حقایقی در مورد تکنولوژی آنالوگ در مقابل تکنولوژی دیجیتال

شروع موضوع توسط Farhood ‏14/2/12 در انجمن Recording ( ضبط صداها )

تاپیک حقایقی در مورد تکنولوژی آنالوگ در مقابل تکنولوژی دیجیتال تالار Recording ( ضبط صداها ) در persian-music.org.

  1. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,011
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,222 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    با توجه به پُست ها و نوشته های متنوعی که از دوستان عزیز در این سایت دیدم، جای یک تشریح، در باره ی مصایب متداول پروسه ی آنالوگ در مقابل دیجیتال رو خالی دیدم و سعی کردم بی تعصب در این ارتباط، اطلاعاتی رو تا اونجایی که یادم میاد در اختیار دوستان، مخوصاً دوستان جوان تر قرار بدم.
    اینطور که پیداست ظاهراً اغلب اعضای این سایت از دیجیتالی شدن آدیو ریکوردینگ و پروسه های مربوط به اون، شاکی هستند. حتی در حدی که بعضی ها اظهار نا امیدی در روند حال حاضر دیجیتالی کردند! و بعضاً خواستار برگشت تکنولوژی آنالوگ رو آرزو کرده بودند!
    خدمت عزیزان (مخصوصاً جوان تر ها که فرصت تجربه ی کار با سیستم آنالوگ رو به احتمال قوی نداشتند)، باید بگم شانس آوردید که الآن در عصر دیجیتال کار صدا انجام میدید. کسانی که در دوران آنالوگ کار ریکورد و پراسس صدا انجام میدادند، مشقت های زیادی رو متحمل بودند، چون:

    1- سیستم های الکترو اکوستیک کلاً حجیم و متعاقباً گران بودند. فضای بیشتری اشغال میکردند و به این راحتی که شما سخت افزارهای دیجیتالی رو میخرید، تهیه اش آسون نبود.
    2- به خاطر ماهیت میکانیکی و الکترو میکانیکی سیستم های الکترو اکوستیک، کاربر تلاش فیزیکی، دستی و انرژی بیشتری رو باید متحمل میشد تا کاری رو بتونه به آخر برسونه.
    3- میانگین مصرف الکتریکی این ابزارها به مراتب بیشتر بود.
    4- باز هم بخاطر ماهیت میکانیکی ابزارها، میانگین استهلاک بالا بود و تعویض هر از گاهیِ قطعات اجتناب ناپذیر بود. حتی کاربر در مقابل قطعات مصرفی قرار داشت و باید جایگزین میکرد. مثل تیوب ها، تِیپ های مگنت (نوار) و هِدها.
    5- کار ادیت سخت و زمان بَر بود، چون سرچ کردن نوار مغناطیسی وقت می بُرد و تمامی کات ها با تیغ و چسب حقیقی باید انجام میشد!
    6- مگنت تِیپ (نوار مغناطیسی) بعنوان یک واسط ذخیره ی دیتای آنالوگ، حتی بهترین برند اون هم در وضعیت خام و دست نخورده، دارای مقدار نسبی نویز بود.
    7- تِیپ ها عموماٌ خطاهای Frequency Response داشتند. مخصوصاً در باند فرکانسی بالا.
    8- در کار با تِیپ، امکان Flying in وجود نداشت. اگر هم کسی با سعی و تلاش، اقدام به این کار میکرد، باید آمادگی تشدید نویز و اُفت نسبی کیفی رو میداشت.
    9- فرایند مزاحم Print Through (تاثیر لایه های نوار بر روی هم) کابوسی بود که اگر بر اثر گذشت زمان در تِیپ بوجود می اومد، هیچ راهی برای رفع اون مشکل نداشتی. فقط باید می نشستی و گریه میکردی!:cry:
    10- خطر Cross Talk همیشه تِیپ ها رو تهدید میکرد.
    11- امکان نویز مدولاسیون موجود بود.
    12- همیشه با مشکل سیگنال به نویز پایین درگیر بودی.
    13- تِیپ مغناطیسی همیشه در معرض خطر تاثیر حوزه های مختلف مغناطیسی محیط اطراف بود.
    14- کاربر در هر بار "کپی"، باید آمادگی افت نسبی کیفیت و افزایش شدت نویز رو میداشت.
    15- باند فرکانسی بالا، در سیگنال ثبت شده بر روی تِیپ، همیشه بیشتر از باندهای دیگر در معرض خطر Drop Out بود. به ویژه در شرایط زیر، که اجتناب ناپذیر بود:
    الف) استفاده ی مکرر از تِیپ
    ب) قرار گرفتن ترَک ساز فرکانس بالا، در شیارهای حاشیه ای تِیپ مالتی ترَک
    پ) Bounce کردن ترَکها (که این مورد باعث افزایش نویز هم میشد)

