جلسه هشتم تئوری موسیقی

شروع موضوع توسط Mehran14 ‏28/10/09 در انجمن تئوری موسیقی تکمیلی

تاپیک جلسه هشتم تئوری موسیقی تالار تئوری موسیقی تکمیلی در persian-music.org.

  1. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!

    سرعت اجرای قطعات :

    از زمانهای قدیم زمانی که آهنگسازی قطعه ای را مینوشت سرعت اجرای آهنگ را با وسیله ای بنام مترونوم مشخّص مینمود که در آن زمان نوع کوکی آن و اکنون هم نوع کوکی وهم الکترونیکی آن موجود میباشد . سرعت اجرای آهنگ معمولاً در ابتدای آهنگ نوشته میشود و جدولی هم که میشود گفت حالت استاندارد دارد وجود دارد که در تصویر زیر مشاهده میکنید .


    جلسه هشتم تئوری موسیقی-dwhs0tqibfnpdg86jr5.jpg


    نوآنس یا حالات مختلف اجرای قطعات :

    به جهت مشخّص نمودن حالات مختلف اجرای قطعات نیز علاماتی مؤرد استفاده قرار میگیرند که نو آنس نامیده میشوند که شامل قوی یا ضعیف شدن آهنگ و زیاد یا کم شدن صدا و .............
    در تصویر زیر این علامات رو مشاهده میکنید


    جلسه هشتم تئوری موسیقی-wqyls9xqi82ydvcgtjr.jpg

    استفاده از پدال در پیانو :

    در نگارش نتهای پیانو ، گرفتن یا رها کردن پدال به شکلی که در تصویر زیر میبینید مشخّص میشود .


    جلسه هشتم تئوری موسیقی-lheswpeb8zkr971cf2jx.jpg

    در تصاویر زیر چند نمونه از انواع نُتهای پیانو برای آشنایی بیشتر و چگونگی نگارش و استفاده از علا مات مختلف نشان داده شده است


    جلسه هشتم تئوری موسیقی-aitnawc9579i7ghilcy.jpg

    جلسه هشتم تئوری موسیقی-1vg35r1upllhka0ycg.jpg

    جلسه هشتم تئوری موسیقی-23fl33o8q8w0nbvd08gd.jpg

    جلسه هشتم تئوری موسیقی-9bq1i3fi1stwryroa0yj.jpg

    امید وارم نکات مطرح شده در این جلسه نیز مؤرد استفاده دوستان علاقمند قرار بگیره و چنانچه سؤالی هم در در موارد ذکر شده پیش میاد در ذیل همین مطلب مطرح کنید تا توضیح بیشتر داده بشه .:smile (2):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 15
  2. Saba_14

    Saba_14 Super User

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/09
    ارسال ها:
    32
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro
    سلام ,
    وقت بخير , خسته نباشيد ...

    گفته شد كه نوانس علائميست كه شدت مورد نظر براي نواختن يه قطعه رو مشخص ميكنه ; اين شدت صوت چطور و با چه وسيله اي اندازه گيري و مشخص ميشه ؟
     
  3. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    بوسيله همون علائمي كه نوشته شده مثلا:
    ff : با صداي خيلي قوي.
     
  4. Saba_14

    Saba_14 Super User

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/09
    ارسال ها:
    32
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro
    منظور من از لحاظ عملي بود ; يعني مثلا ff چند db شدت هست ؟ و اينكه موقع نواختن ساز چطور اين شدت تنظيم تنظيم ميشه ؟

    با تشكر از توجه شما
     
  5. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    شدّت ضعیف یا قوی بودن صدا هست که مورد این بحث هست . هیچ استاندارد خاصّی تا کنون در این مؤرد موجود نیست.در نواختن یک ساز مثل پیانو خود نوازنده هست که حدّ قوی و یا ضعیف بودن صدا را برای خود در نظر میگیرد و بر آن اساس وطبق نوآنس آهنگ حرکت میکند . و در اجرای کار گروهی مثلاً در یک ارکستر این مهمّ به عهده رهبر ارکستر میباشد .
    در نهایت باید دانست که قوی ویا ضعیف شدن صدا ، و تُند و آرام شدن ریتم حرکتی آهنگ و اشکال دیگر نحوه اجرا همگی نوآنس آهنگ محسوب و در یک عبارت می توان گفت به و سیله رعایت دقیق نوآنس در یک آهنگ میباشد که احساس مؤرد نظر سازنده آهنگ به شنونده منتقل میگردد.:smile (31):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  6. hamnafas

    hamnafas عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/11/09
    ارسال ها:
    30
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, reason
    ببخشید من متوجه نشدم پدال در پیانو به صورت تئوری دقیقا چه کاری انجام میده ... در حالت عملی هم اگه میشه یه توضیح بدید
    بازم به خاطر همه زحمت هاتون تشکرمیکنم.و اینکه دانشتون رو با بیان شیوا و زیبا به ما هدیه میدید خیلی من رو خوشحال میکنه
    در ضمن لطفا راهنماییم کنید که بنده بعد از این درس باید ادامه مطالعاتم رو کجا پی بگیرم؟:smile (82):
     
