" راهـنمایــی در ســاخت مــلودی "

شروع موضوع توسط ДŁi ‏9/10/15 در انجمن مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی

تاپیک " راهـنمایــی در ســاخت مــلودی " تالار مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی در persian-music.org.

  1. ДŁi

    ДŁi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/9/11
    ارسال ها:
    116
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    کـــــــرج
    امتیازات:
    +182 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, FLstudio
    سلام اساتید عزیز و بازدیدکنندگان محترم

    حدود 7 ماهی میشه که در حال آموزش ساز پیانو با استاد هستم.
    از مباحث تئوری هم ، گام . آکورد . ریتم . فاصله رو درک کردم. ( به جز هارمونی و کنترپوان )

    خب معمولا هنرجوهایی مثل بنده که تازه شروع میکنن ، دچار سردرگمی اینچنینی هستن و سوالاتی از این قبیل میپرسن و البته تو بخش های سایت موجوده ..
    اما
    بیشتر دیده میشه که بصورت کلی هنرجو رو ارجاع دادن به کتاب خاصی یا توصیه کردن پیش استاد یاد بگیره. یا .....

    اما خب این راه حلی با ایستگاه دوردسته. و حرف یک هفته و دو هفته نیست.من ایستگاه های موقتی میخوام. و بعد ها پیش استاد خواهم گذروند این دوره رو.
    اساتید عزیز ، من میخوام ملودی بسازم . در مورد چیز هایی هم که میدونم از تئوری توضیح دادم. و اینکه نمیخوام بقول دوستان با سوت زدن ملودی دربیارم یا مثلا تو نرم افزار گام رو انتخاب کنم و نت بچینم و.. یا اینکه بشینم پشت پیانو ،آکورد بگیرم هرکدوم که خوش صدا اومد به مذاقم ، انتخاب کنم و از این قبیل روش ها.

    لطفا مرحله به مرحله بفرمایید که برای ساخت یک ملودی چه کاری رو باید انجام بدم ( به چه ترتیبی )
    مثال: انتخاب گام . اکورد های درجه اول اون گام. معکوس کردن. هارمونیزه کردن و..


    @امیرحسین به نژاد
    @ویلیام نیری
    @Ramtin Shabanian
    @AliRezA Nasehi
    @mohammad rezaa
    @davit
    @Old Shank
    @ یا..دیگر اساتید عزیز

    ممنون از توجه شما .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. Soheil Monfared

    Soheil Monfared عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏22/5/12
    ارسال ها:
    1,313
    شغل :
    MusicProducer/SoundEngineer
    محل سکونت:
    Chongjin,North Korea
    امتیازات:
    +1,220 / 6 / -5
    نرم افزار:
    ableton, nuendo, protools, reason
    سلام دوست عزیز...

    این چیزی که گفتید..

    بستگی به چند حالت داره...;)

    حالت اول :

    شما ملودی خالی داشته باشی توی ذهنت و هیچ کوردی هم نداشته باشی...

    اینجا باید طبق ملودی کورد نویسی انجام بدی...!!

    حالت دوم :

    شما کورد خالی داشته باشی توی ذهنت و هیچ ملودی هم نداشته باشی...

    اینجا باید طبق کورد ملودی نویسی انجام بدی...!!

    حالت سوم :

    شما هیچ چی نداشته باشی و از هیچ چی بخاید ملودی و اکورد نویسی انجام بدید...

    اینجا باید با تمرین زیاد و تجربه این کار رو انجام بدید..

    حالت چهارم :

    شما هم ملودی هم کورد هارو به صورت همزمان داشته باشی..!!!

    این بهترین حالت و ساده ترین حالت که خیلی ساده شما شروع به ساخت آهنگی جدید میکنید...