    خب . . . باز هم بگم؟! :smile:
    اینها مواردی بودند که حافظه ی من یاری کرده وگرنه حقیقتاً مشکل فراوان بود. البته من منکر نقایص تکنولوژی دیجیتال نیستم، (مشکلاتی مثل کیفیت کانورتینگ، عدم تهییج هارمونیکها بخاطر وجود نداشتن تیوب، . . . وغیره، که امروزه در رنج کلاس A همینها هم حل شدند) ولی آیا واقعاً این مشکلات، با اون همه مشکلات و نقایص سیستم آنالوگ قابل مقایسه هست؟! من که شخصاً از اینکه الآن به جای "گرمای صدا"، "سرمای صدا" دارم، ولی در عوض از اون همه مشقات خلاص شدم بسیار خوشحالم!:biggrin:
    بنابر این به دوستان عزیزی که بخاطر نداشتن تجربه یا اطلاعات کافی در مورد سیستم آنالوگ، تحت تاثیر قضاوتهای شخصی، غلو شده و یک طرفه ی بعضی دوستان دیگر قرار گرفتند، توصیه میکنم که این شکوه های اونها رو چندان جدی نگیرند. اونها مقصر نیستند. کشش ناخودآگاه اونها به طرف سیستم آنالوگ در این حد، اون هم در حال حاظر، عمدتاً نتیجه ی یک احساس شخصی و نوستالژیک به اون دورانه، نه به اون تکنولوژی. البته بگذریم از عده ی قلیلی که این علاقه ی شخصی رو در حد تعصب بیش بردند، و من هیچ قضاوتی در مورد اونها نمیکنم.
     
    آخرین ویرایش: ‏27/11/15
    • خوشم اومد خوشم اومد x 10
    • آموزنده آموزنده x 1
    • مفید مفید x 1
  2. amiR-hossein

    amiR-hossein

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/11
    ارسال ها:
    32
    محل سکونت:
    قم
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio
    من ترس می نگرانیم به خاطره اینه که هرچقدر بگذره بر اثر دیجیتالی شدن موزیک و ضبط اینقدر آسون بشه که کار ما بی ارزش بشه . مثله الان که قدیمی ها میگن خواننده ، خواننده های قدیم .
    من الان 17 سالمه تازه دارم شروع میکنم وقتی 30 سالم بشه که اوج کارمه ، همه چی پیشرفت میکنه و اینجوری آدم از ساخت موزیک لذت نمیبره .
    نمیدونم باید بگم خوشبختانه یا متاسفانه اینقدر تکنولوژی پیشرفت کرده که ساخت آهنگ هم تو یک گوشی موبایل امکان پذیر شده . من یک آهنگ میسازم و به دوستام نشون میدم ، میگن: زحمت کشیدی ما هم میتونیم . گوشیشونو در میارن و درامی که ساختن رو نشون میدن با اینکه شناختی نه از نت دارن نه از موسیقی . خواب من جوونم نا امید میشم ، شما که بزرگترین منو از این افسردگی نجات بدین
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    خوب مسلما پیشرفت تجهیزات و علم روز برای امثال من و شماست.
    اگه پیشرفتی صورت بگیره من و شما هم باید پیشرفت داشته باشیم بنا نیست که همیشه در همین حد بمونیم.
    نکته ایی که همیشه میگم که باید به روز باشیم و علم و تجربیاتمون رو بالا ببریم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  4. amiR-hossein

    amiR-hossein

    تاریخ عضویت:
    ‏16/8/11
    ارسال ها:
    32
    محل سکونت:
    قم
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio
    به نظرتون روزی میرسه که ساز ها از بین بره و همه چی به وی اس تی یا ساز های دیجیتالی ختم بشه؟
    این سوال ها تاثیره افسردگی منه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    خیر
    هر چیزی جایگاه خودش رو داره
    من به شخصه با این بانک آرشیو وی اس تی هام تقریبا کامله اما بیشتر با سازهای زنده کار میکنم. چون بیشتر باهاشون ارتباط برقرار میکنم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • موافقم موافقم x 1
  6. Farhood

    Farhood Capo del clan

    تاریخ عضویت:
    ‏21/12/11
    ارسال ها:
    1,011
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    .
    امتیازات:
    +4,222 / 0 / -2
    نرم افزار:
    cubase, soundforge
    amiR-hossein جان، دوست عزیز من،
    تو نه تنها اصلاً نباید نگران باشی، بلکه خوشحال تر باشی که کار تو و سایر موزیسین های همکارت، تخصصی تر خواهد شد. چرخ دنده های یک ساعت میکانیکیی همه شون شبیه هم هستند، ولی هیچ کدومشون نمیتونه کار دیگری رو انجام بده! چرا؟ چون در عین شبیه بودن، عین هم نیستند! هر کدوم کار خودشو انجام میده.


    هرچی بیشتر توی کارت جلو میری، تازه بیشتر متوجه میشی که: "حتی اگر آدمهای کل دنیا موزیسین باشند، باز هم جایی برای کار تو وجود داره". این که سازهای اکوستیک جای خودشو بده به اصوات الکترونیک، جای کسی کم نمیشه. اتفاقاً جای خلاقیت وسیع تر میشه. چون امکانات جدیدتر، کارهای جدیدتری رو به همراه میاره. این خصلت تکنولوژیه.


    پس استقبال کن. اگه بترسی و جا بزنی، جای یه اثرهایی دربین تمام کارهای دنیا خالی خواهد بود: اثرهایی که از تو قراره بمونه. با حذف فقط یک چرخ دنده از یک ساعت میکانیکی، کل ساعت از کار میفته.
    بنابر این از این فکرها نکن!


    موفق باشی
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏22/4/12
    • خوشم اومد خوشم اومد x 10
    • موافقم موافقم x 1
بارگذاری...