جلسه هفتم آکورد شناسی

شروع موضوع توسط Mehran14 ‏17/12/09 در انجمن Chords ( آکوردها )

تاپیک جلسه هفتم آکورد شناسی تالار Chords ( آکوردها ) در persian-music.org.

  1. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!

    آکوردهای یازدهم :


    هرگاه به آکوردهای نهم نُت جدیدی به فاصله یک و نیم پرده اضافه کنیم حاصل آکوردی شش صدایی خواهد بود که آکورد یازدهم همان آکورد نامیده میشود .
    برای درک بهتر مطلب و مشاهده نحوه نوشتن نام این آکوردها به تصویر زیر دقّت کنید .

    جلسه هفتم آکورد شناسی-b274nitzw5c7eorfdrj.jpg


    ادامه آکوردها :

    مهم در بحث آکوردها درک آکوردهای اولّیه و نحوه چگونگی نوشتن و اجرای آنها هست که تا اینجای کار با آنها آشنا شده اید . من خودم شخصاً در آهنگهای ایرانی چه قدیم و چه جدید آکوردی بیشتر از آکورد هفتم ندیده ام مگر در مواردی نادر ، علّت این رو خودتون میتونید بهش فکر کنید .

    امّا در آهنگهای بلوز و جاز آکوردهایی که مؤرد استفاده قرار گرفته و میگیرند گسترده تر هستند و تمامی آکوردها رو شامل میشه که علّت این رو هم به خودتون واگذار میکنم که در مؤردش فکر کنید .

    آنچه که در ادامه دروس بهش خواهیم پرداخت بیشتر آنالیز آکوردهای تعدادی آهنگ ایرانی و خارجی هست که بیشتر جهت کسب تجربه در آهنگهای مختلف بهشون پرداخته میشه و جوابگویی سؤالات احتمالی که ممکن هست برای دوستان علاقمند پیگیر دروس پیش بیاد .
    در دو تصویر زیر تعداد زیادی از آکوردها رو مشاهده میکنید چنانچه در درک هر کدام سؤالی براتون وجود داره مطرح کنید .


    جلسه هفتم آکورد شناسی-0685v2u8yihgv8dpw4zb.jpg

    جلسه هفتم آکورد شناسی-zk95kygfpb8nsnjf636u.jpg


    امید وارم این مطالب مؤرد استفاده دوستان قرار بگیره و چنانچه سؤالی هم پیش میاد در ذیل همین مطلب عنوان کنید تا توضیح لازم داده بشه:smile (2):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 8
  2. Saba_14

    Saba_14 Super User

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/09
    ارسال ها:
    32
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro
    سلام ,
    در این مورد که در آهنگهای بلوز و جاز آکوردهایی که مؤرد استفاده قرار گرفته و میگیرند گسترده تر هستند و تمامی آکوردها رو شامل میشه, ایا علت به استفاده از مدها ربط داره ؟!
     
  3. Saba_14

    Saba_14 Super User

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/09
    ارسال ها:
    32
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro
    لطف می کنید 1-2 نمونه از اکورد هایی که در تصاویر هست رو تشریح کنید ؟ ( یک اکورد ساده و دو نمونه پیچیده تر ).

    سپاس
     
  4. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    در هر کدام از تنالیته ها آکوردها به طور کامل وجود داره . مثلاً در دو تصویر بالا عمده آکوردها در تنالیته دو هست چه ماژور و چه مینور ،

    گستردگی استفاده از تنوّع آکوردها در مثلاً آهنگهای بلوز و جاز رو میتوان به دلیل تنظیمهای قوی دانست چه در رابطه با استفاده گسترده از انواع آکوردها و چه مدولاسیونهای گسترده و متنوّع .
     
  5. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    خیلی بهتر و مفید تر هست که آنالیز آکوردها بیشتر با انتخاب و نظر شما باشه . چون نتیجه بهتری هم خواهد داشت .

    پس لطف کنید آکوردهای مؤرد نظرتون رو مشخّص کنید ، به این شکل که مثلاً تصویر اوّل خطّ چهارم آکورد پنجم .

