جلسه سوّم آکورد شناسی

شروع موضوع توسط Mehran14 ‏11/11/09 در انجمن Chords ( آکوردها )

تاپیک جلسه سوّم آکورد شناسی تالار Chords ( آکوردها ) در persian-music.org.

  1. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!

    آکوردهای افزوده (Augmented chords ) :

    هرگاه نُت پنجم آکورد ماژور نیم پرده اضافه شود و یا اینکه هر گاه فاصله نُت اوّل تا سوّم دو پرده و فاصله نُت سوّم تا پنجم هم دو پرده باشد آکورد افزوده حاصل میشود . برای درک بهتر و مشاهده نحوه نشان دادن این آکوردها در نُت نویسی به تصویر زیر دقّت کنید .

    جلسه سوّم آکورد شناسی-lx0m97qd10letw495ujq.jpg

    آکوردهای کاسته (Diminished chords ) :

    هر گاه نُت پنجم آکورد مینور نیم پرده کم کنیم و یا اینکه هر گاه فاصله نُت اوّل تا سوّم یک و نیم پرده و فاصله نُت سوّم تا پنجم هم یک و نیم پرده باشد آکورد کاسته حاصل میشود . برای درک بهتر و مشاهده نحوه نشان دادن این آکوردها در نُت نویسی به تصویر زیر دقّت کنید .

    جلسه سوّم آکورد شناسی-bq1837rhkn0pmqxh2qvb.jpg

    آکوردهای معلّق ( Suspended chords ) :

    SUS4:
    هرگاه نُت سوّم آکورد ماژور را نیم پرده اضافه کنیم ،حاصل آکورد SUS4 میباشد .
    برای درک بهتر و مشاهده نحوه نشان دادن این آکوردها در نُت نویسی به تصویر زیر دقّت کنید .

    جلسه سوّم آکورد شناسی-51ph3fcbe3vepzn5on5.jpg

    SUS2:
    هرگاه نُت سوّم آکورد مینور را نیم پرده کم کنیم ، حاصل آکورد SUS2میباشد .
    برای درک بهتر و مشاهده نحوه نشان دادن این آکوردها در نُت نویسی به تصویر زیر دقّت کنید .

    جلسه سوّم آکورد شناسی-i8qdh5d1wldgot7n7c.jpg

    در تصویر زیر تمامی آکوردهای افزوده را مشاهده میکنید

    جلسه سوّم آکورد شناسی-a8tresj730r88766bsv.jpg

    در تصویر زیر تمامی آکوردهای کاسته را مشاهده میکنید


    جلسه سوّم آکورد شناسی-v6ybl6xm66kmlmqgss.jpg

    در تصویر زیر تمامی آکوردهای sus4 را مشاهده میکنید



    جلسه سوّم آکورد شناسی-125npwg9lw1j25s4k0kl.jpg

    در تصویر زیر تمامی آکوردهای sus2 را مشاهده میکنید


    جلسه سوّم آکورد شناسی-kd3wufn5tddpmhsnsnav.jpg

    امید وارم این مطالب مؤرد استفاده دوستان قرار بگیره و چنانچه سؤالی هم پیش میاد در ذیل همین مطلب عنوان کنید تا توضیح لازم داده بشه :smile (2):
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏11/11/09
    • خوشم اومد خوشم اومد x 16
  2. Saba_14

    Saba_14 Super User

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/09
    ارسال ها:
    32
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro
    حداكثر تعداد نت هايي كه ميشه به طور همزمان اجرا كرد چند تاست ؟!
     
  3. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    یک پیانیست چون از هر ده انگشت برای نواختن استفاده میکنه پس میتونه همزمان تعداد ده نُت رو و یا یک آکورد ده صدایی رو اجرا کنه .
    ولی تو یه ارکستر که تعداد زیادی نوازنده حضور دارند آکوردها با صدا های بیشتری قابل اجرا هست که بعداً و در فصل هارمونی در مؤردش بحث میکنیم :smile (31):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  4. Saba_14

    Saba_14 Super User

    تاریخ عضویت:
    ‏7/9/09
    ارسال ها:
    32
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +16 / 0 / -0
    نرم افزار:
    acidpro
    ممنون به خاطر پاسخ عاليتون ,

    در مورد اكورد هاي معلق اعداد 4 و 2 چه مفهومي دارند ؟
    ايا عكس حالتي كه گفته شده هم وجود داره , مثلا نت سوم اكورد ماژور نيم پرده " كم " يا نت سوم اكورد مينور نيم پرده "اضافه" شود ؟ بايد حالتهاي متنوعي براي ايجاد اكوردها وجود داشته باشه ...
     
