درآوردن صدای خوش‌ساز؛۳ تا ۳۶‌ میلیون‌تومان هزینه دارد!

شروع موضوع توسط arei ‏8/3/14 در انجمن موسیقی ایران

تاپیک درآوردن صدای خوش‌ساز؛۳ تا ۳۶‌ میلیون‌تومان هزینه دارد! تالار موسیقی ایران در persian-music.org.

  1. arei

    arei عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/8/12
    ارسال ها:
    1,436
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +370 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, FLstudio
    همان‌طور‌ که در بازار خرید و فروش این صنف، قیمت‌ها به هیچ عنوان یکنواخت و همگون نیست، در مورد هزینه آموزش این هنر هم قیمت‌های بسیار متفاوتی را شاهد هستیم. آن‌قدر متفاوت که می‌توان گفت این تفاوت‌ها را در هیچ نوع حرفه و هنر آموزشی دیگر نمی‌توان یافت، از آموزش درس‌های مختلف گرفته تا آموزشگاه‌های زبان‌های خارجه و انواع و اقسام هنرهای تجسمی و غیرتجسمی، خوشنویسی، نقاشی و … در هیچ یک از این حرفه‌‌ها و هنرها، تفاوت قیمت‌ در 2مجموعه مختلف، تا ‌این‌حد در ذوق نمی‌زند.

    صحبت از آموزشگاه‌های موسیقی است. جایی ‌که نرخ تدریس سازهای مختلف در بعضی آموزشگاه‌ها بستگی به در و دیوار رنگین و زیبا بودن کلاس‌ها دارد و حتی منطقه‌ای که آموزشگاه در آنجا واقع است، در بالا و پایین بردن نرخ‌های آموزشی بی‌تاثیر نیست؛ تا آنجا که یکی از اساتید معروف پیانو جلسه‌ای 25‌ هزارتومان برای تدریس تعیین کرده و استادی دیگر ساعتی 250‌ هزارتومان را برای هر جلسه مناسب می‌داند و البته شاگردهای فراوانی نیز دارد. برای برآورد هزینه‌های آموزش موسیقی و یک‌ساز خاص، شرایط خاص و استعداد افراد و زمانی ‌که برای آموزش می‌گذارند مهم است اما به صورت میانگین، آموزش‌ کافی برای مهارت داشتن در نواختن سازهای معمول، حدود 3 ‌سال زمان لازم دارد. آموزشی که حدود 48 جلسه در ‌سال را احتیاج دارد و از قرار هر جلسه 20‌ هزار تومان تا 250‌ هزار تومان رقمی بین 9.2‌ تا 36‌ میلیون تومان هزینه در 3‌ سال دارد.

    اما نکته مهم آن است که آموزش نهایت ندارد و مهارت امری نسبی است و این تخمین قطعا با کوچکترین تغییر در شرایط قابل‌جا‌به‌جایی است. بر ‌همین ‌اساس در ادامه گزارش به‌ برخی خاصیت‌ها و شرایط آموزش‌ ساز‌ها در آموزشگاه‌های تهران می‌پردازیم.

    آموزش همه سازها؛ جلسه‌ای 25‌ هزار تومان!
    یکی از آموزشگاه‌هایی که برای نوشتن این گزارش به آنها سر زدیم، در مرکز تهران است. وارد ساختمان که می‌شوی، صدای سازهای مختلف در سراسر راهرو پیچیده و این وسط، صدای نخراشیده ویولنی به گوش می‌رسد که گویا آرشه‌اش به دست یک مبتدی افتاده است.

    از اتاق دیگر صدای استاد سولفژ به گوش می‌رسد که نت‌های موسیقی را از صدای زیر تا بم می‌خواند و از شاگردش هم می‌خواهد با او تکرار کند. شاگرد هم بدون کوچکترین شباهتی به کار استاد، نت‌ها را یک به یک می‌خواند و جلو می‌رود.

    این آموزشگاه که ده‌ها‌سال سابقه‌کار دارد، یک واحد 4خوابه است که با دکوراسیون مناسب تبدیل به آموزشگاه موسیقی شده.

    منشی این آموزشگاه در‌مورد نرخ‌های آموزش اساتید خود می‌گوید: نوع سازها فرقی ندارد و آموزش همه سازها با همه اساتید جلسه‌ای 25‌ هزار تومان است.

    صدای بلند استاد سولفژ از همان اتاق روبه‌رویی بیرون آمد که با تحکم به شاگردش می‌گفت: «غلطه دوباره بخون».

