رابطه آکوردها در حرکت هارمونیک ؟

شروع موضوع توسط qLeph ‏17/8/10 در انجمن مبانی هارمونی

تاپیک رابطه آکوردها در حرکت هارمونیک ؟ تالار مبانی هارمونی در persian-music.org.

  1. qLeph

    qLeph عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏18/7/10
    ارسال ها:
    628
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +734 / 0 / -1
    سلام خدمت همگی،
    سؤال:
    در توالی آکوردها یا حرکت هارمونیک، چه چیزی میزان کشش یا تمایل آکورد i یا تنیک رو نسبت به سایر آکوردهای گام تعیین می کنه؟
    مثلاً تمایل بالای تنیک به نمایان یا تمایل کم به میانه گام...
     
  2. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    من منظورتون رو کامل متوجه نشدم سوالتون رو واضه تر بپرسید
    ولی نت تنیک تمایل به حل در چیزی نداره که

    که شما این رو گفتید:

    ولی برعکسش درسته یعنی نمایان تمایل زیادی به حل در تنیک رو داره


    سوالت رو یک مقدار باز تر بپرس
     
  3. qLeph

    qLeph عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏18/7/10
    ارسال ها:
    628
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +734 / 0 / -1
    منم منظورم همین بود، یعنی آکوردهایی که توسط تنیک جذب میشن، مثلاً بعضی تنیک رو هسته و باقی آکوردها رو مدارهای به دور هسته فرض میکنن که توسط تنیک جذب میشن؛
    سؤالم اینه که مثلاً چه جیزی باعث میشه میانه در مدار آخر قرار بگیره؟
     
  4. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    اهان.
    خب ببینید این از خواصیت های موسیقی تنال هست که تمومه نت ها میل به تنیک دارند.
    حالا موسیقی اتنال هر نتی شخصیت جدایی داره.

    در یک گام دیاتنیک که مجموع موسیقی تنال هست نت اول که همون نت تنیک باشه از همه نت ها قوب تر هست.

    البته در این گام ها نت هایی هم هستند که شخصیتی قوی نه به قدرت نت تنیک دارند .

    نت های چهارم و پنجم هر گام نیز به مراتب دارای شخصیت قوی هستند.

    حالا آکور هایی که بر پایه این نتها ساخته بشند در مدارهای نزدیک تر به نت تنیک قرار میگیریند یعنی خدشون قوی هستند.


    ایــــــــنجا و ایــــــنجا و ایــــــنجا و ایــــــنجا رو مطالعه بفرمایید.
     
  5. qLeph

    qLeph عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏18/7/10
    ارسال ها:
    628
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +734 / 0 / -1
    مرسی، همه آموزشها رو خوندم، ولی جواب من تو هیچ کدوم نیست؛
    احتمالاً سؤالم رو بد مطرح کردم، بعداً دوباره یه جور دیگه میپرسم؛
    به هر حال ممنون.
     
  6. Core

    Core عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/12/09
    ارسال ها:
    157
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +52 / 0 / -0
    نرم افزار:
    logic
    شايد من منظورتون رو متوجه شدم.
    شما ميخواين بدونين چرا اين حالت پيش مياد. كه هميشه اين قانون وجود داره كه همه به تونيك ختم بشن.
    بايد اين رو از تو فلسفه پيدا كني.
    من فكر مي كنم اين طبع انسانه كه اين حالت رو دوست داره. همون طور كه موسيقي (اصوات) براي انسان لذت بخشه (كه كسي دليلش رو نميدونه) اين حالت هم وجود داره كه همه چيز به تونيك ختم ميشه. تونيك يعني نتي كه آهنگ با اون شروع شده.
     
  7. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    نه دوست من تنیک تنی است که کادنس پایانی به اون ختم میشه
    آهنگ میتونه با تنی به غیر از تنیک شروع بشه
     
  8. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    تعریف تونیک این هم نیست.


    هر گام دارای هشت درجه است که به درجه ی اول هر گام(نت اول گام) تونیک گفته میشه.

    در ضمن جناب clef من هم متوجه سئوالتون نشدم.
     
  9. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    ممنون ازتون.

