ذهن و موسيقي-مبحث1 موسيقي و درك مردم

شروع موضوع توسط poorya nadery ‏14/5/14 در انجمن مقالات و بررسی ها

تاپیک ذهن و موسيقي-مبحث1 موسيقي و درك مردم تالار مقالات و بررسی ها در persian-music.org.

  1. poorya nadery

    poorya nadery عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    706
    محل سکونت:
    ايران-سنندج
    امتیازات:
    +677 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام
    مطالبي كه در مجموعه ذهن و موسيقي براي شما مي نويسم
    شامل مشكلات و موارد منفي موسيقي ما و موارد مثبت و كلا چالشها و اينده موسيقي ماست
    و مثال رواني و اجتماعي اين قضيه كه چه تاثيراتي بر رويه شنوندگان دارد
    و
    يك ديد واقعي و بي طرفانه از موسيقي گذشته و اينده براي توجيه موسيقي حال حاظر ماست
    البته اين مطالب عموميت دارد شايد موارد خاصي در تضاد با اين موارد عمومي قرار بگيرد اما كليت اين قضيه
    مواردي را بيان مي كند كه جامعه موسيقي ايران و حتي ديگر جامعه ها با ان سر و كار دارند
    البته مبناي اين مجموعه نشان دهنده ي اين است كه شايد در موارد خاصي
    اين مطالب در تناقض با افكار شما باشد .
    در تحقيقاتي كه در اين چند وقته انجام دادم به اين مواردي كه الان بيان مي كنم برخورد كردم كه براي خودم جالب بود
    ...........................................
    مبحث1 موسيقي و درك مردم
    موسيقي مانند ديگر نمونه هاي هنر در هر زماني تابع ويژگي هاي است
    كه اين ويژگي ها با گذشت زمان تغير پيدا مي كنند جدا از تاثيرات فرهنگي و سياسي و ...موسيقي
    ما يك موسيقي تكاملي است كه شروع ان از يك نقطه به نقطه ديگر قابل بررسي و درك است
    در سالها ي اخير شاهد ان بوديم كه موسيقي از حس عاطفي كه در اهنگهاي با مضمون عاشقانه ساخته شده اند
    فاصله گرفته و به يك مجموعه ي از حالات هيجاني به جاي احساسي تبديل شده است
    اما براي درك درست از اين قضيه بايد به بررسي چند مضوع پرداخت
    گذشته موسيقي ما:در گذشته موسيقي هاي ما كمتر ريتميك بودن و بيشتر معني گرا با اهنگي ملايم
    و گوش نواز بودند كه مخاطب اصليشان روح هنر و احساس بود
    در موسيقي گذشته ما فرهنگ مردم و مثال اجتماعي در تقابل با تاثيرات زندگي سنتي بود
    و همانطور كه ميدانيد در زندگي سنتي ما صميميت احساس و عشق نقش بر جسته ي داشتند
    كه اين برجسته بودن را مديون ساده زندگي كردن و فرهنگسازي هاي تقريبا درست بود
    كه توسط رسانه هاي جمعي به خوبي انجام مي شود تا جاي كه ساده زندگي كردن و دور بودن از تجملات
    و ذرق و برقها ستوده مي شد و حالتي تقدس گرايانه داشت
    كه اين باعث شده بود كه عشق و احساس در مركز توجهات قرار بگيرد
    همين تاثيرات اجتماعي فرهنگي باعث شد بود كه موسيقي ايران ان روح و معناي خود را حفظ كند
    چون همانطور كه ميدانيد هنر موسيقي انعكاس دهنده ي حالات دروني ماست كه سرامدشان عشق است
    البته موسيقي گذشته هم بي نقص نبود اما در اين ضمينه خوب كار كرد
    اما با وارد شدن به زمان حال تمام اين به گونه ي ديگر نمايان شدن
    زمان حال:
    در اين مقطع از زمان يعني زمان حال ما وارد به زندگي مدرن شديم و طبيعتا موسيقي ما هم
    مدرنيته شده البته ما هم اكنون تنها وارد موسيقي مدرن شديم يعني اين مدرن شدن زندگي ما
    چنان تاثيري بر موسيقي مي گذارد كه تماما از موسيقي گذشته ما و اون روح معني گرايانه خارج شده
    البته منظورم از موسيقي بدنه كلي موسيقي است نه شعر و ترانه ان!!
    خب ما با وارد شدن به زندگي مدرن تحرك رو بيشتر احساس كرديم تا خود احساس رو!!
    مدرن باعث حركت بيشتر و با سرعت بيشتر شد در اطراف خودمون اين حركت رو احساس مي كنيم
    ماشينها هواپيما قطار و مترو و خيلي چيزاي ديگه به ما القا مي كنن كه بايد حركت داشته باشيم ان هم با سرعت
    بيشتر!!
    همين موارد فيزيكي براي حل شدن وقتي وارد روان ما مي شوند بايد به چيزي قابل لمس
    براي روح روان ما تبديل بشوند به يك حالت كه ان حالت هيجان و پرخاشگري هستش اين حالت كم كم در
    موسيقي هاي ما رسوخ كرد پد هاي ملايم ممتد موسيقيهامون به تكه هاي از استرينگهاي كات شده و
    ريتميك تبديل شد لطافت كم كم جاي خودش رو به خشونت داد
    البته موارد مثبتي رو هم داشت كه فعلا موارد منفي رو مي گم
    و بيسها و ديگر اجزا همگي زبر و خشنتر شدن
    اينده:اينده موسيقي ما دچار تكرار مي شه
    صداهاي لطيف جاي خود رو به صداهاي زبر ميده
    حس كار كم ميشه اما روح هيجان و پرخاشگري بيشتر ميشه
    تا جاي پيش خواهد رفت كه صداها مانند اف ايكس ها فقط معكوس كننده ي هيجان هستند نه چيزه ديگر!!
    در حال حاظر صداهاي مهيج از دو بخش صداهاي اهنگين و صداهاي نسبتن اهنگين(غير اهنگين)ساخته شده اند
    اما در اينده نود درصد كار از يك بخش صداهاي نسبتن اهنگين يا غير اهنگين ساخت خواهند شد
    كه شما وقتي گوش مي ديد به اين اهنگها كاملا خشونت زبري ريتميك بودن تا سر حد جنون
    و .. درش احساس مي كنيد
    صداهاي نامظون با ساختاري خشن و با ريتمي سريع كاملا محرك هيجان ما مي شود اما ان اصالت
    موسيقي چه مي شود ؟ احساس غم و احساسهاي عاشقانه و عاطفي چه مي شود؟
    روح لطيف موسيقي نابود مي شود؟نه موسيقي بعد از اينكه به اين قسمت پيك خودش مي رسد
    در مقطع زماني كوتاه دوباره به حال نيم لطيف خود باز مي گردد كه در قسمتي از اهنگ هم بيانگر خشونت و
    هيجان باشد و هم در قسمتي ديگر بيانگر احساس و نرمي باشد
    اما رسالت ما اين است كه همواره بدنه اصلي موسيقي يعني بيان احساس حالا چه
    غم چه شادي چه هيجان و ... را در تعامل با هم و در تعادل با هم بسازيم
    نه توجه خودمان را به يك بخش معطوف كرده و ديگر بخشها را ناديده بگيريم بايد ياد بگيريم
    كه نو اوري كنيم اما تحت تاثير روح انسانيت نه تحت تاثير فضا و زمان
    متاسفانه در اهنگهاي امروزي ما بيشترين ارزش را براي اهنگهاي كه ريتيمك و هيجاني هستند
