درك مطالب تئوري

شروع موضوع توسط MOHAMMAD ADHAMI ‏12/3/14 در انجمن مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی

تاپیک درك مطالب تئوري تالار مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی در persian-music.org.

  1. MOHAMMAD ADHAMI

    MOHAMMAD ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/12
    ارسال ها:
    1,605
    محل سکونت:
    QOM CITY
    امتیازات:
    +328 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition
    سلام به دوستان و اساتيد محترم.من سوال خيلي مهمي دارم.اينكه من چطوري بايد وقتي كتاب تئوري رو دارم ميخونم مطلب رو درك كنم كه از ذهنم نره؟آخه تئوري دنياييه واسه ي خودش.
    سوال بعدي هم اين هستش كه آيا بايد تئوري رو به ترتيب بخونم و ياد بگيرم يا ميشه مثلا هر بخش رو جدا خوند؟مثلا اول گام و ياد گرفت بعد فاصله و بعد ريتم يا برعكس
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  2. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,760 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود دوست عزیز.
    مطالب کتاب تئوری رو به همون ترتیبی که نوشته شده مطالعه بفرمایید.
    هر کجاش هم نفهمیدید بپرسید بنده پاسخگو خواهم بود.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. hexenpro

    hexenpro عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏22/7/10
    ارسال ها:
    193
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +197 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, FLstudio
    کدوم کتاب رو مطالعه می فرمائید؟ پور تراب؟ سعی کن که هر مطلبی رو که میخونی عملی هم کاری باهاش انجام بدی نه اینکه همین طوری بخونی بری جلو! در ضمن تا مطلبی رو متوجه نشدی هم نرو سراغ موضوع بعدی. دوم اینکه تا فاصله رو یاد نگیری که نمی تونی بری سراغ گام! پس به ترتیب باید بری جلو وگرنه سطحی موضوع میره تو ذهنت. من کتاب رو بارها خوندم ولی وقتی به صورت عملی کار میکنم توی ذهنم میمونه. یادش باشه تئوری موسیقی حفظ کردنی نیستش... میشه گفت مثل آموختن یه زبان جدید هستش. در ضمن روابط ریاضیش رو هم درک کنی خیلی بهت کمک می کنه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  4. MOHAMMAD ADHAMI

    MOHAMMAD ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/12
    ارسال ها:
    1,605
    محل سکونت:
    QOM CITY
    امتیازات:
    +328 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition
    دوستان عزیم سلام و خیلی ممنون بابت پاسخ هاتون.
    خوب سوال اولم اینه که وقتی اول میزان که ملودی میخواد شروع بشه کسر میزان گذاشته میشه.خوب میدونم که 4/4 یعنی اینکه تو هر میزان باید 4 تا سقف 4 تا نت سیاه گذاشته بشه.یعنی تو هر میزان فقط ما میتونیم نت ها رو به قطعات کوچکتر تبدیل کنیم.یعنی نمیتونیم از نت گرد که که 4 ضرب هست بیشتر بزاریم.مثلا نمیتونیم 2 تا گرد بزاریم.میتونیم 1 گرد-4 تا سیاه-8 تا چنگ و ....
    درسته؟
    حالا میخوام بدونم کسر میزان مثلا 6/8 چطوریه؟نمیتونم خووب 6/8 رو درک کنم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. MOHAMMAD ADHAMI

    MOHAMMAD ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/12
    ارسال ها:
    1,605
    محل سکونت:
    QOM CITY
    امتیازات:
    +328 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition
    یه سوال دیگم داشتم:
    یه چیزی تو ذهنمه اما نمیدونم چیه.
    من یه جای کتابم خوندم که هر نت یه فرکانس اصلی داره و چندین نت فرعی.من فاصله های نت های فرعی رو نسبت به نت اصلی به ترتیب میخوام.ممنون میشمم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. tiesto.fm

    tiesto.fm عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/13
    ارسال ها:
    181
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +90 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase
    محمد جان دقیقاا منم همین مشکل تو رو داشتم و خوب درک ریتم یکم واسم مشکل بود و هست البته! یکمی وقت و فکر کردن میخواد
    من پیشنهاد میکنم تو گوگل سرچ کن ریتم 6.8 البته ( نُتش ) رو. و بشین واسه خودت انالیز کن میزان به میزان البته از میزان های اولی هم میتونی بفهمی...قطعاا اندازه زمانی و کشش نت ها رو بلدی شک ندارم مشکلت حل میشه :)

    rhythm 6/8 notes - Google Search
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  7. MOHAMMAD ADHAMI

