درخواسن سورس جامع و کامل میکس و مستر وکال

شروع موضوع توسط erf_hs ‏21/7/13 در انجمن نرم افزارهای ضبط و ویرایش صدا

تاپیک درخواسن سورس جامع و کامل میکس و مستر وکال تالار نرم افزارهای ضبط و ویرایش صدا در persian-music.org.

  1. erf_hs

    erf_hs عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/1/13
    ارسال ها:
    164
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +51 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, protools
    سلام دوستان به تازگی شروع به کار روی وکال کردم احتیاج زیادی
    به یه سورس کامل میکس وکال دارم چه زبان فارسی چه زبان انگلیسی
    فرقی هم نداره تصویری باشه یا پی دی اف باشه
    ممنون میشم اگه دوستان کمک کنن
     
  2. erf_hs

    erf_hs عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/1/13
    ارسال ها:
    164
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +51 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, protools
    ذوستان ؟
     
  3. محمد-بیگوردی

    محمد-بیگوردی عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏7/12/10
    ارسال ها:
    571
    محل سکونت:
    داخل کلید سل
    امتیازات:
    +404 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, studio_one
    سلام دوست عزیز امیدوارم این مقاله کوتاه به دردت بخوره:

    برای اولین قدم به مراحل کار روی وکال میپردازیم
    برداشت و پردازش صدای خواننده کاری است که در اکثر پروژه ها بایستی انجام گیرد و نقطه اشتراک بسیاری از آنهاست در زیر اشاره به استودیوهای خانگی است که امکانات سخت افزاری برداشت صدا به یک میکروفون مناسب و یک اتاق سکوت خانگی محدود میشود و مثلا خبری از کامپرسور سخت افزاری نیست:

    1-برداشت صدا: وکال را بدون هیچگونه افکت و به صورت Flat رکورد کنید. ( قبل از رکورد با توجه به جنس صدای خواننده شاید لازم باشد میکروفن را جابجاکنید تا مناسبترین نقطه را برای بهترین رکورد پیدا کنید.
    2-حذف فرکانسهای غیر مفید و مضر: پس از رکورد صحیح وکال همه فرکانس های زیر100 هرتز و بالای 15000هرتز را Roll Off (قطع فرکانسهای ناحیه با شیب تند ) کنید.
    3-اکوآلایز کردن: برای گرمتر شدن صدا بایستی برخی فرکانسها را تقویت کنید:
    3a.برای خواننده مرد: فرکانس 160 هرتز را بین 2 تا 4دسی بل تقویت کنید.
    3b. برای خواننده زن: فرکانس 320 هرتز را بین 2 تا 4 دسی بل تقویت کنید.
    3c. اگر صدای وکال را با میکروفن مناسب و دراتاق سکوت برداشت کرده اید و دارایHiss (نویز سفید) نیست افزایش مختصری در محدوده 7 تا 8 کیلو هرتزباعث شفافیت بیشتر صدا خواهد شد.
    3d.در منطقه Mid Range یعنی فرکانسهای بین 800 تا 5 کیلوهرتز تراکم فرکانسهای مهم و حساس در صداست و دستکاری کردن فرکانسها بایستی به نرمی و با دامنه کم انجام بشه چون تغییر ناشیانه موجب تغییر جنس صدا میشه که شاید همیشه مطلوب نباشه. اما دست کاریصحیح این منطقه می تونه حس زیبایی به وکال بده اما توصیه میشه که با پهنای باند نازک این کار رو انجام بدین.
    4-کامپرس کردن: پس ازاکولایز یک کمپرسور نرم بر روی وکال اعمال کنید. توضیح اینکه چون کار کامپرسور تقویت سطح صداهای ضعیف و تضعیف سطح صداهای بیش از حد بلند است تنظیم آستانه تقویت و آستانه تضعیف و همچنین شیب تقویت و تضعیف آن بسیار مهم است و خود من در اولین تجربه ها با اعمال کامپرسور باعث تغییر محسوس (نامطلوب) در صدای وکال میشدم.
    5-اعمال ریورب : آخرین مرحله است و همه آنرا میشناسند فقط مواظب باشید که تکرار زیاد با حجم زیاد برای سخنرانی به کار میره !!!! سعی کنید در استفاده از ریورب محتاط باشید.

