جلسه ششم آکورد شناسی

شروع موضوع توسط Mehran14 ‏10/12/09 در انجمن Chords ( آکوردها )

تاپیک جلسه ششم آکورد شناسی تالار Chords ( آکوردها ) در persian-music.org.

  1. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!

    آکوردهای ُنهم :

    هرگاه به آکوردهای ماژور یا مینور هفتم نُت جدیدی به فاصله دو پرده اضافه کنیم حاصل آکوردی پنج صدایی خواهد بود که آکورد نُهم همان آکورد نامیده میشود .

    برای درک بهتر مطلب و مشاهده نحوه نوشتن نام این آکوردها به تصویر زیر دقّت کنید .


    جلسه ششم آکورد شناسی-ytgttises2n6ulyajepg.jpg


    واژه add در آکوردها :

    زمانی که این واژه در آکوردها بکار گرفته میشود ، آکوردها به شکل زیر اجرا میشوند .


    جلسه ششم آکورد شناسی-nm0igyyadb56ycdhjixd.jpg


    برای درک بهتر آکوردها چند مثال در تصویر زیر نشان داده شده است


    جلسه ششم آکورد شناسی-61tvu2jkzevg4n055brt.jpg

    امید وارم این مطالب مؤرد استفاده دوستان قرار بگیره و چنانچه سؤالی هم پیش میاد در ذیل همین مطلب عنوان کنید تا توضیح لازم داده بشه:smile (2):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 6
  2. Saba_14

    Saba_14 Super User

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/09
    ارسال ها:
    32
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro
    سلام ,
    چطور میشه اکورد های غیر هفتم رو به اکورد نهم تبدیل کرد ؟ در چه شرایطی ؟

    ممنون میشم اگر در مورد کاربرد add در ساخت اکورد ها بیشتر توضیح بدین ; مثلا "C add 9" هم اکورد نهم هست , تفاوت کاربردش در ساخت اهنگ با "C9" در چی هست ؟

    با تشکر
     
  3. Saba_14

    Saba_14 Super User

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/09
    ارسال ها:
    32
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro
    امکان داره برای یکی از اکوردها فایل صوتی اجرای انواع تغییر یافته اون رو در اینجا قرار بدین ؟!
    مثلا اکوردهای CM, Cm, C6,C7,C9 , معکوس اکورد و ...
     
  4. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    وقتی آکورد "C9" مؤرد نظر هست حتماً بایست آکورد هفتم رو در نظر بگیریم بعد نهمش کنیم یعنی هفتم رو هم به همراه داشته باشه .

    و وقتی آکورد "C add 9" مؤرد نظر هست باید یه آکورد دو ماژور رو در نظر داشت و نهمش رو هم بهش اضافه کنیم و به عبارتی در این حالت ، هفتم رو به همراه این آکورد نداریم .

    کاربردش هم بستگی به نظر تنظیم کننده آهنگ و مناسب بودن هر یک از این آکوردها در طول آهنگ دارد .

    واژه add رو میشه به فقط به همراه تشبیه کرد

    در ضمن در ادامه دروس آکورد شناسی فایلهای صوتی به شکل در خواستی شما همراه دروس خواهد بود
    ممنونم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  5. Saba_14

    Saba_14 Super User

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/09
    ارسال ها:
    32
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro
    سلام ,

    با عرض وقت بخیر ...

    منظور من توضیحی بود که ذیل تصویر اول نوشته شده : " توجه داشته باشید که در اکوردهای نهم همراه داشتن هفتم الزامی است مگر اینکه مورد دیگری قید شده باشد . "
    خواستم بدونم این موارد دیگر چه مواردی هست .
     
  6. Saba_14

    Saba_14 Super User

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/09
    ارسال ها:
    32
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro
    ایا اکورد های C add 9 یا G add 9 اکورد "نهم" هستند ؟! چون این اکوردها 4 صدایی هستند یا عنوان اکورد فقط بر اساس فاصله نت اخر از پایه هست و ربطی به این موضوع نداره ؟

    ممنون
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!

    معمولاً وقتی قصد نوشتن نام یک آکورد نهم را داریم مثلاً مینویسیم C9 و نمینویسیم C79 .
    و در زمان اجرای آکورد همانطور که قبلاً توضیح دادم همراه بودن هفتم الزامی است .
    مگر اینکه مثلاً داشته باشیم Cmaj9 ویا C69 .تو این دو مثال میبینید که موارد دیگری قید شده است و منظورم از اون توضیح این جور موارد هست .

