تکنیکهای استفاده از میکروفن

شروع موضوع توسط bamdad1359 ‏7/1/11 در انجمن گفتگوی عمومی درباره خوانندگی

تاپیک تکنیکهای استفاده از میکروفن تالار گفتگوی عمومی درباره خوانندگی در persian-music.org.

  1. bamdad1359

    bamdad1359 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/3/10
    ارسال ها:
    384
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +583 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    معدودند خوانندگانی که تکنیک استفاده از میکروفن را به حد کافی تمرین کنند، و این باعث می شود صداهایی عالی به دلیل کیفیت ضعیف صدا یا تکنیک بد هنگام اجرای زنده زیاد مورد توجه قرار نگیرند.

    چگونه می توان بدون کمک یک مهندس صدا یا بهره بردن از سالها تجربه از این امر جلوگیری نمود؟ ساده است! کار نیکو کردن از پر کردن است، و اگر امکانات نصب یک بلندگو و ضبط را در خانه داشته باشید یا از یک استودیوی تمرینی استفاده کنید از امتیاز زیادی بهره مند هستید! حتی اگر این تجهیزات را ندارید، باز هم می توانید با استفاده از استریوی خانگی یا دستگاه کارائوکه و یک میکروفن صدای بلند را تجربه کنید. ممکن است کیفیت خیلی پایین و صدا کمی خفه باشد (بسته به کیفیت سیستم)، ولی هنوز هم می توانید تجربه ای اساسی از قرار دادن میکروفن و فاصله آن را با کمی تمرین به دست بیاورید.

    نکات اصلی که هنگام استفاده از سیستم تقویت صدا از هر نوع باید به خاطر داشت:

    گرفتن میکروفن به سمت اسپیکر وقتی خیلی به آن نزدیک باشید یک صدای تیز به نام «بازتاب» ایجاد می کند.

    بلند کردن بیش از حد صدا باعث «بازتاب» و وزوز کردن می شود.

    سیم کشی و اتصالات نادرست ممکن است باعث برق گرفتگی، خراب شدن تجهیزات، وزوز شدید یا حتی گرفتن ایستگاههای رادیو شود!

    متداول ترین اشتباه بیش از حد نزدیک یا دور نگه داشتن میکروفن به دهان است. این باعث میشود صدای شما خفه و از شکل طبیعی خارج شود، خیلی دور باشد یا اصلاً هیچ صدایی نیاید. با اندکی تمرین اصلاح این موضوع آسان است و بخشی از عادات تمرینی شما میشود.

    میزان صدای خود را طوری تنظیم کنید که صدای همنوازی کمتر از خواندن شما باشد.

    برای جلوگیری از غیرطبیعی شدن و وزوز کردن صدا در هنگام خواندن عادی میکروفن را نزدیکتر از ۵ تا ۷ سانتی متر از دهان خود نگیرید. این کار به کمی تجربه نیاز دارد زیرا فاصله میکروفن به قدرت طبیعی افراد و توانایی پرتاب صدای هر فرد بستگی دارد.

    میکروفن را در حین خواندن به تدریج دور کنید و به اثر آن گوش دهید، در کدام نقطه صدای شما شروع به محو شدن میکند؟ این دورترین نقطه برای شماست که باید به خاطر بسپارید. فاصله بهینه برای واضح بودن صدا بین نزدیکترین و دورترین نقطههاست.

    برخی اوقات شما از میزان صدای بیشتر استفاده میکنید، نتهای بالاتر یا پایین تر را میخوانید یا تقریباً نجوا میکنید. استفاده از فاصلهها و موقعیتهای مختلف را تمرین کنید و ببینید چگونه استفاده از میکروفن جلوههای مختلفی ایجاد میکند.

    وقتی قصد دارید نتهای بالا یا پرقدرتتر را بخوانید میکروفن را نزدیک دهان خود نگیرید و استفاده از میکروفن را برای بهبود یا کاهش جلوههای خاصی تمرین کنید تا ملکۀ ذهنتان شود.

    پنهان کردن ایرادها
    می توان از میکروفن به طور مفید استفاده کرد تا عیبهای خواننده را بپوشانند و بهبود دهند. یکی از متداولترین روشهای به کار رفته برای مخفی کردن عدم کنترل بر نگه داشتن و کشش نفس این است که میکروفن را هنگام شروع یک نُت کشدار از خود دور بگیرید و در حالی که نُت کم می شود آن را به دهان نزدیکتر کنید. نُت طوری به گوش شنوندگان می رسد که انگار میزان صدای خود را حفظ کرده، هر چند این هم مهم است که زیر و بمی صدا را یکسان نگه دارید و تلاش نکنید نُت را بیش از آنچه توان دارید کش بدهید!

    فاصله و محل قرارگیری میکروفن بر نوع صدا و تُن صدای شنیده شده نیز تأثیر دارد. برخی میکروفنها طوری طراحی شده اند که صدا را از هر جهتی بگیرند، (موسوم به چندسویه) و بقیه طوری طراحی شده اند که صدا را از ناحیه محدودی می گیرند. چند نوع مختلف میکروفن وجود دارد، که به آنها دینامیک، cardioid (دلنما، صدا را از جلو و طرفین بیش از عقب می گیرد)، supercardioid (فوق دلنما)، condenser (همگراگر) ... گفته می شود و در مطلب جداگانه ای همۀ آنها توضیح داده خواهد شد.

