آخرین ارسال‌ها

تونالیته این ملودی چیست؟

10/4/10
256
دوستان یک ملودی داریم که با نت ر شروع میشه و سر کلید حامل هم فا دیز هست.داخل ملودی نت های سل و لا رو دیز کرده.یه راه ساده رو میشه بگید که چطور بفهمیم تونالیته این ملودی چی هست؟(تمرین 6 کتاب منصوری منظورم هست.).
 
20/1/16
263
35
تبریز
تمرین 6 کتاب منصوری منظورم هست.
ای کاش فصلش رو هم میگفتی تا بدونیم کدوم فصل هست!
اگر سر کلید فا دیز باشه دو تا گام میشه باشه.یکی فا دیز ماژور و یکی هم فا دیز مینور.
در گام فا دیز ماژور همه نت ها دیز میخورن و فقط سی دیز نداره.
فادیز>سل دیز>لادیز>سی>دو دیز>ردیز>می دیز>فا دیز
و در گام فا دیز مینور چهار تا دیز داریم .
فا دیز>سل دیز>لا>سی>دو دیز>ر>می>فا دیز.
امیدوارم منظورتو فهمیده باشم
 

kavir_0361

عضو سایت
13/12/11
292
تهران
وقتی سر کلید یه فا فقط دیز هست گام یا سل ماژور هست یا می مینور
الان از ر که شروع شده احتمالا سل ماژوره گام چون از نت ر که فاصله پنجم و یه نت اصلی از گام سل ماژو هست شروع شده
 

sam ca

کاربر با تجربه
عضو سایت
8/2/16
1,215
شاید اصلا مینور یا ماژور نیست. همینجوری نمی‌شه مطمئن شد باید عکسی‌ میذاشتی
 
10/4/10
256
ممنون از همه دوستان.سوال 6 به بعد تمرین صفحه 160(فصل فاصله2) کتاب منصوری رو من مشکل دارم . کتاب پورتوراب رو هم خوندم اون هم چیز زیادی در این مورد نگفته.
اتفاقا من خودمم روی همین سل ماژور شک داشتم و کنارش هم نوشتم ولی بعد پاک کردم.نمیدونم چرا این استدلال رو با خودم کردم که اگه سل ماژور باشه چرا سل و لا رو بکار نگذاشته.بعد هم کلا گیج شدم:frown:
اینم عکس همین سوال هست.حالا شما که زحمت کشیدین و گام رو فهمیدید بیان همین تمرین رو با روش خودتون توضیح بدید و ما رو هم از گیج شدن دربیارید.
 

فایل های ضمیمه

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,641
53
.
ممنون از همه دوستان.سوال 6 به بعد تمرین صفحه 160(فصل فاصله2) کتاب منصوری رو من مشکل دارم . کتاب پورتوراب رو هم خوندم اون هم چیز زیادی در این مورد نگفته.
اتفاقا من خودمم روی همین سل ماژور شک داشتم و کنارش هم نوشتم ولی بعد پاک کردم.نمیدونم چرا این استدلال رو با خودم کردم که اگه سل ماژور باشه چرا سل و لا رو بکار نگذاشته.بعد هم کلا گیج شدم:frown:
اینم عکس همین سوال هست.حالا شما که زحمت کشیدین و گام رو فهمیدید بیان همین تمرین رو با روش خودتون توضیح بدید و ما رو هم از گیج شدن دربیارید.
این توی سل ماژور هست که خواسته انتقال بدید ظاهراً. سل و لا هم بکاره و فقط توی یک میزان دیز گرفتند. این به معنی این نیست که تونالیتش عوض شده یا یه چیز دیگه هست. وقتی یک ملودی تونال با یک سرکلید مشخص نوشته میشه، این به معنی این نیست که استفاده از سایر نت های غیر از اون نتالیته ممنوع هست. به نسبتِ تمی که از اون اول نوشته میشه، میشه از سایر نت ها هم "بصورت موقتی" استفاده کرد و بعد برگشت سر جای خودش. کما اینکه میبینی در میزان ششم، همون سل و لا دوباره بکار شدند. در ضرب آخر میزان پنجم اومده یک حرکت کروماتیک انجام داده و حتی از سل و لای بکار هم استفاده کرده.
ضمنا در ملودی های تونال، شروع ملودی مهم نیست که کجا باشه، اون نت پایانیِ ملودی هست که روی تونیک باید برگرده که البته ما توی این تصویر اون نت پایانی رو نمیبینیم.
 

