داینامیک رنج در موسیقی!

شروع موضوع توسط Mehrdad Art ‏25/10/12 در انجمن آموزش ، سوال و جواب درباره میکس و مسترینگ

تاپیک داینامیک رنج در موسیقی! تالار آموزش ، سوال و جواب درباره میکس و مسترینگ در persian-music.org.

  1. Mehrdad Art

    Mehrdad Art عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/10/09
    ارسال ها:
    135
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +59 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, cubase, reason
    سلام از دوستان عزیز میخام یکم توضیح بدن مبحث داینامیک رنج رو توضیح بدن تا من توجه بشم اصلا منظور چیه؟؟

    بعد من داشتم داینامیک رنج موزیک های جدید رو نگاه میکردم تا الان ندیدم یک موزیک با داینامیک رنج بالای 7 همه زیر 7 هستن در حالی که دسته بندی داینامیک رنج ها 1 تا 7 جزء رنج های بد هستند و 8 تا 13 رنج میانی هست و 14 تا 20 خوب به حساب میاد!!!
    بعد داینامیک رنج چه نسبتی با لودنس داره چون بعضی جاها دیدم موزیک لودنس نسبتا بالایی داره ولی داینامیک رنجش هم قابل قبوله؟؟؟ البته با افزایش لودنس به شدت داینامیک رنج هم کاهش پیدا کرده ولی میخام بدونم چی باعث میشه به به لودنس قابل قبول و خوبی برسیم اما داینامیک رنج رو هم از دست ندیم!!!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  2. HECTRUM

    HECTRUM مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏20/1/11
    ارسال ها:
    466
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تـهــران
    امتیازات:
    +2,036 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton, wavelab
    مهرداد جان بحث بسیار خوبی رو شروع کردی. ممنون از شما.
    شاید عملا در موزیک های امروز داینامیک رنجی بین 14 تا 20 دسیبل وجود نداشته باشه!
    به جرئت میتونم بگم DR بسیاری از ژانرهای Dance Music و بسیاری از سبک های دیگه بین 6 تا 11 DB هستش و حتی پایین تر.
    یک مثال خارجی و یک مثال ایرانی:
    معین - مجنون --> DR Left:5 Db & DR Right 5.2 Db
    Wolfgang Gartner - The Way It Was --> DR Left: 5 Db & DR Right: 4.7 Db !
    داینامیک رنج ها پایین هستند حتی پایین تر از حد مجاز اما شنونده کاملا راضی و میکس ها هم بسیار خوب.
    دلیل: یکی از مهم ترین ها دلیل ها جدا از مبحث آکوستیک خود افراد، سن افراد که بر مبنای اون درک فرکانس ها هم متفاوت هست و ...
    خود Loudness کار است.
    ثابت شده که صداهای بلندتر عموما صداهای بهتر از لحاض کیفیت و کمیت رو در ذهن انسان نقش می بندن.
    اما این فقط یکی از دلایل جزئی هست.
    اگر بخواهیم تعریف ساده ای از داینامیک رنج داشته باشیم...
    در موسیقی به اختلاف بین کوتاه ترین و بلندترین صداها در یک پارت و یا قطعه گفته میشود که میشه گفت دز شرایطی با Loudness رابطه ی عکس داره.

    خیلی از پروسه ها هست که میتونه یک کار قابل قبول با Loudness بالا، DR و RMS نه چندان پایین رو خروجی بده.
    کامپرشن های اصولی، Parallel Compression ، EQ ، درک صحیح Signall Processor ها به خصوص Distorion ، حتی نحوه آرنجمان کار، Bit Rate , Sample Rate که تفاوتشون در کنار Hardware مورد نظر کاملا محسوسه و ...
    صدها نکته هستند که در کنار هم یک کار خوب رو جلوه میدن. در جند کلمه میشه گفت حداقل یک میکس و مسترینگ مناسب اما در عمل تسلط بر کلیه مباحث میکس.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 9
  3. Alireza Ahari

