جلسه هشتم تئوری موسیقی

30/7/09
267
478
63
شماره 14
سلام!

سرعت اجرای قطعات :

از زمانهای قدیم زمانی که آهنگسازی قطعه ای را مینوشت سرعت اجرای آهنگ را با وسیله ای بنام مترونوم مشخّص مینمود که در آن زمان نوع کوکی آن و اکنون هم نوع کوکی وهم الکترونیکی آن موجود میباشد . سرعت اجرای آهنگ معمولاً در ابتدای آهنگ نوشته میشود و جدولی هم که میشود گفت حالت استاندارد دارد وجود دارد که در تصویر زیر مشاهده میکنید .


dwhs0tqibfnpdg86jr5.jpg


نوآنس یا حالات مختلف اجرای قطعات :

به جهت مشخّص نمودن حالات مختلف اجرای قطعات نیز علاماتی مؤرد استفاده قرار میگیرند که نو آنس نامیده میشوند که شامل قوی یا ضعیف شدن آهنگ و زیاد یا کم شدن صدا و .............
در تصویر زیر این علامات رو مشاهده میکنید


wqyls9xqi82ydvcgtjr.jpg

استفاده از پدال در پیانو :

در نگارش نتهای پیانو ، گرفتن یا رها کردن پدال به شکلی که در تصویر زیر میبینید مشخّص میشود .


lheswpeb8zkr971cf2jx.jpg

در تصاویر زیر چند نمونه از انواع نُتهای پیانو برای آشنایی بیشتر و چگونگی نگارش و استفاده از علا مات مختلف نشان داده شده است


aitnawc9579i7ghilcy.jpg

1vg35r1upllhka0ycg.jpg

23fl33o8q8w0nbvd08gd.jpg

9bq1i3fi1stwryroa0yj.jpg

امید وارم نکات مطرح شده در این جلسه نیز مؤرد استفاده دوستان علاقمند قرار بگیره و چنانچه سؤالی هم در در موارد ذکر شده پیش میاد در ذیل همین مطلب مطرح کنید تا توضیح بیشتر داده بشه .:smile (2):
 

Saba_14

Super User
7/9/09
32
16
0
مشهد
سلام ,
وقت بخير , خسته نباشيد ...

گفته شد كه نوانس علائميست كه شدت مورد نظر براي نواختن يه قطعه رو مشخص ميكنه ; اين شدت صوت چطور و با چه وسيله اي اندازه گيري و مشخص ميشه ؟
 

Saba_14

Super User
7/9/09
32
16
0
مشهد
منظور من از لحاظ عملي بود ; يعني مثلا ff چند db شدت هست ؟ و اينكه موقع نواختن ساز چطور اين شدت تنظيم تنظيم ميشه ؟

با تشكر از توجه شما
 
30/7/09
267
478
63
شماره 14
منظور من از لحاظ عملي بود ; يعني مثلا ff چند db شدت هست ؟ و اينكه موقع نواختن ساز چطور اين شدت تنظيم تنظيم ميشه ؟

با تشكر از توجه شما
سلام!
شدّت ضعیف یا قوی بودن صدا هست که مورد این بحث هست . هیچ استاندارد خاصّی تا کنون در این مؤرد موجود نیست.در نواختن یک ساز مثل پیانو خود نوازنده هست که حدّ قوی و یا ضعیف بودن صدا را برای خود در نظر میگیرد و بر آن اساس وطبق نوآنس آهنگ حرکت میکند . و در اجرای کار گروهی مثلاً در یک ارکستر این مهمّ به عهده رهبر ارکستر میباشد .
در نهایت باید دانست که قوی ویا ضعیف شدن صدا ، و تُند و آرام شدن ریتم حرکتی آهنگ و اشکال دیگر نحوه اجرا همگی نوآنس آهنگ محسوب و در یک عبارت می توان گفت به و سیله رعایت دقیق نوآنس در یک آهنگ میباشد که احساس مؤرد نظر سازنده آهنگ به شنونده منتقل میگردد.:smile (31):
 