    و هيچ روح معني گرايانه اي ندارند مي گذارند
    البته ما هيچ مشكلي با اهنگهاي ريتميك و سر زنده نداريم
    اما اهنگهاي ريتميكي كه در انها موسيقي به نحوي درست احيا مي شود
    متاسفانه الان در بين جوانان ما ديده مي شود كه برداشت انها از يك اهنگ خوب
    اهنگي است كه به قول انها بتركونه و فقط بيس و بيس و ريتم فقط...!!
    و الان داريم به وفور مي بينيم كه كلا لحنهاي خوانندگان از حالت اهنگيني درامده
    و به رپ نزديك مي شود تا جاي كه مرزي بين و رپ خوان و يك خواننده ي پاپ نمي ماند
    و معلوم است كه در جامعه ي كه ارزشي براي اصالت موسيقي گذاشته نمي شود
    به چنين بلاياي هم بايد دچار شويم
    در واقع موسيقي داره ما رو انتخاب مي كنه در صورتي كه ما بايد موسيقي رو انتخاب كنيم
    و اين هم بخاطر اين كه ما در سيستمي رونده جريان داريم و اين سيستم رونده اگاهي ما رو گرفته
    و سليقه ي ما رو داره عوض مي كه و اين تعويض به جاي بهتر شدن داره بدتر ميشه اما ما خوابيم
    اهنگ سنتي ما پاپ شدو پاپ ما ترنس شد و ترنس هم داره داب استپ مي شه
    و اينها چندان مشكلي ندارند مشكل دقيقا بعد از سبك داب استپ شروع مي شود.....................................
    البته من خودم تمام سبكها رو گوش ميدم و مشكلي باهاشون ندارم اما مشكل اينجاست كه داره
    مبحث اهنگسازي و اصالتش زير سوال ميره و به يه چيز حاشيه ي نه اصلي تبديل مي شه
    بحث بعدي در مورد مشكلات اهنگسازي جوانان هستش
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  2. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,760 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر آقای پوریا نادری عزیز.
    نمی دونم در پاسخ به موضوع این تاپیک می شه چیزی ارسال کرد یا قراره یه بحث ممتد از طرف شما ارائه بشه.
    مقاله ی جالب و نگاه جالب تر شما نظرم رو جلب کرد ولی در بعضی از عبارات نقایصی رو می شه ملاحظه کرد.
    اول در مورد گذشته ی موسیقی ایران فکر می کنم موسیقی، ملودی و نغمه و موسیقی تک صدایی به طور جدی از زمان باستان در مناجات های زرتشتی که بهش "گاتها" گفته می شه و از نمونه های بسیار زیبای موسیقی در مذهب و اشعار مذهبی هستش ظهور پیدا کرد.
    شخصا کسی در زندگیم بود که زرتشتی بود و صدای نافذی داشت و گاتها خوانی بود که حتا از دست موبدشون جایزه ای رو دریافت کرده بود.
    همون طور که در تاریخ ایران و در نواحی بومی موسیقی فولکلور و محلی پیشرفت کرده و موسیقی دستگاهی ایرانی و آوازها رو به وجود آورد.
    البته شرح کامل این تاریخچه در کتاب تاریخ موسیقی ایران وجود داره و نیازی به بازگویی دوباره توسط این حقیر احساس نمی شه.
    البته شخصا اعتقاد دارم ما ایرانی ها انسان هایی هستیم که مذهب رو در زندگیمون در ارجعیت قرار می دیم.
    بعد از ورود اسلام به ایران موسیقی و ضرب در مجامع عمومی خیلی فرصت بروز نداشت.
    اما این حس و ذوق هنری به شعر پناه برده و در اونجا خود نمایی کرد.
    البته پادشاهان ایران همواره به موسیقی نگاه ویژه ای داشتن و در دربارشون بهترین نوازنده ها و مطرب ها حضور داشتن.
    گفتم "مطرب" بذارید یه نکته و یه مشکل عمیق رو که همه می دونیم بازگو کنم تا به نتیجه ای جامع برسیم.
    کلمه ی "مطرب" گر چه کلمه ای نبوده که دارای بار منفی باشه در ابتدای ساخته شدنش، احتمالا بعد از ظهور صفویه و بلایی که صفویه از نظر فرهنگی سر این مملکت آورد دارای بار منفی شده تا جایی که برای تخریب شخصیت یک موسیقی دان می شه ازش استفاده کرد.
    می دونم خیلی ها نمی دونن که اذان آقای موذن زاده که اکثر موقع از تلویزیون پخش می شه در یکی از دستگاهای موسیقی ایران هستش.
    یا موسیقی دسته های عزاداری یا نوحه.
    مطمئن باشید اگر یه آدم متعصب این پست رو بخونه می گه مگه دسته ی عزاداری موسیقیه و فلان بلان ....
    کاری به این جمله ندارم اما در بطن موضوع اگر وارد شید می بینید در لایه های فرهنگ ناخودآگاه این مملکت موسیقی رو یک چیز ناپاک می دونن.
    این همون عاملی هست که مانع پیشرفت موسیقی در ایران می شه.
    این اعتقاد نادرست.
    موسیقی اون خود مستقل رو در فرهنگ ما نداره.
    بیشتر بهش یک نگاه ابزاری می شه تا یک نگاه مستقل.
    در بسیاری از کشور های دنیا موسیقی در مدارس به عنوان یه درس عمومی مثل ریاضی و شیمی تدریس می شه.
    دیروز فرهنگسرای اندیشه بودم. کلی کلاس موسیقی اما دریغ از کمی انرژی مثبت.
    از در و دیوار، چپ و راست شما حس منفی مزخرفی رو تجربه می کردید.
    یه شاگرد دارم که به من جلسه پنجم گفت فلانی بهم یاد بده چجوری ریمیکس بسازم.
    گفت اگه یاد بدی همین هفته دیگه کار می دم بیرون.
    گفتم داداش گلم شما هنوز اسم نت ها رو درست نمی دونی.
    گفت : " مگه اینایی که دارن چپ و راست کار می خورونن به مردم چیزی از موسیقی می دونن؟!
    کاریت نباشه چپ و راست کار بده اگر معروف نشدی بیا هر چی دلت می خواد به من بگو."
    مشخصه تو مملکتی که جوون واسش معروفیت و شهرت و توجه مهمه و تو خیلی از سطح نیازهای اولیه اش مونده موسیقی پیشرفت نخواهد کرد.
    چرا؟
    چون سطح فرهنگی و نگاه افراد به جامعه پیشرفت نکرده.
    اینکه موسیقی در جامعه روند نادرستی رو طی می کنه موضل نیست.
    با شرایط فعلی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حال حاضر ما این دور تسلسل کاملا طبیعیه.
    موضل اصلی اینه که چطور می شه جلوی این دور تسلسل رو گرفت که اتفاقا این کار خیلی هم راحت هستش منتها باید توسط مسولین کارها و بستر های فرهنگیش بوجود بیاد که با شرایط فعلی و خواست خود مدیران جامعه این اتفاق داره می افته و در صورتی که این روند پیش بره چیزی که شما پیش بینی کردید دور از ذهن نیست.
    در هر صورت از صحبت های جنابعالی لذت بردم و برای شما آرزوی موفقیت می کنم دوست گرامی.
    موفق باشید.
     