    ;)

    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. Old Shank

    Old Shank عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/14
    ارسال ها:
    455
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +653 / 0 / -0
    سلام!
    ممنون از این که بنده رو برای جواب دادن یه سوالتون قابل دونستید.
    اول یکم در مورد سوالتون گیج شدم. و درست نفهمیدم که میخواید بدونید فقط ملودی رو میخواید بنویسید یا یک آهنگ!
    من هم الان تقریبا هم مرحله با شمام و هرچیزی که دستگیرم شده رو میگم. امیدوارم اساتید تصحیح و تکمیل کنن تا سوالات من هم جواب داده بشن!

    برای شروع الان شما اغلب موارد مورد نیاز رو میدونید اما یکم جلو رفتن توی آکوردشناسی و هارمونی میتونه کمک بزرگی باشه.
    همونجور که آقا سهیل گفت میتونه حالت های متفاوتی داشته باشه اما فکر میکنم از دور که نگاه کنیم باید این نکات رو مد نظر قرار بدیم!
    اول ببینیم ایده ی موسیقی ما چیه و چی میخواد بگه! (میتونه بیانی از مکاتب مختلف باشه)
    بعد از نظر بافت بررسیش کنیم! و ببینیم چی میخوایم بنویسیم.
    بعد از اون به فرم موسیقیمون فکر کنیم.
    حالا یه قالب کلی توی ذهن داریم ولی نباید اجازه بدیم که این قالب خلاقیت رو بکشه و باید با علم کافی آزادی عمل رو توی قطعه حفظ کنیم! هر کاری که دوست داشته باشیم هنوز میتونیم بکنیم!

    بعد از اون برای مثال یه فرم سه قسمتی رو برای قطعمون انتخاب کردیم (aba) گام تنیکمون رو دو ماژور در نظر گرفتیم. میتونیم توی چند میزان تنالیتمون رو ثابت کنیم توی گوش (با استفاده از درجات I IV V ) بعد با توجه به هارمونی و موارد دیگه میشه از درجات دیگه هم استفاده کرد. اما این درجات برای تثبیت تنالیته توصیه شدن!
    بعد از اون میتونیم یه کادانس کامل بدیم (یا شاید هم یه کادانس نیمه یا هر کادانسی که انتخاب کنید!) و بعد یه مدلاسیون به یکی از گام های همسایه داشته باشیم. پعد از اون باز باید برگشت کنیم به تنیکمون و قطعه رو به پایان ببریم!
    حالا توی این راه منطقی ترین حالت اول آکورد گذاری و بعد ملودیه اما تمام روند دور همون ایده ی اصلی میتونه کم کم رشد کنه و جزئیات اضافه بشن.

    این توضیحات خیلی مبتدی و برای راه افتادن دست هستن و همینجور که توی هارمونی جلوتر میرید متوجه میشید قواعد خیلی خیلی مهم هستن و در عین حال موقع ساخت اثر شما رو راهنمایی میکنن فقط و الزامی نیستن. به قول یکی از اساتید بنده میگفتن وقتی که میری چیزی بسازی تئوری رو ول کن. هر چی که ازش یاد گرفتی خودش کار میکنه .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  4. Soheil Monfared

    Soheil Monfared عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏22/5/12
    ارسال ها:
    1,313
    شغل :
    MusicProducer/SoundEngineer
    محل سکونت:
    Chongjin,North Korea
    امتیازات:
    +1,220 / 6 / -5
    نرم افزار:
    ableton, nuendo, protools, reason
    نکته خیلی بزرگی بود اونجایی که گفتید :

    یکی از اساتید بنده میگفتن وقتی که میری چیزی بسازی تئوری رو ول کن. هر چی که ازش یاد گرفتی خودش کار میکنه !!!

    باهاتون موافقم...;)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  5. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,094 / 3 / -3
    ملودی روی کلام بسازید یا این که فقط ملودی تنها بسازید که بعدا روش کلام ایجاد بشه یا فقط ملودی تنها برای موسیقی بی کلام ؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. ДŁi

    ДŁi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/9/11
    ارسال ها:
    116
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    کـــــــرج
    امتیازات:
    +182 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, FLstudio
    از توجه شما دوستانم ممنونم. فرصت میخوام که جواب های شما عزیزان رو تحلیل و درک کنم.


