درخواست راهنمایی در مورد چند اصطلاح

شروع موضوع توسط Porya ‏11/4/10 در انجمن بیان و اختصارات در موسیقی

تاپیک درخواست راهنمایی در مورد چند اصطلاح تالار بیان و اختصارات در موسیقی در persian-music.org.

  1. Porya

    Porya عضو سایت Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/10/09
    ارسال ها:
    623
    محل سکونت:
    رشت انجلس
    امتیازات:
    +276 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    سلام

    دوستان اگه در مورد این اصطلاحات که تو پارتیتور های کلاسیک زیاد به چشم میخورن ، اطلاعاتی دارن ممنون میشم بگن .

    مومان

    پرلود

    منوئت

    اپوس

    .
     
  2. Alpha

    Alpha عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/4/09
    ارسال ها:
    585
    محل سکونت:
    .::SYNTHTOPIA::.
    امتیازات:
    +168 / 0 / -1
    دوست عزیز مشخص هست که به موسیقی کلاسیک علاقه مند هستید و میخواید از حد یک شنوده سطحی فراتر برید و با جزییات و اصطلاحات - فرم ها و قالب ها و ... آشنا بشید
    بجز مسایلی که بیان کردید اصطلاحات و مسایل متععدی هست که حتما دونستنشون برآتون جالب هست
    پیشنهاد من خواندن کتابی هست که در زیر معرفی میکنم.
    در این کتاب با تمام اصطلاحات ,سبک ها و دوره های موسیقی کلاسیک آشنا میشید
    با سازها آشنایی مختصری پیدا میکنید
    آداب حضور در سالن رو فرا میگیرید
    و همینطور بیوگرافی و نکات جالبی از زندگی آهنگسازان نامی هر دوره رو میتونید مطالعه کنید
    امیدوارم که از خواندنش لذت ببرید

    عنوان:
    آشنایی با موسیقی کلاسیک
    نویسندگان:
    رابرت شرمن و فیلیپ سلدن
    مترجم:
    رضا رضایی
    انتشارات:
    نشر افکار
    isbn
    964-7858-85-x
     
  3. masoud_kian

    masoud_kian عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/3/11
    ارسال ها:
    49
    محل سکونت:
    آبادان
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    من پرلود رو تا حدي ميدونم كه به معني مقدمه هست.و پيانيست هاي مشهور از جمله باخ و شوپن در ابتداي بعضي قطعات پرلود داشتن
     
  4. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    با تبریک پیشاپیش سال نو خدمت همه دوستان
    جای چنین صحبتهایی در سایت واقعا" خالیه و از دستمون پوریا تشکر میکنم.
    دو فرمی که نام بردید و به توضیح اونها میپردازم از زیر مجموعه فرمهای قرون وسطی محسوب میشن و جزو فرمهای اصلی موسیقی کلاسیک نیستند.این فرمها در حدود شصت تا هستند که نام تعداد معدودی از اونها بیشتر از همه برامون آشنا هستند مثل:سونات _سوئیت -سمفونی _واریاسیون-رومانس_ملودی و....
    به اختصار توضیحی رو راجع به اونها خدمتتون عرض میکنم ولی درک هرکدام از این فرمها به سالها مطالعه و زندگی با موسیقیه کلاسیک نیاز داره.

    پرلود prelude :
    این فرم اساسا" به موسیقی سازی تعلق دارد.این فرم برای معرفی یک یا چند قطعه و قطعاتی نظیر فوگ و سوئیت و رقص بکار میرود.این فرم منشا خود را از عود در قرن شانزدهم گرفته.ایتالیائیها چند جمله را که نوازندگان قبل از شروع قطعه اصلی به صورت بداهه مینواختند را انتو نازین مینامیدند،با این کار آنها تونالیته قطعه و کوک بودن ساز را مشخص میکردند.با گذار از عود به کلاوسن و ارگ انتونازین به پرلود تبدیل شد واشخاصی نظیر باخ این فرم را رواج دادند.این فرم در ابتداکاملا" آزاد و به صورت بداهه نواخته میشد و تنها عامل وحدت آن با قطعه اصلی تنالیته یکسان بود.حتی قطعات قرن 17 در این فرم میزان بندی هم نشده اند.