    آخرین ویرایش: ‏14/5/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  3. poorya nadery

    poorya nadery عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    706
    محل سکونت:
    ايران-سنندج
    امتیازات:
    +677 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    AliRezAجان سلام
    بیشتر بهش یک نگاه ابزاری می شه تا یک نگاه مستقل
    با نظرت كاملا موافقم الان داريم به وضوح مي بينيم كه رشته ها تخصصي شدن يعني استقلال پيدا كردن
    واقعا كار جالبي نيست كه هنر حالا چه موسيقي و چه نقاشي و..تحت تاثير چيزي مانند مذهب باشه
    ميشه از اين هنرها براي فهموندن مذهب يا نشان دادنش استفاده كرد اما نميشه تحت تاثيرش قرار بگيره
    چون اگر قرار بگيره ناخوداگاه جنبه هاي از موسيقي حذف ميشه كه شايد نگاه متعصبانه باشه تا ديدي منطقي
    و كلا موسيقي ميشه يه چيزي كه خودش اصل قرار نمي گيره همنطور كه گفتم ميشه حاشيه و يه چيزي
    كه در خدمتگذاري كم نميزاره اما متاسفانه خودش ديده نميشه
    کاری به این جمله ندارم اما در بطن موضوع اگر وارد شید می بینید در لایه های فرهنگ ناخودآگاه این مملکت موسیقی رو یک چیز ناپاک می دونن.
    ناپاك بودن موسيقي بخاطر يك سوي ديدنشه يعني اگه بيايم و از يك سو موسيقي رو ببينيم
    وقتي از اون جنبه ي كه ما دوست داريم خارج بشه ميشه ناپاك
    حالا چون تو ايران بيشتر نگاها از جنبه ي مذهبيه اگر از اين قلمرو بر بيرون ميشه ناپاك
    تا جاي كه الت موسيقي پخشش حرامه تو تلوزيون و..
    و حتي اين يك سويه ديدن و يك جنبه ي ديدن موسيقي از طرف مردم به نحو ي ديگر ناپاكي رو براي ما تشريح مي كنه
    الان توضيح ميدم كه شفافتر بشه
    ببينيد اگه طرف بر مي گرده به مني كه 6 يا 7 ساله دارم كار مي كنم مي گه مطرب!!كه البته ادعاي نداريم
    حالا سواي از اينكه خود واژه مطرب بد يا خوب كه ايشون منظورشون جنبه ي بدشه بر مي گرده اين و مي گه
    به خاطر چيه بخاطر اين كه موسيقي تخصصي نشده ما اومديم به هر كي كه دو كار بيرون داد افرين گفتيم
    جاي اين كه تخصصي باهاش بر خورد كنيم تا جامعه كم كم اصلاح بشه بدونن كه بابا اينقدرا هم
    ابكي نيست ديگه كه هر كي پاشه واسه خودش هنرمند بشه اگه مي شود روح موسيقي رو بيدار كنيم
    اون وقت بود كه دوستان شوخ طبعمون به خودشون اجازه نميدادن كه پا تو كفش موسيقي كنن
    اون هم تو يه هفته!!
    اما متاسفانه وقتي ارتيست و الگويه ما ميشه ساسي مانكن قضيه از ايني كه هس خوب تر نميشه
    البته نمي خوام اسم ببرم حتي اين ساسي مانكن رو هم به شخص گوش ميدم اما ايا
    ارزش هاي كه ما براي دوستان قال مي شيم در اون سطحي هست كه مي بينيم؟
    من كاري به تاريخ موسيقي ندارم و از اون جاي تاريخ موسيقي رو بيان كردم
    و به گذشته رفتم كه نشون بدم اصل كار داره نابود ميشه
    مي تونيد در اين جا نظراتون رو بگيد چون من هر مطلبي رو يك پست جداگونه ميزارم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. MOHAMMAD_ADHAMI

    MOHAMMAD_ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/5/14
    ارسال ها:
    11
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    چه بگویم که نگفتنش بهتر است
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. tars

    tars عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/5/13
    ارسال ها:
    290
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موزیک
    محل سکونت:
    persian-music
    امتیازات:
    +210 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools
    به هیچ وجه جلوی جریان ها رو نمیشه گرفت،
    مهمترین قانونی که فزیکدانها بهش رسیدن آنتروپی ( بی نظمی ، آشفتگی ) هست.
    موافق باشیم یا نباشیم دنیا با سرعت و بشدت به سمت بی نظمی میره و این تو همه سیستم ها اثر میذاره، چه هنر چه صنعت فرقی نمیکنه،
    مسلما انواع موسیقی ( کلاسیک، سنتی ... ) تا ابد خواهد ماند ، ولی نه برای مردم عادی، اینها مخاطبان خودشونو دارن ک البته این مخاطب ها %95 خود دست اندرکاران و اطرافیانشون هستن نه بیشتر.
    برای موفقیت باید با جریان حرکت کرد ، و حتی جلوتر .
    جایی خوندم که آدمها هر چه باهوش تر باشن در مقابل تغییر کمتر مقاومت میکنن.
    البته این تغییر حداقل تو موزیک تو کشور ما خدا رو شکر خیلی آهسته تره،

    در مورد ناپاک بودن موزیک و تصور مردم که به نظر من تنها حرفه ای هست که دروغ و دزدی توش جایی نداره،
    ارزش ها که عوض میشن، عوضی ها با ارزش میشن.

    در مورد ساسی مانکن هم من بشدت براش احترام قائلم ، خوب یا بد در زمان خودش یک تکون اساسی به موزیک داد
    این تکون دادنها کار هر کسی نیست.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  6. poorya nadery

    poorya nadery عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    706
    محل سکونت:
    ايران-سنندج
    امتیازات:
    +677 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام
    به نظر من ميشه جلويه جريانات رو تا حدودي گرفت يا حداقل عوض كرد مسير جريان رو..!
    بله درسته كه بعضي جريانات انقدر گسترده هستند كه عاملها بيش از هزار برابر مي شن
    و پيش بيني و تغير جهت تقريبا احتمالش به يك ميرسه اما خب مسله فرق مي كنه
    اين كنترل مردم رو نميدونم تا چه اندازي باهاش اشنا هستيد ما كه رشتمون با شهر سازي هم
    مرطبته ميدونيم مثلا براي كنترل عابر پياده در يك مسير با گذاشتن چند مبلمان مي تونيم اين رو القا كنيم
    تا كم كم اين ذهنيت عوض بشه و بعد از عوض شدن مردم خودشون از اون مسير تعيين شده
    رفت امد مي كنند و نيازي به زور اجبار نيست يعني ما مي تونيم عادتها رو هم تغير بديم و مسيرهاي اشتباه رو كه نتيجه
    اشتباهي رو در بردارند تغير بديم مثال اوردم.
    يه موردي هست نميدونم كه ازش اگاهي داشته باشيد يا نه كه پس زمانيه!! يعني اينكه
    زمان به عقب ميره چطور!!؟يعني چيزاي كه در قديم مد بودن با ارزش بودن باز هم در مقطع از زمان
    مد مي شن حالا با يكمي تغير شايد اگر مسير رو عوض كنيم موزيك به عقب برگرده موزيك سنتي ما بيشتر جذاب بشه
    البته با يه فرمت ديگه تا مثلا موزيكهاي ابكي!!!
    البته بنده مصر نيستم كه اين اتفاق به اين شكل بيافته فقط مثال اوردم
    جایی خوندم که آدمها هر چه باهوش تر باشن در مقابل تغییر کمتر مقاومت میکنن
    من هم جاي خوندم كه ادمهاي باهوش ادمهاي هستند كه خودشون تغييرات رو مي افرينند
    نه اينكه با تغييرات افريده بشن