    Alireza Ahari عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/2/12
    ارسال ها:
    895
    محل سکونت:
    In A State of Trance
    امتیازات:
    +543 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, studio_one
    خوب ما از کجا میتونیم بفهمیم که دینامیک رنج یک آهنگ چقدره؟
    آیا وسیله یا فرد خاصی لازمه برای این کار؟
     
  4. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    یکی از ویژگی های برنامه ی wavelab ارائه ی شرایط صوتی موزیک و بررسی سیگنال های موجود در یک ترک به وسیله ارقام هست. به وسیله ی این برنامه می تونید RMS ،Loudness، Peaks و موارد دیگه رو کنترل کنید.البته بهتره این آنالیز بر روی فایل های Wave یا Flac انجام بشه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  5. A.T.B

    A.T.B عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/11
    ارسال ها:
    645
    محل سکونت:
    jonoob
    امتیازات:
    +141 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    آقا ما کلا نمیدونم داینامیک چی هست و هرچی پست ها رو میخونم بطور کامل متوجه نمیشم میشه کامل داینامیک رو بطوره روان توضیح بدین که من متوجه بشم؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,602 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    با یه تعریف ساده تر میشه اینطور گفت:

    ولوم و شدت بلندی صدا و تغییرات ولوم در طی یه موسیقی همون داینامیک هست
    منظور از تغییرات ولوم همون تفاوت در شدت اجرای یک یا چند نت خاص هست (مطمئناً دیدید که توی موسیقی بعضی وقتا یه نت با تاکید بیشتر یا کمتری نواخته میشه)

    داینامیک رنج کل موسیقی هم، تفاوت در ولوم صداها و سازها و نتهای مختلف اونهاست، مثلاً صدای وکال جلوتر از یه پد قرار میگیره و ولومش بیشتر هست

    یا با یه مثال ساده تر، صفحه ی یه اکولایزر ساده رو تصور کنید، محور عمودی یا همون y در واقع محور تغییرات داینامیک رنج هست

    دیگه نمیدونم با چه مثالی ساده تر از اینها توضیح بدم

    سوالی بود در خدمتم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  7. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    همونجور که ایمان عزیز گفتند به بیان دیگر،صدا در طول یک قطعه موسیقی دارای نوساناتی است (کم و زیاد شدن ولوم موزیک) که به آن داینامیک می گویند.پس بنابراین داینامیک رنج به محدوده ای گفته می شود که ولوم صدا در آن نوسان می کند.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  8. Alireza Ahari

    Alireza Ahari عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/2/12
    ارسال ها:
    895
    محل سکونت:
    In A State of Trance
    امتیازات:
    +543 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, studio_one
    استاد بهنژاد فرمودین برای سنجش دینامیک رنج از ویولب استفاده کنیم
    میشه یه توضیح مختصر دربارش بدین
     
  9. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    در واقع برای سنجش RMS,Peak و Loudness می شه از wavelab استفاده کرد.ترک مورد نظرتون رو وارد این برنامه کنید و دکمه ی y در روی کیبورد بزنید و بعد از اون برو روی کلید analyse کلیلک کنید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. A.T.B

    A.T.B عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/11
    ارسال ها:
    645
    محل سکونت:
    jonoob
    امتیازات:
    +141 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    مرسی ایمان جان

    یعنی میشه گفت همه ولوم ها در موسیقی میشه گفت داینامیک؟
     
  11. ایمان احمدزاده

    ایمان احمدزاده مدیر ارشد مرجع تخصصی موسیقی ایران تیم مدیریت مدیر ارشد

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    1,687
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز٬ تنظیم کننده٬ صدابردار
    محل سکونت:
    تهران - استودیو بسامد
    امتیازات:
    +2,602 / 1 / -2
    نرم افزار:
    cubase, logic
    فیدرهای ولوم در واقع ابزاری برای کنترل "نقطه ی حد اکثر" در کل داینامیک موسیقی هستن
    به مجموعه ی "ولومهای لحظه ای" در کل موزیک میشه داینامیک گفت، یا به عبارت دیگه داینامیک رنج یه موسیقی = حداکثر ولوم - حداقل ولوم در کل موسیقی
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  12. MOHAMMAD ADHAMI