    جلوه های صوتی
    استفاده از میکروفن به خواننده اجازه می دهد جلوه های صوتی مختلفی برای بهبود ضبط یا اجرا به کار بگیرد، از جمله: تنظیم جریان هوا از طریق بینی، باز کردن دهان برای ایجاد طنین بیشتر، حمله حنجره ای، لبه نرم کام (با لرزش زبان کوچک)، تلفظ صحیح و نوسان دیافراگمی (مانند تند نفس کشیدن).

    اجتناب از صداهای انفجاری (مانند حرف پ) و هیس (مانند صدای س)
    برخی حروف صامت صداهایی ایجاد می کنند که وقتی به صورت الکتریکی تقویت شود ناهنجار می شود یا از جلوه مورد نظر می کاهد. صداهای ب و پ ممکن است بیش از حد تشدید شود و یک «صدای انفجاری» ایجاد کند، در حالی که صدای سوت طبیعی س و ز ممکن است یک صدای هیس تولید کند. اینها مشکلاتی است که با استفاده از ترکیبی از بیان صحیح و تکنیک استفاده از میکروفن می توان از آنها اجتناب کرد (بدون پاپ فیلتر).

    هنگام استفاده از میکروفن برای نخستین بار، خواننده به طور طبیعی آن را درست جلوی دهان خود می گیرد، اما با فناوریهای امروزی، اکثر میکروفنها بسیار حساسند و قادرند صدا را از هر جهتی بگیرند، دور کردن میکروفن از دهان خود، خم کردن آن به یک طرف، یا پایین آوردن آن و گرفتن آن به سمت بالا حساسیت را فقط آنقدر کاهش می دهد که از صدای پ و س جلوگیری کند، این تنظیمات با توجه به تنظیمات برابرساز (Equalizer) و تقویت (gain) و نوع و کیفیت تجهیزات می تواند بسیار خوب باشد.

    مشکلات متداول با میکروفنها
    علی رغم پیشرفت های فناوری، میکروفنهای بی سیم می تواند کابوس بسیاری از خوانندگان باشد، امواج ارسال شده از تاکسی های بیسیم یا ماشین پلیس روی بلندگوها می افتد، قطع ارتباط و باتریهای غیرقابل اعتماد که باعث تغییر ناخواسته و اعوجاج صدا می شوند. میکروفنهای کوچکی که به لباس وصل می شود خیلی راحت ممکن است شل شود یا درست کار نکند و باعث از دست رفتن صدا شود و حتی میکروفنهای بی سیم دستی که پشت صحنه روشن می ماند ممکن است مکالمه ها یا صداهایی را بگیرد که ترجیح می دهید محرمانه بماند! حتی اگر میکروفن سادۀ باسیم روی صحنه روشن بماند ممکن است صدای قدم زدن یا سایر لرزشهای بلند را از صحنه و زمین بگیرد. اگر از میکروفن بیسیم استفاده می کنید، همیشه قبل از استفاده باتریها را بررسی کنید، چند باتری ذخیره دم دست داشته باشید، دقت کنید آنتن ها یا سیم ها در هم پیچیده نشده باشد یا روی هم نیفتاده باشد و یک میکروفن معمولی در کیف لوازم خود برای موارد اضطراری داشته باشید. در وقفه های بین اجرا یا هنگامی که از میکروفنها استفاده نمی شود همۀ آنها را خاموش کنید.

    چه میکروفنی؟
    هر کسی از یک میکروفن خوشش می آید، اما میکروفنهای چندسویه معمولاً برای اجرای زنده مناسب است و هر چند حساسیت برخی میکروفنها را ندارند، قوی هستند و می توانند صدا را از هر جهتی بگیرند. نمونه های باسیم و بیسیم آنها وجود دارد، که هر دوی آنها می توانند دستی باشند یا روی پایه نصب شوند. میکروفنهای هدست برای خوانندگانی مناسب است که می خواهند آزادی کامل حرکتی داشته باشند، ولی میکروفن روبرو یا در یک جهت دهان آنها «ثابت» شده است، یعنی خواننده نمی تواند میکروفن را دستکاری کند.

    قبل از خرید میکروفن بهتر است چند نوع از آنها را امتحان کنید. میکروفنی که باعث می شود صدای یک خواننده عالی باشد ممکن است صدای خواننده دیگری را زیر یا بم کنید و هر چند این امر ممکن است تا حدی به تنظیمات اکولایزر یا جلوه های صوتی به کار رفته بستگی داشته باشد، می تواند به پاسخ میکروفن هم مربوط شود. اکثر استودیوهای ضبط چند میکروفن دارند تا بتوانند نیاز همۀ انواع خوانندگان را برآورده کنند. خرید یک میکروفن برای اجرای زنده و یک میکروفن برای ضبط باعث برطرف شدن برخی مشکلات وضوح صدا می شود.

    ----------------------------------------------------------------
    ترجمه توسط خودم از سایت: http://www.vocalist.org.uk
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. میکروفن قوی اجرای زنده

    ,
  2. ویزویز كردن میكروفن

    ,
  3. تنظیم میکروفون برای خوانندگی