جلسه چهارم هارمونی

شروع موضوع توسط Mehran14 ‏1/6/10 در انجمن مبانی هارمونی

تاپیک جلسه چهارم هارمونی تالار مبانی هارمونی در persian-music.org.

  1. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!

    در این جلسه خیلی مختصر گامهای مینور را توضیح میدهم صرفاً به جهت آشنایی و در ادامه به بحث تنالیته و چگونگی تشخیص تنالیته آهنگها و درحات مختلف آکوردها در گامها و شروع چکونگی بکار گیری آنها در آهنگها و آنالیز چند نُت ساده خواهم پرداخت .

    گامهای مینور :

    اگربخواهم خیلی ساده و آسان و قابل درک برای همه چگونگی بدست آوردن گامهای مینور را توضیح بدهم باید بگم که با در نظر گرفتن گامهای ماژور خیلی راحت به گامهای مینور دست پیدا میکنیم به این شکل که اگر از نُت ابتدای هر گام ماژور یک و نیم پرده پایین برویم به نُت اوّل گام مینوری میرسیم که در اصطلاح مینور نسبی همان گام ماژور هست .

    برای مثال :
    اگر گام دو ماژور را در نظر بگیریم و از نُت دو یک و نیم پرده پایین بریم به نُت لا میرسیم یعنی نُت شروع گام لا مینور
    اگر گام سُل ماژور را در نظر بگیریم و از نُت سُل یک و نیم پرده پایین بریم به نُت می خواهیم رسید یعنی نُت شروع گام می مینور
    اگر گام ر ماژور را در نظر بگیریم و از نُت ر یک و نیم پرده پایین بریم به نُت سی میرسیم یعنی نُت شروع گام سی مینور
    و به همین ترتیب برای همه

    پس در کُل میتوان گفت که :

    از گام دو ماژور به گام لا مینور میرسیم
    از گام سُل ماژور به گام می مینور میرسیم
    از گام ر ماژور به گام سی مینور میرسیم
    از گام لا ماژور به گام فا دیز مینور میرسیم
    از گام می ماژور به گام دو دیز مینور میرسیم
    و ......................................

    توصیح مهم 1 :
    علامات دیز ویا بمل که در گام ماژور هست کاملاً و به همان ترتیب در گام مینور بدست آمده منظور میشود .

    توصیح مهم 2 :
    هر گام مینور بدست آمده خود دارای سه حالت مختلف هست

    1- مینور تئوریک
    2- مینور هارمونیک
    3- مینور ملودیک

    در اینجا برای درک بهتر این مطلب گام مینور حاصل از گام سُل ماژور را در نظر میگیریم که گام می مینور هست و نُت فا در این جا دیز هست

    گام می مینور تئوریک : در این حالت فقط نُت فا در سر کلید دیز هست و ما تغییر دیگری در آن نمی دهیم

    گام می مینور هارمونیک : در این حالت علاوه بر اینکه نُت فا در سر کلید دیز هست باید نُت درجه هفتم را نیز هم در رفت و هم در برگشت دیز کنیم .

    گام می مینور ملودیک : در این حالت علاوه بر اینکه نُت فا در سر کلید دیز هست باید نُت درجه ششم و هفتم را در رفت دیز و در برگشت بکار کنیم .
    حالا به تصویر زیر که در مورد گام لا مینور میباشد و از گام دو ماژور به آن رسیده ایم دقّت کنید تا مطلب روشن تر شود

    جلسه چهارم هارمونی-download.php?imgf=12753325541.jpg

    و در این تصویر گام می مینور را داریم که از سُل ماژور به آن رسیده ایم

    جلسه چهارم هارمونی-download.php?imgf=12753326681.jpg

    تنالیته چیست :

    وقتی راجب به تنالیته یک آهنگ صحبت میشود منظور این هست که این آهنگ در شروع در چهارچوب چه گامی ساخته شده است
    آهنگهای مختلف در چهارچوب گامهای مختلف ساخته میشوند و در ادامه ممکن هست که آهنگ با انجام مدولاسیون ( گذر به گامهای دیگر برای اینکه آهنگ یکنواخت و خسته کننده حرکت نکنه ) به گامهای دیگری هم سری بزند ولی به هر حال در پایان بطور معمول به گام و یا همان تنالیته ابتدایی خود بر میگردد .

    چگونه تنالیته یک آهنگ را تشخیص دهیم :

    ساده ترین راه تشخیص تنالیته یک آهنگ زمانی که نُت آن آهنگ رو در اختیار دارید ( زمانی که آهنگ را دارید ولی نُت آنرا در اختیار ندارید با گوش کردن به آهنگ ) به این شکل هست که باید سه مورد زیر را دنبال کنید .