    MOHAMMAD ADHAMI عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/12
    ارسال ها:
    1,605
    محل سکونت:
    QOM CITY
    امتیازات:
    +328 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition
    خوب استاد میشه یه توضیحی بدین: آخه شما میگین به تفاوت زیاد و کم شدن ولوم صدا میگن رنج داینامیکی.یعنی همون شدت در موسیقی درسته؟من یکم گیج میشم تو این موارد.کمپرسور با داینامیک چه فرقی داره؟آیا ما در میکس باید با اتومیشن کمپرسور رو کنترل کنیم؟من واقعا دارم هنگ میکنم
     
  13. bahadorQ

    bahadorQ عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏18/10/11
    ارسال ها:
    124
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    English Teacher
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +71 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton
    اساتید ببخشید اگه سوال پیشه پا افتادس ولی اگه میشه rms رو توضیح بدید که درست نمی دونم چیه
     
  14. mee present

    mee present عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏17/3/12
    ارسال ها:
    10
    محل سکونت:
    tehran
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    نرم افزار:
    Rms نوعی محاسبات ریاضی هست برای لول بندی و به دست آوردن شدت ولوم صدا نیز به کار می رود. بر حسب فرمول ها و محاسبات مقدار عددی شدت صدا رو پیدا می کنه. فقط یادم نمی یاد فرمولش دقیقا چی بود. توی ویکیپدیا می تونید همه چی رو راجع به اون بدونید که البته کلا لازم نیست .... اگر ایرادی در تعریف من هست اساتید رفع کنن ممنون می شم ... فکر کنم rms فقط در سیستم های دیجیتال و کامپیوتری متداوله و بر اساس الگوریتمی خاص ولوم سیگنال رو از روی دیتاها اون محاسبه می کنه ...
     
  15. v.rahmanpanah

    v.rahmanpanah عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/12/09
    ارسال ها:
    95
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio
    کاملترین توضیح بود.
    حال به صورت بررسی تخصصی (هم دید مهندسی و هم دید هنری و اثر گذاری قطعه) چه اهمیتی داره این رنج تغییرات؟
     
  16. dark_face2002

    dark_face2002 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/1/11
    ارسال ها:
    22
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    داینامیک رنج جدیدا خیلی خیلی موضوع داغی شده. اگه داینامیک رنج آهنگهای جدید مثل Skrillex یا Far east movement رو آنالیز کنیم می بینیم که به 2 یا حتی 1.7 می رسن من خیلی تمیز که تونستم در بیارمش ، تو رنج 4، 3 بود.به نظرم موضوع فقط یک کامپرشن ساده نیست که تو لاین مستر اعمال می شه. اینطور که معلومه به خیلی چیزا بستگی. داره.چقدر کارت صدا میتونه موثر باشه تو این قضیه؟از چه تنظیماتی برای کمپرس کردن استفاده باید کرد؟چه کمپرسور نرم افزاری ای مناسب هست؟؟اگر دوست عزیزی در این زمینه تجربه داره لطفا بنویسن تا بیشتر بحث رو باز کنیم.
     
  17. nkaq

    nkaq Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/12
    ارسال ها:
    531
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +941 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    تا اونجایی که من اطلاع دارم به کارت صدا ربطی نداره. بیشتر به میکس حساب شده و تعادل بالانس و فرکانس لاین چپ و راست مربوط میشه. منظور از میکس حساب شده لول بندی مناسبه.
    در مرحله مسترینگ استفاده از فاینالایزر و ماکسیمایزر های با الگوریتم های قدرتمند میتونه بدون ایجاد دیستورشن قابل توجه لودنس کارو افزایش بده.همچنین طیف های فرکانسی زیر تر( حدود 3khz) و یا اشباع تر حس صدای بلند تریو تو مخاطب ایجاد میکنند. صدا های با استریو ایمیجینگ بیشتر احساس نزدیکتر بودن به منبع صدا رو القا میکنن.
     
