درباره مانیتورهای استودیویی

JunioR

کاربر با تجربه
18/9/09
853
102
0
تهران
اجازه بدهید تا کمی در مورد مانیتورهای استودیویی صحبت کنیم. کمابیش همه با این موضوع موافق هستند که حداقل یک مانیتور "near field" برای ارزیابی دقیق موسیقی که می سازند نیاز است. مانیتور "near field" از آن دسته مانیتورهایست که آن را خیلی نزدیک به خود قرار می دهید، معمولا بین 3 تا 5 اینچ. موزیکی که ما میشنویم به صورت دراماتیک، توسط نوع آکوستیک اتاق تغییر می کند. میتوانید آزمایش کنید. یک اسپیکر (نوعش فرقی نمی کند) را بردارید و در کنج اتاق قرار دهید. شما متوجه خواهید شد که Bass تشدید می شود در سراسر اتاق در حالیکه وقتی اسپیکر وسط اتاق قرار دارد این اتفاق نمی افتد.

کسانی که استودیوهای حرفه ای دارند با بیس گیرها و شیوه های دیگر از عهده آکوستیک کردن اتاقشان بر خواهند آمد. مانیتورهای "near field" راه حلی هستند برای به حداقل رساندن کنش و واکنش های صدا درمقابل اتاق، به دلیل اینکه آن ها در موقعیتی نزدیک به شما قرار دارند و شما صدا را مستقیم و یکراست میشنوید. به دلیل همین نزدیک بودن نیز نیاز به ولوم صدای کمتری است بنابراین مقدار کمتری صدا به دیوارها و گوشه ها برخورد می کنند و به گوش شما انعکاس و بازآوا میشوند.

برخلاف اسپیکر hi-fi که طراحی شده است تا بتواند تمام متریال صوت را برای گوش خوشایند پخش کنند، مانیتورهای استودیویی هدف اصلیشان این است که شکل یا تجسم دقیق صدا را بسازند، بدون هیچ تاکید یا تضعیف روی فرکانس های خاصی. این به همان معنیست که وقتی گفته میشود مانیتور، flat یا uncolored یا شفاف صدا میدهد.


bm6a.jpg


برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید





آیا یک مانیتور باید Flat باشد؟ من Bass خودم را می خواهم! استودیو A درمقابل استودیو B


استودیوی A دارای مانیتورهای near field است که کمی هم در Bass ضعیف عمل میکنند. استودیوی B هم مجهز به ساب ووفورهایی در کنار اسپیکرهای غیر استودیویی خود است.
آهنگسازی از استودیو B میکسی از کارش را که در آن Bass بسیار خودنمایی می کند به استودیو A می برد. وقتی که همه به میکس آهنگساز B گوش میدهند Bass وجود نداشت اصلا قابل شنیدن نبود جز tap-tap-tap های تو خالی. حقیقت این بود که به دلیل اینکه آهنگساز B وقتی Bass را در استودیوی خود خوب میشنید دیگر به اندازه کافی به میکس اضافه نمی کرد و مانیتورهای Flat استدیو A هم واکنش زیادی به Bass موجود در میکس نشان نمی داند.


من Bass خودم را دوست دارم! آیا به سابووفر نیاز دارم؟

اگر شما واقعا بیس را دوست دارید به سابووفر نیاز دارید تا بتوانید واقعا بشنوید که چه بیسی را می سازید. با اسپیکرهای کوچک شما قادر نخواهید بود تا تن بیس کامل را بشنوید و متوجه نخواهید شد که شما low C را زدید یا C#. ولی کاربران با Subwoofer متوجه خواهند شد. ولی این توصیه را داشته باشید که هنگام میکس ساب ووفر خود را در لول پایینی تنظیم کنید زیرا همانطور که در این مطلب اشاره شد ممکن است شما میکسی با خصوصیت bass-shy داشته باشید.