    خیر . بی کلام نباشه
    ملودی بسازم که خواننده بخونه. و آهنگ سازی قطعه رو هم انجام بدم .( حالا نه اینکه یک شبه کار قوی بسازم. چیزی که فقط استاندارد های نسبی رو داشته باشه). و به رضایت برسم.

    و نهایتا" کار رو بدم تنظیم کننده ..برای ساز بندی و...
    و باقی ماجرا


    بسیار ممنونم
     
  7. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,866
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,094 / 3 / -3
    ابتدا باید متن ترانه رو کامل انالیز کنید تا بتونید بهترین ارتباط بین موسیقی و وکلام رو برقرار کنید.
    چه از نظر معنایی و چه از نظر آوایی. برای مثال حرف ها بی صدا نمیتونند روی نت های کشیده قرار بگیرن.

    از نظر معنایی هم باید رعایت کنید تا پیوند زیبایی بین شعر و موسیقی ایجاد کنید تا در نهایت بتونید با هارمونیزه کردنه قطعه فضایی رو که مخاطب از ترانه برداشت میکنه رو از طریق موسیقی هم ایجاد کنید. فضای راز آلود - فضای غمگین فضای شاد و ...
    ساخت ملودی روی کلام با در نظر گرفتن مضوعات بالا تابع قوانین کلی اهنگسازی مثل انتخاب گام فرود ها فواصل حل کردن نت ها در نت تنیک و ... میشه.

    تا مرحله ای از کار به صورت علمی پیش میره و بعد از در نظر گرفتنم موارد علمی احساس و تجربه شماست که میتونه ملودی زیبا و ماندگاری خلق کنه برای لذت هنری بخشیدن به مخاطب.

    این موضوع رو هم فراموش نکنید که در تایین زیبایی یک ملودی تا حدودی هم سلیقه نقش بازی میکنه که بسته به فرهنگ و تفکر هر انسان و جامعه ای میتونه متفاوت باشه و این موضوع اهمیت این رو مشخص میکنه که شمال باید جامعه ی هدف رو از قبل توی ذهنتون انتخاب کرده باشید و توجه داشته باشید که موسیقی که برای قشر جوان برای مثال تولید میشه ممکنه نتونه مخاطب نسل های پیشین رو ارضا کنه.

    تجربه مهم ترین موضوع برای بهتر شدن در این کار هست.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  8. davit

    davit عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    165
    محل سکونت:
    georgia
    امتیازات:
    +152 / 0 / -0
    به نظر من اگه شما دنبال یک چهارچوب میگردید که طبق اون عمل کنید و آهنگ بسازید اونوقت منتظر این هم باید باشید که همه آهنگهاتون به یه شکل دربیان چون همشون از یه چهارچوب دراومدن و این هم برای شما و هم برای شنونده ها خسته کننده میشه.به نظر من بهترین کار اینه که ذهنتونو آزاد کنید و به اون حس مورد نظر اجازه تاثیر بدید و اون ملودی خودش میاد و اصلا مهم نیست چطوری میاد با سوت زدن میاد یا زمانی که پشت ساز نشستید و با نتها دارید بازی میکنید یا پشت فرمان دارید آواز میخونید یا شاید ترتیب چندتا آکورد باشه با چندتا پاساژ درام وسطش.این ملودی چطوری بیاد مهم نیست مهم اومدنشه.ولی یه نکته اینجا هست و اون اینه که اون ملوی رو بتونی ثبت کنی و بنویسیش وقتی اونو نوشتی اونوقت میتونی اونو بذاری جلوت و روش کار کنی و اونو توسعه و پرورش بدی با آکوردهای مختلف ریتمهای کوبه ای و پاساژهای مختلف و بعد هم یه روز میبینی که آهنگ آمادس.البته یادمون نره که وقتی نشستیم پای کار برای توسعه و پرورش آهنگمون بدون علم موسیقی کارمون میلنگه. پس اول حس و آزادکردن ذهن و در کنارش علم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...