    البته خیلی تعریف های زیادی برای تنیک میشه ارائه کرد

    مثلا تنیک نتی هست که در موسیقی تنال گوش با شنیدن اون ارضا میشه یا احساس رضایت میکنه

    در کل این تعریف شما خیلی خوب بود
    ممنون
     
  10. qLeph

    qLeph عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏18/7/10
    ارسال ها:
    628
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +734 / 0 / -1
    فکر کنم تا حدودی جواب سؤالم رو پیدا کردم؛

    نقل قول:
    « اگر همه آکوردهای یک مایه ماژور یا مینور را طوری مرتب کنیم که هریک به طرف آکوردی حرکت کند که پایه آن یک پنجم از پایه خودش پایین تر باشد، سلسله مراتبی حاصل می شود که در آن رابطه هر آکورد با تنیک از روی فاصله اش با آن تعیین می شود، یعنی با تعداد پنجم های پایین رو، و طبیعی ترین رفتار حرکت به سمت تنیک است از طریق حرکتهای پنجم نزولی پایه آکورد. »

    ولی من هنوز کاملاً روشن نشدم، ممنون میشم اگه کسی لطف کنه در این مورد بیشتر توضیح بده.
     
  11. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    شما میخواید این رو بدونید که چرا مثلا فلان نت ضعیف ترین نت در گام و یا اون یکی نت قوی تر هست؟
     
  12. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    با سلام خدمت دوستان
    با ایجاد هرنت 16 نت فرعی(فرکانس فرعی) هم به دنباله اون تشکیل میشه که دارای شدت های کمتری هستند.و این نتهای فرعی دارای فواصلی مشخص از نت اصلی هستند.حالا اگه نتهای یک گام را در نظر بگیریم بیشترین تمایل به جذب توسط تونیک رو اون نتی داره که تعداد نتهای فرعی مشابه به تونیک در اون بیشتر باشه.حالا هرچی این نتهای فرعی دارای اختلاف بیشتری باشن یه قول clef عزیز در مدار دورتری نسبت به هسته قرار می گیرن.
    امیدوارم به جواب رسیده باشین
     
  13. qLeph

    qLeph عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏18/7/10
    ارسال ها:
    628
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +734 / 0 / -1
    نه، رابطه بین آکوردها در گام مد نظرمه، نه قدرت هرکدوم؛
    الان خیلی از سؤالم میگذره، زیاد روش تمرکز ندارم میترسم بدتر سؤال رو پیچیده کنم،
    به یه جوابهایی رسیدم، بعداً در مورد صحتشون همینجا میپرسم.
    تشکر
     
  14. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    بله حتما در کل من در خدمتم راجبش تحقیق میکنم هر وقت خواستید
     
  15. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    توالی آکوردها

    این تاپیک یکم قدیمیه ولی چون بی جواب موند این مورد رو نوشتم امیدوارم دوستان قانع بشن.
    برای یافتن جواب این سوال باید آکورد های گام رو تجزیه کنیم.
    مثال:گام دو ماژور را تا نت b (نت هفتم) بر روی یک ساز اجرا و سپس توقف کنید.احساس غریبی به شما دست خواهد داد،چرا که نیاز به شنیدن نت c را بعد از نت b کاملا احساس خواهید کرد.این احساس انتظار و اضطراب در مورد آکورد درجه پنجم نیز وجود دارد که برای ثبات در موسیقی معمولا" روی آکورد تونیک فرود میآید.دلیل این امر وجود نت محسوس بالا رونده (نت سوم از آکورد درجه پنجم) که به طرف نت پایه آکورد تونیک جذب می شود. این اتفاق در مورد آکورد درجه پنجم گام های مینور(هارمونیک)نیز می افتد.
    بعلاوه نت نت هفتم از آکورد درجه پنجم(به صورت آکورد دومینانت هفت)نت چهارم گام اصلی میباشد که فرود آن بر روی نت سوم آکورد درجه اول میباشد.به همین علت نت چهارم گام را محسوس پایین روندۀ طبیعی مینامیم.
    پس نتیجه میگیرم که برای فهمیدن دلیل خوشایند بودن توالی آکرودهای یک گام(کادنس) باید نتهای آکوردهای گام مورد نظر را بررسی کرد.
    موفق باشید!
     
بارگذاری...