جلسه دوّم آکورد شناسی

شروع موضوع توسط Mehran14 ‏3/11/09 در انجمن Chords ( آکوردها )

تاپیک جلسه دوّم آکورد شناسی تالار Chords ( آکوردها ) در persian-music.org.

  1. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!

    تعریف آکورد :

    اجرای همزمان چند نُت ( ما در اینجا با سه نُت شروع میکنیم ) آکورد نامیده میشود .

    آکورد ماژور ( بزرگ ) :

    تعداد سه نُت را در نظر بگیرید ، هر گاه فاصله نُت اوّل تا نُت دوّم برابر با چهار نیم پرده ( دو پرده ) و فاصله نُت دوّم تا نُت سوّم برابر با سه نیم پرده ( یک و نیم پرده ) باشد آکورد ما ، ماژور و نام آکورد نام نُت اوّل میباشد ، که معمولاً به شکلهای
    C به معنای دو ماژور
    D به معنای ر ماژور
    Eبه معنای می ماژور
    و .................................
    و در بعضی نُت نویسی ها حرف M همرا ه نام آکورد میآید به شکل زیر
    CM به معنای دو ماژور
    DM به معنای ر ماژور
    EM به معنای می ماژور
    و....................................
    برای درک بهتر مطلب به تصویر دقّت کنید


    جلسه دوّم آکورد شناسی-n5ma81mf0dtyfq64a6ub.jpg

    آکوردهای مینور ( کوچک) :

    تعداد سه نُت را در نظر بگیرید ، هر گاه فاصله نُت اوّل تا نُت دوّم برابر با سه نیم پرده ( یک و نیم پرده ) و فاصله نُت دوّم تا نُت سوّم برابر با چهار نیم پرده ( دو پرده ) باشد آکورد ما ، مینور و نام آکورد نام نُت اوّل میباشد ، که به شکلهای
    Cm به معنای دو مینور
    Dm به معنای ر مینور
    Emبه معنای می مینور
    و.....................................
    برای درک بهتر مطلب به تصویر دقّت کنید


    جلسه دوّم آکورد شناسی-k8qlm1nf3a2bzpnkxd.jpg


    در تصویر زیر تمامی آکوردهای ماژور را مشاهده میکنید


    جلسه دوّم آکورد شناسی-m7snqxi4qvieckc40c0v.jpg


    در تصویر زیر تمامی آکوردهای مینور را مشاهده میکنید.


    جلسه دوّم آکورد شناسی-hs4bkp4finlmc5puags0.jpg


    امید وارم این مطالب مؤرد استفاده دوستان قرار بگیره و چنانچه سؤالی هم پیش میاد در ذیل همین مطلب عنوان کنید تا توضیح لازم داده بشه :smile (2):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 22
    • دوستانه دوستانه x 1
  2. hamnafas

    hamnafas عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/11/09
    ارسال ها:
    30
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, reason
    ربط گام به اکورد چیه؟
     
  3. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    اگر یه ساختمان (منزل) آماده رو آهنگ حساب کنیم ، چهار چوب این ساختمان رو گام و محّل فرار گرفتن هر یک از اطاقها و آشپز خانه و حمّام رو آکوردها و تزئینات داخلی رو هم ارکستراسیون میشه حساب کرد .
    در بحث هارمونی که از همین مبحث گامها شروع میشود مطلب رو خواهیم شکافت :smile (31):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. hamnafas

    hamnafas عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/11/09
    ارسال ها:
    30
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, reason
    با تشکر از آقا مهران عزیز
    اما من از این مثال چیز زیادی دستگیرم نشد
    و فکر میکنم باید صبر کنم بحث هارمونی که رسیدم به این سوالم پاسخ بدم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  5. godsend

    godsend

    تاریخ عضویت:
    ‏4/12/10
    ارسال ها:
    2
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام در گام شما یک سری از کلاویها رو مجازبه همان گام انتخاب میکنی که اکوردهایی که میگیری هم بایداز گامت تبعیت کنه یعنی خارج از کلاوییها نباشه
     
  6. Darde3harfi

    Darde3harfi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏27/11/10
    ارسال ها:
    172
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +24 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, flstudio, reason
    سلام لازم دونستم در مورد سوال دوستمون توضیحاتی رو بدم