    ارزش ها که عوض میشن، عوضی ها با ارزش میشن.
    كاملا باهات موافقم و جمله ي جالبي رو بيان كردي!!
    ساسي مانكن رو من گوش ميدم و ازشم بدم نمياد اما به نظر من جاي اينكه تكونش
    مثبت باشه منفي بود بازتابش رو در جونامون ديديم شما نديديد!!؟
    حالا شايدم مشكل از جوناي ماست نه ساسي
    :):):):):):):):):):):):):):)
    .
    منم براي ايشون احترام قالم مشكل دقيقا اين جاست كه بعضي ها خيلي زيادي براش احترام ميزارن
    يهو اطرافت رو نگاه مي كني همه شكل ساسي مانكنن اگه دوستان انقدر بي هويتن
    كه الگوشون نه بلكه تمام وجودشون كسي مثله ساسي مانكنه نه كسي مثله مثلا
    داريوش مثال اين بايد تاسف خورد تازه من الگو رو مي گم اينا كه خود ساسي مانكنن
    زياد از بحث خارج شديم اما خواستم منظورم رو رسونده باشم ممنون براي نظرت
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  7. poorya nadery

    poorya nadery عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    706
    محل سکونت:
    ايران-سنندج
    امتیازات:
    +677 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    دوستان گرامي بحث بعدي در مورد مشكلات اهنگسازي جوانان هستش كه در پست جديد بيان مي شه
    دوستان مي تونن در همين پست و پستاي ديگه نظرشون رو بگن اگر نظري دارن
    شايد باور نكنيد مشكل اهنگسازان ما خود توري موسيقي نيست بلكه پيش زمينه و هدفشونه
     
  8. davit

    davit عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    165
    محل سکونت:
    georgia
    امتیازات:
    +152 / 0 / -0
    مقاله زیبا و جالبی بود و همینظور نظراتی که در ادامه اومده بود.دست آقای نادری و دیگر دوستان درد نکنه
    به نظر من برای اینکه بشه جلو این پیشرفت منفی رو گرفت و مسیر اونو به سمت تعالی موسیقی در ایران عوض کرد باید از اساتید این کار شروع کرد اگه اساتید آهنگساز وقتی آهنگی رو میسازن فکر و ذکرشون فقط کیک و بیس نباشه (البته منظورم همه نیست)و به مقوله هارمونی ها و سیستمهای چند صدایی و به طور کلی غنی کردن یک آهنگ بیشتر توجه کنن شنونده ناخود آگاه به این موسیقی حرفه ای عادت میکنه و موسیقی به اصطلاح آبکی دیگه نمیتونه اونو ارضاء کنه و به مرور زمان آبکی سازها یا کنار میرن یا مجبور میشن به این سمت حرکت کنن
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. archive band

    archive band

    تاریخ عضویت:
    ‏19/5/14
    ارسال ها:
    3
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    سلام
    دوستان همگی نکات در خور توجهی رو فرمودن.
    نظر بنده اینه که نگاه به محتوا بیش از حد مورد توجه قرار گرفته گرچه جدیدا این قضیه داره کمرنگ میشه اما هنوز هم شاهدش هستیم.
    بنده توی جمعی بودم که بحث تخصصی موسیقی بود. حضار عقیده داشتن موسیقی باید با هدف باشه و این هدف چهارچوبی داره و باید در جهت تعالی بشر گام برداره و...
    اما آیا هنر وظیفه ش فقط تایید حرف های عده ایه؟
    اگر بخوایم این حرف رو درست در نظر بگیریم باید ابتدا بیایم تعریفمون از تعالی رو ارائه بدیم که این خودش هزاران تعریف داره.
    و از همه مهمتر از هنر خالص دور خواهیم شد.موسیقی که بخواد خودش رو پابند چهارچوب هایی بکنه که دیگه موسیقی نیست میشه همون چیزی که دوستان فرمودند(استفاده ی ابزاری و ...)
    به نظر من ما معنا رو جایگذین هنر کردیم. کی گفته موسیقی باید پیام برسونه؟ چرا ما همیشه میخوایم حرف های خودمون رو از زبان هنر بشنویم؟ به شخصه معتقدم هنر چهارچوبی نداره.هر حرفی با هر پیامی(چه خوش آمد ما باشد چه نباشد) قابل گفتن و قابل شنیدنه.رسالت هنر لذت بردنه و این لذت بردن نه تنها چیزی کمتر از اون تعالی نداره بلکه به عقیده ی من اگه واقعا لذتش رو درک کنیم از هر معنایی بالاتره فقط باید گزینشی به قضیه نگاه نکرد/
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. poorya nadery

    poorya nadery عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    706
    محل سکونت:
    ايران-سنندج
    امتیازات:
    +677 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام
    ببينيد قضيه اصلا اين نيست كه ما بيايم هنر رو در قانون محصور كنيم بلخره هر چيزي كه مجوديت دار طبيعتا
    قانونمند هم هست اگه بيايم فقط صرفا جنبه لذت رو در نظر بگيريم نه فقط در هنر در هر كار ديگه ي
    جز تشويش و نگراني بي ثباتي به چيزه ديگه ي نمي رسيم
    مثلا حتي در اجتماع و رفتارهاي فردي هم خيلي ها نظرشون اين كه ادم نبايد تويه محدوديت باشه
    بايد هر چيزي كه دلش مي خواد رو انجام بده تا در وجودش احساس عقده و كمبود نداشته باشه
    نميدونم تمايلات و بحث هاي سركوب و..فرويد رو خوندي يا نه!!؟
    اما بيايم كمي واقع بين باشيم ايا دونيا بدون قانون ميشه اداره بشه ايا ازادي هاي فردي مي شه بدون محدوديت باشه
    و سر اخر ايا موسيقي مي تونه ساختارشكن باشه ؟
    شايد شما هم زياد رپ گوش ميدي بعضي هاش رو كه نام نمي برم گوش داديد كه توش انواع و اقسام فش و..
    هست؟خب صاحب اثر مي تونه بگه من عقيدم اين كه بي قانوني خيلي خوبه هر چي دلم مي خواد بگم
    اما ايا هنر و توهين به هم ميان ؟
    بعضي از اين كنسرتهاي غربي رو ديدي به خصوص را و متال ؟
    جاي اينكه كنسرت باشه مسابقه كشتي كج !!
    ما هم ساختار شكني و بي قانوني رو دوست داريم اتفاقا ايده ي نويه
    اما همين بي نظمي و ساختار شكني و به ظاهر بي قانوني درش هزار تا قاون پيدا ميشه
    مثلا شما بياي مثلا كيك رو تو اهنگهات حذف كني و به جاش يه صداي جديد بزاري
    قانون شكني كردي اما باز هم تو محدوده ي قانونمندي اين كار رو كردي و هدفي داشتي
    اما فقط لذت نمي تونه غايت چيزي به نام هنر باشه چون هنر خيلي بالاتر از اين حرفاست
    چون ما هنر اصيل نديديم به همين خاطر كه لان فقط جنبه لذتش مهمه برامون
    بلخه هر هنري هم بخوايم يا نخوايم پيامي براي ما داره اما درجه ي اون پيامه خيلي مهمه
    با سپاس
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  11. archive band

    archive band

    تاریخ عضویت:
    ‏19/5/14
    ارسال ها:
    3
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    فکر میکنم منظور من رو درست متوجه نشدین.
    من منظورم این نیست که بیایم ساختار هارو بشکنیم و اصالت رو از هنر بگیریم.
    من میگم هرچیزی جای خودش اما هر چیزی،نه بعضی چیزا.
    عده ای طرفدار موسییقی سنتی اند و خیلی هم تعصب داند روش طوری که حتی با تلفیق این موزیک هم اساسا مخالفن.
    عده ای موسیقی سنتی و اهالی این موسیقی رو مشتی متحجر میدونن.
    من اتفاقا رپ زیاد گوش نمیدم ولی بودنش واجبه
    سنتی زیاد گوش نمیدم ولی بودنش واجبه
    میشه گفت من از فلان خواننده بدم میاد یا از فلان سبک خیلی خوشم نمیاد اما نمیشه گفت فلان سبک نباشه.
    همون چیزایی که شما بهش میگی کشتی کج طرفدار داره و اصن اون حرکات فلسفه داره.
    این درست که توو هر بی نظمی باز نظم هست اصن خلاقیت همینه.
    این که ما بشینیم و فقط به اصالت موسیقی فکر بکنیم باید هم شاهد این بلاهایی که داره سر موسیقی سنتی میاد باشیم.
    نمیدونم آلبوم بعد یازدهم حافظ ناظری رو شنیدی یا نه (اگه نشنیدی توصیه میکنم حتما گوشش کن)
    این آقا اومده کاری کرده که تا حالا تو موسیقی بی سابقه بوده.خب شاید کارش اصالت نداشته باشه اما خلاقیتی داره که ارزشش به نظر من از اصالت به مراتب بیشتره.
    یا tool اگه گوش کرده باشی میبینی یه کارایی میکنن که اصن توی موسیقی نمیگنجه من شخصا نمیدونم اسم اونو چی باید گذاشت آیا موسیقیه؟ یا چیزی فراتر!
    به هر حال به نظرم یکی از اصول هنر خلاقیته که البته به دل همه نمیشینه و این اصلا مهم نیست.
    هر اثر هنری طرفدار خودشو داره و نیازی نیست که همه با اون سبک ارطبات برقرار کنن.
    امیدوارم منظورمو رسونده باشم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. poorya nadery