    1 – با توجّه به ابتدای نُت و در نظر گرفتن علامات تغییر دهنده ( دیزها و بمل ها اگر در ابتدا وجود دارند ) تشخیص دهید آهنگ در چه گامی هست هم حالت ماژور و هم حالت مینور را
    مثلاً اگر هیچ علامت تغییر دهنده ای نداشته باشد هم میتواند دو ماژور باشد هم لا مینور

    2 – سپس اولین نُتی را که آهنگ با آن شروع شده را در نظر بگیرید باید اوُلین و یا سوُمین و یا پنجمین نُت گامی باشد که در مورد بالا به آن رسیده اید .
    مثلاً اگر هیچ علامت تغییر دهنده ای نداشته و ما گامهای دو ماژور و لا مینور را در نظر داریم آهنگ میتواند در حالت دو ماژور با نُتهای دو و یا می ویا سُل شروع شود و در حالت لا مینور آهنگ میتواند با نُتهای لا ویا دو ویا می شروع شود

    3 – در آخر هم اولین آکوردی که آهنگ با آن شروع شده مثلاً در مثال بالا وقتی آکورد اوّل دو ماژور و یا لا مینور هست در واقع تشخیص انجام شده است .

    برای درک بهتر مطلب به تصویر زیر که ابتدای نُت خوابهای طلایی اثر زنده یاد مرحوم استاد جواد معروفی هست دقُت کنید

    جلسه چهارم هارمونی-download.php?imgf=12753327211.jpg

    تصویر زیر هم مربوط به ابتدای نُت سونات شماره 14 مهتاب اثر جاویدان بتهوون هست

    جلسه چهارم هارمونی-download.php?imgf=12753327691.jpg

    درجات مختلف آکوردها در گامها ی ماژور :


    برای شروع گام دو ماژور را در نظر بگیرید . تصویر زیر

    جلسه چهارم هارمونی-download.php?imgf=12753328141.jpg

    حالا دو نُت بالایی هر کدام رو به شکل یک در میان روی آن قرار داده ام ( هر کدام تشکیل یک آکورد میدهند )

    1- دو – می – سُل
    2- ر – فا – لا
    3- می – سُل – سی
    4- فا – لا – دو
    5- سُل – سی – ر
    6- لا – دو – می
    7- سی – ر – فا
    8- دو – می – سُل ( البته این تکرار همان ردیف اوّل هست )

    همانند شکل زیر

    جلسه چهارم هارمونی-download.php?imgf=12753328601.jpg

    به تصویر زیر دقّت کنید به این شکل در هر گام درجات مختلف آکوردها از درجه اوّل تا درجه هفتم مشحّص میشوند.

    جلسه چهارم هارمونی-download.php?imgf=12753329011.jpg

    برای درک بهتر مطلب در این جلسه فقط به سه آکورد مهّم و اصلی درجات اوّل و چهارم و پنجم و نامگذاری و نحوه استفاده آنها می پردازم .

    آکورد درجه اوّل : در ایران آکورد تونیک و همچنین نام بین المللی آن Tonika و با علامت اختصاری T نشان داده میشود

    آکورد درجه چهارم : در ایران آکورد زیر نمایان و همچنین نام بین المللی Subdominant و با علامت اختصاری S نشان داده میشود

    آکورد درجه پنجم : در ایران آکورد نمایان و همچنین نام بین المللی Dominant و با علامت اختصاری D نشان داده میشود

    تصویر زیر


    جلسه چهارم هارمونی-download.php?imgf=12753329431.jpg


    توجه : در تمامی گامهای ماژور این سه آکورد آکوردهای ماژور هستند

    در تصویر زیر سه حالت رایج نحوه استفاده اصولی از این سه آکورد نشان داده شده است .
    ولی به یاد داشته باشید که برای خلق یک اثر زیبا هیچ قانونی نیست که نشه ازش گذشت و به همین دلیل هست که در آهنگهای معمول ( آهنگهای خوانندگان ایرانی و خارجی و ........... ) بیشتر اصول هارمونی رعایت نشده اند .

    جلسه چهارم هارمونی-download.php?imgf=12753329861.jpg


    بیاد داشته باشید که بیشتر آهنگهای معمولی رو میتوانید فقط با استفاده از این سه آکورد در گامهای مختلف اجرا کرد .


