جلسه اوّل تئوری موسیقی

شروع موضوع توسط Mehran14 ‏6/9/09 در انجمن تئوری موسیقی تکمیلی

تاپیک جلسه اوّل تئوری موسیقی تالار تئوری موسیقی تکمیلی در persian-music.org.

  1. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    برای نوشتن نتهای موسیفی از صفحاتی خّط کشی شده ( خطوط حامل ) استفاده میکنیم .

    خطوط حامل : خطوط حامل یا پنج خّط حامل خطوطی هستند افقی و موازی و با فاصله های مساوی که برای نوشتن نتهای موسیقی مؤرد استفاده قرار میگیرند ، این پنح خّط را از پایین به بالا شماره گذاری میکنیم ، به تصویر دقّت کنید

    جلسه اوّل تئوری موسیقی-03uvt91dblamb9z90j.jpg

    خطوط کمکی حامل : برای اینکه بتونیم وسعت بیشتری از نتها رو به نگارش در بیاوریم از روشهای مختلفی استفاده
    میکنیم که یکی از این روشها استفاده از خطوط کمکی حامل هست که معمولاً از سه خّط کمکی در زیر پنح خّط حامل و سه خّط کمکی در بالای پنج خّط حامل بهره میکیریم .
    وعلّت نگارش خطوط کمکی به این شکل به دلیل تشخیص سریع خطوط هست ، حال اینکه اگر همین تعداد خطوط کمکی را هم همانند پنج خّط اصلی میداشتیم ، تشخیص سریع خطوط بسیار سخت و حتی غیر ممکن بود . ، به تصویر دقّت کنید

    جلسه اوّل تئوری موسیقی-mobhe3ebs9trqde3o0o6.jpg

    چکونگی و محّل قرار گرفتن نتها بر روی خطوط حامل : در تصویر زیر نحوه و محّل قرار گرفتن نتها بر روی پنج خّط حامل و دو خّط کمکی یکی در بالا و یکی در پایین نشون داده شده . ( شکل نتها رو با یک نت گرد نشون دادم که در ادامه به اشکال مختلف نتها هم خواهیم پرداخت ) به تصویر دقّت کنید و به خاطر بسپارید که تا اینجای کار این نتها هیچ اسمی ندارند .

    جلسه اوّل تئوری موسیقی-g2augta5p42fd6qtg5m.jpg

    اشکال مختلف نتها و سکوتها و ارزش ( کشش ) ضربی هر کدام :
    نت گرد و سکوت گرد با ارزش کششی معادل 4 ضرب ( برای مثال اگر من بخواهم با فلوت یک نت گرد 4 ضربی اجرا کنم آن نت را اجرا میکنم و به اندازه مثلاً 4 ثانیه کشش آنرا ادامه میدهم . ودر مؤرد سکوت هم یعنی به اندازه 4 ثانیه سکوت میکنم و چیزی اجرا نمیکنم )
    نت سفید و سکوت سفید با ارزش کششی معادل 2 ضرب
    نت سیاه و سکوت سیاه با ارزش کششی معادل 1 ضرب
    نت چنگ و سکوت چنگ با ارزش کششی معادل 0.5 ضرب
    نت دولا چنگ و سکوت دولا چنگ با ارزش کششی معادل 0.25 ضرب
    البته سه لا چنگ و چهار لا چنگ ...... و الا ماشاءاله هم هست که فعلاً زیاد به درد کار ما نمی خوره و در جای خودش توضیح خواهم داد . به عکس دقّت کنید و توجّه کنید که سکوتها درست به همین شکلها ودرهمین محّل ها قرار میگیرند ولی در مؤرد نتها شکلها همیشه همین هست ولی محّل قرار گرفتنشون بستگی به نام نت دارد که بعداً توضیح خواهم داد.

    جلسه اوّل تئوری موسیقی-fsw0oqr92sbxpdshdniq.jpg


    با تشکّر از توجّهتون در ضمن در ذیل همین تاپیک پاسخگوی سؤالات احتمالی شما دوستان هستم و درس جدید در تاپیک جدیدی با عنوان درس دوّم مطرح خواهد شد . :smile (31):
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏6/9/09
    • خوشم اومد خوشم اومد x 19
  2. ashkan

    ashkan عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/09
    ارسال ها:
    7
    محل سکونت:
    کرمانشاه
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    با تشکر از دوست عزیز
    مطلبتون برای شروع خوب بود .
    من چهار پنج ساله پیش موسیقی رو با نواختن سه تار شروع کردم ولی الان دو ساله به خاطر کنکور و این بحث ها گذاشتمش کنار . حالا دوباره می خوام شروع کنم ولی این بار با آهنگ سازی . و دوست دارم از اول پیش برم . پست شما خیلی برام خاطره انگیز بود و شکل سکوت ها رو یادم رفته بود و خوب شد عکس هم کنارش هست .
    فقط اگه بشه در هر جلسه مطالب بیشتری رو بگید و آخر هر جلسه هم یه مقدار تمرین و سرمشق بدهید خیلی خوب میشه.
    راستی اسمتون چی هست از این به بعد با اسمتون صداتون کنیم ؟