    ممنون
     
  6. Saba_14

    Saba_14 Super User

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/09
    ارسال ها:
    32
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro
    سلام ,
    درست می فرمایید .
    لطفا این اکوردها رو انالیز کنید :

    تصویر 1 , خط 4 , اکورد 3
    تصویر 1, خط 5 , اکورد 2 و 9

    با تشکر
     
  7. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!

    جلسه هفتم آکورد شناسی-szmcq488ur2lsmx4goc0.jpg


    جلسه هفتم آکورد شناسی-w868o6ar8ho5p1qreyu.jpg


    جلسه هفتم آکورد شناسی-o6p7c2pwyie39pkhwgvz.jpg

    سعی کردم تصاویر در حدّ امکان گویا باشند ، بازم اگر نیاز به توضیح بیشتر هست عنوان کنید

    :smile (2):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  8. Saba_14

    Saba_14 Super User

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/09
    ارسال ها:
    32
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro
    سلام ,

    چرا در اکورد سوم (C7 sus 4-3) نت های F, E جدا از بقیه نت ها نوشته شده ؟

    ممنون که برای پاسخگویی به سوالات کاربران وقت میذارین و به بهترین شکل توضیح میدین .
     
  9. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!

    جلسه هفتم آکورد شناسی-o6p7c2pwyie39pkhwgvz.jpg

    نحوه نوشتن به این شکل نُتها نحوه اجرا هست ، اون سه تا نُت دوضربی به همراه نُت فا شروع میشود و در ادامه یعنی در ضرب دوّم نُت فا رها میشود و نُت می به همراه آن سه نُت گرفته میشود .
    در واقع میتوان به این شکل گفت که در اجرای آکورد گذار از فا به می هست ،

    و به عبارتی آکورد با C7sus4 شروع میشود و به C7 ختم میشود . و این عمل با گذار از نُت فا به می انجام میشود .

    با عرض پوزش به خاطر اینکه جواب سؤالتون با چند روز وقفه بود ، سرما خوردگی شدید، تب و سرگیجه همراه داشت :smile (23): :smile (45):
     
  10. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    با سلام و خسته نباشید.

    توضیحی در مورد کاربرد آکوردها در ایران:

    همونطور که میدونید آکوردها وظیفه همراهی هارمونیک ملودی رو به عهده دارند.

    آکوردها لحن ملودی ها هستند و چون خواننده ها نت ها را میخوانند و این خواندن لحن منطقه ای و لهجه ای خاص خود را دارد و لحن زبان ترانه سرایی فارسی هم با آکوردهای ماژور و مینور و 7 و بعضا کاسته همراه است. مگر در مواردی که خواننده خود سبکی مانند جاز و بلوز بخونه که در نتیجه هارمونی و لحن خاص خودش رو میطلبه!
     
  11. rmx_mohsen

    rmx_mohsen عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/1/10
    ارسال ها:
    122
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +71 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    با سلام و تشکر من در شناسایی اکوردها دراهنگها کمی مشکل دارم البته یه مقدار گوشی وباساز میتونم تا حدودی اکوردهای درست را شناسایی کنم اگر امکانش هست چند میزان از یه اهنگی را نتهای ان را بنویسید وبعد توضیح دهید که مثلا چون فرود روی نت(ر) بوده به این و ان علت رماژوریار مینور یا رهفت یا suspendedیا دیوینشدو....شده است توضیح دهید ممنون میشم البته من در شناسایی اکوردهای هفتم و....وsuspendedودیمینیشدو افزوده مشکل دارم با تشکر فراوان
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏18/1/10
  12. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    این مبحث مربوط میشه به دروس هارمونی که جلسه اوّلش رو شروع کردم، اینجا
    https://www.persian-music.org/showthread.php?p=10652#post10652
    و طّی جلسات آینده به شکل کامل نحوه آکورد گذاری مورد بحث قرار خواهد گرفت .
    پیشنهاد میکنم برای رفع این مشکلتون و فراگیری کامل این مباحث دروس هارمونی رو دنبال کنید ، منظورم از همین درس جلسه اوّل هست چون این مباحث زنجیر وار به هم مرتبط هستند :smile (13):
     