    در تصاویر زیر هم نمونه هایی از نحوه استفاده این آکوردها را مشاهده میکنید


    جلسه چهارم هارمونی-download.php?imgf=12753330281.jpg






    جلسه چهارم هارمونی-download.php?imgf=12753330751.jpg





    جلسه چهارم هارمونی-download.php?imgf=12753331221.jpg



    لازم به ذکر هست که در جلسات بعدی تمامی درحات مختلف آکوردها رو مورد بحث قرار خواهیم داد


    امید وارم این مطالب مؤرد استفاده دوستان قرار بگیره و چنانچه سؤالی هم پیش میاد در ذیل همین مطلب عنوان کنید تا توضیح لازم داده بشه:smile (2):
     

    فایل های ضمیمه:

  2. fashion_boy

    fashion_boy عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏1/8/10
    ارسال ها:
    46
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +6 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    مهران جان خسته نباشید:smile (70):
    توضیحت در مورد انواع گامهای مینور خیلی بسته و مختصره
    من که متوجه نشدم.اگه امکانش هست بیشتر توضیح بدید
    1- مینور تئوریک
    2- مینور هارمونیک
    3- مینور ملودیک
     
  3. amir.b.sh

    amir.b.sh عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏26/11/10
    ارسال ها:
    2
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    مهرات جان خسته نباشید، ما منتظر ادامه آموزش های شما هستیم، بازم ممنون.
     
  4. Mas64

    Mas64 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/5/10
    ارسال ها:
    141
    محل سکونت:
    یه جایی همین نزدیکی
    امتیازات:
    +24 / 0 / -0
    نرم افزار:
    در مینور تئوریک هیچگونه تغییری وجود نداره
    در مینور هارمونیک درجه هفتم نیم پرده بالا میره
    در مینور ملودیک درجه ششم و هفتم نیم پرده بالا میره
     
  5. reza kazemzadeh

    reza kazemzadeh عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/1/11
    ارسال ها:
    232
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +92 / 0 / -0
    نرم افزار:
    logic
    مرسی بابت این آموزش{username}-{filename}
    فقط یه سوال: ما مثلا می گیم آکورد دومینانت گام دو ماژور یعنی همون درجه پنجمش؟ (سل ماژور)
    یا تعریف دومینانت همون آکورد درجه پنجم پایمون میشه همیشه؟
    ممنون.
     
  6. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    هر دو مورد درست هست . فقط به اشکال مختلف بیان کردی :smile (31):
     
  7. reza kazemzadeh

    reza kazemzadeh عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/1/11
    ارسال ها:
    232
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +92 / 0 / -0
    نرم افزار:
    logic
    مرسی مهران جان:smile (2):،
    پس دومینانت یعنی پایه پنجم
    آخه یه بنده خدا گفته بود معنیش آکورد کاسته هست، دو دومینانت میشه دو کاسته!!!
     
  8. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    یه کم پس وپیش نوشتی .
    دومینانت یعنی پنجم پایه .
    همینطور که تو امضام میبینی منم بنده خدام ولی از اون نسخه ها نمی پیچم واسه کسی . :d
    به حرف اون بنده خدا گوش نکن . :smile (53):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  9. mrz

    mrz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/4/11
    ارسال ها:
    23
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason
    سلام
    مرسی از لطفتون که مطالبو خلاصه میکنید و مختصر و مفید اینجا در اختیار همه قرار میدین
    میشه لطف کنید و منبعی هم ارائه بدین برای مطالعه؟
     
  10. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    این کتابها منابع رایج در ایران هستند:

    آموزش هارمونی ریچارد اشتور
    آموزش هارمونی کاربردی نوشته ریمسکی کورساکف
    هارمونی والتر پیستون
    هارمونی کاربردی تالیف آنا باترورث
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏28/4/11
  11. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    و همچنین رساله هارمونی تئودور دوبوا با ترجمه استاد محسن الهامیان
     
  12. mrz

    mrz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/4/11
    ارسال ها:
    23
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason

    ممنون از دوستان عزیزم
    البته همینم کفایت میکنه ولی کاش مترجم و ناشر رو هم درج میکردید که راحت تهیش کنیم
    چند وقت دیگم نمایشگاه کتابه...
    بازم ممنون:smile (70):
     
  13. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    هارموني/تالیف: والترپيستون/ترجمه:سياوش بيضايي/انتشارات رودکی

    هارموني کاربردی/،تالیف: نيکلاي ريمسکي کرساکف /مترجم:وارطان ساهاکيان /انتشارات سوره مهر

    هارموني کاربردي/نویسنده: آنا باترورث/مترجم: رامين ورزنده /نشر چشمه

    حل المسائل رساله هارموني/ نویسنده: تئودور دوبوا /مترجم:محسن الهاميان/نشر گشايش

    آموزش هماهنگي (هارموني)/تالیف:ريشارد اشتور/ترجمه:يوسف يوسف زاده/انتشارات رهروان پويش
     
  14. amir2009

    amir2009 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏4/12/10
    ارسال ها:
    38
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +6 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ببخشید اشتباه نوشتم یادم رفت که گام سی مینور مینور نسبی رماژور میشه و دیز اشو نادیده گرفتم .
    ولی تو همین گام Cdim 1/5+1/5 هست ولی خیلی جاها دو ماژور استفاده میکنند که دو ماژور 5/1+2 هست و همینطور درجه 5 که فا دیز لا دو دیز میشه که Fm هست 2+5/1 که فا ماژور حساب میکنند که خودتون فا ماژور نوشتین. وقتی فا مینور ماژور حساب میشه این مدلاسیون نمیشه و اگر رو فرمول حساب کنیم تو این گام فا مینور میشه و خیلی جا ها هم من دیدم C dim رو دو ماژور گرفتن ایا این کار خطا محسوب نمیشه. مرسی