    اول اینکه یادتون باشه گام و تنالیته با هم فرق دارن

    گام:نت هایی که به طور متصل میان فاصله اکتاو قرار دارن در واقع گام ردیف منظم صدا هاست مثلا وقتی میگیم گام "دو" باید از نت دو شروع بشه وبعد از طی کردن درجات پی در پی به اکتاو برسه

    تنالیته:تنالیته در واقع ردیف منظم یا نا منظم صداهای یک گام است بنابر این وقتی اهنگی میسازیم درست اینه که بگیم این اهنگ مثلا تنالیته دو است که اکثرا میگن گام قطعه دو است

    گام دو پی در پی و منظم Do - Re- Mi - Fa -Sol -La- Si -Do

    میبینید که از دو شروع شده و به نت دو در اکتاو بالاتر ختم شده

    تنالیته دو نا منظم

    Do - Fa- Mi- La - Sol- Fa- Mi - Re -Si - Do

    حالا ربط اکورد و گام

    گام دو رو در نطر بگیر اگه روی هر نت طبق یه سری الگوی اکورد بسازی 7 اکورد مختلف بدست میاری

    مثلا در گام دو ماژور روی نت های گام این اکورد ها رو میسازیم

    Do Re Mi Fa Sol La Si Do

    دو ماژور ------ لا مینور سل ماژور فا ماژور می مینور رمینور دو ماژور

    در مورد اکورد روی درجه هفتم گام چیزی نگفتم چون فعلا بحث در مورد ماژور مینور بود

    حالا وقتی بخوای تو تنالیته دو یه اهنگ بسازی مجازی از این اکورد ها استفاده کنی
    ربط اکورد و گام به همین سادگی بود
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 7
  7. A.T.B

    A.T.B عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/11
    ارسال ها:
    645
    محل سکونت:
    jonoob
    امتیازات:
    +141 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    c به معنای دو ماژور
    d به معنای ر ماژور
    eبه معنای می ماژور
    و .................................
    و در بعضی نُت نویسی ها حرف m همرا ه نام آکورد میآید به شکل زیر
    cm به معنای دو ماژور
    dm به معنای ر ماژور
    em به معنای می ماژور

    ------------------------------
    یکم بیشتر در مورد اینا توضیح دهید
     
  8. A.T.B

    A.T.B عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/11
    ارسال ها:
    645
    محل سکونت:
    jonoob
    امتیازات:
    +141 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    در تصویر زیر تمامی آکوردهای ماژور را مشاهده میکنید


    جلسه دوّم آکورد شناسی-m7snqxi4qvieckc40c0v.jpg


    در تصویر زیر تمامی آکوردهای مینور را مشاهده میکنید.


    جلسه دوّم آکورد شناسی-hs4bkp4finlmc5puags0.jpg


    اگه میشه درباره این دو تصویر بیشتر توضیح دهید
     
  9. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    توضیحاتی پیرامون فرق گام و نتالیته!

    یک ساختار فرمولی و فاصله ای داریم به نام مد.
    جلسه دوّم آکورد شناسی-mode.GIF

    مد در حقیقت فرمولیه که یه نت رو در درجه اول اون قرار میدیم و طبق فاصله پرده و نیم پرده ای درجات بعد به نتهای بعد میرسیم.
    حالا ما بر روی مد بالا که در حقیقت مد ماژور نام داره نت g رو بر روی درجه اول قرار میدیم و طبق فاصله پرده و نیم پرده، نتهای درجات بعدی رو بدست میاریم.
    خب حالا ما یک گام بر روی مد ماژور بنا کرده ایم.
    پس میتونیم بگیم گام g (سل ماژور)

    جلسه دوّم آکورد شناسی-G scale.GIF


    در حقیقت گام یه جور الفبا هست که حروف مجاز رو برای نوشتن به ما معرفی میکنه.
    مثلا در الفبای عربی ما مجاز به استفاده 28 حرف هستیم و در الفبای فارسی 32 حرف.

    اما مفهومی که از تنالیه میشه عنوان کرد متن و جمله هست.

    شما وقتی که به یک متن نگاه میکنید میتونید فارسی، عربی و یا اردو بودنش رو تشخیص بدید و نیازی به ردیف کردن الفبای اونها نیست.

    در تنالیته هم موضوع از این قراره!