13/11/09
30
10
0
31
مشهد
www.hamnafas.ir
ببخشید من متوجه نشدم پدال در پیانو به صورت تئوری دقیقا چه کاری انجام میده ... در حالت عملی هم اگه میشه یه توضیح بدید
بازم به خاطر همه زحمت هاتون تشکرمیکنم.و اینکه دانشتون رو با بیان شیوا و زیبا به ما هدیه میدید خیلی من رو خوشحال میکنه
در ضمن لطفا راهنماییم کنید که بنده بعد از این درس باید ادامه مطالعاتم رو کجا پی بگیرم؟:smile (82):
 
30/7/09
267
478
63
شماره 14
ببخشید من متوجه نشدم پدال در پیانو به صورت تئوری دقیقا چه کاری انجام میده ... در حالت عملی هم اگه میشه یه توضیح بدید
بازم به خاطر همه زحمت هاتون تشکرمیکنم.و اینکه دانشتون رو با بیان شیوا و زیبا به ما هدیه میدید خیلی من رو خوشحال میکنه
:smile (82):
سلام!
در تئوری و عمل پدال در پیانو کشش بیشتر ایجاد میکنه برای اجرای لگاتو ( پیوسته ) نُتها .
در پیانوهای قدیمیتر دو پداله و پیانوهای جدیدتر سه پداله ، منظور پدال سمت راست میباشد که برای این منظور مؤرد استفاده قرار میگیرد
 
  • تشکر
واکنش‌ها: 3 کاربران
11/12/10
1
0
0
مشهد
سپاسگزاري و پيشنهاد

باسلام و ادب ... من حدود يك ساعت است كه عضو شده ام اما همين زمان كوتاه به من نشان داد كه دوستان در اين سايت خيلي براي آموزش ديگران وقت مي گذارند و جاي سپاسگزاري و قدر شناسي دارد . در خصوص مقالات به ويژه مقالات تئوري موسيقي ، نت هاي نوشته شده خيلي ريز است و به سختي مي توان آنها را مشاهده كرد پيشنهاد مي كنم جاهايي كه تصوير دارد خطوط را به صورت روزنامه اي تايپ كرده و تصوير در قسمت سمت چپ كنار متن قرار گيرد تا هم از فضا استفاده شود و هم تصوير بزرگتر شود ... با تشكر
 
30/5/10
36
15
0
سلام آقا مهران . ممنون میشم این درسو یکم بیشتر توضیح بدین . بخصوص در بحث نوآنس و جدول سرعت اجرای قطعات .
 
7/3/11
23
4
0
تهران
با سلام
مهران عزیز شما مطمئنید که تُند و آرام شدن ریتم حرکتی آهنگ هم نوانس محسوب میشه؟
 
30/7/09
267
478
63
شماره 14
سلام آقا مهران . ممنون میشم این درسو یکم بیشتر توضیح بدین . بخصوص در بحث نوآنس و و جدول سرعت اجرای قطعات .
اگه نت یه قطعه کلاسیک رو نگاه کنی میتونی علامات سرعت اجرای قطعه و نوآنس رو در طول آهنگ ببینی . (من دست به نفد نت نوکتورن شماره20 شوپن در تنالیته دو دیز مینور رو پیشنهاد میکنم چون کار قشنگیه و از این علامتها هم زیاد داره .)
بزار یه مثال بزنم:
مثلاً دویست سال پیش فلان آهنگ ساز یه قطعه ساخته حالا من و شما میخواهیم اون قطعه رو اجرا کنیم . چطور باید بدونیم که این قطعه با چه سرعت ( تمپو ) باید اجرا بشه و در طول اجرا کجاها باید قویتر و یا ضعیفتر و یا دارای حالت خاص مؤرد نظر آهنگساز باشه .
تمام این اطلاعات در نت آهنگ منظور شده که همون نوآنس و علامات سرعت اجرای آهنگ هست .
 
  • تشکر
واکنش‌ها: 1 نفر
30/7/09
267
478
63
شماره 14
با سلام
مهران عزیز شما مطمئنید که تُند و آرام شدن ریتم حرکتی آهنگ هم نوانس محسوب میشه؟
تا الان بله .
اگر شما اطلاعات دیگه ای دارید ممنون میشم. در اصل برای همین هم اینجا هستیم تا از تجربه های خوب همدیگه استفاده کنیم .
 