    منوئه menuet:
    رقصی است که در میان اشراف دوره لویی چهاردهم و پانزدهم بسیار مورد توجه بود هرچند که ریشه مردمی داشته است.در اواسط قرن نوزدهم تبدیل به فرمی منحصرا" سازی و فراموش نشدنی گردید تا جایی که به عنوان بخشی از سنفونی کلاسیک هایدن و اشتایمز و موتسارت و... مورد استفاده قرار گرفت.منوئه رقصی سه ضربی است با نوشتاری بسیار ساده ولی با سبکی با ارزش.با گذشت زمان سرعت اجرای آن افزایش یافت و تبدیل به اسکرتزوی بتهوون شد(نوعی دیگر از فرم).ساختار این فرم دارای دو بخش است و بدون اینکه قطع شوند به دنبال هم اجرا میشوند و جا برای یک داکاپو باز میشود.قسمت دوم منوئه تریو نامیده میشود و اغلب ملودیک است و همانطور که از نامش پیداست توسط سه ساز اجرا میشود.

    اپوس opus: که توضیح خاصی نیاز نداره و به معنای شماره گذاری آثار یک هنرمند هست و ترجمه لغوی کلمه اپوس هم کار یا اثر هست.
    موومان movment:
    برای توضیح موومان ابتدا یک توضیح خدمتتون عرض میکنم.
    ببینید کلمه ساختار درموسیقی کلاسیک به معنای زیر مجموعه ای از فرم هست.یعنی هر فرم دارای قسمتهای مختلفی به نام ساختار است.به عبارتی ساختار جزیی از یک کل است که (اون کل)فرم نام دارد.
    با این توضیح به بیان موومان میپردازیم که فرمهایی نظیر سونات و سمفونی دارای چند بخش جداگانه هستند که به این بخشش ها موومان گفته میشود.معمولا هر سونات داری سه موومان و هر سمفونی داری چهار موومان است.
    سوالی بود در خدمتم.
    موفق باشید
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏20/3/11
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  5. inferno

    inferno مدیر تالار / مترجم تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏5/3/10
    ارسال ها:
    677
    محل سکونت:
    گراش
    امتیازات:
    +447 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, reason
    نسخه الکترونیک این کتابی که فرمودید پیدا می شه؟
     
  6. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    از اونجایی که شامل کپی رایت میشه بعید میدونم به صورت الکترونیکی عرضه کنند.
     
  7. idbiid_mehdi

    idbiid_mehdi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/10
    ارسال ها:
    36
    امتیازات:
    +14 / 1 / -0
    نرم افزار:
    برای آشنایی بیشتر شما دوست عزیز:

    موسیقی كلاسیك چیست ؟

    سؤالی كه دراین مبحث ما را به خود مشغول می كند این است كه موسیقی كلاسیك چه مفهومی دارد؟ همه می دانیم كه آثار هندل(Handel) موسیقی كلاسیك نامیده می شود و به راستی نیزاین آثار كلاسیك هستند . با شنیدن چهار تاكت اول ازقطعه ی ‹موسیقی آب› هندل به خوبی می توان این سبك را تشخیص داد:
    {username}-{filename}
    پس مشكل ما در جواب دادن به این سؤال چیست ؟ واصولاً چرا چنین سؤالی را مطرح می كنیم. تقریبا ً بیشترافراد معتقدند كه می دانند موسیقی كلاسیك چیست . آنها هر موسیقی را كه جازنباشد ویا قطعاتی مانند Ican not give you any thing but love را كه در اصطلاح آن را موسیقی پاپ می نامیم ویا فولكور را موسیقی كلاسیك می نامند.
    اما این روش درستی برای تعریف ‹موسیقی كلاسیك› نیست كه بگوئیم كدام نوع از انواع موسیقی ، موسیقی كلاسیك نیست وباید بگویم كه معمولاً اصطلاح ‹موسیقی كلاسیك› را برای توضیح وتوصیف نوع یك اثركه نه موسیقی جاز ونه موسیقی محلی ونه امثال آن ، استفاده می كنند . زیرا كلمه ی مناسب تری برای تشخص كردن این نوع موسیقی پیدا نكرده اند.
    بارها شنیده شده است كه افرادی این نوع موسیقی را با نام ‹موسیقی خوب› مشخص می كنند ومنظورشان موسیقی هندل ویا بتهوون است ، اما مگر در موسیقی جاز موسیقی خوب وجود ندارد؟
    همان طوركه بتهوون آثار خوب دارد ، اسپایك جونز(Spike Jones) آهنگسازآثارجازهم آثار خوبی دارد ودراین صورت ازاصطلاح ‹موسیقی خوب› نباید استفاده كنیم.