    قراردادهای 3 ماهه برای مبتدیان
    منشی آموزشگاه در پاسخ به این‌که هر ترم چند جلسه است و آیا هنرجویان این امکان را دارند، هر چند جلسه که می‌خواهند ثبت‌نام کنند، گفت: نه تنها در آموزشگاه ما بلکه در هیچ آموزشگاه معتبر دیگری این کار انجام نمی‌شود و با رفتار حرفه‌ای مغایر است. وی در توضیح گفته خود ادامه می‌دهد: ما با اساتیدی که در این آموزشگاه تدریس می‌کنند، قرارداد 3ماهه می‌بندیم و آموزشگاه‌های دیگر نیز از همین شیوه بهره می‌برند بنابراین نمی‌توان قرار‌داد 4 یا 5 جلسه با هنرجو ببندیم زیرا در صورتی‌که هنرجو پس از پایان 5 جلسه نخواهد ادامه بدهد ما باید هزینه بقیه ترم را به استاد پرداخت کنیم. وی در رابطه با تعداد جلسات یک ترم گفت: هر ترم 3‌ماهه و هر‌ ماه 4 جلسه برای هنرجو اختصاص داده شده است. این‌طور که از گفته‌های پرسنل این آموزشگاه مشخص بود، با این‌که اسمش آن است که هنرجو باید جلسه‌ای 25‌ هزار تومان پرداخت کند اما هیچ یک از هنرجویان امکان این را ندارند که کمتر از یک ترم (یعنی 3‌ماه) ثبت‌نام کنند و به عبارت دیگر از ابتدای ترم موظف به پرداخت هزینه 300هزار تومانی برای 3‌ماه هستند. به این صورت که حتی اگر کسی بخواهد آزمایشی ثبت‌نام کند، در صورتی ‌که نخواهد پس از یک‌ماه کلاس‌هایش را ادامه دهد، هیچ ‌درصدی از هزینه ثبت‌نام به او بازگردانده نخواهد شد.

    استاد یا «ادمین پیج‌های فیس‌بوک»
    در آموزشگاهی دیگر در غرب ‌تهران با یکی از هنرجوها روبه‌رو می‌شویم که از کلاس سولفژ (نت‌خوانی) خارج شده بود. کاملیای 28 ساله درباره کیفیت کلاس‌ها می‌گوید: امروز پنجمین جلسه‌ام بود و واقعا من هنوز به اندازه 2 ‌جلسه هم آموزش ندیده‌ام.

    وی در توضیح گفته خود بیان کرد: استادم به دلیل معروف بودن و برگزاری کنسرت‌های زیادی که تا امروز داشته در انتخاب شاگردانش گزینش به خرج می‌دهد و به اصطلاح شاگرد مبتدی قبول نمی‌کند، من هم فکر می‌کردم اگر پیش او آموزش ببینم خیلی زود پیشرفت خواهم کرد.

    او در ادامه افزود: همه دوستانم که در آموزشگاه‌های دیگر و پیش‌ اساتید معمولی ثبت‌نام کرده‌اند از من جلوتر هستند، مربی ویولنم هم اصلا از روند سولفژم راضی نیست.
    کاملیا ادامه داد: پشیمانم از این‌که ثبت‌نام کرده‌ام اما چون تمام هزینه 3 ‌ماه را پرداخته‌ام، نمی‌توانم کاری کنم. کاملیا یکی از علت‌های اصلی کند پیش‌رفتن کلاسش را فیس‌بوک استادش عنوان کرد و گفت: استادم در مدت نیم‌ساعتی که با او کلاس دارم، نهایتا یک‌ربع با من کار می‌کند و بقیه کلاس را پشت لپ‌تاپش می‌نشیند و پیج‌هایی که ادمینش است را چک می‌کند! وی ادامه داد: تاحالا دو‌بار به وضع موجود به مدیریت آموزشگاه اعتراض کرده‌ام اما می‌گویند این استاد به ‌حدی تبحر دارد که لزوما نیازی ندارد کنار شما و پشت پیانو بنشیند و از پشت میزش هم می‌تواند به وضعیت کلاس اشراف داشته باشد!

    کلاس‌های تک‌نفره آموزشگاه‌ها
    از میان همه آموزشگاه‌هایی که به آنجا سر زدیم و همه‌جاهایی که با آنها تماس گرفته‌ایم، هیچ آموزشگاهی وجود نداشت که کلاس‌های یکی از سازهایش دو یا چندنفره باشد.

