خوندن و نوشتن آهنگ

شروع موضوع توسط mo-hammad ‏13/7/15 در انجمن تئوری موسیقی تکمیلی

تاپیک خوندن و نوشتن آهنگ تالار تئوری موسیقی تکمیلی در persian-music.org.

  1. mo-hammad

    mo-hammad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/8/11
    ارسال ها:
    984
    محل سکونت:
    فعلا روي زمين بعدا زيرِ زمين
    امتیازات:
    +569 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition
    سلام من دوست دارم بتونم یه ملودی در ذهنم رو به راحتی بنویسم یا یه ملودی نوشته شده رو بخونم

    ولی هر چی سعی میکنم این تئوری تلخ موسیقی رو نمی تونم درک کنم - هر کتابی هم که میبینم سرفصلهاش و اصطلاحاش و ... برام نامفهمومه اصلا من بر میگردم به کتاب میگم بابا تو اصن به من بفهمون این چیه کاربردش چیه دو تا مثال عملی بزن در کنارش (سی دی داشته باشه) و کلا ان مباحث رو برام تفهیم کنه بعد بره سراغ مسئله بعدی

    کتابی هست ؟

    من تئوری رو نمیفهمم چیکار کنم :( کلاس کیبرد برم حل میشه ؟
     
  2. violet

    violet عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/3/12
    ارسال ها:
    35
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    دوست عزیز
    شما باید به هر 2 بخش سلفژ پارلاتی و کانتاتی مسلط شین تا بشه ملودی ها رو بنویسین.
    کار یه شب دو شب هم نیست باید چند ماه وقت بذارین.
    الکی که نیست موسیقی و آهنگسازی رشته دانشگاهیه :D تازه قبلش 3 سال هم هنرستان !
    فکر میکنم کتاب های نشر چندگاه ساده و روان توضیح داده تئوری رو با 7 سی دی و متد سلفژ پوزولی رو با اجرای تمام درس ها که این دومی رو من چون خودم استفاده کردم میگم واقعا عالی بود. ولی جدا از همه ی اینها اگر یه آموزشگاه بری و زیر نظر معلم دلسوز باشی بهتره.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. mo-hammad

    mo-hammad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/8/11
    ارسال ها:
    984
    محل سکونت:
    فعلا روي زمين بعدا زيرِ زمين
    امتیازات:
    +569 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition
    بله - مگر میشه دانشی بدون تلاش بدست بیاد - منتهی من امکان گذروندن تحصیلات در این رشته رو ندارم

    دوست دارم اگر بشه به طور خود آموزش پیش برم پارلاتی و کانتاتی چیه ؟ سلفژ مگه دسته بندی هم داره ؟
     
  4. mo-hammad

    mo-hammad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/8/11
    ارسال ها:
    984
    محل سکونت:
    فعلا روي زمين بعدا زيرِ زمين
    امتیازات:
    +569 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition
  5. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    شما با بلد بودن تئوری موسیقی هم نمیتونید ملودی ای که در ذهن دارید بنویسید یا یک ملودی رو بخونید
    اینکار نیاز به داشتنه دانش سلفژی خیلی خوبی هست و باید کلاس سلفژ برید
     
  6. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    سلفژ پوزولی کاملا مزخرف و منسوخ شدس و وقت گذاشتن براش تنها هدر دادن وقت هست و هیچ یک از توانایی های سلفژی شخصی رو ارتقا نمیده ;)
     
  7. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    به صورت خود آموز هیچ وقت و هرگز به اندک نتیجه هم نمیرسید
    پارلاتی قسمت بی صدای صلفژ هست
    کانتاتی قسمت با صدای سلفژ
    یعنی در بخش دوم باید فرکانس نت ها هم خوانده بشه که در بخش اول به این کار نیازی نیست
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. violet

    violet عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/3/12
    ارسال ها:
    35
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    درست میفرمایید ممکنه مثل کتاب بیر واسه پیانو باشه که مرسوم شده در ایران ولی من فکر نمیکنم اینقدر که شما استاد بزرگوار میفرمایید بی فایده و مضر باشه.
    شما اینقدر مطمئن اظهار نظر میفرمایید که حتما چند متد را تجربه کردین.
    لطف کنید به جای گوشزد کردن راه حل ارائه دهید.
    متد های مفیدی که خودتون کار کردین و به نتیجه رسیدین رو معرفی کنید تا دیگران هم استفاده کنن.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. violet