    اگه مفهوم تنالیته به درستی بیان نشه خیلی گمراه کننده و گیج کننده خواهد بود.
    شاید مقایسه ای که میتونیم انجام بدیم، تنالیته رو به تند خوانی تشبیه کنیم.
    و با نگاه کردن به قطعه متوجه بشیم که بر پایه چه گامی ساخته شده.

    به عنوان مثال اگه نت #f در قطعه وجود داشته باشه و بقیه نتها طبیعی باشند، نتیجه میگیریم که گام ما g هست.

    سعی کردم خیلی ساده بنویسم.
    بازهم اگه مورد نا مفهومی داشتم تو نوشتم گوشزد کنید بهتر توضیح بدم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  10. A.T.B

    A.T.B عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/11
    ارسال ها:
    645
    محل سکونت:
    jonoob
    امتیازات:
    +141 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    اگه میشه بیشتر مثال بزنید واضیحتر توضیح بدید درباره این گام g بیشتر توضیح دهید
     
  11. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    دوست من همونطور که اشاره کردم ما فرمولهایی به نام ماژور، مینور و ... داریم که این فرمولها رو میگیم مد.

    ما میتونیم هر نتی رو روی درجه اول این مدها قرار بدیم و بر اساس فاصله پرده و نیم پرده تا به درجه هشتم برسیم

    حالا ما بر روی مد، یک گام بنا کردیم که میتونیم از نتهاش برای آهنگسازیمون استفاده کنیم.

    حالا یه مثال دیگه
    نت e رو به عنوان درجه اول انتخاب میکنیم

    درجه اول میشه می
    درجه دوم بعد از پیمودن فاصله 1 پرده ای میشه فا دی یِز
    درجه سوم بعد از پیمودن فاصله 1 پرده ای میشه سل دی یِز
    درجه چهارم بعد از پیمودن فاصله 0.5پرده ای میشه لا
    درجه پنجم بعد از پیمودن فاصله 1 پرده ای میشه سی
    درجه ششم بعد از پیمودن فاصله 1 پرده ای میشه دو دی یِز
    درجه هفتم بعد از پیمودن فاصله 1 پرده ای میشه رِ دی یِز
    درجه هشتم بعد از پیمودن فاصله 0.5پرده ای میشه می

    e f# g# a b c# d# e


    این نتها، نتهای مجازی هستند که در گام می ماژور میشه استفاده کرد.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  12. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    البته m به صورت کوچک به معنی مینور میباشد و این آکورد برای مثال Dm ر مینور خوانده میشود و این آکورد DM ر ماژور خوانده میشود که در اکثر مواقع M را نمینویسند
    و این آکورد را D ر ماژور میخوانند و Dm را ر مینور.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  13. A.T.B

    A.T.B عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/2/11
    ارسال ها:
    645
    محل سکونت:
    jonoob
    امتیازات:
    +141 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    ببین مشکل من اینه که این دیجه ها رو نمیدونم از کجا میان ؟؟؟؟ e f# g# a b c# d# e اینا رو نمیدونم نت E یا نت G رو نمیدونم پایه اینا رو به من بگید چون من اینا ندونم متوجه نمیشم چه میگید ببخشید انقدر من وقتتونه میگیرم
     
  14. djmehrshad

    djmehrshad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/7/09
    ارسال ها:
    96
    محل سکونت:
    مازندران (فریدونکنار)
    امتیازات:
    +19 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, protools, wavelab

    آقا مجید من تقریبا منظورتون رو فهمیدم ه چه نتهایی تو گام مجاز هستیم بزنیم حالا واسه آکورد سازی در این گام هم باید فقط آکوردهایی که با این نتهای مجاز ساخته میشن مجاز هستیم بزاریم.......یا فرمول دیگه ای داره
     
  15. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    پاسخ به این سوال رو در تاپیک دیگه دادم!
    اینجا هم میگم.

    ببین فرمولهای زیادی برای ساخت انواع آکورد هست.
    و مهم این که هر نت بلاخره یک پایه از آکورهای مختلف میتونه باشه
    مثلا نت "دو" میتونه پایه اول آکورد "دو ماژور" و پایه سوم آکورد "لا مینور" و پایه پنجم آکورد "فا ماژور" و یا پایه هفتم آکورد "ر مینور7" باشه و...