  13. rmnmusicworld

    rmnmusicworld عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏27/12/09
    ارسال ها:
    26
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام خسته نباشي.
    معادل آكوردهاي زير رو متوجه شدم كه بايد 1.5 پرده بريم بالا تا ما‍‍‍‍ژورش بدست بياد و 1.5 پرده بيايم پائين تا مينور بدست بياد . مثل پائين :
    F=Dm
    G=Em
    D=Bm
    ‍C=Am
    ولي مثل اينكه اين داستان واسه همه جواب نميده ميشه لطفا توضيح بدي بگي واسه كدوما و كجاها يا اگه مطلب هست لينكشو بدي .
     
  14. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    این موارد که نوشتی درسته و این قانون کلی هست و برای همه گامها صدق میکنه.
    رو کدوم گام مشکل دارید؟
    چند نمونه رو هم در زیر مینویسم شاید مشکلت تو اینا باشه
    مثال:
    می= دو دیز
    لا=فا دیز
    سی=سل دیز ( لا بمل )
    دو دیز ( ر بمل ) =لا دیز ( سی بمل)
     
  15. rmnmusicworld

    rmnmusicworld عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏27/12/09
    ارسال ها:
    26
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    ممنون . اینایی که شما نوشتین کدوم مینورش و کدوم ماژور ؟ یعنی این
    C# = E چون فارسی نوشتین عرض کردم من خودم لاتین نوشتم یعنی ماژور هست .
    من تو گام Cm مشکل دارم ؟
     
  16. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    دوست عزیز!
    Cm که همون دو مینور هست رو هم 1.5 پرده برید بالاتر به می بمل ماژور میرسید .
    قاعده همون هست
    Eb=Cm
     
  17. rmnmusicworld

    rmnmusicworld عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏27/12/09
    ارسال ها:
    26
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    متوجه شدم دوست عزیز هیچگونه استثنایی وجود ندارد در کل مافقط اسه هر آکورد یک دونه آکورد معادل میتونیم داشته باشیم درسته ؟
    من میتونم تو تنظیم واسه آکورد گذاشتن آکوردهای معادل رو به سازهای مختلف بدم مثلا یه قسمت مشخص رو گیتار F مازور بگیره و یه ساز دیگه بیاد Dm بگیره ؟
     
  18. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    دوست عزیز ما چیزی به نام آکورد معادل نداریم.

    اون قضیه 1.5 پرده اختلاف برای گامها به کار میره نه آکوردها
    به این صورت که شما با دونستن اسم یک گام ماژور, به راحتی مینور نسبی اون رو پیدا میکنی!

    ---------------
     
  19. ms490

    ms490 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/2/11
    ارسال ها:
    13
    محل سکونت:
    چالوس
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    nuendo
    سلام . میخواستم بدونم که اکورد گرفتن یک اهنگ تجربیه یا اینکه قانون داره . از کجا باید بدونم چه اکوردی برای یک قسمت اهنگ بگیریم. کجا ماژور و کجا مینور . لطفا کمکم کنید.
     
  20. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    ورودتون رو به سایت خوش آمد میگم
    در وهله اول برای اینکه بتونید آکورد پایه گام رو تشخیص بدید باید از گوشتون کمک بگیرید.وقتی آکورد اول پیدا شد ،لازمه کار بخشی دانش تئوری هست و بخشی هم تجربه و گوشتون.بدین صورت که مثلا آکورد پایه گام رو دو ماژور پیدا میکنید حالا دیگه دانش تئوری بهتون میگه به احتمال زیاد آکوردهای بعدی سل ماژور و فا ماژور هست.اگر هم از آکورد دیگه ای استفاده شده باشه با گوشتون و تشخیص احساسی میتونید آکورد رو پیدا کنید.پس در نتیجه هم دانش تئوری و هم گوشی که بتونه آکوردها رو تشخیص بده لازمه.و در جایی که از آکوردهای چند صدایی مثل فاماژور شش یا ر مینور هفت استفاده شده باشه دیگه کار رو نمیشه تنها به گوش یا تئوری محدود دونست بلکه همزمان هردو رو نیاز دارید.
    پیروز باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...