  5. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    دقّت کن وقتی آکورد sus4 هست نُت سوّم آکورد ماژور تغییر مکان داده به نُت چهارم.
    و وقتی آکورد sus2 هست نُت سوّم آکورد مینور تغییر مکان داده به نُت دوّم.

    یعنی sus4 نُتهای اوّل و چهارم و پنجم هست و sus2 نُتهای اوّل و دوّم و پنجم.

    در مؤرد جا به جایی نُت سوّم در آکوردهای ماژور و مینور هم دقّت کنی متوجه میشی که با جا به جایی نُت سوّم آکورد از ماژور به مینور و از مینور به ماژور تبدیل میشه
     
  6. hmd_kro

    hmd_kro عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/11/09
    ارسال ها:
    390
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Rasht
    امتیازات:
    +61 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar

    سلام خدمت دوست بسیار عزیز. و تشکر بابت شروع این بحث پایه ای.

    در مورد این دو آکورد، به نظر شما آکورد sus2 همان آکورد معکوس sus4 نمی تونه باشه؟
     
  7. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    هست !
    ولی دقّت کنی میبینی که بطور معمول در زمان معکوس کردن آکوردها اسم آکورد عوض نمیشه و فقط نُتهای مُختلفش در باس قرار میگیرند ولی در این دوتا آکورد که شما نام بردید
    برای مثال آکورد Csus2 رو که معکوس دوّمش کنی حاصل میشه Gsus4 و در واقع معکوس آکورد صاحب یه اسم جدید شده .
     
  8. hmd_kro

    hmd_kro عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/11/09
    ارسال ها:
    390
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Rasht
    امتیازات:
    +61 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    مطمئن هستید که معکوس اون Gsus4 میشه؟
     
  9. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    آره ببین

    جلسه سوّم آکورد شناسی-j7767d7y1qtz0h3yue3e.jpg
     
  10. hmd_kro

    hmd_kro عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/11/09
    ارسال ها:
    390
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Rasht
    امتیازات:
    +61 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    درسته ولی معمولا آکورد بعداز آکوردهای sus4 ماژور همان آکورد استفاده میشه. مثلا بعداز آکورد Esus4 آکورد E قرار میگیره.

    اما در مورد sus2 ها زیاد جالب به نظر نمیاد. مثلا بعداز آکورد Csus2 نمیشه آکورد C گرفت ، بیشتر تمایل داره به آکورد G، اگه اینطور باشه پس آکورد قبلیش باید Gsus4 باشه نه Csus2.

    نظر شما چیه؟
     
  11. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    مؤرد اوّل در مؤردEsus4 به E درست هست معمولاً همین طور استفاده میشه.
    ولی در مؤرد Csus2 به C مطلب سلیقه ای هست و بسته به نحوه حرکت هارمونی در آهنگ .شاید به نظر شما پیوند خوش آیندی نباشه امّا دیگری این نظر رو نداشته باشه.
    و در مؤزد تمایل آکورد Csus2 به G این به خاطر تمایل C به G هست ، در تنالیته دو ماژور نُت سُل دومینانت هست و این تمایل طبیعی و خوش آیند و جزو قوانین حرکت هارمونی محسوب میشه .
     
  12. mreza_golestan

    mreza_golestan عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏19/11/09
    ارسال ها:
    65
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    یه سوال
    من تا از دوستان شنیدم و یاد گرفتم مثلا آکورد ر ماژور رو با (Re Fa La )
    ساخت و همچنین میشه با (La Re Fa)
    که لا در واقع مال اکتاو قبل باشه ساخت
    این جریان چیه
    و چه فرقی بین این دو وجود داره .
    اصلا این موضوع درسته یا نه؟ البته به طور تجربی وقتی هر کدومشو می زنم صدای همسانی داره
     
  13. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    الآن دو باره میگی مُچ گیری میکنم :d آکورد ر ماژور نُتهای ر ، فا دیز ، لا هست.
    آکوردی که شما نوشتید آکورد ر مینور هست :smile (53):
    بله آکورد ها رو میشه به صورت معکوس نوشت و اجرا کرد که در جلسه چهارم توضیح دادم و در جلسه بعدی هم مفصّل تر و گسترده تر توضیح میدم :smile (38):
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏7/12/09
  14. maradona

    maradona عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏26/4/10
    ارسال ها:
    70
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    فکر کنم در انشای این آموزش یه اشتباهی صورت گرفته و اون نت دوم هست نه نت سوم .
    به عکسها لطفا دقت کنید :
    جلسه سوّم آکورد شناسی-51ph3fcbe3vepzn5on5.jpg
    جلسه سوّم آکورد شناسی-i8qdh5d1wldgot7n7c.jpg

    عکسها به ما نشون میده که نت دوم نیم پرده تغییر کرده نه نت سوم !!
     