    منتظر قسمت های بعدی هستم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  3. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام دوست عزیز!
    به فوروم خوش آمدید، نگارش و آماده سازی این مباحث به فارسی چون زیاد و تو کامپیوتر فارسی ننوشتم هنوز برام سخته ولی خوب کم کم راه میوفتم در مؤرد تمرین هم جزو برنامه هست که به همراه نتهای مختلف و برنامه های کمک آموزشی کامپیوتری به موقع خدمت دوستان علاقمند معرفی میشه ممنون از توّجهت :smile (31):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  4. albalu

    albalu

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/09
    ارسال ها:
    5
    محل سکونت:
    ٌزمين
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
  5. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,746
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,810 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    دوست عزيز

    همه كاربر هايي كه به اينجا وارد ميشن لزوما حرفه ايي نيستن پس اموزش هم لازمه كه از پايه باشه.
    دوستاني كه علاقه مند باشن ميتونن استفاده كنن.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 8
  6. albalu

    albalu

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/09
    ارسال ها:
    5
    محل سکونت:
    ٌزمين
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    حرف شما صحيح و لي بحث من حرفه اي بودن نيست . مگه هر كي تئوري موسيقي رو بلده حرفه اي شده ؟؟؟؟ اين چيزا به نظرم تو سايتي كه اسم تخصصي رو يدك ميكشه چندان جالب نيست . البته فقط نطرم رو گفتم .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. soheil

    soheil عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏3/9/09
    ارسال ها:
    17
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام از این پست خوب خیلی ممنونم. شاید این پست کمی پایه ای بود و ساده اما برای شروع کلاس های تئوری شروع خوبی بود. من هم سعی می کنم تمم مطلب هر جلسه را خوب مطالعه کنم....
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  8. ashkan

    ashkan عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/9/09
    ارسال ها:
    7
    محل سکونت:
    کرمانشاه
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    نه اتفاقا خیلی کار خوبیه و می تونه خیلی موثر باشه !
    خیلی ها هستند که تئوری موسیقی رو خوب بلد نیستند یا با یه روش موثر یاد نگرفتند
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  9. Light

    Light تیم مدیریت وبمستر

    تاریخ عضویت:
    ‏15/4/09
    ارسال ها:
    9,727
    شغل :
    آچار فرانسه
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +6,500 / 3 / -1
    نرم افزار:
    cubase
    شما برداشتتون از کلمه تخصص اشتباه هست
    تخصصی به این منظور که این سایت به غیر موسیقی به جنبه ی دیگه ایی نمی پردازه
    این سایت هدفش کمک کردن به همه سطوح هست ( به خصوص کسانی که تازه می خواهند شروع به فعالیت در زمینه موسیقی کنند )

    این مباحث هم یاد آوری برای دوستانی هست که قبلا این موضوعات رو گذروندن و هم آمورشی برای افراد تازه وارد هست .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 8
  10. Gharibeh

    Gharibeh عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏23/8/09
    ارسال ها:
    46
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +22 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio
    جلسه اول عالی بود امیدوارم به همین خوبی پیش بره
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  11. Farhad Mahdavi

    Farhad Mahdavi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏18/7/09
    ارسال ها:
    231
    محل سکونت:
    آبادان
    امتیازات:
    +95 / 0 / -0
    سلام
    من 2 سال که موسیقی الکترونیک با نرم افزار کار میکنم . اما هنوز تئوری رو درست بلد نیستم .
    الان من تو یه جایی گیر کردم . اگه بخواید میانگین بگیرید تو این 2 سال من روزانه حدودا 4 ساعت با اف ال کار میکنم و به همین دلیل همه چیرو بر اساس اف ال میدونم . اگه میشه یک نت خیلی ساده رو بنویسید و همون نت رو به صورت میدی بنویسید تا متوجه بشیم که این نت چطور نواخته میشه . اگه میدی باشه بهتره چون همه کسایی که با نرم افزارهای مختلف کار میکنن میتونن بفهمن که چطور میشه یک نت رو نواخت .
    خواهش میکنم این کارو بکنید چون من بدجوری گیر کردم . :smile (63):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. jigsaw

    jigsaw عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏28/7/09
    ارسال ها:
    287
    محل سکونت:
    SYNAESTHESIA
    امتیازات:
    +127 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, protools, reason
    واسه یاد گرفتن تئوری که حتما به کتاب و ساز نیاز دارید ولی برای اینکه بدونید در اف ال دارید نت رو در کدوم اکتاو مینویسید هم خود اف ال نشون میده و هم اگر با میدی کنترلر مینویسید مشخص هست مگر از کیبرد کامپیوتر استفاده کنید که خوب اصلا اصولی نیست برای درک تئوری و با میدی هم نمیشه تئوری درس داد.
    فقط به دوستان پیشنهاد میکنم برای شروع کار موسیقی اگر پیانو هم ندارن با میدی کنترلر حتما کتاب بیر یا هانون رو مورد استفاده قرار بدن و دست کم جای نت ها رو در کلید فا و سل و همینطور روی کیبرد کنترلرشون یاد بگیرند, چون حتی اگر ساز تخصصی هم نداشته باشن همین میدی کنترلر ساز تخصصی براشون میتونه محسوب بشه.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  13. hamnafas

    hamnafas عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/11/09
    ارسال ها:
    30
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, reason
    بسیار متشکرم دوست عزیز.سوالی که داشتم این بود که چرا توی بعضی نت ها دم نت سیاه یا چنگ یا ... رو به طرف بالا میزارن بعضی نت ها رو به پایین هست؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  14. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    به طرف بالا یا پایین بودن دنباله نُتها معنای خاصّی ندارد و فقط برای زیبا نویسی نُتها میباشد ، به این شکل که بطور معمول دنباله نُتهایی که روی خّط سوّم یا بالا تر هستند به طرف پایین و دنباله نُتهایی که روی خطّ سوّم یا پایین تر هستند به طرف بالا هست.
    پس دنباله نُتهای روی خّط سوّم هم میتواند به بالا یا به پایین باشد که بستگی به بقیّه نُتها در ادامه آهنگ دارد که در چه حالتی ( بالا یا پایین ) از نظر زیبایی مناسب تر هست.
    فقط و فقط همین :smile (38):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  15. Mazda

    Mazda عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/12/09
    ارسال ها:
    2
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    با تشکر از دوست عزیز برای ترویج شناخت موسیقی در ایران. مزدا

    لطفا برای تشکر از کلید تشکر استفاده کنید.

     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  16. pouria143

    pouria143 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏20/2/10
    ارسال ها:
    45
    محل سکونت:
    كرج
    امتیازات:
    +6 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, flstudio
    سلام
    ميشه روي خط هاي حامل يك ساز كامل بنويسيد
    كه اسمها به چه صورت قرار ميگيره
    من خوب جاهاي نت ها رو ياد نگرفتم تشكر ميكنم از اموزش
    {username}-{filename}
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  17. fattaneh_1988

    fattaneh_1988 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏1/7/10
    ارسال ها:
    8
    محل سکونت:
    england - manchester
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    با سلام و خسته نباشید منهم بسیار بسیار راضی ام و ممنون از کسانی که حافظ منافع امثال من که تازه پا به این عرصه گذاشتند هستم واقعا عالی بود دستتون درد نکنه
    در ضمن دوستان کسی می تونه به من کمک کنه بگه از کجا می تونم با سبکهای موسیقی اشنا شم (موسیقی ایرانی ) ؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  18. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,869
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,095 / 3 / -3
    تو سایت جستجو کنید پیدا میکنید.
    به صورت پیام پاسختون رو میدم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  19. idbiid_mehdi

    idbiid_mehdi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/10
    ارسال ها:
    36
    امتیازات:
    +14 / 1 / -0
    نرم افزار:

    به نظر من این تنها سایت کامل و تکمیلیه که همه موارد و همه سوالات رو بصورت تخصصی جواب میده و همه جور افراد از این سایت لذت میبرن . منظور از تخصصی بودن پرداختن به تک تک موارد بصورت تخصصیه نه این که موارد تکمیلی رو بررسی کنه . خیلیا که وارد سایت میشن از 0 شروع میکنن و دوست دارن با همین سایت شروع کنن .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
  20. Arash.E

    Arash.E عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/3/13
    ارسال ها:
    109
    محل سکونت:
    mezzo
    امتیازات:
    +10 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, logic
    یه سوال داشتم در رابطه با خطوط حامل کمکی...
    ببینید این عکس رو

    جلسه اوّل تئوری موسیقی-Capture.GIF

    این نت قرمزی که من با مثال مشخص کردم لا هست دیگه درسته؟ خوب من مثلا دارم توی گام بالا نت هارو اجرا میکنم و گام پایین رونده میشه!
    چاره چیه باید یک اکتاوو بیام پایین تر و لا رو اجرا کنم؟
     
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه - جلسه اوّل تئوری
  1. Mehran14
    پاسخ ها:
    21
    نمایش ها:
    7,181
  2. Mehran14
    پاسخ ها:
    16
    نمایش ها:
    12,660
  3. mhabob_16
    پاسخ ها:
    1
    نمایش ها:
    310
  4. mreza_golestan
    پاسخ ها:
    2
    نمایش ها:
    601
  5. abbas qashqai
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    621

عبارات جستجو شده:

  1. محل قرارگرفتن نت هاروی خطوط کمکی حاامل