    همه آموزشگاه‌ها کلاس‌هایشان تک نفره است و فقط در صورتی دونفره می‌شود که خواست خود هنرجو‌ها باشد؛ در آن صورت هم هنرجو باز موظف به پرداخت هزینه کامل کلاس تک‌نفره است! رسمی نانوشته در آموزشگاه‌های موسیقی که در هیچ‌یک از آموزشگاه‌ها دیده نمی‌شود. یکی از کسانی‌ که با دوست خود در آموزشگاهی که پیش‌تر از آن صحبت کردیم آموزش پیانو دیده بود در گفت‌و‌گو با «شهروند» گفت: می‌گویند علت این‌که 2 هنرجو را با هم در یک کلاس نمی‌پذیرند گرفتن هزینه بیشتر نیست بلکه ممکن است یکی از شاگردان در تدریس استاد دخالت کند و روند تدریس به هم بخورد.

    وی ادامه داد: ما مشکل مالی داشتیم و به همین‌ دلیل من و دوستم تعهد دادیم که با هم در کلاس باشیم و هیچ اخلالی در تدریس ایجاد نکنیم. این درخواست از سوی مدیریت آموزشگاه و استاد موسیقی پذیرفته شد اما روز ثبت‌نام گفتند باید هردوی شما هزینه کامل را پرداخت کنید.

    به گزارش «شهروند»، هیچ‌یک از آموزشگاه‌ها از این قاعده مستثنا نبودند و روال ‌کار در آموزشگاه‌های ‌موسیقی به این ترتیب است که در صورتی ‌که 2 ‌نفر را در یک کلاس بپذیرند، هزینه کامل از هر 2 نفر گرفته می‌شود.

    اینجا هیچ‌چیز اجباری نیست
    در میان هزینه‌های بسیار ‌متفاوت و درهم و برهم آموزش موسیقی، بعضی از اساتید نیز نگاه متفاوتی نسبت به آموزش این هنر را سرمشق خود قرار داده‌اند. استاد نعیمایی که برای هنرجویان تار نامی آشناست، یکی از همین اساتید است. کسی‌ که به گفته شاگردانش برخلاف اساتید دیگر، نه اصرار به کوتاه بودن زمان کلاسش دارد، نه وقت هنرجویان را در کلاس هدر می‌دهد و نه هزینه مشخصی برای هنرجویان تعریف می‌کند.

    شاگردان استاد علی نعیمایی که اکثرا با اساتید دیگری هم کار کرده بودند » گفتند: زمان کلاس موسیقی که مشخص است و معمولا نیم ساعت یا 40 دقیقه است و تدریس تار جلسه‌ای حدود 20‌ هزار تومان. آنها با اشاره به این‌که استاد نعیمایی فقط از شاگردانی که توان پرداخت این مقدار پول را دارند، هزینه دریافت می‌کند، گفتند: استادی که استاد نعیمایی پیش او آموزش دیده است، معمولا هزینه بسیار‌کمی از هنرجویانش می‌گرفته و استاد نعیمایی نیز دقیقا همین شیوه را ادامه داده و هر هنرجویی که توان مالی نداشته باشد، می‌تواند با کمترین هزینه و حتی بدون پرداخت هزینه به کلاس تار بیاید.

    استاد نعیمایی در مورد این موضوع گفت: من هیچ وقت در کلاسم حواسم به ساعت نیست و تا‌ زمانی ‌که درس به یک جای مشخص نرسد، کلاس را تمام نمی‌کنم. حالا می‌خواهد 40 دقیقه گذشته باشد یا 2‌ساعت، در کلاس‌های من نه هزینه اجباری است نه زمان. موسیقی بر‌خلاف آنچه امروز در آموزشگاه‌ها دیده می‌شود، هنری است که با روح سر و کار دارد و نباید مقید به مسائل مادی شود. به گفته وی یکی از علت‌هایی که در حال‌حاضر با هیچ آموزشگاه موسیقی همکاری نمی‌کند و در دفتر کارش به تدریس می‌پردازد این است که به شیوه ناصحیح و سیستم مادی که امروز در آموزشگاه‌های موسیقی باب شده، معترض است.

    هزینه آموزش در منازل دوبرابر است
    تنها شباهتی که در آموزش موسیقی با آموزش سایر هنرها و دروس دیگر وجود دارد این است که هزینه تدریس خصوصی در منزل دوبرابر می‌شود. هنرجویانی که امکان یا فرصت رفتن به آموزشگاه را ندارند و تحت آموزش اساتید موسیقی در منزل قرار می‌گیرند، معتقد هستند آموزشگاه‌ها درکل اجازه می‌دهند 25دقیقه در کلاس باشی و در نهایت به محض تمام شدن نیم‌ساعت، آن‌قدر منشی آموزشگاه درمی‌زند و ساعت را یادآوری می‌کند که استاد مجبور می‌شود ساز را زمین بگذارد و «خسته نباشید» بگوید! با توجه به این دلایل برخی از هنرجویان ترجیح می‌دهند برای آموزش دیدن دو‌برابر هزینه کنند ولی تا زمانی‌ که کلاس برایشان مفید واقع نشده، زمان کلاس تمام نشود. به گفته این هنرجویان، کلاس‌هایی که در منزل برگزار می‌شود، معمولا یک‌ساعته است.

