در خواست راهنمایی در مورد نکاتی برای ویولن زدن

29/7/17
18
3
1
18
سلام علیک .
یه چنتا سوال داشتم.

اول از همه خیلی ممنونم از کسانی که این متنو میخونن و کمک میکنن .

واسه اینکه جای پوزیسیون های روی ویلن رو کاملا حفظ کنیم چکار کنیم؟ درسته که میگن اول باید واسه اوایل کار روی ویولن علامت گذاری کنیم؟
به هر حال نمیشه که تا پوزیسیون 4 روی ویلن رو نقطه گذاری کرد .
اینکه اقایونی مثل مرتضوی هم موقع اجرا چشماشون رو میبندن ، درسته که به تمرین نیاز داره و اونا زیاد تمرین کردن اما اینکه پوزیسیون هم عوض میکنن بدون اینکه حتی گریف ویولن رو نگاه کنن تمرین خاصی داره؟ از کجا شروع کنیم؟


یه سوال دیگه .
گاهی میبینم ساده ترین نت رو من میزنم ولی اساتید گرامی همون نت ساده رو میزنن ولی خیلی قشنگ در میاد .
مثلا موقعی که یه نت رو میزنن، نت قبل یا بعدش رو به طور سریع میزنن . یا گلیساندو میکشن. یا مثلا همین قضیه پیانو و فورته و میزان فشارشون روی سیم
میخواستم اگه ممکنه برای دوستان ، یه چنتایی فوت و فن پر کاربرد که باعث زیبایی کار میشه معرفی کنن و یه توضیح کوچولو در مورد اینکه چه زمانی اجراش میکنیم رو بدن.

لطفا تجربیاتتون رو ( مثلا اینکه کدوم سیم رو با چه فاصله ای بین خرک و گریف) بیان کنید عزیزان
خیلی خیلی متشکرم
 
25/5/18
95
106
33
باسلام خدمت شما و تمامی عزیزان
عرض کنم اول لطف کنین سبکتون رو بنویسید که کلاسیک کار میکنین و یا ایرانی..باتوجه به گلیساندو ها یی که فرمودین فکر کنم سبک شما ایرانیه...ولی حالا برای هردو من توضیح میدم
پوزیسیون عوض کردن نیاز به تمرین سلفژ و البته تمرین ساز داره..شما بعد از تمرینات زیاد و متناوب حتی میتونین بدون نگاه به گریف به سرعت از پوزیسیون یک به هشت ،نه ،ده و یازده برین بدون هیچ فالش زدنی..تمرین سلفژ باعث میشه اگه احیانا نتی رو اشتباز زدین،تشخیص بدین و سریع اونو اصلاح کنین،اونطور بدون نگاه کردن هم میتونین پوزیسیون عوض کنین....تکنیکی که خیلیا برای تعویض یک یا دو پوزیسیون(برای مثال از یک به دو ویا از یک به سه)انجام میدن اینه که به سرعت انگشت اول رو به انگشت سوم و یا دوم میچسبونن و سریع جای اون قرار میدن ولی این برای پوزیسیون های کمه و برای پرش های بلند لازمه روی ویالون خط فلاژوله یا وسط کشیده بشه تا نسبت به اون انگشت گذاری کنیم و علامت زدن همه ی نت ها در همه ی پوزیسیون ها نیاز نخواهد بود..
به تدریج شما میتونین با تمرین فراوان گوشتان را قوی کرده و دست خود را به پرش های بلند عادت دهید...کاپریس ۱۹ پاگانینی رو پیشنهاد میکنم بزنین تا پرشا قوی بشه و برای تقویت پوزیسیون کتاب تغییر پوزیسیون شوچیک رو بزنین

و اما تکنیک برای زیبا سازی آهنگ:در کلاسیک آچیاکاتورا و اپوژاتورا ها ،کادانس ها،انواع زینت ها،دینامیک ها،آرتیکولاسیون هاو...وجود دارند که تشخیص برای اجرای اونا کار من و شما نیست و برای همین بداهه نوازی توی موسیقی کلاسیک فقط برای نوازندگان نسبتا حرفه ایه...اگه خواستین بگین اونارو هم توضیح بدم‌.‌.در موسیقی ایرانی سه عامل تکیه ها،گلیساندو ها و ویبراتو عوامل اصلی زیبا سازی اند،البته فلاژوله ها هم نقش دارند امابسیار کم...ویبرا تو رو از استادتون بخواین که بهتون درس بده چون با کلام خیلی سخت میشه گفت...در موسیقی چیزی به نام آرپژ داریم که باعث زیبا سازی میشه..گلیساندو هم میشه گفت همچین کاری میکنه،با جمع کردن انگشتان دست و سر دادن اون روی گریف به سمت نت مربوطه میتونین اونو زیبا کنین و نیاز به تمرین داره...برای مثال به جای نواختن مستقیم نت دو دیز میتونین انگشت رو جای دو سوری بزارین و با سرعت تا نت ذکر شده حرکت بدین(البته من ایرانی کار نمیکنم زیاد و نمیدونم این دوتا نت رو آیا همچین کاری میکنن باهاش یانه چون برخی نتا با انجام این کار زیباییشونو از دست میدن )می تونین با تمرین و انجام این کار نواختنتونو زیبا تر کنین
واما تکیه ها:به جای اینکه از نت ر سیم لا مستقیم برین به نتسی سیم لا،میتونین بینش چند نت رو مثل می ،دو دیز ،دوسوری،دو و لا رو اجراکنین و بعد به نت سی برین...در اینجل میتونین از گلیساندو و ویبراتو هم استفاده کنین
اگه میخواین در موسیقی کلاسیک غربی هم بدونین چیکار میکنن بنویسین تا توضیح بدم....میتونین ردیف ملک و صبا رو بزنین تا با این آرایه ها بیشتر آشنا بشین
موفق باشید