7/3/11
23
4
0
تهران
خواهش میکنم
نوانس در حقیقت به حالت اجرای یک قطعه از لحاظ شدت و ضعف اطلاق میشه مثل :
f=forte
p=piano
mp,mf,ff,pp و ..... که شما نوشته بودین
یک سری حالتهای دیگه برای اجرا هم وجود داره که نوانس محسوب میشن و به اونها حالتهای احساسی درونی (character) گفته میشه مثل :
dolce=شیرین
mesto=غمگین
pomposo=با عظمت و شکوه
amoroso=عاشقانه
و......
اما تند و کند شدن ریتم هیچ ربطی به نوانس نداره و تغییر سرعت در اجرای قطعه در حقیقت تمپو (tempo) یا تندا هستش که شما 9 تا از اونها رو گفتین که البته در فرهنگ موسیقی ایتالیائی 14 اصطلاح برای تندا وجود داره
موفق باشید
 
  • تشکر
واکنش‌ها: Mr.Amirreza
30/7/09
267
478
63
شماره 14
خواهش میکنم
نوانس در حقیقت به حالت اجرای یک قطعه از لحاظ شدت و ضعف اطلاق میشه مثل :
f=forte
p=piano
mp,mf,ff,pp و ..... که شما نوشته بودین
یک سری حالتهای دیگه برای اجرا هم وجود داره که نوانس محسوب میشن و به اونها حالتهای احساسی درونی (character) گفته میشه مثل :
dolce=شیرین
mesto=غمگین
pomposo=با عظمت و شکوه
amoroso=عاشقانه
و......
اما تند و کند شدن ریتم هیچ ربطی به نوانس نداره و تغییر سرعت در اجرای قطعه در حقیقت تمپو (tempo) یا تندا هستش که شما 9 تا از اونها رو گفتین که البته در فرهنگ موسیقی ایتالیائی 14 اصطلاح برای تندا وجود داره
موفق باشید
ببین نشد دیگه .:smile (81):
مطالب رو قاطی نکن .
تمپو آهنگ یه چیز دیگه هست .
اگه یه لطفی به خودت ومن بکنی و درس همین جلسه رو یه نگاه دوباره بهش بندازی میبینی که مبحث تمپو و نوآنس جدای از هم توصیح داده شده اند .
و حالا این سؤای شما از کجا آمده احتمالاً از پست شماره 5 در همین تاپیک هست .
اشتباه نکن دوست من. توی کتابها همه چی رو خیلی راحت نمی تونی پیدا کنی که باعث بشه یه همچین سؤالی مطرح کنید و همچین جوابی هم بدید.

وقتی در پست شماره 5 نوشتم که کند و تند شدن ریتم حرکتی آهنگ نوآنس محسوب میشه الان هم همونو میگم . چون اینجا اصلاًبحث تمپو نیست .
یه نگاه دیگه به مأخذتون بندازید امید وارم فرقش رو متوجه بشید . اگه دیدید باز هم مشکل هست قبولش , اعلام کنید تا نشونی دقیقتر بدم بهتون .
ولی اول خودت یه تلاش بکن . شنیدی که میکن
از تو حرکت از خدا هم برکت
 
  • تشکر
واکنش‌ها: 1 نفر
7/3/11
23
4
0
تهران
من با شما بحثی ندارم فکر کردم شما میتونی نقد پذیر باشی
 
آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران:
30/7/09
267
478
63
شماره 14
من با شما بحثی ندارم فکر کردم شما میتونی نقد پذیر باشی
شما آزادید هر طور که دوست دارید در مؤرد من فکر کنید .
ولی اکه اینقدر منطقی هستی چرا بحث رو دنبال نمی کنی . باید بحث کنی تا به نتیجه برسی . اصلاً فلسفه وجود یه همچین فورومهایی بحث و تبادل نظر هست نه قهر کردن و جدا شدن .
اعتقاد داری به گفته هات و تجربه هات ادامه بده .قانع کن . چرا نه ؟
فهر نکن . زود سرد نشو .
پس اگه به جای مثلاً من بودی میبایست همون هفته اول قهر میکردم میرفتم .
زیاد احساساتی هستی و این دنیای مجازی رو خیلی جدی کرفتی از نظر احساسات منظورم هست .
امید وارم آروم بشی و برگردی .
 
آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران:
7/3/11
23
4
0
تهران
قهر؟
دلسردی؟
نه عزیز اشتباه برداشت کردی.
یه چیزایی اونقدر واضح و آشکار هستن که بحث در موردشون بیهودس
مثلاّ ساعت 12 ظهر من بگم الان روزه ,شما میای به من بگی که ثابت کن الان روزه؟
من یه سؤال کردم از شما و شما مطالب قبلیه خودت رو تآیید کردی در صورتی که این کاملاّ واضحه که وقتی صحبت از کند و تند شدن میشه داریم در مورد سرعت صحبت میکنیم که در موسیقی بهش میگیم تمپو در صورتی که نوانس در مورد شدت و چگونگیه اجرای اون بحث میکنه و کلاّ سرعت و شدت 2 مقولۀ جدا از هم هستن
 
30/7/09
267
478
63
شماره 14
قهر؟
دلسردی؟
نه عزیز اشتباه برداشت کردی.
یه چیزایی اونقدر واضح و آشکار هستن که بحث در موردشون بیهودس
مثلاّ ساعت 12 ظهر من بگم الان روزه ,شما میای به من بگی که ثابت کن الان روزه؟
من یه سؤال کردم از شما و شما مطالب قبلیه خودت رو تآیید کردی در صورتی که این کاملاّ واضحه که وقتی صحبت از کند و تند شدن میشه داریم در مورد سرعت صحبت میکنیم که در موسیقی بهش میگیم تمپو در صورتی که نوانس در مورد شدت و چگونگیه اجرای اون بحث میکنه و کلاّ سرعت و شدت 2 مقولۀ جدا از هم هستن
خوب . یه روز کامل وچند ساعت گذاشتم بگذره تا کاملاً آرامش حاکم بشه.
مثال خوبی در مؤرد زمان زدی . یه وفتایی اگه مثلاً همون ساعت 12 ظهر با هم تماس داشته باشیم و بگی روزه من میگم نه.
و یه وقتهایی هم 12 شب به من بگی شبه میگم نه.
قرار نیست همه چی همونی باشه که ما اطلاع داریم و نقطه تمام .

در صورتی که این کاملاّ واضحه که وقتی صحبت از کند و تند شدن میشه داریم در مورد سرعت صحبت میکنیم که در موسیقی بهش میگیم تمپو
مشکل همینجاست .
نه عزیزم نه همیشه . یه وقتهایی هم بهش میگن حرکت
 
آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران:

Harmony

هنرمند
عضو سایت
2/9/10
684
620
93
35
اراک
تشکر میکنم از بحث های آموزنده تون.
مهران جان ببخشید ولی این شک برای من هم بوجود اومده که تغییرات تنداها که در موسیقی به عنوان اگگیک مطرح میشه نوانس نامیده میشه؟ یا تنها تغییرات شدت که از روشهای بیان احساس و حالت هست نوانس نامیده میشه؟
میشه برای مطالعه بیشتر یه منبع معرفی کنی؟
تشکر
 
30/7/09
267
478
63
شماره 14
تشکر میکنم از بحث های آموزنده تون.
مهران جان ببخشید ولی این شک برای من هم بوجود اومده که تغییرات تنداها که در موسیقی به عنوان اگگیک مطرح میشه نوانس نامیده میشه؟ یا تنها تغییرات شدت که از روشهای بیان احساس و حالت هست نوانس نامیده میشه؟
میشه برای مطالعه بیشتر یه منبع معرفی کنی؟
تشکر
خواهش میکنم .
شک نکنید شما توضیحات درس رو در دسترس داری مطالب اضافی را هم به موقع اضافه خواهم کرد بعد از این بحث