیقی ایرانی چجوری پلی فونیک می شه؟
    کلا همراهی در موسیقی ایرانی چه فرقی با موسیقی کلاسیک داره؟
    می شه یه راهنمایی کنید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    متاسفانه در مورد موسیقی ایرانی و سنتی هیچ نوع تجربه و اطلاعاتی ندارم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  5. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,760 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    ببینید یکی از خصلت های موسیقی تونال اینه که در گام مینور یا ماژور باشه. مد فریجین ، نه ماژوره و نه مینور.
    در گذشته هفت مد وجود داشت. یونین ، دورین ، فریژین ، لیدین ، میکسو لیدین ، آلوئین ، لوکرین. که از این هفت مد ، دو مد یونین و آلوئین تبدیل به گام مینور و ماژور شدن.
    از مد فریژین در موسیقی فلامنکو هم استفاده می شه.
    اگر شما به علم هارمونی مسلط باشید ، من فکر می کنم بتونید در مد فریژین موسیقی بسازید چون مد فریژین دقیقا یه چیزی بین ماژور و مینور هستش.

    - - - - - - - - - -

    قیاس بین موسیقی کلاسیک و موسیقی ایرانی از پایه اشتباه هستش. چرا؟ چون در موسیقی ایرانی فواصلی کمتر از نیم پرده وجود داره که بسیار حائز اهمیت هستن به طوریکه با حذف اونها ماهیت موسیقی از بین می ره. به این فواصل ، فواصل ریز یا خرد یا Microtonal می گن. ربع پرده در موسیقی ایران دقیقا نصف نیم پرده نیست.
    دکتر مهدی برکشلی و دکتر ساسان سپنتا از جمله کسانی بودن که قصد داشتن فواصل رو در موسیقی تعدیل کنن اما نظریاتشون هیچگاه عملی نشد. اگر فواصل ربع پرده در موسیقی ایران به منظور جهانی کردن از بین برن ، بسیار از دستگاه ها و گوشه هم از بین می رن.
    در موسیقی ایران ما آکورد به اون معنی که شما فکر می کنید ( فواصل سه تایی منظم ) نداریم. اما هارمونی که داریم. وقتی یه نوازنده سه تار داره ریتم می نوازه و می خونه پس داره چی کار می کنه؟ داره به شکلی آکورد می گیره و از چند تا نت به طور همزمان استفاده می کنه تا یک هارمونی رو ایجاد کنه. استاد جسارت بنده رو بر من ببخشن. موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
بارگذاری...