    عده ای این نوع موسیقی را اصطلاحاً ‹موسیقی جدی› نام می گذارند ومنظورشان همان نوع موسیقی ازآثارهایدن (Hayden) وبتهوون است . آیا موسیقی جازجدی نیست ؟ ویا چه قطعه ای می تواند جدی ترازموسیقی ‹رقص جنگ› افریقایی ها باشد؟ این اصطلاح نیز ما را در پیدا كردن جواب مناسب برای سؤالمان كمك نمی كند.
    گروهی این موسیقی را«موسیقی سطح بالا» می نامند ومعتقدند كه آن را فقط افراد بسیار تحصیل كره و دانا می فهمند و از آن لذت می برند. اما میدانیم كه این نظر صحیح نیست، زیرا افراد زیادی را در اطراف خود می بینیم كه دانایی اینشتین را ندارد اما كشش خاصی به آثار بتهوون دارند.
    آیا موافق هستید كه این نوع آثاررا «موسیقی هنری» بنامیم؟ بسیاری ازمردم این اصطلاح را برای این نوع موسیقی انتخاب می كنند ، اما این نظر هم درست نیست زیرا موسیقی جازنیز،موسیقی هنری است.
    اصلاح ‹‹موسیقی سنفنیك›› نیزگویای خواسته ی ما نیست زیرا شامل هرموسیقی كه برای پیانووسازهای زهی وسازهای بادی وغیره نوشته شده باشد نیز می شود ودرنتیجه برای هرنوع موسیقی صادق است . وحالا كه هیچ كدام ازاین اصطلاحات نظر ما را تأمین نكردند باید سعی كنیم اصطلاحی را پیدا كنیم كه درست وگویا باشد وبرای این كار لازم است اختلاف و وجه تمایزاین نوع موسیقی را ازدیگرآثارموسیقی تشخیص دهیم وبشناسیم.
    اختلاف واقعی این موسیقی با فرم های دیگردراین است كه وقتی آهنگسازی اثری را ، كه ما آن را موسیقی كلاسیك می دانیم ، خلق میكند تمام نتها را به طوردقیق یعنی همان طور كه خودش می خواهد ومی شنود برروی كاغذ می آورد، سازها درچنین اثری ازطرف آهنگسازداده می شود . علاوه براین ها نكاتی مانند تند یا آهسته اجرا كردن اثر،بلند وكوتاه بودن اصوات وبسیاری نكات دیگر را آهنگسازبرای راهنمایی اجرا كننده ی اثرمشخص می كند. مسلماً همه ی به طوردقیق وكامل اجرا نخواهد شد زیرا با كلمات واشارات نمی توان همیشه به آنچه آهنگسازخواسته است رسید ودرست به همین دلیل ،تمرین واجرای یك اثربرای نوازندگان ، دارای شوروهیجان خاصی است . باید درنظرداشته باشیم كه هنرمند نیزیك انسان است وهرانسانی نظروبرداشت خاص خودش را دارد، به عنوان مثال درآغازسمفونی شماره ی 5بتهوون كه همه آن را می شناسید:
    {username}-{filename}


    پایان قسمت اول
     
  8. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    ورودتون رو به سایت تبریک میگم و بابت مطالب خوبی که قرار داده بودید تشکر میکنم ولی
    دوست من شما سعی داشتین در این نوشته مقایسه ای بین موسیقی جز و کلاسیک داشته باشین یا توضیحی در مورد واژه های بالا داشته باشین؟
    اگر برای مطلبتون یک تاپیک جدا گانه در تالار مربوطه ایجاد میکردید بهتر بود.
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...