آخرین ارسال‌ها

جزییات fill ها ( پاساژها ) و ساختار آنها

14/7/11
61
تهران
سلام اگه میشه در مورد پاساژ یا ملودی که زیر صدای خواننده میره و فضای جالبی به آهنگ میده صحبت کنین که چه اصولی داره و چطور روی اون فضا این عمل انجام میگیره که شنونده احساس فالشی نکنه ممنون.........
 

Ramtin Shabanian

مدیر تالار آهنگسازی
تیم مدیریت
مدیر تالار
11/4/10
2,010
28
G Studio
اگر مقاله رو کامل مطالعه کرده باشید خواندید که پاساژ ها دو دسته ملودیک و ریتمیک هستن.
یعنی با تغییر در روند ساز های ملودیک (دارای نت) و یا ساز های پرکاشن (بدون نت) ساخته میشند.

پاساز در زیر صدای خواننده نیز از این دو دست خارج نیست. اگر بخوایید پاساز ملودیک داشته باشید که قوانین خودش رو داره و خارج از حوصله این مبحث است.
اما در مورد پاساز ریتمیک باید بگم که میتونه کاملا سلیقه ای باشه و شما بستگی به اون هنر تنظیم و تجربه ای که دارید میتونید با اجزا مختلف ساز های پرکاشن مانند درام اون رو بسازید.

برای این مورد هم من به شما پیشنهاد میکنم که موزیک در سبک های مختلف زیاد گوش بدید و سعی کنید با دقت جزییات اون ها رو بررسی کنید.
 
14/7/11
61
تهران
اگر مقاله رو کامل مطالعه کرده باشید خواندید که پاساژ ها دو دسته ملودیک و ریتمیک هستن.
یعنی با تغییر در روند ساز های ملودیک (دارای نت) و یا ساز های پرکاشن (بدون نت) ساخته میشند.

پاساز در زیر صدای خواننده نیز از این دو دست خارج نیست. اگر بخوایید پاساز ملودیک داشته باشید که قوانین خودش رو داره و خارج از حوصله این مبحث است.
اما در مورد پاساز ریتمیک باید بگم که میتونه کاملا سلیقه ای باشه و شما بستگی به اون هنر تنظیم و تجربه ای که دارید میتونید با اجزا مختلف ساز های پرکاشن مانند درام اون رو بسازید.

برای این مورد هم من به شما پیشنهاد میکنم که موزیک در سبک های مختلف زیاد گوش بدید و سعی کنید با دقت جزییات اون ها رو بررسی کنید.
ممنون دوست عزیز آیا منبع خاصی رو واسه یادگیری پاساژهای ملودیک میشناسین ممنون میشم معرفی کنین ....
 

Ramtin Shabanian

مدیر تالار آهنگسازی
تیم مدیریت
مدیر تالار
11/4/10
2,010
28
G Studio
پاساژ ها چه از نوع ملودیک و چه از نوع ریتمیک از خود موسیقی جدا نیستند و قوائد آنها منطبق بر قوائد موسیقیای است.
پاساژ های ملودیک از مبحث های گام ها مدلاسیون ها کانترپوان و ... سرچشمه میگیرند.
بنده تا حالا منبع ای رو که اختصاصی در مورد این نوع پاساژ ها صحبت کرده باشه ندیدم.
 
1/4/12
76
تهران
چون اصولا این پاساژها بر اساس قوانین ویژه ای ساخته میشن که در موسیقی پیشرفته وجود داره. در کارهای جدید غیر حرفه ای (مخصوصا رپ) کمتر این پاساژها به چشم میخورن و دلیلشم در بالا ذکر شد
من منظور شما رو نمی فهمم ، می خواین بگین Fill توی رپ ضعیفه ؟
و رپ یه سبکه غیر حرفه ایه ؟
 
1/4/12
76
تهران
توسیعه می کنم کارایه t.i رو گوش بدی
قدرت پاساژ رو تو کاراش میبینی
سبکش هم رپه
 