  7. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    در تئوری و عمل پدال در پیانو کشش بیشتر ایجاد میکنه برای اجرای لگاتو ( پیوسته ) نُتها .
    در پیانوهای قدیمیتر دو پداله و پیانوهای جدیدتر سه پداله ، منظور پدال سمت راست میباشد که برای این منظور مؤرد استفاده قرار میگیرد
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  8. rad299

    rad299

    تاریخ عضویت:
    ‏11/12/10
    ارسال ها:
    1
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    soundforge
    سپاسگزاري و پيشنهاد

    باسلام و ادب ... من حدود يك ساعت است كه عضو شده ام اما همين زمان كوتاه به من نشان داد كه دوستان در اين سايت خيلي براي آموزش ديگران وقت مي گذارند و جاي سپاسگزاري و قدر شناسي دارد . در خصوص مقالات به ويژه مقالات تئوري موسيقي ، نت هاي نوشته شده خيلي ريز است و به سختي مي توان آنها را مشاهده كرد پيشنهاد مي كنم جاهايي كه تصوير دارد خطوط را به صورت روزنامه اي تايپ كرده و تصوير در قسمت سمت چپ كنار متن قرار گيرد تا هم از فضا استفاده شود و هم تصوير بزرگتر شود ... با تشكر
     
  9. idbiid_mehdi

    idbiid_mehdi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/10
    ارسال ها:
    36
    امتیازات:
    +14 / 1 / -0
    نرم افزار:
    سلام آقا مهران . ممنون میشم این درسو یکم بیشتر توضیح بدین . بخصوص در بحث نوآنس و جدول سرعت اجرای قطعات .
     
  10. kasra777

    kasra777 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/3/11
    ارسال ها:
    23
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar, soundforge
    با سلام
    مهران عزیز شما مطمئنید که تُند و آرام شدن ریتم حرکتی آهنگ هم نوانس محسوب میشه؟
     
  11. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    اگه نت یه قطعه کلاسیک رو نگاه کنی میتونی علامات سرعت اجرای قطعه و نوآنس رو در طول آهنگ ببینی . (من دست به نفد نت نوکتورن شماره20 شوپن در تنالیته دو دیز مینور رو پیشنهاد میکنم چون کار قشنگیه و از این علامتها هم زیاد داره .)
    بزار یه مثال بزنم:
    مثلاً دویست سال پیش فلان آهنگ ساز یه قطعه ساخته حالا من و شما میخواهیم اون قطعه رو اجرا کنیم . چطور باید بدونیم که این قطعه با چه سرعت ( تمپو ) باید اجرا بشه و در طول اجرا کجاها باید قویتر و یا ضعیفتر و یا دارای حالت خاص مؤرد نظر آهنگساز باشه .
    تمام این اطلاعات در نت آهنگ منظور شده که همون نوآنس و علامات سرعت اجرای آهنگ هست .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    تا الان بله .
    اگر شما اطلاعات دیگه ای دارید ممنون میشم. در اصل برای همین هم اینجا هستیم تا از تجربه های خوب همدیگه استفاده کنیم .
     
  13. kasra777

    kasra777 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/3/11
    ارسال ها:
    23
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar, soundforge
    خواهش میکنم
    نوانس در حقیقت به حالت اجرای یک قطعه از لحاظ شدت و ضعف اطلاق میشه مثل :
    f=forte
    p=piano
    mp,mf,ff,pp و ..... که شما نوشته بودین
    یک سری حالتهای دیگه برای اجرا هم وجود داره که نوانس محسوب میشن و به اونها حالتهای احساسی درونی (character) گفته میشه مثل :
    dolce=شیرین
    mesto=غمگین
    pomposo=با عظمت و شکوه
    amoroso=عاشقانه
    و......
    اما تند و کند شدن ریتم هیچ ربطی به نوانس نداره و تغییر سرعت در اجرای قطعه در حقیقت تمپو (tempo) یا تندا هستش که شما 9 تا از اونها رو گفتین که البته در فرهنگ موسیقی ایتالیائی 14 اصطلاح برای تندا وجود داره
    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  14. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    ببین نشد دیگه .:smile (81):
    مطالب رو قاطی نکن .
    تمپو آهنگ یه چیز دیگه هست .
    اگه یه لطفی به خودت ومن بکنی و درس همین جلسه رو یه نگاه دوباره بهش بندازی میبینی که مبحث تمپو و نوآنس جدای از هم توصیح داده شده اند .
    و حالا این سؤای شما از کجا آمده احتمالاً از پست شماره 5 در همین تاپیک هست .
    اشتباه نکن دوست من. توی کتابها همه چی رو خیلی راحت نمی تونی پیدا کنی که باعث بشه یه همچین سؤالی مطرح کنید و همچین جوابی هم بدید.