    انجام مراحل بالا در تمام کارها تقریبا اجباری است اما ممکن است هر سبکی افکتهای خاصی به وکال اعمال بشه.
    نکته مهم دیگر اینکه شما در تصمیم گیری برای تنظیم اکوآلایزرها به صدایی می شنوید اعتماد میکنید پس مطمئن شوید که صدا را با مانیتور مناسب (Flat) میشنوید وگرنه بلایی که بر سر وکال میآورید جبران ناپذیر است.
    موفق باشید.




    * نکته بعدی در مورد cut off کردن فرکانسهاست . پیشنهاد من بر مبنای اصول علمی اینه که اگه مایکروفون شما فیلتر HPF داره حتما هنگام ضبط ازش استفاده کنین و اونو روی 80Hz بذارین تا رامبلها همراه وکال ضبط نشن و توازن فرکانسی رو تحت تاثیر قرار ندن ... این امنیت بالاتری رو برای خط وکال نسبت به ایکوالایز و cut off بعد از ضبط وکال بهمراه میاره ... در هنگام استفاده از تجهیزات حرفه ای آنالوگ برای ضبط وکال بطور مثال مایکروفون Neumann M149 Tube و چنل استیریپ AVALON vt-737sp با استفاده از الگوی Shelve اضافه کردن دوسه db در 15KHz و بعد اعمال پراسس داینامیک De'ESS بروی حدود 8KHz میتونین صدایی نرم اما با جزئیات بالا داشته باشین که بدور از هر هارشنسی هستش .

    * هنگام نزدیک شدن به محدوده فرکانسی 160Hz بشدت مراقب اینترفر فرکانسی با هارمونیکهای نتهای باس باشین و همین طور هنگام کار در محدوده خطر 200~400 هرتز بشدت مادینس شدن صدا رو کنترل کنین ... اگه مانیتور حرفه ای ندارین حتما از یک اسپکترام انالایزر هنگام ایکوالایز کردن استفاده کنین ... جایی که گوش شک داره از چشم در میکس استفاده کنین .

    * در صورت داشتن نویز سفید حتما از یک دینویزر استفاده کنین و بعد برای جبران از پردازنده داینامیک Exciter بهره بگیرید .

    * کامپرس با ریت پایین یک اصل درسته اما در ضبط وکال سبکهایی مثل متال گاه مجبور میشین اینقدر ریت رو بالا ببرین که کار از کامپرس گذشته و به لیمیت میرسه . دقت داشته باشین که پردازش وکال نسبت به کل موزیک صورت میگیره و سازهای اصلی رو نباید فدای وکال کرد . گاه صدای وکالی که به تنهایی نامناسب شنیده میشه وقتی در دل موسیقی قرار میگیره تحسین همه رو نسبت به پردازش هنرمندانه مهندس میکس برانگیخته میکنه . ولی اصل همونه ... ریت پایین هنگام ضبط !

    * ریورب عنصر حیات بخش صداهایی که Close Miking ضبط شدن ... همون قدر که میتونه حیات بخش باشه میتونه با استفاده ناصحیح شیرازه میکس رو از هم بپاشه ... عدم داشتن علم و تسلط کافی بروی دانش Audio Reverbration میتونه فضای هر میکسی رو به سیرک تبدیل کنه ! جالبه بدونین در بسیاری از سبکهای موسیقی بر خلاف باور عمومی اصلا هیچ ریوربی روی وکال اعمال نمیشه ... و باز جالبه بدونین در ذهن بسیاری از صدابرداران نامی جهان واژه ریورب جای خودش رو به امبینت داده
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  4. artinviolin

    artinviolin عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/11/14
    ارسال ها:
    1,028
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    موسیقی
    محل سکونت:
    ایران
    امتیازات:
    +547 / 3 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, soundforge
    لطفا در مورد ریورب بیشتر توضیح بدبد چون همه مبتدیها باهاش مشکل دارن... تو اهنگهایی که میشنویم جدیدا همینطور که گفتید ریورب اینقدر نامحسوسه که اصلا شنیده نمیشه..ولی ما وقتی ریورب کم اعمال میکنیم صدا خشک میشه
     
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. معرفی سورس میکس