    violet عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/3/12
    ارسال ها:
    35
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    نه منظورم این نبود که تحصیلات اکادمیک واجبه. منظور این بود که این یک رشته هست و نیاز به تمرین ، حوصله و وقت داره.
    ولی با خود آموزی هم نمیشه نتیجه مطلوبی بدست آورد مخصوصا واسه موضوعاتی مثل شیوه صحیح نواختن و انگشت گذاری پیانو یا دروس تخصصی آهنگسازی مثل هارمونی حداقل معلم خصوصی یا کلاس در آموزشگاه نیاز دارین.
    سلفژ دو قسمت هست. پارلاتی و کانتاتی یا دیدخوانی و دید سرایی که هردوی اونها رو نیاز دارین.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  10. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    بله حتما
    من همیشه گفتم که باید روش های سلفژ کردن رو اول یاد گرفت بعد رفت سراغ کتاب!! یا حتی همزمان با هم کار بشن!!
    این روش ها زیاد هستن و مختلف!
    بهترین و کار آمد ترین روش سلفژ کردن روش "فاصله" هست
    و البته سخت ترین
    روش جاذبه هم روش خیلی خوبی هست
    و روش های دیگه!!
    بعد از اینکه هنرجو یاد گرفت چجوری یک قطعه ای رو که دادن بهش سلفژ کنه(به تنهایی و بدون استفاده از ساز) میتونه بره سراغ کتاب
    که باز هم کتاب بسیار بهتری نسبت به کتاب مزخرف و آشغال پوزولی وجود داره که اسمش نیو آپروچ سایت سینگینگ هست و اصلا دیگه نیازی به تمرین های مزخرف پوزولی وجود نخواهد داشت!!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. violet

    violet عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/3/12
    ارسال ها:
    35
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    بله فکر میکنم منظورتون اون روشی هست که نقش هر درجه گام رو با تنیک در نظر میگیرن و فاصله تو ذهن مشخص میشه و تمام تمرینات رو همین اصل هست. من خودم هم زمان با پوزولی یک کتاب دشیفراژ و این متد رو هم کار میکردم که حتما بسیار کمک میکرده در فهم بهتر پوزولی.
     
  12. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    اون که شما گفتید روش جاذبه هست و روش خیلی خوبی هست ولی وقتایی که قطعه پر از دیز و بمل میشه یا مدولاسیون داره و زیاد هم داره، عملا کاری خودشو از دست میده

    ولی دیدگاه "فاصله" بهترین روش سلفژ کردن هست و البته روش سختی هم هست!!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  13. koorosh_kabir

    koorosh_kabir عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/8/12
    ارسال ها:
    446
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +351 / 1 / -0
    نرم افزار:
    StudioOne
    البته اینم میشه نتیجه گرفت که منظورتون روش درجات گام هست که تفاوت هایی با روش جاذبه داره
    بهر حال زیادن این روش ها و یاد گیری اونها ارجعیت داره به کار کردن فقط با کتاب خالی!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  14. mo-hammad

    mo-hammad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/8/11
    ارسال ها:
    984
    محل سکونت:
    فعلا روي زمين بعدا زيرِ زمين
    امتیازات:
    +569 / 0 / -1
    نرم افزار:
    adobeaudition
  15. violet

    violet عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/3/12
    ارسال ها:
    35
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    این همون پوزولی معروفه که در ایران جا افتاده و بعضی اساتید توصیه میکنن و بعضی دیگر خیر.
    به نظر من کلا یکمی سطحش سنگینه و بهتره با استاد کار کنین.
    نرم افزار ear master pro 6 هم کمک زیادی میکنه البته باید تئوری موسیقی از جمله صفت فاصله ها مثل کوچک و بزرگ و افزوده و کاسته رو مسلط باشین و درک کرده باشین.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...