    وقتی در پست شماره 5 نوشتم که کند و تند شدن ریتم حرکتی آهنگ نوآنس محسوب میشه الان هم همونو میگم . چون اینجا اصلاًبحث تمپو نیست .
    یه نگاه دیگه به مأخذتون بندازید امید وارم فرقش رو متوجه بشید . اگه دیدید باز هم مشکل هست قبولش , اعلام کنید تا نشونی دقیقتر بدم بهتون .
    ولی اول خودت یه تلاش بکن . شنیدی که میکن
    از تو حرکت از خدا هم برکت
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  15. kasra777

    kasra777 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/3/11
    ارسال ها:
    23
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar, soundforge
    من با شما بحثی ندارم فکر کردم شما میتونی نقد پذیر باشی
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏14/5/11
  16. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    شما آزادید هر طور که دوست دارید در مؤرد من فکر کنید .
    ولی اکه اینقدر منطقی هستی چرا بحث رو دنبال نمی کنی . باید بحث کنی تا به نتیجه برسی . اصلاً فلسفه وجود یه همچین فورومهایی بحث و تبادل نظر هست نه قهر کردن و جدا شدن .
    اعتقاد داری به گفته هات و تجربه هات ادامه بده .قانع کن . چرا نه ؟
    فهر نکن . زود سرد نشو .
    پس اگه به جای مثلاً من بودی میبایست همون هفته اول قهر میکردم میرفتم .
    زیاد احساساتی هستی و این دنیای مجازی رو خیلی جدی کرفتی از نظر احساسات منظورم هست .
    امید وارم آروم بشی و برگردی .
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏14/5/11
  17. kasra777

    kasra777 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏7/3/11
    ارسال ها:
    23
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar, soundforge
    قهر؟
    دلسردی؟
    نه عزیز اشتباه برداشت کردی.
    یه چیزایی اونقدر واضح و آشکار هستن که بحث در موردشون بیهودس
    مثلاّ ساعت 12 ظهر من بگم الان روزه ,شما میای به من بگی که ثابت کن الان روزه؟
    من یه سؤال کردم از شما و شما مطالب قبلیه خودت رو تآیید کردی در صورتی که این کاملاّ واضحه که وقتی صحبت از کند و تند شدن میشه داریم در مورد سرعت صحبت میکنیم که در موسیقی بهش میگیم تمپو در صورتی که نوانس در مورد شدت و چگونگیه اجرای اون بحث میکنه و کلاّ سرعت و شدت 2 مقولۀ جدا از هم هستن
     
  18. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    خوب . یه روز کامل وچند ساعت گذاشتم بگذره تا کاملاً آرامش حاکم بشه.
    مثال خوبی در مؤرد زمان زدی . یه وفتایی اگه مثلاً همون ساعت 12 ظهر با هم تماس داشته باشیم و بگی روزه من میگم نه.
    و یه وقتهایی هم 12 شب به من بگی شبه میگم نه.
    قرار نیست همه چی همونی باشه که ما اطلاع داریم و نقطه تمام .

    مشکل همینجاست .
    نه عزیزم نه همیشه . یه وقتهایی هم بهش میگن حرکت
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏14/5/11
  19. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    تشکر میکنم از بحث های آموزنده تون.
    مهران جان ببخشید ولی این شک برای من هم بوجود اومده که تغییرات تنداها که در موسیقی به عنوان اگگیک مطرح میشه نوانس نامیده میشه؟ یا تنها تغییرات شدت که از روشهای بیان احساس و حالت هست نوانس نامیده میشه؟
    میشه برای مطالعه بیشتر یه منبع معرفی کنی؟
    تشکر
     
  20. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    خواهش میکنم .
    شک نکنید شما توضیحات درس رو در دسترس داری مطالب اضافی را هم به موقع اضافه خواهم کرد بعد از این بحث
     
بارگذاری...