سلام!
فواصل بین نُتها و دیزها و بمُل ها را بهتر درک کنیم :
شکل کلاویه های یک پیانو رو در نظر بگیرید مثلاً شکل زیر ،
بین نُت دو و نُت ر یک تُن صدا یا یک پرده فاصله وجود دارد . کلاویه مشکی بین این دو نُت را میبینید ، این صدای بین این دو نُت است که اسمش هم میتواند دو دیز یعنی نیم پرده بالا تر از نُت دو ، و هم میتواند ر بمُل یعنی نیم پرده پایین تر از نُت ر باشد . انتخاب اینکه این نُت کدام یک از این دو نام را داشته باشد بستکی به تُنالیته آهنگ ما دارد که بعداً در فصل هارمونی و آکورد شناسی مؤرد بحث قرار خواهد گرفت .
به بقیه نُتها روی عکس دقّت کنید .
بین نُت دو تا نُت ر یک پرده
بین نُت ر تا نُت می یک پرده
و............................
فقط بین می تا فا
و
سی تا دو
نیم پرده فاصله وجود دارد و میبینید که در این دو نقطه کلاویه مشکی وجود ندارد .
سؤال : پس حالا مثلاً نُت می دیز کجاست ؟
جواب : نُت می دیز نیم پرده بالاتر از نُت می قرار دارد . یعنی نُت فا
سؤال : پس حالا نُت فا بمُل کجاست ؟
جواب : نُت فا بمُل نیم پرده پایین تر از نُت فا قرار دارد یعنی نُت می
و همچنین به همین شکل است بین سی و دو
یعنی نُت سی دیز میشود نُت دو
و نُت دو بمُل میشود نُت سی

یک نقطه و یا دو نقطه در مقابل نُت :
اگر یک نقطه در مقابل نُتی قرار دهیم همانطور که قبلاً هم توضیح داده شده این نقطه ارزشی برابر نصف ارزش خود آن نُت ارزش پیدا میکند که با ارزش آن نُت جمع میشود .
حالا اگر دو نقطه در مقابل نُتی قرار بگیرد ، نقطه دوّم هم ارزشی معادل نصف نقطه اوّل ارزش پیدا میکند که با ارزش آنها جمع میشود . به عکس دقّت کنید دقیق متوجّه موضوع خواهید شد

علامات اجرای مقطّع نُتها :
برای این منظور از سه علامت به نامهای زیر استفاده میشود .
پورتاتو
استاکاتو
استکاتو سیمو .........یا استکاتیسیمو
در شکل زیر توضیح داده شده که نُتها با علامات فوق چگونه اجرا میشوند . معمولترین این علامات علامت استاکاتو هست که بیشتر در نّتها استفاده میشه .

چند علامت ضروری :
علامت اکسان :
اگر در بالا یا زیر نُتی قرار بگیرد باید آن نُت را با تاکید بیشتر و نمایان اجرا شود .
علامت کرشندو :
حالت یک زاویه هست که کم کم باز شده و به این معنی هست که باید از نقطه شروع علامت کم کم صدا قوی شود .
علامت دکرشندو :
درست بر عکس بالا هست و شکل زاویه بازی هست که کم کم بسته شده و به این معنی هست که از نقطه شروع علامت کم کم صدا ضعیف شود .
علامت دیم :
این علامت هم همانند دکرشندو میباشد که در طّی دروس آینده بیشتر مؤرد بحث قرار خواهد گرفت
علامت نقطه توقّف :
اگر این علامت روی نُتی قرار داشته باشد به این معنی هست که ارزش آن نُت را تا حدود دو برابر اجرا میکنیم تا مثلاً صدای آن نُت کم شده و محو شود .