این جمله هم خالی از توجه نیست که هر چقدر مانیتورتان در آن مورد خوب صدا میدهد، همانقدر در میکس بد صدا خواهد داد. اگر موزیک شما موفق باشد مردم به آن در ماشین، در walkman هایشان، در رادیو هایی با 3 اینچ اسپیکر، با سیستم ساراند، در غرفه های فروشگاه های موسیقی و در تلویزیون گوش خواهند داد و اگر هم خوش شانس باشید با یکی از هزار مانیتورهای استودیویی. پس حقیقت درباره مانیتورینگ چیست؟ حقیقت درک این است که چگونه میکس شما در مانیتورتان برگردانده میشود به حالت های دیگر گوش دادن. شما باید مانیتورهای خود را واقعا بشناسید و نکته اصلی این است که ستی را بگیرید که با آن راحتید و میتوانید تمام روز به آن گوش دهید. گوش شما در واقع از مانیتور یاد میگیرد. همانطور که شما میکستان را در سیستم های دیگر چک می کنید، کمبود ها و کم و کسری های سیستمتان را می شناسید. حقیقت کیفیت شیء نیست، خصوصیت گوش شما، ذهن و تجربه است.


پس چه چیزی مانیتور را خوب میسازد؟

یک مانیتور خوب نیرومند است، با Peak ها، Overload ها و مشکلات فیدبک میتواند رفتار کند.
یکی از دوستان که در حرفه صداسازی فعالیت می کند برای شروع از اسپیکرهای Hi-Fi 3way استفاده میکرد و تا یک سال هم آن ها بسیار خوب کار میکردند. ولی با تجربه های صوتی که در فضای sub bass داشت، ووفرهای اسپیکرش یک روز ناگهان از جای مخروطی شکلشان به بیرون پرتاب شدند! اسپیکرهای HiFi برای استفاده ای بالاتر از متریال برنامه ریزی شده آنها ساخته نشده اند. بدون شک از انها میتوانید استفاده کنید ولی نه بعنوان مانیتورهای اصلی.
یک مانیتور خوب فرکانس ها را بصورت مصنوعی اغراق آمیز نمی کند. شما اسپیکری نمی خواهید که مانند "لبخند دیسکو" صدا دهد که در آن Bass و Treble بسیار تقویت شده و فرکانس های میانی بریده و تضعیف شده اند. لبخند دیسکو گفته میشود چون بصورت لبخند در اکولایزر گرافیکی (graphic equalizer) دیده میشود. بسیاری هستند که این صدا را دوست دارند. اگر شما هم این نوع صدا را دوست دارید یک لبخند خوبی برای مانیتورهایتان تنظیم کنید. آنوقت ممکن است همانطور در سیستم های پخش دیگر شنیده شود. ولی اگر اسپیکر شما آن را بطور اتوماتیک داشته باشد میکس نهایی شما در Bass و high ضعیف شنیده خواهد شد.


خوشبختانه وقتی شما مانیتورهایتان را به خانه می آورید، آن ها را دقیقا جایی که گوش هایتان میخواهند قرار میدهید، پروسه یادگیری شما شروع میشود. هرچقدر تجربه توجه به صدا را افزایش دهید، همانقدر یاد خواهید گرفت که میکس تان را بهتر کنید. نقاط کور مانیتورتان را خواهید شناخت و یاد خواهید گرفت که آن ها را در سیستم های پخش دیگر چک کنید. هرچقدر بیشتر اینکار را انجام دهید Refrence یا مرجع درست تری مانیتورتان خواهید بود. امیدوارم نشان داده باشم که آن مرجع یا Refrence ، بستگی به کیفیت جعبه ندارد، بستگی به تجربه و خصوصیت توجه خواهد داشت.
 
آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران:
  • تشکر
واکنش‌ها: 2 کاربران
14/1/10
4
0
0
بنظرت چه سپیکری برای آهنگ سازی توی home studio کافی‌؟
 

JunioR

کاربر با تجربه
18/9/09
853
102
0
تهران
انتخاب مونیتور استدیویی برای استدیو خانگی بستگی به چند مورد داره مثل متراژ اتاقی که میکس و مسترینگ رو انجام میدید. لطفا متراژ اتاق مورد نظرتون رو بگید تا بهتر راهنماییتون کنم.
(محیطی که شما تو اون میکس و مسترینگ رو انجام میدید خیلی اهمیت داره امیدوارم دارای یک آکوستیک خوب و دقیق باشه که پاسخ فرکانسی مونیتور رو تغییر نده و گوشتون رو به خطا نندازه.)
 

Persian

عضو سایت
25/1/10
83
5
8
سلام راستش من میخوام یک مانیتور خوب داشته باشم فضای اتاق حدودا 8 متر اما اکوستیک نیست قیمت هم تا حدود 200 یا نهایتا 250 میخوام
 

JunioR

کاربر با تجربه
18/9/09
853
102
0
تهران
میتونید از اسپیکرهای رومیزی M-audio Studiophile AV40 (دارای 4 اینچ ووفر) با قیمتی حدود 250 هزار تومن استفاده کنید.
 

farzinfaraji

Banned
2/1/11
90
3
0
کرج
سوال؟
قبل از هر چیز از مدیر تالاره سخت افزار تشکر میکنم به خاطر اطلاعاتی که در اختیارمون قرار میدن . استاد خواستم از خدمتتون بپرسم بین مانیتورهلیه bx5 M-audio و hs80 yamaha و Alesis M1 Active 520 و mackiee mr5 و استاد عزیز اطاقم 14 متر هستALESIS M1Active MKII
 

ایمان احمدزاده

مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران
تیم مدیریت
مدیر ارشد
سوال؟
قبل از هر چیز از مدیر تالاره سخت افزار تشکر میکنم به خاطر اطلاعاتی که در اختیارمون قرار میدن . استاد خواستم از خدمتتون بپرسم بین مانیتورهلیه bx5 M-audio و hs80 yamaha و Alesis M1 Active 520 و mackiee mr5 و استاد عزیز اطاقم 14 متر هست
دوست عزیز درباره ی مانیتورها اولین مسئله برای انتخاب گوش شماست که باید ببینیم کدوم رو میپسنده.
این مقایسه عادلانه نیست
چون HS80 هشت اینچ و M1Active MKII هم 6.5 اینچ هست و باقی گزینه ها 5 اینچ!
نسبت به فضای اتاق شما توصیه میکنم از مانیتورهای 5 اینچ استفاده کنید که گزینه های Yamaha HS50 و Mackie MR5 هستش که توصیه میکنم قبل از خرید صدای اونها رو گوش کنید و بعد انتخاب کنید!
 

ahad keshavarz

عضو سایت
14/7/10
128
40
28
شیراز
www.ahad62.blogfa.com
باسلام می خواستم بدونم مانبتورصدای جی بی ال 8 اینچ دست دوم که 6 ماه کارکرده باشه باقیمت 1 میلیون و5 هزارتومن مناسبه وبااین قیمت چه مانیتورازچه برندی رومی شه تهیه کرد که ایده آل ترباشه؟
 
13/7/11
16
1
0
تهران
سلام به همه ی دوستان میخواستم نظر همه ی همکاران رو در مورد مانیتورینگ M-Audio EX66 بدونم من این مانیتورینگ رو دارم خیلی ازش راضی هستم در کنارشم دارم یه مانیتورینگ دیگه قرار میدم که اونم مدلش Adam A 5 X هستش من این دو مانیتور رو در کنار هم استفاده کردم که خیلی فوقالعاده میشه حالا نظر همه دوستان رومیخوام بدونم کسانی که دارن از این مانیتورینگ ها بتونیم تجربه ها ی که داریم رو بیشتر کنیم با تشکر ....