سلام!
خط اتصّال یا لگاتو :
خطي است كه بر روی دو یا چند نُت غیر همنام قرار میگیرد و به این معنی است که آن نُتها باید به هم متصّل اجرا شود .
برای مثال اگر بخواهیم چند نُت را که روی آنها خّط اتصّال قرار گرفته با فلوت اجرا کنیم باید آن چند نُت را با یک نفس اجرا کنیم و بین اجرای آنها صدا قطع نشود .
به تصویر دقّت کنید که بدون لگاتو است و به فایل صوتی گوش کنید
به تصویر دقّت کنید که با لگاتو است و به فایل صوتی گوش کنید
[MP3]http://upload.persian-music.org/images/u9te4a08lzg4kv25y946.mp3[/MP3]

خطي است كه بر روی دو یا چند نت همنام و همصدا قرار میگیرد. و به اين معنا است که ارزش آن چند نُت با هم جمع میشود .
برای مثال اگر بر روی دو نُت دو ضربی خّط اتّحاد باشد آن دو نُت یک بار و به ارزش چهار ضرب اجرا میشود .
به تصویر دقّت کنید

علائم تغيير دهنده :
ديز(#) :
هرگاه اين علامت قبل از نتي قرار گيرد آن نت نيم پرده با لاتر اجرا مي شود.
بمل(b) :
هرگاه اين علامت قبل از نتي قرار گيرد آن نت نيم پرده پایین تر اجرا مي شود.
بكار ( ם ) :
اين علامت تاثير علامت هاي ديز يا بمل را از بين مي برد.
دوبّل دیز :
دو تا علامت دیز اگر قبل از نُتی قرار داشته باشد به این معنا است که باید آن نُت را یک پرده بالا تر اجرا کنیم
دوبّل بمل :
همچنین اگر دو تا علامت بمُل قبل از نُتی قرار داشته باشد به این معنا است که باید آن نُت را یک پرده پایین تر اجرا کنیم
به تصویر دقّت کنید

روشهای بکار گیری علامات تغییر دهنده :
این علامات به دو روش ترکیبی و عرضی در نُت نویسی مؤرد استفاده قرار میگیرند .
روش ترکیبی:
در این روش علامتها در ابتدای آهنگ و بعد از کلید قرار میگیرند و در تمام طول آهنگ برای تمامی نُتهای مؤرد نظر در هر نقطه از ساز اعتبار دارند . مثلاً در شکل زیر درست است که علامت بر روی خّط پنجم فا قرار دارد ولی برای تمامی نُتهای فا اعتبار دارد.
به تصویر دقّت کنید

روش عرضی
در این روش علامتها در داخل یک میزان مؤرد استفاده قرار میکیرند که فقط در همان میزان و برای همان نُت و نُتهای همنام همصدا اعتبار دارد
به تصویر دقّت کنید

[MP3]http://upload.persian-music.org/images/mal0qmp2w4cp3zpos7.mp3[/MP3]

معرفی برنامه کمک آموزشی بسیار مفید و کارا جهت فراگیری سریع نُت خوانی
اینکه چند بار این دروس را دوره کنید به حوصله شما بستگی دارد ولی حتم داشته باشید که با هر چه بیشتر تکرار دروس این برنامه جالب قادر خواهید شد نُت خوانی را در حدّ روزنامه خواندن فرا بگیرید. توصیه میکنم دوستان علاقمند این برنامه رو با خجم 2.7 مگ از دست ندهند.
دانلود :
و امّا دو تا سؤال جدید
1. جه فرقی بین ریتم برای آهنگهای سه دوّم و سه چهارم و سه هشتم وجود دارد ؟
2. به سمت بالا و یا پایین بودن دنباله نُتها به چه معناست ؟
سه نفر اوّلی که جواب درست رو برای من پیام خصوصی کنند در سایت مؤرد تقدیر قرار خواهند گرفت . میگی نه ؟ :107:
در خاتمه این درس امیدوارم مطالب مفید واقع بشه . :smile (2):
خط اتصّال یا لگاتو :
خطي است كه بر روی دو یا چند نُت غیر همنام قرار میگیرد و به این معنی است که آن نُتها باید به هم متصّل اجرا شود .
برای مثال اگر بخواهیم چند نُت را که روی آنها خّط اتصّال قرار گرفته با فلوت اجرا کنیم باید آن چند نُت را با یک نفس اجرا کنیم و بین اجرای آنها صدا قطع نشود .
به تصویر دقّت کنید که بدون لگاتو است و به فایل صوتی گوش کنید
[MP3]http://upload.persian-music.org/images/z0e523pednelit1w2pbq.mp3[/MP3]