امید وارم این مباحث مفید واقع بشند. چنانچه در مؤرد این موضوعات سؤالی یا نکته ای احساس میکنید در همین جا مطرح کنید که توضیح بیشتر داده بشه . :smile (2):
فواصل بین نُتها و دیزها و بمُل ها را بهتر درک کنیم :
شکل کلاویه های یک پیانو رو در نظر بگیرید مثلاً شکل زیر ،
بین نُت دو و نُت ر یک تُن صدا یا یک پرده فاصله وجود دارد . کلاویه مشکی بین این دو نُت را میبینید ، این صدای بین این دو نُت است که اسمش هم میتواند دو دیز یعنی نیم پرده بالا تر از نُت دو ، و هم میتواند ر بمُل یعنی نیم پرده پایین تر از نُت ر باشد . انتخاب اینکه این نُت کدام یک از این دو نام را داشته باشد بستکی به تُنالیته آهنگ ما دارد که بعداً در فصل هارمونی و آکورد شناسی مؤرد بحث قرار خواهد گرفت .
به بقیه نُتها روی عکس دقّت کنید .
بین نُت دو تا نُت ر یک پرده
بین نُت ر تا نُت می یک پرده
و............................
فقط بین می تا فا
و
سی تا دو
نیم پرده فاصله وجود دارد و میبینید که در این دو نقطه کلاویه مشکی وجود ندارد .
سؤال : پس حالا مثلاً نُت می دیز کجاست ؟
جواب : نُت می دیز نیم پرده بالاتر از نُت می قرار دارد . یعنی نُت فا
سؤال : پس حالا نُت فا بمُل کجاست ؟
جواب : نُت فا بمُل نیم پرده پایین تر از نُت فا قرار دارد یعنی نُت می
و همچنین به همین شکل است بین سی و دو
یعنی نُت سی دیز میشود نُت دو
و نُت دو بمُل میشود نُت سی

یک نقطه و یا دو نقطه در مقابل نُت :
اگر یک نقطه در مقابل نُتی قرار دهیم همانطور که قبلاً هم توضیح داده شده این نقطه ارزشی برابر نصف ارزش خود آن نُت ارزش پیدا میکند که با ارزش آن نُت جمع میشود .
حالا اگر دو نقطه در مقابل نُتی قرار بگیرد ، نقطه دوّم هم ارزشی معادل نصف نقطه اوّل ارزش پیدا میکند که با ارزش آنها جمع میشود . به عکس دقّت کنید دقیق متوجّه موضوع خواهید شد

علامات اجرای مقطّع نُتها :
برای این منظور از سه علامت به نامهای زیر استفاده میشود .
پورتاتو
استاکاتو
استکاتو سیمو .........یا استکاتیسیمو
در شکل زیر توضیح داده شده که نُتها با علامات فوق چگونه اجرا میشوند . معمولترین این علامات علامت استاکاتو هست که بیشتر در نّتها استفاده میشه .

چند علامت ضروری :
علامت اکسان :
اگر در بالا یا زیر نُتی قرار بگیرد باید آن نُت را با تاکید بیشتر و نمایان اجرا شود .
علامت کرشندو :
حالت یک زاویه هست که کم کم باز شده و به این معنی هست که باید از نقطه شروع علامت کم کم صدا قوی شود .
علامت دکرشندو :
درست بر عکس بالا هست و شکل زاویه بازی هست که کم کم بسته شده و به این معنی هست که از نقطه شروع علامت کم کم صدا ضعیف شود .
علامت دیم :
این علامت هم همانند دکرشندو میباشد که در طّی دروس آینده بیشتر مؤرد بحث قرار خواهد گرفت
علامت نقطه توقّف :
اگر این علامت روی نُتی قرار داشته باشد به این معنی هست که ارزش آن نُت را تا حدود دو برابر اجرا میکنیم تا مثلاً صدای آن نُت کم شده و محو شود .

امید وارم این مباحث مفید واقع بشند. چنانچه در مؤرد این موضوعات سؤالی یا نکته ای احساس میکنید در همین جا مطرح کنید که توضیح بیشتر داده بشه . :smile (2):