    این فایل رو دانلود کن!
    http://vst-haraj.ir/NotesOfChords.pdf


    جداولی هست که نتهای آکوردهای مختلف رو در اون تفکیک کردم و به ترتیب اسم نت نوشتم!
    امیدوارم که کمکی کرده باشم!
    -------------------------
    در مورد سوالت که پرسیدی عرض کنم که بر طبق اصول اولیه و ساختاری هارمونی و تئوری موسیقی بله فقط از نتهای گام جهت آکوردسازی میشه استفاده کرد.
    اما با مطالعه بیشتر متوجه میشی که میتونی آکوردهایی بکار ببری که ظاهرا نتهای غریبه با گام دارند.
    به عنوان مثال ممکنه زیاد دیده باشی که آکورد A7 رو در آهنگهایی که در گام Am ساخته شده اند.

    این آکورد بر مبنای قانون پیکاردی ساخته و در شرایطی خاص استفاده میشه!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  16. djmehrshad

    djmehrshad عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏5/7/09
    ارسال ها:
    96
    محل سکونت:
    مازندران (فریدونکنار)
    امتیازات:
    +19 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, protools, wavelab
    راستش هنوز کامل متوجه نشدم..راستی اون کتابی که شما نوشتین میتونه واسه آکورد سازی روی ملودی و اشعار کمک 100% کنه عزیز....
     
  17. magnetic

    magnetic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/12/10
    ارسال ها:
    207
    محل سکونت:
    inside of myself
    امتیازات:
    +122 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    سلام
    من هرچی سعی میکنم پرده نیم پرده ها رو روی گیتار پیدا کنم نمیتونم(آکوردهارو).مثلا آکورد c رو میتونم بگیرم اما احتساب اینکه نتهاش چه طوری دو پرده و یکو نیم پرده فاصله دارن واسم تا الان ممکن نیس.
    لطفا توضیح بدین:smile (46):
    ممنون میشم از کمکتون
     
  18. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    این مطلب رو در جلسه اول آکورد شناسی به شکل آسان توضیح دادم یه مرور بکن باز اگر مشکل داشتی بگو .

    حتماً این تصویر محل نتها روی دسته گیتار رو داری اگر نداری دانلود کن

    جلسه دوّم آکورد شناسی-1t.jpg
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  19. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    عکسی که مهران عزیز گذاشتن گویای همه چیز هست فقط من یه نکته اضافه کنم.ببینید بر فرض مثال نتهای آکورد دو ماژور میشه :دو-می-سل حالا اگه تو پیانو باشه با همین ترتیب که نتها رو بگیریم درسته ولی تو گیتار چون ترتیب سیمها متفاوته قضیه فرق میکنه.شما میای اکورد دو ماژور رو با انگشت گذاری در سه فرت اول ( که خودتون هم میدونید چطوریه) میگیرید.اما نکته اینجاست که اگه بخواین اکود دو ماژور رو در حالت پایگی بگیرید دیگه نباید صدای سیم ششم رو ایجاد کنید چون اون وقت نت باس آکوردتون میشه می نه دو!!! پس وقتی از سیم پنجم که نت دو هست حساب کنید سیم پایینی یعنی چهارم نت می رو گرفتید و سیم سوم به صورت آزاد میشه سل.پس تا اینجا نتهای آکورد تکمیله.حالا سیمهای دوم و یکم هم که نتهای دو و می هستن تکرار نتهای آکوردن و آکوردمون کامله.پس دقت کنید که در ساز گیتار یا ماندولین و سازهای مشابه نت باس آکورد اهمیت داره و اگر نتی غیر از نت پایه آکورد رو به صدا در بیاریم ترتیب پایگی اکورد از دست رفته. اگه واضح نبود بفرمائید توضیح بدم.
    موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  20. magnetic

    magnetic عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/12/10
    ارسال ها:
    207
    محل سکونت:
    inside of myself
    امتیازات:
    +122 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    خیلی ممنونم از توضیحات دوستان خوب ولی من نگرفتم(جای نتها و فوصلشون رو بلدم! ولی در مورد آکورد که میگیم دو پرده و نیم پرده مشکل دارم):smile (9):
    کاش مثه شکلایی که واسه پیانو طراحی کردین واسه گیتار هم داشتیم اون موقع شکل گویای همه چیز بود:smile (23):
     
بارگذاری...