    پیانو بین سازها تنها سازی است که قیمت تدریس آن در منزل از بقیه سازها گران‌تر است و از ساعتی 60‌ هزار تومان شروع می‌شود و سیر صعودی را در حالی طی می‌کند که هر استادی بنا ‌بر توانایی‌های شاگردش، برای او تعیین می‌کند.

    آموزش رایگان ساز و اصالت هنر
    بین کسانی‌ که حتی اندکی با موسیقی سر‌و‌کار داشته باشند، می‌توان گفت کمتر کسی است که نام استاد «رافائل میناسکانیان» را به‌عنوان برترین استاد پیانوی کلاسیک در حال‌حاضر نشنیده باشد. او که از اساتید موسیقی دانشگاه‌های معتبر تهران است و از شیوه‌ای حرفه‌ای برای گزینش هنرجویانش استفاده می‌کند، اگر شاگردی را بپذیرد و تشخیص دهد باید برایش وقت بگذارد؛ بدون دریافت هیچ مبلغی این کار را انجام می‌دهد.

    بین اساتید برتر، نام انوشیروان روحانی نیز برای همه نامی آشناست. او هم ‌گرچه در این راه صاحب‌نام و صاحب سبک است اما ترجیح می‌دهد به جای تدریس رایگان، هزینه تدریس‌اش را بالاتر ببرد. هنرجویان استاد ‌روحانی ساعتی 250‌ هزار تومان را با رغبت پرداخت می‌کنند و به شاگردی این استاد افتخار می‌کنند.

    در فهرست اساتید برتر پیانو ایرانی به‌نام خوش آوازه‌ استادی دیگر برمی‌خوریم که این روزها گهگاهی کنسرت‌های بزرگی برای کمک به خیریه‌های مختلف ترتیب می‌دهد. استاد «افلیا پرتو» را می‌توان تنها بانوی سرشناس نوازندگی پیانو ایرانی خواند. او که یکی از افتخاراتش، آموزش دیدن نزد استاد جواد معروفی بوده، بدون توجه به سابقه و شهرت خود شیوه‌ای متفاوت با اساتید بنام دیگر را در پیش گرفته است. استاد پرتو بر‌خلاف کار حرفه‌ای خود، هنوز هم دقیقا همسطح اساتید معمولی برای هنرجویانش هزینه تدریس تعریف می‌کند و جلسه‌های کلاس‌هایش تنها 25‌ هزار تومان است.

    پول ندارید به فرهنگسراها بروید
    اگر پس از خواندن این گزارش گذرتان به فرهنگسرا بیفتد، شاید به این فکر کنید آمار قیمت‌هایی که در این گزارش ارایه شده قیمت‌هایی غلط و بیشتر از واقعیت بوده است اما گفتن نکته‌ای در این مورد، این تصور ناصحیح را از ذهن شما دور خواهد کرد. اساتیدی که در آموزشگاه‌ها تدریس می‌کنند به غیر از تجربه تدریس و گذراندن چند دوره تخصصی موسیقی، معمولا باید دارای مدرک موسیقی نیز باشند اما اساتید فرهنگسراها صرفا با توجه به توانایی‌هایی که دارند می‌توانند در این مجموعه‌ها مشغول به تدریس شوند.

    البته فراموش نشود اساتیدی که در فرهنگسراها تدریس می‌کنند در خیلی از موارد حتی حرفه‌ای‌تر از اساتید آموزشگاه‌ها هستند اما به‌طورکلی قیمت تدریس انواع ساز در فرهنگسراها بسیار پایین‌تر از آموزشگاه‌ها بوده و این درحالی است که معمولا حتی زمان‌های کلاس‌ها بیشتر از آموزشگاه‌هاست.

    فرهنگسرای ارسباران مجموعه‌ای است که در جریان نگارش این گزارش مورد توجه قرار گرفت. از در اصلی این فرهنگسرا که وارد شوید، بورد بزرگی را مشاهده خواهید کرد که هزینه آموزش همه کلاس‌ها روی آن وجود دارد. اسم کلاس‌های موسیقی این مجموعه با ساعتی 10‌ هزار تومان در کنار نام اساتید کلاس‌ها به چشم می‌خورد
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...