    MOHAMMAD ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/12
    ارسال ها:
    1,605
    محل سکونت:
    QOM CITY
    امتیازات:
    +328 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition
    از راهنماییت خیلی خیلی ممنونم دوست من:)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  8. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,760 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود.
    عزیز کسر میزان همون طور که از اسمش پیداست یک کسر هستش.
    صورت این کسر تعداد ضرب های موجود در میزان و مخرجش نوع نت او ضرب رو نشون میده.
    نت گرد نتی هست که بر پایه اون نت کشش ها (دیرند های دیگه) پدید می آن. (معیار ما نت گرد هست.)
    اگر ما نت گرد رو به دو قسمت بشکونیمش نت سفید و اگر 4 قسمت بشکونیم نت سیاه اگر به هشت قسمت بشکونیمش نت جنگ و اگر شونزده قسمت بشکونیمش دولاچنگ و غیره.

    {username}-{filename}

    در استپ سکونسر برنامه رو به روی هر کانال 16 دات وجود داره که نشون می ده ارزش زمانی هر دات یک نت دولاچنگ هست.

    {username}-{filename}

    ما سه نوع کسر میزان داریم : 1-ساده 2-ترکیبی و 3-لنگ.
    کسر میزان ها از یک تا 4 کسر میزان های ساده دسته بندی می شن مثل 4/4 ، 3/4 و ...
    یک تا 4 رو همون طور که گفتم ساده بگیرید و برای اینکه یک کسر میزان ترکیبی به وجود بیارید کسر میزان ساده رو ضرب در 3/2 کنید.
    اگر کسر میزان 2/4 رو ضرب در 3/2 کنید کسر میزان 6/8 به وجود می آد پس کسر میزان 6/8 کسر میزانیست 2 ضربی (نه 6 ضربی ).
    6/8 یعنی میزان ما ظرفی هست که 6 نت از نوع چنگ (اگر گرد رو به هشت قسمت تقسیم کنیم نت چنگ به وجود می آد. )
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  9. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,760 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    !
    اولین بار همچین چیزی می شنوم دوست من.
    هر نت فرکانس خاص خودش رو داره و معیار این فرکانس ها نت A4 ، 440 Hz هستش.

    {username}-{filename}
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  10. mehrad tm

    mehrad tm

    تاریخ عضویت:
    ‏13/2/14
    ارسال ها:
    8
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    سلام..

    بله درسته هرنت (البته در سازهای غیر دیجیتال)یک صدای اصلی داره و تعدادی هم فرعی ....
    مثلا وقتی نت دو رو میزنی:
    صدای اصلی: همان دو است که شما زدی
    صدای فرعی یه ترتیب(از صدای بم به صدای ریز): دو در 1 اکتاو بالاتر - سل - دو در1اکتاو بالاتراز قبلی - می - سل 1اکتاو بالاتر از قبلی - سی کرن (به قول غربی ها سی بمل کم) - دو 1اکتاو بالاتر از قبلی -(همینطور فاصله ها کمتر میشه) ر - می 1اکتاو بالاتر از قبلی - فا سری (یا فادیز کم) و.......
    که گوش های ورزیده این صداهارو میشنوه مثلا وقتی دو میزنی در پیانو و نگه میداری اول صدای اصلی رو میشنوی(همه میشنوند) بعد صداهای فرعی به ترتیبی که گفتم تا دیگه کشش صدا تموم میشه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. AliRezA Nasehi

    AliRezA Nasehi کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/12
    ارسال ها:
    1,080
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1,760 / 0 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio
    درود بر شما.
    فکر می کنم منظور شما همون "سونوریته" یا "هارمونیکها" باشن.
    در پیانو زمانی که نتی نواخته می شه دیدن که این نت بعضی از سیم های دیگه رو هم به ارتعاش وا می داره.
    فرکانس ایجاد شد فرکانسی هست که در دلش فرکانس های دیگه رو هم داره.
    ممنون از اشاره و یادآوریتون.
    سپاس و موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...