    poorya nadery عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    706
    محل سکونت:
    ايران-سنندج
    امتیازات:
    +677 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    ببينيد فكر مي كنم كه يكم دچار سردرگمي شديد!!
    اول از همه اصلا حرف بودنها و نبودنها نيست حرف شعور!!حرف بايدها و نبايدهاست
    ما نمي گيم رپ بايد نباشه بلكه مي گيم به هر اهنگ رپي نبايد ارزش داد
    من از سنتي چه خوشم بياد چه نياد مسله كاملا شخصي و سليقه ي اما بايد به اين نوع
    موسيقي احترام گذاشت نه ساسي مانكن و شجريان رو يكي دونست!!
    واقعا تواناي هاي اين دو تا مثه هم هستند
    ميدونم كه شايد ساسي به شما به قول معرف حال بده حتي خيلي بيشتر از شجريان هم
    اما حداقل بايد شنونده انقدر باشعور باشه بفهمه كه چرا شجريان شده شجريان
    منظورم اين كه سليقش رو واسه خودش نگه داره اما حقيقت رو انكار نكنه
    من نميدونم چه فلسفه ي تويه مشت زدن و زدن تو سر و كله ي هم وجود داره
    شايد شما منظورتون اونچيزي نباشه كه من مي گم اما جيزاي كه من ديدم
    جز وحشيگري فلسفه ي ندارن:)

    اصلا بحث معني رو تويه نوشته هاي من با دقت خونديد ؟
    من تو ارسال اول اصلا معنا رو جنبه ي از ملودي دونستم نه شعر و ترانه!!
    يعني اينكه اصلا مقصودم شعر و ترانه نيست!!
    مقصود من اهنگ خب وقتي اهنگي خلاقيت داره يعني اون اصالت و اون معني رو داراست
    به نظر من شما سردرگميتون به خاطر در هم شدن و سليقه و اصوله
    يعني شما سليقه و اصول رو خوب تفكيك نكرديد
    و جنبه هاي منفي رو با سليقه توجيه مي كنيد و جنبه هاي خوب رو اصول تلقي مي كنيد
    كه در اين شرايط ما بايد بگيم همه به نوعي بهتون هستند!!!
    چون به نظر شما اصلا جنبه ي منفي در موسيقي وجود نداره و همه موسيقي ها برابرند
    حالا شايد منظورتون اين نباشه اما نوشته هاتون غير مستقيم داره اين و مي گه
     
  13. nastynas

    nastynas عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/8/12
    ارسال ها:
    45
    شغل :
    Machinist-Musician
    محل سکونت:
    زیر آسمان
    امتیازات:
    +45 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, nuendo
    ممنون از مطلبتون.
    درسته موسیقی تابع ویژگیهای هر دوره هست و این خودش جواب به این مسئله هست که چرا موسیقی از احساس عاشقانه و رسالت موسیقی و ... به گفته ی شما فاصله گرفته.یکی از ویژگیهای دوره ی مدرن و پست مدرن همین جدایی از معناست.(یا تغییر کامل معناست).پس یک روند طبیعی هستش،چون روند طبیعی هنر تابعیت از ویژگیهای فرهنگی،اجتماعی و ... هر دوره است.
    وقتی همه چیز وابسته به صنعت و تکنولوژی و مدرنیته میشه و کل زندگی رو تحت الشاع قرار داده،ناگزیریم که موسیقی های ریتمیک و خشن(به گفته ی شما) رو قبول کنیم چون متاثر از این دوره ی زمانی هستش و این روند طبیعیه هرچیزی از جمله هنرهاست.اگر سبکها و دوره های زمانی هنر رو بررسی کنیم میبینیم در همه ی هنرها چه تجسمی و ترسیمی،چه کلامی چه نمایشی و چه موسیقی این روندِ به اینجا رسیدن(به تعبیر دوستمون آنتروپی و بی نظمی)طبیعیه(و شاید نباشه)،اما چیزیه که هست و قابل اجتناب نیست...و اگر اصالت چیزیه که اینطوری زیر سوال میره،پس بهتره بره(مساله ی قدرت و تغییر و بقا)
    به گفته ی شما مطلبتون عمومیت داره و آهنگهای ما (موسیقی ایران) از حالت عاشقانه در این نوع آهنگها فاصله گرفته.اگر صحبت شما سر عشق و عاطفه و لطافته،موسیقی به درک روانی هر شخص بستگی داره و به تک تک اشخاصی که گوش میدن متفاوته(جدا از الگوسازی های ادراک اشخاص)!
    سیستمی که داریم روند آگاهی مارو نگرفته،چیزیه که وجود داره...درسته تبلیغات و خیلی مسائل دیگه مهمه در تغییر سلیقه ولی نهایتاً خود ما هستیم که تصمیم میگیریم و میپسندیم(قضیه شخصی میشه)و لزوماً این تغییر سلیقه ای که میگید بدتر نمیشه!تعریف هر شخصی از خوب و بد و بهتر و بدتر متفاوته...موسیقی لطیف و ملایم و عاشقانه اگر برای کسی مناسب باشه دلیل نمیشه که برای دیگری هم باشه(عُرفها و عادات انسانی و اجتماعی اهمیت زیادی نداره!)
    گفتید موسیقی از حس عاطفی ای که در آهنگهایِ با مضمون عاشقانه ساخته شده فاصله گرفته و به یک مجموعه از حالات هیجانی به جای احساسی تبدیل شده!از گفتتون میشه اینطوری برداشت کرد که "به یک مجموعه از حالات هیجانی به جای احساس عاشقانه تبدیل شده".اولاً احساسات تنها عشق نیست دوماً بخشی از احساسات تابع هیجانات هستن،یعنی هیجانات که پاسخ بدن به محرکهای درونی و بیرونی اند به طور خودکار ایجاد میشن و مغز با دیدن این پاسخ ها و نشانه ها نتیجه گیری میکند و احساسات شکل میگیرند و این یعنی اینکه حالات هیجانی به خودی خود بد نیستن مگر اینکه منجر به جرم بشن(و ممکنه ما اونها رو "شخصاً " ناهنجار و معارض با احساسات تلقی کنیم!)
    اگر موسیقی ما از روح معناگرایانه ی گذشتش خارج شده دو دلیل داره:1-سیر وجودیش رو مثل سایر هنرها و چیزها طی میکنه و مطابق زمان پیش میره.2-اگر به طور کلّی عوض شده،این یعنی اینکه قدرت و شرایط لازم رو برای تغییر مناسب و بقا نداشته!
    گفتید صداهای "ناموزون" با ساختاری خشن و با ریتمی سریع... . این قضیه عمومیت نداره و بعضی سبکها ممکنه ناموزون باشند که تازه اونها هم در چهاچوب خودشون موزون هستن(تعاریف خاص)...با گذشت زمان همه چیز تغییر میکنه،حتی معانی و مفاهیم و اصول...حتی رسالت یک هنر مثل موسیقی...
    اگر در داخل ایران این قضیه رو میبینیم دلایلش خیلی چیزا میتونه باشه،مثلاً موسیقی راهی برای هیجان و تحرک و آزادی و... و به خطر مسائلی که نباید اینجا گفته بشه.
    و گفتید که مرزی بین رپ خوان و یک پاپ خوان نمی ماند و جامعه ارزش برای اصالت موسیقی قائل نیست و به چنین "بلایی" دچار میشود!اینکه خوانندگانی به اکسپریمنتال موزیک و موسیقی تلفیقی علاقه دارن ربطی به فلان سبک نداره و هر سبکی جایگاه خودش رو داره و رپ اصالت خودش رو داره(هرچند کمتر از گذشته،اما داره) و این دچار شدن به این بلا به دلیل نزدیکی لحن خوانندگان پاپ به رپ نمیتونه باشه!این خواننده ی پاپ هست که از جایگاه و سبک خودش فاصله گرفته.
    فکر میکنم موسیقی هیچوقت اصالت خودش رو از دست نمیده چون بوده و هست و خواهد بود منتها به شکلها و انواع گوناگون...موسیقی معناگرا هنوز هم هست موسیقی ریتمیک و هیجانی و...هم هست.این ادراک و سلائق افراد هست که باهم فرق میکنه و چیزی رو انتخاب میکنن.
    و ما میتونیم با ارائه ی موسیقی استاندارد و مناسب(و با روح خاص خودش) مخاطب خودمون رو داشته باشیم(هرچند کم) ولی نباید به این فکر کنیم که چون اکثریت دنبال فلان چیزن،پس خواسته ی ما بی فایده و مُردست!
    چیزهای ناب(اگر باشه)عامه پسند نیست.
     