    آکوردهای C add 9 و G add 9 و امثال اینها آکوردهایی هستند که نهم بهشون add شده و اسمهاشون هم همون هست، و چهار صدایی هم هستند .

    از آکوردهای نهم میتونید روی مثلاً C9 , G9 , B9 و ..................... تمرکز کنید و خواهید دید که آکوردهای نهم آکوردهای پنج صدایی هستند
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  8. بردیای نو

    بردیای نو

    تاریخ عضویت:
    ‏26/10/11
    ارسال ها:
    1
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سلام و تشکر از زحمات مشخصا بی شاعبه ی شما . ایا من میتونم به دروس تئوری شما بسنده کرده و بعد به کلاس پیانو برم ؟
     
  9. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    ممنون دوست عزیز!
    بله برای شروع دونستن همین مفدار تئوری خوبه امّا پیشنهاد میکنم وفت بیشتری روی نت خوانی و تشخیص نتها بذارید تا حیلی سریعتر بتونید پیشرفت کنید.
     
  10. bahadorQ

    bahadorQ عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏18/10/11
    ارسال ها:
    124
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    English Teacher
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +71 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ableton
    سلام میخواستم بدون چرا c69 به اون شکل هست مگه نباید 2 پرده فاصله باشه یعنی 9 باید میوفتاد روی در دیز؟
     
  11. mreza_golestan

    mreza_golestan عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/11/09
    ارسال ها:
    65
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    پاسخ : جلسه ششم آکورد شناسی

    نه بهادر خان

    ببین آکورد نهم اینجوریه که مثلا میخوام دو ماژور نهم رو بگیریم

    میشه

    ماژور=(نت بیس + 2 پرده + 1.5 پرده)

    برای دو ماژور = دو / می / سل


    ماژور هفت=( (نت بیس + 2 پرده + 1.5 پرده ) + 1.5 پرده )

    برای دو ماژور هفت = دو / می / سل / لادیز


    ماژور نهم=(نت بیس + 2 پرده + 1.5 پرده ) + 1.5 پرده

    برای دو ماژور نهم = دو / می / سل / لا دیز / ر اکتاو بعد

    حالا به عبارتی اگه توجه کنی نت لا دیز بهش گفته میشه نت هفتم. که 1.5 پرده بعد از سل هست
    و ر اکتاو بعد میشه نت نهم. یعنی 3.5 پرده بعد از سل هست

    حالا اگر ما بخوایم دو ماژور ششم نهم رو بسازیم به نت نهم که ر اکتاو بعدی هست دست نمی زنیم. بلکه نت هفتممون رو می کنیم ششم

    یعنی به نت سل 1 پرده اضافه می کنیم تا ششم بوجود بیاد یعنی بجای لا دیز لا رو می زنیم

    پس دو ماژور ششم نهم میشه

    دو / می / سل / لا / ر اکتاو بعد
     
  12. saeedttt

    saeedttt عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏11/8/14
    ارسال ها:
    30
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +20 / 0 / -0
    سلام.در c7b5 و c7#5 ینی چی اون b5 و #5 ؟
     
  13. rameshgar

    rameshgar

    تاریخ عضویت:
    ‏5/9/15
    ارسال ها:
    1
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    سلام
    شما از طریق این اپلیکیشن
    *************************
    می‌تونید صدای انواع اکوردها را بشنوید
    می‌تونید تنظیم کنید چه اکوردی نواخته بشه با چه نت پایه‌ای و روی خط حامل و پیانو نت‌های اکورد را با اجرای صوتیش بشنوید و ببینید
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏9/2/16
  14. hamid114

    hamid114

    تاریخ عضویت:
    ‏6/1/16
    ارسال ها:
    1
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    سلام دوستان من تازه اومدم انجمن.کسی میدونه کجا میتونم پاسخ تمرینات کتاب هارمونی 1 والتر پیستون رو پیدا کنم؟ خیلی دنبالشم.اگه میتونید کمکم کنید خیلی مهمه.ممنون
     
  15. sam ca

    sam ca کاربر با تجربه عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/2/16
    ارسال ها:
    650
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +880 / 1 / -0
    نرم افزار:
    protools
    C7 =C-E-G-Bb

    اگه نوشته (#5) نت که فاصله ۵ داره با نت اصلی chord رو half step میبری بالاتر. اگه نوشته(b5), میبری پایینتر. اسم نت رو اوض نمیکنی فقط (#) یا (b ) میکونیش. به همین راحتی...

    C7#5= C-E-G#-Bb
    C7b5= C-E-Gb-Bb
     
    • مفید مفید x 1
بارگذاری...