1. بخش مرکز دانلود افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه
  2. بخش مقالات افتتاح شد، توضیحات بیشتر را در این لینک بخوانید.
    رد اعلامیه

جلسه ششم آکورد شناسی

شروع موضوع توسط Mehran14 ‏10/12/09 در انجمن Chords ( آکوردها )

تاپیک جلسه ششم آکورد شناسی تالار Chords ( آکوردها ) در persian-music.org.

  1. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +454 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!

    آکوردهای ُنهم :

    هرگاه به آکوردهای ماژور یا مینور هفتم نُت جدیدی به فاصله دو پرده اضافه کنیم حاصل آکوردی پنج صدایی خواهد بود که آکورد نُهم همان آکورد نامیده میشود .

    برای درک بهتر مطلب و مشاهده نحوه نوشتن نام این آکوردها به تصویر زیر دقّت کنید .


    جلسه ششم آکورد شناسی-ytgttises2n6ulyajepg.jpg


    واژه add در آکوردها :

    زمانی که این واژه در آکوردها بکار گرفته میشود ، آکوردها به شکل زیر اجرا میشوند .


    جلسه ششم آکورد شناسی-nm0igyyadb56ycdhjixd.jpg


    برای درک بهتر آکوردها چند مثال در تصویر زیر نشان داده شده است


    جلسه ششم آکورد شناسی-61tvu2jkzevg4n055brt.jpg

    امید وارم این مطالب مؤرد استفاده دوستان قرار بگیره و چنانچه سؤالی هم پیش میاد در ذیل همین مطلب عنوان کنید تا توضیح لازم داده بشه:smile (2):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  2. Saba_14

    Saba_14 Super User

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/09
    ارسال ها:
    32
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro
    سلام ,
    چطور میشه اکورد های غیر هفتم رو به اکورد نهم تبدیل کرد ؟ در چه شرایطی ؟

    ممنون میشم اگر در مورد کاربرد add در ساخت اکورد ها بیشتر توضیح بدین ; مثلا "C add 9" هم اکورد نهم هست , تفاوت کاربردش در ساخت اهنگ با "C9" در چی هست ؟

    با تشکر
     
  3. Saba_14

    Saba_14 Super User

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/09
    ارسال ها:
    32
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro
    امکان داره برای یکی از اکوردها فایل صوتی اجرای انواع تغییر یافته اون رو در اینجا قرار بدین ؟!
    مثلا اکوردهای CM, Cm, C6,C7,C9 , معکوس اکورد و ...
     
  4. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +454 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    وقتی آکورد "C9" مؤرد نظر هست حتماً بایست آکورد هفتم رو در نظر بگیریم بعد نهمش کنیم یعنی هفتم رو هم به همراه داشته باشه .

    و وقتی آکورد "C add 9" مؤرد نظر هست باید یه آکورد دو ماژور رو در نظر داشت و نهمش رو هم بهش اضافه کنیم و به عبارتی در این حالت ، هفتم رو به همراه این آکورد نداریم .

    کاربردش هم بستگی به نظر تنظیم کننده آهنگ و مناسب بودن هر یک از این آکوردها در طول آهنگ دارد .

    واژه add رو میشه به فقط به همراه تشبیه کرد

    در ضمن در ادامه دروس آکورد شناسی فایلهای صوتی به شکل در خواستی شما همراه دروس خواهد بود
    ممنونم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  5. Saba_14

    Saba_14 Super User

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/09
    ارسال ها:
    32
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro
    سلام ,

    با عرض وقت بخیر ...

    منظور من توضیحی بود که ذیل تصویر اول نوشته شده : " توجه داشته باشید که در اکوردهای نهم همراه داشتن هفتم الزامی است مگر اینکه مورد دیگری قید شده باشد . "
    خواستم بدونم این موارد دیگر چه مواردی هست .
     
  6. Saba_14

    Saba_14 Super User

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/09
    ارسال ها:
    32
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro
    ایا اکورد های C add 9 یا G add 9 اکورد "نهم" هستند ؟! چون این اکوردها 4 صدایی هستند یا عنوان اکورد فقط بر اساس فاصله نت اخر از پایه هست و ربطی به این موضوع نداره ؟

    ممنون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +454 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!

    معمولاً وقتی قصد نوشتن نام یک آکورد نهم را داریم مثلاً مینویسیم C9 و نمینویسیم C79 .
    و در زمان اجرای آکورد همانطور که قبلاً توضیح دادم همراه بودن هفتم الزامی است .
    مگر اینکه مثلاً داشته باشیم Cmaj9 ویا C69 .تو این دو مثال میبینید که موارد دیگری قید شده است و منظورم از اون توضیح این جور موارد هست .