    آخرین ویرایش: ‏7/7/14
  14. poorya nadery

    poorya nadery عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    706
    محل سکونت:
    ايران-سنندج
    امتیازات:
    +677 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام
    با حرفات كم و بيش موافقم چرا!!؟
    چون منظور بنده رو به درستي دريافت نكرديد
    بنده منظورم از احساسي بودن اهنگ صرفا مسله ي عشق نيست هر چيزي كه احساس رو منطقل كنه!!
    تغير سليقه مي تونه بدتر بشه چون ما در سيستمي زندگي مي كنيم كه پيرو قدرت
    سيستمهاي كه دارن جهان رو مديريت مي كنند خيلي قدرتمندتر از طرز تفكرات سطحي ما هستند
    و به راحتي مي تونن رويه سلايق ما تاثير بزارن و سليقه هاي ما رو به سمت بي ارزشي ببرن
    يعني دقيقا بي ارزشيها با ارزش مي شن شايد فكر كنيد كه اين خودتون هستيد كه اين سبكها رو
    انتخاب مي كنيد اما شايد نقش شما به عنوان يه فرد مختار فقط 50درص از كلش باشه
    البته زياد درست نيست كه درصدي بررسي بشه
    من مطمعنم اگه 10 سال بريم عقبتر و موسيقي رپ رو براي شما پخش مي كردن
    حتما اون رو نمي پذيرفتيد و شايدم خيلي شاكي مي شديد البته ميدونم مبحث شرايط و زمان و..هم هست
    اما تمام اين شرايط و زمان و سيستم براي شما برنامه ريزي مي كنه و خودتون ازادانه دنبالش نبوديد
    البته ازادي عمل هم تا اندازه ي وجود داره
    مثلا تو همين سبك رپ كه من هيچ مشكلي هم باهاش ندارم ترويج بي بندو باري و..خيلي زياده
    م و ا د كشيدن جزي از هويت كاريشونه البته نه همشون بلكه بيشترشون ايا
    تا ضمينه هاي براي ترويج اين بي بندو باري ها وجود نداشته باشه جوناي ما بسمتش ميرن
    نه!! پس بازم بر مي گيرديم به همون قضيه 50 50
     
    آخرین ویرایش: ‏7/7/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  15. nastynas

    nastynas عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/8/12
    ارسال ها:
    45
    شغل :
    Machinist-Musician
    محل سکونت:
    زیر آسمان
    امتیازات:
    +45 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, nuendo
    آهنگها هرکدوم احساس رو منتقل میکنن ولی هرکدوم به نوعی و شاید اونی که ما میخوایم منتقل نکن اما به طور کلُی منتقل میکنن.
    بله دقیقاً ما در سيستمي زندگي مي كنيم كه پيرو قدرت سيستمهایی هست كه دارن جهان رو مديريت مي كنند،که خيلي قدرتمندتر از طرز تفكرات سطحي ما هستند،اگه این رو قبول داریم پس چه کار کنیم؟کاری از دستمون برنمیاد چون تصمیم گیرنده سیستمه!
    اگه قبول نداریم پس سیستم نمیتونه بی ارزش رو ارزشمند کنه و ما باید کاری کنیم(به اینصورت تصمیم گیرنده خودمون میشیم)
    من موسیقی رپ رو از سال 81 دنبال میکنم و اصلاً سر صحبت روی سبک خاصی نیست!مساله اینه که نگاه و ارزش برای هر فرد (مخصوصاً در موسیقی)متفاوته.گفتم،درک افراد(مخصوصاً درک موسیقایی) فرق داره.و غالباً "در اینجا" سطحش پائینه شاید منفی!(مثلا" من برای خیلی ها موسیقی های امبیِنت یا موسیقی متن فیلم پِلِی کردم و بازتاب و پاسخش خیلی اسفناک بود،درحالی که من به شخصه چیزی فراتر از احساس رو میبینم در اینا...نمیدونم شاید درکها متفاوته شایدم ارزش گذاریهای افراد غلطه!)
    اینکه میگید "آیا تا زمينه هایی براي ترويج اين بي بندو باري ها وجود نداشته باشه جووناي ما بسمتش ميرن" چطوری وقتی قدرت دست سیستمه ما کاری دراین قبال کنیم؟!قدرت تبلیغات و رسانه و ارزش گذاریهای جمعی از ابتدای تمدن تا الان بوده،پس روند همینه.راه حل چیه؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  16. poorya nadery

    poorya nadery عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    706
    محل سکونت:
    ايران-سنندج
    امتیازات:
    +677 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    تنها راه حل بالا بردن سطح اگهي مردم
    كه اين مورد بر مي گرده به:
    1.رسانه هاي ما!!
    2.خود ما يعني فرديت هم مي تونه ضمينه ساز باشه
    من مطمعنم شما با اين اگاهي درستتون مي تونيد رويه دوستانتون هم تاثير مثبت بزاريد
    ما مجبوريم از خودمون شروع كنيم و بعدا اگاهيمون رو گسترش بديم
    ممنونم از نظرات ارزشمندت
    بايد با حداقلها بسازيم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  17. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    با عرض پوزش جسارت منو ببخشید. !
    ولی برخی مطالب در این تاپیک واقعا ربطی به هم نداره. ! یا لااقل من بعد از خوندن چند باره اونها نتونستم چیزی ازش متوجه بشم ( نمیدونم شاید هم مشکل از منه ! )
    قدرت !! سیستم.!! مدیریت جهان !!
    انگار بحث داره میره سمت فراماسونری !!!
    مسلئه موسیقی اینقدر حاد نیست که دوستان مته به خشخاش گذاشتند. !