    درجه 1 Bm
    درجه2 C#dim
    درجه3 D
    درجه4 Em
    درجه5 F
    درجه6 G
    درجه7 A
     
  15. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سؤالت خیلی بهم ریخته هست و مشخص نیست . مثلاً در همین گام سی مینور که مثال زدی درجه پنجم فا دیز هست نه فا و اون Cdim رو ازکجا آوردی .
    ولی در کل اشاره میکنم که مینورها دارای سه حالت هستند و معمولاًهم ار حالت هارمونیک اونها استفاده میشه و به همین خاطره که درجه پنجم یا دومینانتش یه آکورد ماژور میشه .
     
  16. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    گام سی مینور در حالت؛
    تئوریک شامل آکوردهای Bm,C#dim,D,Em,F#m,G,A میشه
    هارمونیک شامل آکوردهای Bm,C#,D,Em,F#,G,A#dim میشه
    ملودیک در حالت بالارونده Bm,C#m,Daug,E,F#,G#dim,A#dim میشه

    توضیح اینکه معنی واژه بالارونده، توالی درجات ششم و هفتم و هشتم هست (پشت سر هم . به عنوان مثال در گام Am سه نت فا و سل و لا به ترتیب و بدون واسطه هیچ نتی پشت سر هم اجرا بشن (کادانس مانند))
     
  17. saeidtroy

    saeidtroy عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏9/7/10
    ارسال ها:
    51
    محل سکونت:
    rasht city
    امتیازات:
    +23 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    ببخشيد من يه سوالي واسم پيش اومده.شما در گام سي مينور هارمونيك فرموديد كه آكورد دو ديز ما‍ژور وجود داره. در اين گام كه اصلا نت فا وجود نداره تا آكورد دو ديز ماژور ( كه نت هاش دو ديز + فا + سل ديز هست ) داشته باشيم!!!
    مگه نبايد وقتي تو يه گام آهنگ ميسازيم يا آكورد مينويسيم از نت هاي همون گام استفاده كنيم؟ خب الان تو گام سي مينور هارمونيك نت فا نداريم كه بخوايم آكورد دو ديز ماژور داشته باشيم.
    خيلي ممنون ميشم منو از اين سردرگمي دربيارين و به راه راست هدايت كنيد! مرسي
     
  18. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    دوست عزیز در پست بالایی ( شماره 15 ) توضیح دادم که در گام سی مینور نُت فا دیز هست . و در واقع از ر ماژور دیز بوده
    و کاربر majid_sz هم هنگام نوشتن پست به اشتباه #C نوشتن .
    به هر حال ممنون از توجهت :smile (31):

    برای مثال خودم هم الان اشتباه نوشته بودم که تصحیحش کردم :d
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏9/5/11
  19. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    گام سی مینور در اصل گام نسبی ر ماژور محسوب میشه!

    بنده اشتباهمو اصلاح میکنم.
    گام سی مینور در حالت؛
    تئوریک شامل آکوردهای Bm,C#dim,D,Em,F#m,G,A میشه
    هارمونیک شامل آکوردهای Bm,C#dim,Daug,Em,F#,G,A#dim میشه
    ملودیک در حالت بالارونده Bm,C#min,Daug,E,F#,G#dim,A#dim میشه

    در گام Bm تئوریک و هارمونیک C#dim داریم دلیلش هم وجود فاصله های 1.5 پرده ای بین نتهای دو دی یز و می و همچنین می و سل هست.

    از موشکافانه به پستها توجه کردن و همچنین تذکرتون ممنونم.
     
  20. ali4

    ali4 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/7/11
    ارسال ها:
    42
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +18 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    خسته نباشید خیلی عالیه
    فقط من متوجه نشدم : جریان رفت و برگشت توی مینور ملودیک چیه؟
    اخه توی برگشت دیزها بکار میشن خب اینجوری که همون مینور تئوریک میشه.
    لطفا راهنمایی کنید.
    سپاس
     
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه - جلسه چهارم هارمونی
  1. Nima Golestan
    پاسخ ها:
    1
    نمایش ها:
    3,554
  2. ramin syateely
    پاسخ ها:
    2
    نمایش ها:
    3,071
  3. Mehran14
    پاسخ ها:
    11
    نمایش ها:
    7,062
  4. Mehran14
    پاسخ ها:
    17
    نمایش ها:
    9,669
  5. mhabob_16
    پاسخ ها:
    1
    نمایش ها:
    304