  15. inferno

    inferno مدیر تالار / مترجم تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏5/3/10
    ارسال ها:
    677
    محل سکونت:
    گراش
    امتیازات:
    +447 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo, reason
    تاپیک خیلی مفیدی بود. ممنون از دوستان

    دوم اینکه همیشه بخصوص روی اون دوستانی که تازه کارشونو شروع کردن انگشت اتهام گذاشته می شه که آکورد های ساده ی تکراری استفاده می کنن . هر چند آهنگ های بزرگی وجود داره که از آکوردهای ساده استفاده کردن ولی برای کسایی که آماتور صداشون می زنن خیلی بد میی برن براشون... حالا اگه دوست دارید بحث رو یه جوری ادامه بدیم که نحوه آکورد گذاری رو آموزش بدیم. یعنی اینکه برای هر ملودی در چه سبکی چه آکوردی زیبا می شینه. فکر کنم این دغدغه ی همه ی دوستان باشه... که بشه خیلی اصولی آکوردهای ترکیبی و پیچیده هم توی کارامون استفاده کنیم..

    فعلا
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  16. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,857 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    آموزش این موضوع رو اگر خدا بخواد و فرصت محیا بشه به زودی آغاز خواهیم کرد فقط باید توجه داشت برای یادگیری این موضوع باید بر روی مطالب این تاپیک که آقا مهران بسیار خوب توضیح دادن وکلا موضوع آکورد شناسی تسلط کامل داشت.چون آکورد گزاری روی ملودی مربوط به مبحث هارمونی می شه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  17. shahab47

    shahab47 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/09
    ارسال ها:
    560
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +450 / 2 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic, protools, StudioOne
    منم به این نتیجه رسیدم . ولی گفتم رو حرف مهران جان نمیشه حرف زد . :smile (53):

    آخه نت دوم حرکت میکنه نه نت سوم

    اینطور نیست ؟

    یه لحظه به این حس رسیدم بهم بگن ماست سیاهه هم قبول میکنم :smile (49):
     
  18. peymans

    peymans عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/2/11
    ارسال ها:
    10
    محل سکونت:
    tehran
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    دوستان كاش آموزشي هم در رابطه با چگونگى استفاده از اكوردهاي پيشرفته در آهنگ تو سايت قرار بدين ممنون از همه
     
  19. peymans

    peymans عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/2/11
    ارسال ها:
    10
    محل سکونت:
    tehran
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:



    سلام دوستان
    منم خيلي مشتاق و جويايه اين مبحث هستم و فكر مي كنم خيليها هم دنبال همچنين آموزشي باشن لطفاْ به محض آغاز چنين مطلب با ارزشي ما را هم در جريان
    بگذاريد كه بي صبرانه در پي اين آموزش هستيم
    با تشكر از همه شما اساتيد كه در جهت ارتقاي سطح معلومات هموطنانمون بدون چشمداشت مادي بي وقفه زحمت مي كشيد و لطف ميكنيد:smile (61):
     
  20. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    با اینکه این سوال چند ماهه قبل مطرح شده و دوستان هم جوابی براش ندادند و من هم که تو این چند ماهه حضور نداشتم لازم دیدم پاسخ بدم که دوستانی که بعدها مرور میکنند براشون روشن شده باشه.
    نه دوست عزیز هیچ اشتباهی در کار نیست .
    در اینحا وقتی صحبت از نت سوم آکورد هست منظور نت درجه سوم هست . برای مثال در آکورد دو ماژور که شامل نتهای دو و می و سل هست نت دو درجه اول و نت می درجه سوم و نت سل درجه پنجم آکورد نامیده میشوند.
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏13/4/11
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه - جلسه سوّم آکورد
  1. Mehran14
    پاسخ ها:
    7
    نمایش ها:
    3,985
  2. Mehran14
    پاسخ ها:
    36
    نمایش ها:
    10,104
  3. mhabob_16
    پاسخ ها:
    1
    نمایش ها:
    305
  4. mreza_golestan
    پاسخ ها:
    2
    نمایش ها:
    597
  5. abbas qashqai
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    615

عبارات جستجو شده:

  1. آکورد گیتار fa sus4