    دوستان برخی مطالب رو جوری بیان میکنند که انگار دیکتاتوری در موسیقی وجود داره !
    شاید یه زمانی بود اما الان نیست ! بدون شک نیست. ( نمونه ش ممنوعیتهایی که سابقا برای برخی سبکها وجود داشت اما الان همون دوستان که اون سبکها رو کار میکردند خیلی آزادانه تر دارند کار میکنن )
    ببینید دوستان ما داریم توی یه کشور زندگی میکنیم. و همونطوری ک تنوع اقوام و مذاهب و ادیان رو داریم تنوع سلیقه ایی هم داریم. !
    جوری مطالب رو برداشت میکنم که انگار مردم ما همه گوشهاشون ضعیف شده وهمگی دارند موسیقی ضعیف و خراب گوش میکنند. !
    خیر همچین چیزی نیست !
    دیکیتاتوری در موسیقی یعنی اینکه همه مردم رو وادار کنیم یک نوع و سبک موسیقی رو گوش کنند. !
    که اینجوری میشیم عین کره شمالی !
    اما در کشورمون میبینم که :
    سنتی
    پاپ
    راک
    رپ
    آر اند بی
    متال
    لاتین
    موسیقی بومی و نواحی و.....
    همه اینها وجود داره حالا در برخی سبکها فعالیت و حمایت و طرفدار ممکنه بیشتر و در برخی کمتر باشه
    این رو شما همه جای دنیا میبینید. چیز عجیبی نیست. هیچ جای دنیا هیچ دولتی و سیستم !! و قدرتی !! نیومده در این مورد تصمیم بگیره که ذهن و موسیقی و درک مردمش رو معطوف کنه به سبک خاصی از موسیقی . این یعنی تجاوز به عقاید و سلایق یک اجتماع !
    هیچ قدرتی در جهان و هیچ سیستمی در کره خاکی نیومده در این مورد قانون وضع کنه .!
    اگه قرار باشه تاسف بخوریم که مثلا در کشور ما برخی کارهای نامناسب و ضعیف تولید میشه خوب باید عرض کنم این یه مورد کاملا طبیعیه. نه تنها در ایران که در جهان و حتی امریکا هم اینجوری هستند گروه و بندهایی که موسیقیشون خیلی قوی نیست. اما مخاطب خاص خودشون رو دارند. در واقع همیشه باید کارهای ضعیف باشند تا کارهای قوی نمود بیشتری پیدا کنه.
    شما میدونستید در اروپا و امریکا مجوزی به عنوان تائیید شعر و موسیقی نیست !!؟؟؟ تنها و تنها یه مجوز لازمه که توسط برخی نهاد ها و سازمانهای مربوطه صادر میشه. اون هم مجوز کیفیتی هستش که باید قبل از انتشار اثر اون رو اخذ کنند تا کار بتونه در مارکت عرضه بشه. حالا تصور کنید یک نفر یه البوم رکورد کرده که مثلا تقلید صدا کرده. یا حتی با دهنش صداهای عجیب و غریب !!! در آورده ! هر چی میخواد باشه کسی نمیگه چرا اینجوری کار کردی. میگن : مجوز کنترل کیفیت صدا رو اگر دارید. ارائه کنید و بفرمائید برای ارائه و فروش !!
    در واقع مجوز پخش یعنی اینکه کار کیفیت صدایی و میکس و مستر خوبی داشته باشه
    برمیگردیم به کشور خودمون.
    اینجا قوانین خاص خودش و داره. که اگه بخوایم در ایران کار کنیم باید اونها رو رعایت کنیم و اگه نمیتونیم یا کار نکنیم و یا بپرسیم درب خروجی مملکت کجاست و بریم جایی که بتونیم کار کنیم.. ( گزینه ایی که همیشه باهاش مخالفم ) چون اعتقاد دارم تو ایران خودمون ه میشه کارهای خوبی کرذ.
    وقتی مردم ما و گوش و سلیقه شون برخی اثار رو میپسنده و دنبال میکنند ما این حق رو نداریم که در موردش تصمیم بگیریم.این مورد همیشه بوده و تا ابد هم خواهد بود
    جواد یساری. مرحوم اغاسی. ایرج مهدیان و ........ اینها برای خیلی از مردم ما خاطره انگیزه. موسیقی که متاسفانه خیلی از ماها که دستی هم توی هنر داریم اسم اون رو موسیقی کوچه بازاری گذاشتیم. !!! این یعنی توهین آشکار به سلایق بخشی از اقشار این جامعه.
    واقعا نمیشه در این مورد مردم رو شماتت کرد.
    موسیقی چند چیز عمده داره :
    سلیقه
    ارتباط برقرار کردن با مخاطب
    یکی ممکنه با رپ گوش کردن لذت ببره و یکی هم ممکنه با سنتی شنیدن.. این همه جای دنیا وجود داره پس ما حق این رو نداریم که بگیم گوش مردم خراب شده یا چرا کارهای بی ارزش زیاد تولید میشه و .....
    خیلی از کارهایی که از نظر ما بی ارزش تلقی میشن ممنکه برای خیلی ها ارزشمند باشه. پس باید احترام بگذاریم.
    اگه از سبکی خوشمون نمیاد نباید بکوبیمش. نهایتش اینه که به جای اون سبک مورد علاقه خودمون رو دنبال کنیم.
    هر نوع موسیقی چه قوی و چه ضعیف حتی اگه یک نفر مخاطب داره شایسته احترام هستش لااقل ما به عنوان موزیسین باید احترام بگذاریم.
    در ادامه یک داستان رو تعریف میکنم. :
    در یکی از کشورها همسایه ها به دادگاه شکایت میکنند..
    مبنی بر اینکه پسر همسایه کناری اونها هر روز موسیقی راک خشنی رو با صدای بلند گوش میکنه که باعث مزاحمت برای کل همسایه ها شده بود. و وقتی اعتراض میکردند پسر گفته بود که : این یعنی موسیقی !! و موسیقی کشورمون ( موسیقی سنتی و رسمی اون کشور polka بوده ) در مقابل این موسیقی حرفی بری گفتن نداره !!
    دادگاه این رای رو صادر میکنه :
    پسر به دلیل ایجاد مزاحمت و تحمیل عقاید خودش به دیگران میبایست به مدت 6 ماه در مرکزی که دادگاه تعیین میکنه موسیقی رسمی کشورش یعنی همون سبک polka رو بشنوه !!

    پیروز باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 8
  18. poorya nadery

    poorya nadery عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    706
    محل سکونت:
    ايران-سنندج
    امتیازات:
    +677 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام
    فكر كنم اشتباه از من كه نمي تونم منظورم رو خوب انتقال بدم
    ببينيد اميد عزيز ما اينجا سبك خاصي رو نكوبيديم ما اينجا تعريفي از ارزش رو اراء داديم و مبنا رو
    بر اين ارزش قرار داديم و بعضي از سبكها رو اناليز كرديم
    كه يكيش همين سبك رپ خودمونه من گفتم و مي گم سبك رپ و من گوش ميدم و ميپسندم
    اما بر طبق همون تعريف ارزشي در اين مقطع از زمان سبك رپ داره ضرب ميزنه
    به شخصيت و فرهنگ مردم چرا؟الان مي گم اما قبلش مي خوام بگم كه زماني سبك
    رپ مسير خيلي درستي رو ميرفت اهنگها با مضمون درست و حسابي خونده مي شود
    اما الان چي هزار تا توهين رو در اين اهنگهاي رپ مي شنويم كه هي كارشونم كل كل با همه
    و اين كه بحث داره به سمت فري ميسن ميره چيزي كه دست من نيست چيزي كه هست
    به نظر من موسيقي وضعيتش حاد حالا نمي خوام كاسه داغ تر از اش باشم
    اما به نظر شما اين حادي نيست كه همه موزيسين و خواننده شدن خيلي خوب بياد دارم
    كه خود شما داشتيد از اين گله مي كرديد كه نبايد همه سمت موسيقي بيان بايد
    كساي به سمت موسيقي بيان كه استعداد يا توانايش رو دارن حتي اونجا هم يه داستاني
    رو تعريف كرديد كه گفتيد يكي پيش من اومده گفت مي خوام خواننده بشم اما واقعا
    نه توانايش رو داشته نه مي تونست درست بخونه شما هم راهنمايش كرديد كه يه هنر ديگه ي رو دنبال كنه
    ايا اين وضعيتحاد نيست !!قبلا دو تا خواننده داشتيم ولي خواننده بودن مثه هايده
    ببينيد اصلا نيازي به ديكتاتري نيست سيستم جوري برنامه ريزي شده كه اصلا ملموس نيست
    كاري مي كنند كه شما از يه موزيك خوشتون بياد از ديگري زياد نه!!
    با فراهم كردن ضمينه!
    البته نمي تونن رو همه تاثير بزارن افرادي كه سطح اگاهيشون مثه شما بالاست
    كمتر تحت تاثير قرار مي گيرند اما افرادي مثه من كه سطح اگاهي خاصي رو ندارن
    خيلي زياد تحت تاثيرش قرار مي گيرند
    نيازي به قانون وضع كردن نيست تنها بايد ضمينه و زمان وجود داشته باشه
    اين سيستم نمياد قانون بزار بگه سنتي گوش نكن
    مياد با رنگين سنگين جلوه دادن يه سبك ديگه سنتي رو مي كوبه
    خودتون ميدونيد كه تبليغات چه مي كنه با ذهن جوناي ما
    هر نوع موسیقی چه قوی و چه ضعیف حتی اگه یک نفر مخاطب داره شایسته احترام هستش لااقل ما به عنوان موزیسین باید احترام بگذاریم.