  18. dark_face2002

    dark_face2002 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/1/11
    ارسال ها:
    22
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    قبلا از ویوز master buss و c1 با تنظیمات مختلف روی مستر استفاده می کردم اما نمیدونم چرا تاثیر زیادی نمی ذاشت. یعنی حتی با صدای کثیف هم نمی تونست رنج رو به 1،2 برسونه .الان از API کالکشن ویوز استفاده کردم و می شه نتیجه خوبی رو باهاش گرفت.اما هر چی سعی کردم کامپرس رو جوری اعمال کنم که به رنج 1،2 برسونم صدای تمیزی بهم نداد.به نظرم کار سختی میاد و برای این کار ارزش قائل هستم. خیلی ها میگن باید داینامیک رنج طبق استاندارد باشه ، اما دی جی کلاب یا هر جایی ، موزیک بلند تر رو پلی میکنه . کار به استاندارد و دینامیک رنج نداره. علاوه بر این یه جور شیطونی حساب می شه به نظزم که گاهی وقتها لازمه ;) می شه چند تا از فاینالایزر های مورد قبولتون رو نام ببرید؟
     
  19. nkaq

    nkaq Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/12
    ارسال ها:
    531
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +941 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    ببنین برای اینکه شما لودنس بالاتر از استانداردی داشته باشین باید قید یسری چیزارو بزنین.من میکس شما رو گوش دادم و بنظرم لودنس خوبی داشت.بنظرم حیفه بخاطر لودنس میکستونو خراب کنید.همون skrillex و بقیه دوستان هم بخاطر لودنس بالاتر قید یسری چیزارو زدن.مثلا شما بیا یه آهنگ با لودنس خیلی زیاد رو ولوم رو کاهش بده به لودنس استاندارد برسون اکسپرت بگیر بعد بزار کنار آهنگای Armin vanbuuren با همون لودنس.اینجاست که میبینی Armin دارای دیستورشن کمتریه و آهنگاش گرمای بیشتری داره و همینطور گوش نواز تره.
    در هرحال راه هایی هست که بتونید به لودنس بیشتر برسید:
    اول اینکه هرچقدر آهنگتون خلوت تر باشه صدای تک تک عناصر میکسو میشه بیشتر کرد
    دوم اینکه با استفاده از مولتی استیج کمپرشن یا پارالل کمپرشن قبل از مسترینگ میشه لودنسو بالا برد.
    استفاده از صداهای اشبع تر مثل صدای sawthooth یا square wave با crest factor بالاتر در مقایه با صداهایی که هارمونی های کمتری دارن لودنس بیشتری بکار میده
    استفاده از ساید چین با اتک ریلیس و شیب زیاد کیک روی باس و سازای دیگه
    واید کردن چنل 2 کیلو هرتز به بالا
    بوست فرکانس های حدود 3 کیلو هرتز به میزان کم
    کاهش صدا کیک یا هر ساز دیگه ای که باعث کار کردن زیاد ماکسیمایزر مشه
    استفاده از ماکسیمایزر با الگوریتم های هوشمند مثل اوزون و اتک و ریلیس خیلی سریع
    و....
     
  20. dark_face2002

    dark_face2002 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/1/11
    ارسال ها:
    22
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    مرسی که وقت گذاشتی واسه گوش دادن به موزیک . بحث جالبیه برای من و شاید دوستان دیگه به خاطر همین دوست دارم آخر این تاپیک به جایی برسه که هرکسی بتونه به داینامیک رنج دلخواهش برسه واسه همین روی بعضی چیزها پا فشاری می کنم.;) من هم به خاطر 1و2 دسیبل تفاوت در دینامیک رنج حاضر نیستم میکسم رو خراب کنم.فقط دوست دارم بیشتر بدونم.در ضمن نکاتی که برای داشتن لودنس بالا ذکر کردی هم کاملا موافقم.در نهایت ماکسیمایزر اوزون و API Collection شرکت ویوز v که به تازگی تست کردم، تونست به اون داینامیک رنج کم بین 1 الی 2 دسیبل برسونه.ضمن اینکه همونطور که nkaq عزیز گفت شدیدا به تنظیم هم بستگی داره.لاین هایی مثل هیت ها و صداهایی که انرژی زیادی دارن ، باید کاملا کنترل شده استفاده کرد.
     
بارگذاری...