    آکوردهای C add 9 و G add 9 و امثال اینها آکوردهایی هستند که نهم بهشون add شده و اسمهاشون هم همون هست، و چهار صدایی هم هستند .

    از آکوردهای نهم میتونید روی مثلاً C9 , G9 , B9 و ..................... تمرکز کنید و خواهید دید که آکوردهای نهم آکوردهای پنج صدایی هستند
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  8. بردیای نو

    بردیای نو

    تاریخ عضویت:
    ‏26/10/11
    ارسال ها:
    1
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سلام و تشکر از زحمات مشخصا بی شاعبه ی شما . ایا من میتونم به دروس تئوری شما بسنده کرده و بعد به کلاس پیانو برم ؟
     
  9. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +454 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    ممنون دوست عزیز!
    بله برای شروع دونستن همین مفدار تئوری خوبه امّا پیشنهاد میکنم وفت بیشتری روی نت خوانی و تشخیص نتها بذارید تا حیلی سریعتر بتونید پیشرفت کنید.
     
  10. bahadorQ

    bahadorQ هنرمند عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/10/11
    ارسال ها:
    135
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    English Teacher
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +100 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton
    سلام میخواستم بدون چرا c69 به اون شکل هست مگه نباید 2 پرده فاصله باشه یعنی 9 باید میوفتاد روی در دیز؟
     
  11. mreza_golestan

    mreza_golestan عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/11/09
    ارسال ها:
    65
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +11 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    پاسخ : جلسه ششم آکورد شناسی

    نه بهادر خان

    ببین آکورد نهم اینجوریه که مثلا میخوام دو ماژور نهم رو بگیریم

    میشه

    ماژور=(نت بیس + 2 پرده + 1.5 پرده)

    برای دو ماژور = دو / می / سل


    ماژور هفت=( (نت بیس + 2 پرده + 1.5 پرده ) + 1.5 پرده )

    برای دو ماژور هفت = دو / می / سل / لادیز


    ماژور نهم=(نت بیس + 2 پرده + 1.5 پرده ) + 1.5 پرده

    برای دو ماژور نهم = دو / می / سل / لا دیز / ر اکتاو بعد

    حالا به عبارتی اگه توجه کنی نت لا دیز بهش گفته میشه نت هفتم. که 1.5 پرده بعد از سل هست
    و ر اکتاو بعد میشه نت نهم. یعنی 3.5 پرده بعد از سل هست

    حالا اگر ما بخوایم دو ماژور ششم نهم رو بسازیم به نت نهم که ر اکتاو بعدی هست دست نمی زنیم. بلکه نت هفتممون رو می کنیم ششم

    یعنی به نت سل 1 پرده اضافه می کنیم تا ششم بوجود بیاد یعنی بجای لا دیز لا رو می زنیم

    پس دو ماژور ششم نهم میشه

    دو / می / سل / لا / ر اکتاو بعد
     
  12. saeedttt

    saeedttt عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/8/14
    ارسال ها:
    37
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +21 / 0 / -0
    سلام.در c7b5 و c7#5 ینی چی اون b5 و #5 ؟
     
  13. rameshgar

    rameshgar

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/15
    ارسال ها:
    1
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    سلام
    شما از طریق این اپلیکیشن
    *************************
    می‌تونید صدای انواع اکوردها را بشنوید
    می‌تونید تنظیم کنید چه اکوردی نواخته بشه با چه نت پایه‌ای و روی خط حامل و پیانو نت‌های اکورد را با اجرای صوتیش بشنوید و ببینید
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏9/2/16
  14. hamid114

    hamid114

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/16
    ارسال ها:
    1
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    سلام دوستان من تازه اومدم انجمن.کسی میدونه کجا میتونم پاسخ تمرینات کتاب هارمونی 1 والتر پیستون رو پیدا کنم؟ خیلی دنبالشم.اگه میتونید کمکم کنید خیلی مهمه.ممنون
     
  15. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    843
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +1,217 / 3 / -0
    نرم افزار:
    protools
    C7 =C-E-G-Bb

    اگه نوشته (#5) نت که فاصله ۵ داره با نت اصلی chord رو half step میبری بالاتر. اگه نوشته(b5), میبری پایینتر. اسم نت رو اوض نمیکنی فقط (#) یا (b ) میکونیش. به همین راحتی...

    C7#5= C-E-G#-Bb
    C7b5= C-E-Gb-Bb
     
    • مفید مفید x 1
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه - جلسه ششم آکورد
  1. mreza_golestan
    پاسخ ها:
    2
    نمایش ها:
    685
  2. Mehran14
    پاسخ ها:
    28
    نمایش ها:
    10,974
  3. Mehran14
    پاسخ ها:
    10
    نمایش ها:
    8,971
  4. Mehran14
    پاسخ ها:
    11
    نمایش ها:
    7,244