    ما به هيچ سبكي بي احترامي نكرديم ما به كارهاي اراء شده معترضيم

    هر كاري فاخر نيست و اين رو هم قبول دارم كه هر جاي دنيا كار ضعيف وجود داره
    اما فكر نكنم هر جاي دنيا موزيك 6و8رو موزيك بدونن منظورم سبك و بيان تا اسمون بالا ببرنش
    بعد اون جريان ساسي مانكن كه من اهنگاش رو هم گوش ميدم همه شكل و شمايلها
    مثه ساسي شد بود همه ترانه و شعر ها مثه ساسي شده بود اخه اين سبك نمي گم نباشه باشه
    اما چرا اين همه بها رو به اين اقا ميدن معلوم ديگه موسيقي سر گرمي شده و اين ضعيف دشن اگاهي مردم
    كه فرق بين شجريان و ساسي وجود نداره هر كدوم بايد طرفداران خودشون داشته باشن
    اما مثلا يكي پيدا نميشه بگه شجريان خوب مي خونه
    البته درست شجريانم طرفداران خودش رو داره
    اما منظورم اين كه ما بايد به افرادي بيشترين ارزش رو بديم كه لايقش هستند جهان شجريان ما رو قبول داره
    ما خودمون.....
    البته نميشه همه شجرياني باشن مثلا من خودم زياد سنتي گوش نميدم ولي مثه بروبچهاي
    سبك رپ البته بعضياش نميام همينجوري به بزرگان موسيقي توهين كنم
    به خدا امروز با سبك رپ كه يه روزي خلي چيزا داشت واسه گفت كاري كردن كه ادم خندش مي گيره
    مثله يكي مياد فقط مسخر مي كنه تو رپ يكي ديگه مياد همه رو مي كوبه فقط خودش و
    مايكل جكسون رو خوب ميدونه نميدونم يكي مياد مي گه من خداي رپم
    اين بچه بازي ها واقعا عجيبه!!كه من فكر مي كنم ضمينهاي وجود داشته
    يا تو اهنگهاي راك و متال كه من بسيار باهاشون حال مي كنم
    يارو كنسرت ميزاره كنسرن ميشه ميدان بوكس و كشتي كج اين بي احترامي نيست!!
    زماني هنرمندان يه شخصيتي داشتند
    من هم با بي احترامي كردن موافق نيستم و همه سبكها رو هم گوش ميدم
    من مشكلم پايين اومدن سطح اگاهي مردمو بعضي از موزيسينهاست
    وگر نه اينجا هم اهنگهاي خوبي ساخته ميشه
     
    آخرین ویرایش: ‏8/7/14
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  19. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    واقعا نمیدونم تعریف شما و هدف شما از مطرح کردن این سیستم چه نوع سیستمیه !!!
    اینم همه جا میتونه وجود داشته باشه !
    خیلی ها خلاقیت ندارند تا میبینن یه کاری میگیره میرن و کپی میکنن.
    فقط هم مختص موسیقی نیست.
    تو عکاسی و سینما هم هستش.
    نمونه سریال های داخلی که مشابه سریالهای خارجی ساخته میشن !!
    در مورد رپ فرمودید !
    همه جای دنیا کل کل در رپ وجود داره و حتی فحشهای بدتر از اینهایی که ما میشنویم. !
    درسته که فرهنگ و عرف ما نمیپذیره اینها رو اما در رپ جهانی هم این کل کل ها و منم منم ها وجود داره و حتی دارای زیر شاخه و بخش شدن واسه خودشون. پس بحث رپ هم منتفیه .چون وجود داره هر چند که با تفلید کورکورانه از این سبکها مخالفم.
    خوب این چه ربطی به هنر یا هنرمند یا خواننده داره ؟
    مردم و حاضرین در اون کنسرت بنا به دلایلی به هم پریدند.
    هر چند که من تا حالا تو شهر خودم و هر شهری که کنسرت دیدم این مورد و مشاهده نکردم. باید دید دلیل چی بوده.؟
    خوب بذارید مسخره بازی در بیارند.. به من و شما چه ربطی پیدا میکنه ؟
    با این مسخره بازی های برخی بچه هایی که وارد رپ شدن و درکش نکردند چیزی از ارزش این موسیقی 70 ساله کم میشه ؟
    چیزی از رپرهای خوب کشورمون که رپ واقعی رو درک کردند کم میشه ؟
    نگران این افراد نباشید. اینها مثل قارچ هستند تو یه فصل خاصی در میان و بعدش سیاه میشن و نابود !!
    ما نمیتونیم در این مورد تصمیم بگیرم.
    طرف دوست داره نسبت به سطح و اگاهی و عشق و علاقه ش موسیقی گوش کنه به کسی هم ربطی نداره.
    اما سطح موسیقی موزیسینها !!!؟؟؟ بله.. این ربط داره
    موزیسین نباید به سطحی که الان در موسیقی داره قانع باشه و باید همیشه بالاتر رو ببینه و تلاش کنه به سطحی که لیاقتش رو داره برسه و درجا نزنه.
    فکر کنم. اسم بحث اگه میشد :
    توقع موزیسین ها از سطح خودشون
    یا مثلا :
    موزیسین باید در چه سطحی از موسیقی قرار بگیرد.
    بود .. بحث نتیجه بهتری میداشت
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  20. poorya nadery

    poorya nadery عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    706
    محل سکونت:
    ايران-سنندج
    امتیازات:
    +677 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    بازم يكمي سوتفاهم پيش اومده
    من اصلا بحثم فقط ايران نيست بلكه تمام جهانه
    من كل كل رو كلي و در كل جهان بيان كردم يعني منظورم اين كه جديدا موارد منفي خيلي وارد موسيقي شده
    در مورد كنسرتها هم فك كنم شما نديديد كنسرتهاي در خارج برگزار مي شه كه كنسرت مشت زنيه
    حالا اگه دوست داشتيد من براتون اپ مي كنم يا ادرس ميدم ببينيد
    دقيقا حرف ما يكي ولي منظور من رو درست درك نكرديد بنده هم همين و مي گم
    وقتي موزيسينهاي ما اگاهيشون بالاتر بره رويه اجتماع و مردم ما هم تاثير ميزارن
    و مردم هم اگاهيشون بالاتر ميره و همين باعث ميشه كه ارزش گذاري ها درست
    بشن
     
بارگذاری...