Les_paul

مدیر تالار گیتار
تیم مدیریت
مدیر تالار
12/8/10
1,248
27
تهران
سلام دوستان
میخواستم بدونم ساختن همچین پاساژ هایی ( نمونه ) چطوری هست؟
من خودم تا حدودی به نوازندگی درام آشناییت دارم و میتونم خیلی از پاساژهارو بسازم اما این سبک پاساژ رو نمیتونم بسازم (پاساژ های مربوط به سبک الکترونیک) :(
از یکی از دوستان هم شنیدم که وی اس تی های هم هستن برای ساخت پاساژ ! ممنون میشم راهنمایی کنید :)
نمونه:( من اینو از تو یک اهنگ بریدم که حجمش کم باشه وقت گیر نباشه)
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
 

Les_paul

مدیر تالار گیتار
تیم مدیریت
مدیر تالار
12/8/10
1,248
27
تهران
دوستان متاسفانه کلی از طریق پیام خصوصی از دوستان خواهش کردم که کمک کنن که حتی پاسخ هم ندادن که آقا نمیدونیم... !
اگر کسی کمکی ازش بر میاد ممنون میشم...
از ادمین بابت پست دوباره عذر خواهی میکنم.
 

khiyari

عضو سایت
19/6/11
116
اصفهان
سلام. شرمنده من خودم هم چیزی بلد نیستم که بخوام بهت بگم!
ولی 1 نمونه ساده از پاساژی که گذاشتی درست کردم برات(2تا دیگه هم تو لایه های دیگست)
حالا اگه از صداهای بهتری استفاده کنیم قشنگتر میشه

اینا همش بازی با همین صداهاست دیگه! :)))

برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
 
سلام
پاساژ یک واژه ی آرکاییک در دنیای تؤری کلاسیک هست و در دنیای امروز پاساژ ریتم رو با اسم اکسنت میشناسن و کامل تر از قبلی هست
در دنیای ساز درامز زمانی که در ضرب ثابت موسیقی یک ریف ضد ضرب یعنی خارج از ضرب قطعه رو می نوازید به طوری که به صورت کامل از پر کننده های ست خودتون استفاده کنید گفته میشه که درامر اینجا رو پاساژ داد یا اکسنت رفت!
که نمونه بسیار راحت اون رو در آهنگ Time Machine از گروه The Winery Dogs که توسط درامر بزرگی به نام Mike Portnoy می تونید بشنوید.
با این نکته رو اضافه کرد که اکسنت در موسیقی راک و اللخصوص متال بیشتر دیده می شه. میشه گفت اکسنت برای هنجار شکنی ریتم در آهنگ استفاده می شه که البته باید تصحیح کنم که فقط مربوط به یک میزان نیست.
من یادمه برای امتحانم یکی از سوال ها این بود که یک اکسنت 12 میزانه با کسر میزان بیست و سه شانزدهم بنویسید!!!!!

میشه کاربرد اکسنت درامر رو در موارد زیر مثال زد :
تغییر گام
تغییر ضرب
هنجار شکنی در ضرب ( برای اینکه شنوده گوشش به ضرب مکرر عادت نکنه )
سکته ( البته نه اون سکته ای که در تؤری وجود داره )
شور و هیجان و تغییر فضای آهنگ
و گاها برای تغییر صدای وکال از کلین به هارش که در واقع میشه گفت جدا کننده

این نکته رو اضافه کنم که در اکسنت که همون پاساژ ریتم در موسیقی پاپ هست و آنقدر سخت و پیچیده نیست در پاپ, در موسیقی متال و راک جزو باید ها حساب میشه و اینکه بسیار پیچیده و در عین حال بسیار مشکل در اجرا می باشد

در واقع اکسنت ها مدل پیشرفته و با آب و تاب همون پاساژ ها هستند که جالبه بدونید در روانشناسی موسیقی راک و متال در جامعه کسانی که از واژه ی پاساژ استفاده می کنند افراد غیر حرفه ای و یا پاپ و یا رپ کار هستند!!!!!!

در واقع با ساز درامز پاساژ تکامل یافت و استفاده از اون از یک مسءله ی دل بخواهی به یک باید در موسیقی راک و متال تبدیل شد و امروزه بیشتر این مهم رو در موسیقی مدیون موسیقی متال و راک با ساز درامز می دونن و اولین کسی که این مسءله رو به ضرورت تبدیل کرد جان بنام بود درامری که درامر های دنیا رو به دو دسته ی پیشا بنامی و پسا بنامی تقسیم کرد.

همچنین گفتن این نکته خالی از لطف نیست که اکسنت ها به دو گونه تقسیم میشوند که اگر مخاطب داشت توضیح میدم
 
4/9/15
1
35
سلام استاد ببخشید جمله اولی که در مورد پاساژها به صورت قرمز رنگ اومده به قول یکی از موسیقیدانان بزرگ پاساژها برای موسیقی پاپ مثل سقف برای یک خونه هستند موسیقی پاپ همون موسیقی پاپ یو لار هست یا سبک پاپ
 
8/6/17
1
20
کرج
سلام دوستان. تو این پست راجب پاساژهای ملودی که تا حالا خیلی کم از اونا صحبت شده بحث میکنیم. در کل من خودم پاساژهای ملودی رو ملاکی برای تشخیص قدرت آهنگساز قرار میدم. چون اصولا این پاساژها بر اساس قوانین ویژه ای ساخته میشن که در موسیقی پیشرفته وجود داره. در کارهای جدید غیر حرفه ای (مخصوصا رپ) کمتر این پاساژها به چشم میخورن و دلیلشم در بالا ذکر شد. بعضی وقتها اینقدر این پاساژها نا محسوس هستند که تشخیص اونا حتی برای گوشهای آشنا به موسیقی نیز سخت میشه. ولی باید بدونیم که این نا محسوسی دلیل بر کم ارزش بودن این نوع از پاساژ نیست و همین پاساژها میتونه بدون این که ما متوجه بشیم فضا رو برای یک تغییر ایجاد کنه. من چند جا خوندم که بعضی ها مدلاسیون در هارمونی رو نوعی پاساژ ملودی در نظر میگیرند که فکر میکنم این مطلب کاملا غلط(نظر شما دوستان و اساتید در این باره چیست؟) چون خود این عمل در موسیقی یک بار مدلاسیون نام گذاری شده نیازی نیست که دوباره برای اون یک اسم جدید انتخاب کنیم. در کل یکی از تعریفهای ابتدایی این نوع پاساژ این گونه است: هر گاه هرگونه تغییری در ریتم ملودی و ریتم اکورها و... ایجاد بشه میتونیم از اون با اسم پاساژ ملودی یاد کنیم. حالا این تغییراتی که نام بردیم چی هستن؟؟؟ تغییر در ریتم ملودی: در بیشتر وقتها هنگامی که ما یک ملودی برای آهنگمون میسازیم ممکن اونو 2 بار پشت سر هم تکرار کنیم. مثلا در میزان سوم ملودی یک نت لا سفید وجود داره اگر در تکرار بار دوم ملودی اون نت رو مثلا تبدیل کنیم به لا سیاه و به جاش برای بهم نخوردن اون میزان یک ضرب به نت بعدیش اضافه کنیم یک پاساژ ملودی پدید آوردیم که برای این کار قوانین ویژه ای وجود داره که بحث در مورد اونها در اینجا جایز نیست. تغییر در ریتم آکورها: در بعضی مواقع در یک قطعه ما حداکثر 2 اکور در یک میزان استفاده میکنیم حالا گاهی اوقات ممکن این ریتم رو برای مدت کوتاهی (یک میزان) بهم بزنیم و برای مثال در یک میزان از 4 اکور استفاده کنیم و اگه این کار به منظور ایجاد فضا باشه, نه هارمونی, یک پاساژ ملودی بوجود آوردیم. البته گفتم برای این شاخه از علم موسیقی قوانین خشک و گاهی وقت ها سختی وجود داره که پیروی از اونها الزامی نیست و یک موسیقی دان متوسط میتونه بر اساس تجربهاش این نوع پاساژ رو خلق کنه. ولی اگه دوستان علاقه مند هستند میتونم به کمک اساتید محترم بخشی از این قوانین رو در اینجا ذکر کنم. (دوستان دقت داشته باشین مثالهایی که بنده در اینجا اوردم فقط بمنظور درک مطلب بوده و ممکن درست نباشن). موفق باشید Rash
 

صفحه ما در اینستاگرام

بالا