به تصویر دقّت کنید که با لگاتو است و به فایل صوتی گوش کنید
[MP3]http://upload.persian-music.org/images/u9te4a08lzg4kv25y946.mp3[/MP3]

خط اتحاد:
خطي است كه بر روی دو یا چند نت همنام و همصدا قرار میگیرد. و به اين معنا است که ارزش آن چند نُت با هم جمع میشود .
برای مثال اگر بر روی دو نُت دو ضربی خّط اتّحاد باشد آن دو نُت یک بار و به ارزش چهار ضرب اجرا میشود .
به تصویر دقّت کنید

علائم تغيير دهنده :
ديز(#) :
هرگاه اين علامت قبل از نتي قرار گيرد آن نت نيم پرده با لاتر اجرا مي شود.
بمل(b) :
هرگاه اين علامت قبل از نتي قرار گيرد آن نت نيم پرده پایین تر اجرا مي شود.
بكار ( ם ) :
اين علامت تاثير علامت هاي ديز يا بمل را از بين مي برد.
دوبّل دیز :
دو تا علامت دیز اگر قبل از نُتی قرار داشته باشد به این معنا است که باید آن نُت را یک پرده بالا تر اجرا کنیم
دوبّل بمل :
همچنین اگر دو تا علامت بمُل قبل از نُتی قرار داشته باشد به این معنا است که باید آن نُت را یک پرده پایین تر اجرا کنیم
به تصویر دقّت کنید

روشهای بکار گیری علامات تغییر دهنده :
این علامات به دو روش ترکیبی و عرضی در نُت نویسی مؤرد استفاده قرار میگیرند .
روش ترکیبی:
در این روش علامتها در ابتدای آهنگ و بعد از کلید قرار میگیرند و در تمام طول آهنگ برای تمامی نُتهای مؤرد نظر در هر نقطه از ساز اعتبار دارند . مثلاً در شکل زیر درست است که علامت بر روی خّط پنجم فا قرار دارد ولی برای تمامی نُتهای فا اعتبار دارد.
به تصویر دقّت کنید

روش عرضی
در این روش علامتها در داخل یک میزان مؤرد استفاده قرار میکیرند که فقط در همان میزان و برای همان نُت و نُتهای همنام همصدا اعتبار دارد
به تصویر دقّت کنید

خطوط ولتا:
در اجراي قطعه هنگامي كه به ولت 1 میرسیم آنرا اجرا كرده و با ديدن خّط تكرار دوباره از اوّل تكرار مي كنيم حال در تكرار وقتي كه به خّط ولتا ميرسيم ديگر ولت 1 را اجرا نمي كنيم و ، ولت 2 را اجرا كرده و آهنگ را ادامه میدهیم
به تصویر دقّت کنید و به فایل صوتی گوش کنید[MP3]http://upload.persian-music.org/images/mal0qmp2w4cp3zpos7.mp3[/MP3]

معرفی برنامه کمک آموزشی بسیار مفید و کارا جهت فراگیری سریع نُت خوانی
از درس 1 تا درس 9 برای کلید سُل و از درس 9 تا درس 20 برای کلید فا و همجنین سُل و فا با هم هر بار که برنامه را اینستال میکنید با 50 اسم جدید میتوانید با برنامه کار کنند .
اینکه چند بار این دروس را دوره کنید به حوصله شما بستگی دارد ولی حتم داشته باشید که با هر چه بیشتر تکرار دروس این برنامه جالب قادر خواهید شد نُت خوانی را در حدّ روزنامه خواندن فرا بگیرید. توصیه میکنم دوستان علاقمند این برنامه رو با خجم 2.7 مگ از دست ندهند.
دانلود :
و امّا دو تا سؤال جدید
1. جه فرقی بین ریتم برای آهنگهای سه دوّم و سه چهارم و سه هشتم وجود دارد ؟
2. به سمت بالا و یا پایین بودن دنباله نُتها به چه معناست ؟
سه نفر اوّلی که جواب درست رو برای من پیام خصوصی کنند در سایت مؤرد تقدیر قرار خواهند گرفت . میگی نه ؟ :107:
در خاتمه این درس امیدوارم مطالب مفید واقع بشه . :smile (2):
آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: