جزییات fill ها ( پاساژها ) و ساختار آنها

شروع موضوع توسط Ramtin Shabanian ‏29/4/10 در انجمن تئوری موسیقی تکمیلی

تاپیک جزییات fill ها ( پاساژها ) و ساختار آنها تالار تئوری موسیقی تکمیلی در persian-music.org.

  1. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    به قول یکی از موسیقیدانان بزرگ پاساژها برای موسیقی پاپ مثل سقف برای یک خونه هستند. در همین ابتدای مطلب این سخن مارو با اهمیت پاساژ در موسیقی پاپ اشنا میکنه. تو این پست میخوام در مورد پاساژ صحبت کنم که احساس کردم جاش تو سایت خالیه و نظر شما دوستان هم بدونمو. ابتدا یکی از تعاریف معمول پاساژ رو میگم. پاساژ عبارت است از تغییری که در پرکاشنها (درام) یا ملودی های یک قطعه ایجاد میشه به طوری که فضای آهنگ رو از یک نواختی در میاره. این طور که از این تعریف نیز معلولم میشه اصولا پاساژ ها به دو گونه هستند. 1-پاساژ ریتم: که به گونهای ساخته میشه تا تغییری در ریتم اصلی موزیک (درامها) ایجاد کنه و متداول ترین نوع پاساژ است. 2-پاساز ملودی: این نوع پاساژ به گونه ای پرداخته میشه که تغییری رو در ریتم صداهای اکور یا هارمونی قطعه ایجاد کنه. پس همینطور که از این تعریف نیز برداشت میشه پاساژهای ملودی نیز به دو گونه پاساز در صداهای اکور و پاساز در هارمونی هستند. و خود این دو گونه نیز به دو مدل محسوس و نا محسوس تقسیم میشن. دوستان آیا این مطلب طرفدار داره؟ آخه میدونید خیلی باید بنویسم و حرف برای گفتن خیلی دارم و دوست ندارم مطالبی بنویسم که طرف دار نداره. نظراتتون رو تو همین پست بزارین. امیوارم خوشتون بیاد و بنده حقیرم بتونم هر چند کم کمکی به دوستان کرده باشم.:smile (70):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 16
  2. Ramtin

    Ramtin Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    273
    امتیازات:
    +15 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, sonar
    سلام
    یک سوال
    ایا این پاساژ ملودی همون پاساژ معروفی نیست که بعضا توسط هارپ یا ویولون سل نواخته میشه و از پایینترین نت رو به بالا اروم اروم شروع میکنه و در بالاترین نت به اوج خودش میرسه ؟
     
  3. Mobin Taffakh

    Mobin Taffakh عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏26/9/09
    ارسال ها:
    250
    محل سکونت:
    شوش
    امتیازات:
    +90 / 0 / -1
    نرم افزار:
    flstudio
    مطلب بسیار مفیدی هست، ادامه بدید.
    فقط اگه امکان داره واسه معرفی انواع پاساژها و کلا آموزشتون یه نمونه هم برای دانلود قرار بدید.
    تشکر
     
  4. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    سلام دوست من رامتين ميشه گفت كه اون مدل هم يك جور پاسا‍زه ولي در كل مدلهاي مختلفي داره.
     
  5. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    از دوستاني كه از مطلب استقبال كردن ممنونم و امشب ادامه مطلب رو مينويسم.
     
  6. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    با تشکر از دوستان تو این پست درباره پاساژ ریتم صحبت میکنم. گفتیم که پاساژها به دو گونه ریتم و ملودی هستند. پاساژهای ریتم اصولا پر استفاده ترین نوع پاساژ هستند و میتونند تغییر مورد نظر آهنگساز رو در قطعه به راحتی ایجاد کنند. و اما چه جاهایی پاساژ نیاز است؟ این که ما چه جایی میتونیم از پاساژ استفاده کنیم موردی سلیقه ای است ولی پاساژها که اینقدر در موسیقی پاپ اهمیت دارند اگه بصورت نا بجا استفاده بشن میتونند موزیک مارو بهم بزنند. پس یک سری پیشنهاد برای ساخت پاساژها از طرف آهنگسازان بزرگ ارئه شده که میتونه مارو کمک کنه. پاساژ ریتم معمولا در تکرارها تغییرات مهم در آهنگ (تغییر مهم عبارت است از تغییری که نیار به آماده سازی گوش شنونده داره. وقتی در جاده ای حرکت میکنید و پیچهای آرام جلوی شما حرکت میکنند هیچ علامت هشداری نمیبینید اما وقتی به پیچهای شدید میرسید قبل از پیچ علائم هشداری و آگاه کننده رو میبینید) تغییر دادن ریتم (مثلا از چهار چهارم به شش هشتم) شروع قسمت وکال آهنگ یا ملودی و... ظاهر میشوند و همان نقش علائم راهنمایی و رانندگی رو تو جاده دارند. و اما نحوه ساخت پاساژها در رابطه با این مطلب نیز قانون مطلقی وجود نداره اما یک سری پیشنهاد ارائه شده که در زیر به ذکر اونا میپردازم: قبل از این باید بگم که پاساژ های ریتم معمولا برای یک میزان طراحی میشوند. خب حالا برای ساخت یک پاساژ میتونیم یک میزان از ریتم رو برداریم و یک سری صدا به اون اضافه کنیم مثلا میتونیم بعضی از ضربها رو قوی یا ضعیف کنیم و صداهایی به اون اضافه کنیم یا میتونیم یک میزان ازریتم رو برداریم و درش یک سری تغییرات ایجاد کنیم. گاهی وقتا بعضی از آهنگ سازان میزان مربوط به پاساژ رو سکوت میدند و از اون سکوت به عنوان پاساز استفاده میکنند. در کل میتونیم با توجه به تغییر بعد از پاساژ اون رو طراحی کنیم برای تغییرات مهم پاساژهای برجسته تر و برای تغییرات کمتر پاساژهای نرم تر... یکی دیگه از کاربرد پاساژها گول زدن شنونده است که مسئله خیلی جالبیه اگه خواستید بگین تا بطور کامل توضیح بدم. در کل یک آهنگساز خوب از پاساژها برای رنگ کردن قطعه خود استفاده میکنه از آنها به طور زیرکانه ای سود میبره به طوری که باعث قشنگیه قطعه او بشه نه ناسازگاری و نا آرامیه قطعه. یک پیشنهاد: من خودم بعد از ساخت پاساژ یک صدایی استفاده میکنم که یک میزان طول بکشه و از اول شروع به زیاد شدن (شلوغ شدن) بکنه و تا آخر میزان ادامه داشته باشه. من چند قطعه پاساژ بنا به درخواست دوستمون میسازم برای دانلود میزارم . rash
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏1/5/10
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  7. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    سلام دوستان. تو این پست راجب پاساژهای ملودی که تا حالا خیلی کم از اونا صحبت شده بحث میکنیم. در کل من خودم پاساژهای ملودی رو ملاکی برای تشخیص قدرت آهنگساز قرار میدم. چون اصولا این پاساژها بر اساس قوانین ویژه ای ساخته میشن که در موسیقی پیشرفته وجود داره. در کارهای جدید غیر حرفه ای (مخصوصا رپ) کمتر این پاساژها به چشم میخورن و دلیلشم در بالا ذکر شد. بعضی وقتها اینقدر این پاساژها نا محسوس هستند که تشخیص اونا حتی برای گوشهای آشنا به موسیقی نیز سخت میشه. ولی باید بدونیم که این نا محسوسی دلیل بر کم ارزش بودن این نوع از پاساژ نیست و همین پاساژها میتونه بدون این که ما متوجه بشیم فضا رو برای یک تغییر ایجاد کنه. من چند جا خوندم که بعضی ها مدلاسیون در هارمونی رو نوعی پاساژ ملودی در نظر میگیرند که فکر میکنم این مطلب کاملا غلط(نظر شما دوستان و اساتید در این باره چیست؟) چون خود این عمل در موسیقی یک بار مدلاسیون نام گذاری شده نیازی نیست که دوباره برای اون یک اسم جدید انتخاب کنیم. در کل یکی از تعریفهای ابتدایی این نوع پاساژ این گونه است: هر گاه هرگونه تغییری در ریتم ملودی و ریتم اکورها و... ایجاد بشه میتونیم از اون با اسم پاساژ ملودی یاد کنیم. حالا این تغییراتی که نام بردیم چی هستن؟؟؟ تغییر در ریتم ملودی: در بیشتر وقتها هنگامی که ما یک ملودی برای آهنگمون میسازیم ممکن اونو 2 بار پشت سر هم تکرار کنیم. مثلا در میزان سوم ملودی یک نت لا سفید وجود داره اگر در تکرار بار دوم ملودی اون نت رو مثلا تبدیل کنیم به لا سیاه و به جاش برای بهم نخوردن اون میزان یک ضرب به نت بعدیش اضافه کنیم یک پاساژ ملودی پدید آوردیم که برای این کار قوانین ویژه ای وجود داره که بحث در مورد اونها در اینجا جایز نیست. تغییر در ریتم آکورها: در بعضی مواقع در یک قطعه ما حداکثر 2 اکور در یک میزان استفاده میکنیم حالا گاهی اوقات ممکن این ریتم رو برای مدت کوتاهی (یک میزان) بهم بزنیم و برای مثال در یک میزان از 4 اکور استفاده کنیم و اگه این کار به منظور ایجاد فضا باشه, نه هارمونی, یک پاساژ ملودی بوجود آوردیم. البته گفتم برای این شاخه از علم موسیقی قوانین خشک و گاهی وقت ها سختی وجود داره که پیروی از اونها الزامی نیست و یک موسیقی دان متوسط میتونه بر اساس تجربهاش این نوع پاساژ رو خلق کنه. ولی اگه دوستان علاقه مند هستند میتونم به کمک اساتید محترم بخشی از این قوانین رو در اینجا ذکر کنم. (دوستان دقت داشته باشین مثالهایی که بنده در اینجا اوردم فقط بمنظور درک مطلب بوده و ممکن درست نباشن). موفق باشید Rash
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  8. Ramtin

    Ramtin Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    273
    امتیازات:
    +15 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, sonar
    سلام
    باتوجه به تعریف پاساژ ملودی
    منظورم از پست قبلی که خدمتتون دادم این نبود .

    ببینید منظور من مارش گفتن روی گیتار هست که فرض مثلا از گام سل مازور تا پایین ترین نت رو بصورت سرازیری میایم
    نمیدونم حالا منظورمو خوب رسوندم یا نه
    برای بهتر متوجه شدن این قضیه . آهنگ خیالی نیست شادمهر قطعه ای که با گیتار میزنه و وسطهایا هنگ هست گوش بدید اخرش یه مارش داره امیدوارم که منظورمو خوب رسونده باشم.
    بعد از این که اخرین نت رو میزنه وارد یه قسمت جدید یمشه.
    ولی این چیزی که من متوجه شدم و شما فرمودید در یک میزان این کار انجام میشه وتکرار میشه رو خوب نگرفتم
    مرسی رامتین جان:smile (70):
     
  9. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    خب من اين آهنگي كه ميگي گوش نكردم ولي با توجه به تعريفي كه گفتي فكر ميكنم بايد نوعي پاسا‍ز ملودي باشه و اين كه خود شادمهر هم خوب حرفه اي ديگه...:smile (5): اگه ميبيني كه آهنگ بعد اين عمل وارد يه قسمت جديد ميشه يا همون تغييري كه گفتم رخ ميده معلومه كه نوعي پاساز ملودي.
     
  10. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    سلام رامتين جان من اون آهنگي كه گفتي رو گوش كردم. بله اون يك پاسا‍ز‍ ملودي بحساب مياد. ولي در رابطه با اون بحث ميزانها بايد بگم كه من گفتم معمولا پاسازها در يك ميزان استفاده ميشن ممكنه بيشتر هم بشه.
     
    • اشتباه اشتباه x 1
  11. Ramtin

    Ramtin Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    273
    امتیازات:
    +15 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, sonar
    چون من اسم پاساژ ملودی رو نشنیده بودم و فقط میدونستم روی ضربها پاساژ داریم حتی توی ریتم گیتار هم پاساژ داریم.
    توی گیتار یک مارش داریم که از همون برای تغییر هارمونی استفاده میکردیم گفتم احتمالا منظورت از پاساژ ملودی همون هستش واسه همین یه خورده ساده گفتم که متوجه منظورم بشی
    بازم منونم ازت رامتین جان:smile (70):
     
  12. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    خواهش میکنم البته برای تکمیل مطلب باید بگم این بحث ها تو موسیقی پیشرفته مطرح میشه و اینم بگم که مهم نیست با چه صدایی پاساژ رو بسازی مهم اینه که از قوانینی که گفتم پیروی میکنه اگه این طور باشه پاساژ ملودی هست حالا میخواد مارچ گیتار باشه یا حتی صدای یک انسان و...
     
  13. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    پاساژ های ملودی نامحسوس

    با سلام خدمت دوستان. تو این پست میخوام راجب پاساژهای ملودی صحبت کنم.
    البته تو پست قبلی راجب اونا صحبت کردیم ولی گفتم که پاساژهای ملودی دو دسته هستند.1-پاساژهای ملودی محسوس 2-پاساژهای ملودی نا محسوس.صحبت ما در پست قبلی راجب دسته محسوس بود ولی تو این پست راجب دسته نا محسوس صحبت میکنیم.همینطور که از اسم این دسته از پاساژها معلومه پاساژهایی هستند که در صداهای غیر پرکاشن قطعه ایجاد میشوند و مثل پاساژهای دیگه محسوس نیستند و فقط فضای قطعه رو برای ایجاد یک تغییر فراهم میکنند.در %90 موارد این پاساژها در هارمونی قطعه ایجاد میشوند و مثل پاساژهای ملودی محسوس یک ملودی مستقل نیستند.البته گفتم در %90 موارد یعنی ممکن که خود انها نیز ملودیهای مستقلی باشند.بطور کلی این پاسازها کمک خیلی زیادی به اهنگساز میکنند و میتونند جلوه اهنگ رو به میزان زیادی تغییر بدهند. من خودم سعی میکنم در تمام قطعه هایی که میسازم به نوعی از این پاساژها بهره ببرم.البته به نظر من ساخت این نوع پاساژها به مراتب از پاساژهای دیگه سخت تره چرا که ماباید فضای قطعه رو بدون این که تغییر محسوسی در اون ایجاد کنیم تغییر بدیم.و قشنگی این نوع پاساژ به همون نا محسوس بودنش است.در بیشتر مواقع این پاساژها در قالب اکور هایی غریبه در گام پدید می آیند که فضای قطعه رو نا آرام میکنند و به گونه ای عمل میکنند که شنونده رو منتظر تغییری در اهنگ میگذارند.البته قوانین خواصی برای ساخت این پاساژها وجود نداره ولی کسی که میخواد از اونها استفاده کنه دست کم باید با تمام اکورها آشنا باشه و تجربه زیادی داشته باشه. چون که ساخت این پاساژ نسبت به پاساژهای دیگر کار بسیار سختیه.دنبالش هستم که چندتا فایل میدی یا دست کم یک سری نت برای نمونه قرار بدم و اگه شرایط جور بشه حتما این کار رو انجام میدم.موفق باشید.
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏12/5/10
  14. Ramtin

    Ramtin Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏27/8/09
    ارسال ها:
    273
    امتیازات:
    +15 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, reason, sonar
    سلام
    مرسی rash عزیز
    من فکر کنم این تغییراتی که میگی همونهایی هستند که در پدها و زیر صداها گاها شنیده میشه و خیلی آروم جهت اهنگ رو عوض میکنند
    این طور نیست ؟
     
  15. hmd_kro

    hmd_kro عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/11/09
    ارسال ها:
    390
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Rasht
    امتیازات:
    +61 / 0 / -0
    نرم افزار:
    sonar
    با تشکر از شما.

    اگه لطف کنید در ادامه این توضیحاتتون هم فایل صوتی یا midi بگذارید عالی میشه و توضیحاتتون تکمیل میشه.
     
  16. Ramtin Shabanian

    Ramtin Shabanian مدیر تالار آهنگسازی تیم مدیریت مدیر تالار

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/10
    ارسال ها:
    1,865
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    Music producer
    محل سکونت:
    G Studio
    امتیازات:
    +2,092 / 3 / -3
    خواهش میکنم. بله درست همونها هستند که البته گفتم به صورت پاساژ ظاهر میشن و تغییراتی رو تو پدها و... بوجود میارن.
    در مورد فایل میدی هم دنبالش هستم آخه من adsl ندارم یه کم برام سخته ولی سعی میکنم بزارم.
     
  17. saied2009

    saied2009 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/5/10
    ارسال ها:
    345
    محل سکونت:
    گچساران
    امتیازات:
    +30 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase
    رامتین جان اگه بیکار شدی کمی بیشتر در مورد پاساژ ریتم صحبت کن

    اگه امکان هم داره چندین نوع پاساژ برای مثال قرار بده

    دستت درد نکنه رفیق
     
  18. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    با تشکر از رامتین جان و در تکمیل صحبتهاش اینارو هم اضافه میکنم که:
    بعضی از بزرگان تعریف پاساژ رو قسمتی از قطعه میگن که پل ارتباطی بین دو جمله از موسیقی هست و جاییه که نوازنده میتونه به هنرنمایی و نشون دادن تکنیک نوازندگیه خودش بپردازه.و به همین دلیل فلسفه وجودیه نوازنده های حرفه ای برای کارهای قوی هم اثبات میشه!
    در مورد پاساژ های غیر محسوس هم یک نمونه استفاده از مدیفیکیشن (modifikation که البته این تکنیک هارمونی خودش سه نوع مختلف داره) هست که از آکوردهای متنوعی جز آکوردهای اصلی برای گستردگی و عدم یکنواختی فضای قطعه بکار میره.
    در مورد پاساز ریتم هم ساده ترینش استفاده از الگوهای مختلف ریتمیک مثل ضد ضرب و سنکوپ و ... هست.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  19. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    البته در موسیقی کلاسیک تعریف دیگه ای هم از پاساژ هست که میشه گفت خاستگاه پاساژ از آونجا بوده.
    همونطور که میدونید در هر میزان بسته به کسر میزان ضربات قوی، نیمه قوی و ضعیفی داریم.
    ضربات قوی و نیمه قوی تاثیر گذار بوده و شامل نتهای اصلی آکورد هستند و میتونن دریچه ورود به آکورد بعدی نیز باشند.
    شاید بهتر باشه بگیم که ضربات قوی و نیمه قوی محل تعویض آکورها میباشند.
    حالا ضربات ضعیف میمونن که میتونن حامل نتهای خارج از آکورد باشند. در این ضربها میتونیم با استفاده از کششهای کوتاه تر مانند چنگ یا 2 لاچنگ شبه جمله هایی برای ایجاد حس پرش یا شارژ بوسیله کادانسها و... بسازیم که در زمره پاساژها محسوب میشن.

    در کسر میزان 4/2 که به اندازه 2 ضرب از نوع کشش سیاه در هر میزان گنجایش زمانی داریم، ضرب اول قوی بوده و ضرب دوم ضعیف میباشد. پس به اندازه 1 کشش سیاه فرصت هنرنمایی در ایجاد پاساژ داریم.
    و...
     
  20. saul hudson

    saul hudson عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏24/8/11
    ارسال ها:
    25
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2 / 0 / -0
    نرم افزار:
    ممنون از توضیحات شما
    یعنی اگر این ضربات ضعیف و آروم به فرم استاندارد اکورد اضافه بشن تبدیل به پاساژ میشه؟
    و ایا پاساز ها مثل اکوردها تقریبا مشخص اند یا شخصا بوسیله هنرمند طراحی میشوند ؟


    چون من تازه کار هستم اگه امکانش هست یه نمونه پاساژ چه ریتم یا ملودی در یک آهنگ معرفی کنید راشتش من اون اهنگ شادمهرم گوش دادم و یه سوال دیگه برام پیش اومد پس فرق ملودی با پاساژ ملودی چیه؟
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏26/8/11
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. پاساژ در موسیقی

    ,
  2. پاساژ در گیتار

    ,
  3. پاساژ گیتار

    ,
  4. پاساژ های مختلف گیتار,
  5. اموزش پاساژ در گیتار,
  6. پاساژ در گیتار slow,
  7. اموزش پاساژ,
  8. آکورد پاساژ چیست,
  9. اموزش اهنگسازی پاساژ,
  10. پاساژ در گیتار چیست؟,
  11. جزوه پاساژهای گیتار