فایل های ضمیمه

  • 471.6 KB نمایش‌ها: 6
10/4/10
256
آره تمرین در مورد انتقال تونالیته هست.تو سوال هم گفته همین ملودی رو به تونالیه دو ماژور تغییر بدید.حال از کجا باید بفهمیم که نت ها رو با چه فاصله ای انتقال بدیم که از سل ماژور به دو ماژور تغییر کنه؟یا تو تمرین بعدیش زده تونالیته لا بمل ماژور رو به تونالیته سل ماژور انتقال بدیم.
پیشاپیش ممنون.
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,641
53
.
آره تمرین در مورد انتقال تونالیته هست.تو سوال هم گفته همین ملودی رو به تونالیه دو ماژور تغییر بدید.حال از کجا باید بفهمیم که نت ها رو با چه فاصله ای انتقال بدیم که از سل ماژور به دو ماژور تغییر کنه؟یا تو تمرین بعدیش زده تونالیته لا بمل ماژور رو به تونالیته سل ماژور انتقال بدیم.
پیشاپیش ممنون.
خب ملودی رو جایی منتقل کن که مثلاً همه ی "سل"ها بیافتند روی "دو". یعنی سه و نیم پرده پایین تر. نه فقط سل، همه ی نت ها. سرکلید دیز روی فا رو هم حذفش کن. توی تمرین بعدی هم ملودی رو نیم پرده پایین تر بنویس. یعنی نتی که لابمل بوده روی سل بیافته، و ایضاً همه ی نت ها.
 
10/4/10
256
اگه اینطوری که شما میگید حل بشه که خیلی روش شما بهتر و ساده تر از کتاب توضیح داد.:thumbsup: دیروز کلی فسفر روی این تمرین خالی کردم:))
 
10/4/10
256
دقیقا منم همین رو بدست آوردم.بقیه ی تمارین رو هم طبق روش شما تونستم حل بکنم.فقط نمیدونم چرا منصوری لقمه رو چرخونده تو مثال هایی که حل کرده .(البته این احتمال رو هم میشه داد که اون روش ها برای جای دیگه شاید کاربرد داشته باشه.بازم نمیدونم)
بازم تشکر بابت راهنمایی و فایل های پیوستت فرهود جان.
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,641
53
.
دقیقا منم همین رو بدست آوردم.بقیه ی تمارین رو هم طبق روش شما تونستم حل بکنم.فقط نمیدونم چرا منصوری لقمه رو چرخونده تو مثال هایی که حل کرده .(البته این احتمال رو هم میشه داد که اون روش ها برای جای دیگه شاید کاربرد داشته باشه.بازم نمیدونم)
بازم تشکر بابت راهنمایی و فایل های پیوستت فرهود جان.
اگه خودش یه طور دیگه حل کرده که جوابش فرق میکنه، شاید اصلاً موضوع یه چیز دیگه هست. چون توی همون تصویری هم که فرستادی من اولین باره میبینم نوشته "دو بزرگ". معمولاً میگیم انتقال یا Transpose از سل ماژور به دوماژور (مثلاً).
 
10/4/10
256
اگه خودش یه طور دیگه حل کرده که جوابش فرق میکنه، شاید اصلاً موضوع یه چیز دیگه هست. چون توی همون تصویری هم که فرستادی من اولین باره میبینم نوشته "دو بزرگ". معمولاً میگیم انتقال یا Transpose از سل ماژور به دوماژور (مثلاً).
این 7 عکس رو به ترتیب بخونید.تمام مطلبی هست که در مورد انتقال در این فصل گفته شده است.همین طور که میبینید 4 روش رو توضیح داده ولی هیچکدومش رو من نتونستم تو این تمرینش به کار ببرم.(نمیدونم شاید مطالب برای من کج فهمی شده بود).بازم خودتون چک کنید و نظرتون رو در مورد این 4 روش کتاب بگید.
 

فایل های ضمیمه

  • 58 KB نمایش‌ها: 7
  • 91.2 KB نمایش‌ها: 8
  • 104.6 KB نمایش‌ها: 6
  • 99.7 KB نمایش‌ها: 6
  • 105.7 KB نمایش‌ها: 5
  • 74.7 KB نمایش‌ها: 5
  • 40.5 KB نمایش‌ها: 4
20/1/16
263
35
تبریز
من اولین باره میبینم نوشته "دو بزرگ". معمولاً میگیم انتقال یا Transpose از سل ماژور به دوماژور (مثلاً).
\
جناب فرهود بنده در مطالب نت و کتاب ها دیدم که از بزرگ به جای ماژور و از کوچک بجای مینور استفاده میکنند و این یه سردرگمی جدید هست که علاوه بر پیدا کردن مطلب مورد نظر در علم موسیقی که طبعا باید بین المللی باشه باید دنبال مفهوم لغات جایگزین بشیم.

نمیدونم شاید مطالب برای من کج فهمی شده بود
استفان عزیز من اونجور که فهمیدم این کتاب هایی که برای تئوری نوشته شدن یا بعضی مباحثشون سطح بالاست یا نیاز به استاد و مدرس داره.چون بنده هم همین کتاب و همچنین کناب آقای پورتراب رو خوندم و چون نتونستم کامل مطالب رو جمع بندی و هضم کنم مجبور شدم برم سر کلاس تئوری و سلفژ.
پیشنهاد بنده اینه شما هم چنین کاری کنید چون بدون استاد یا راهنما و مدرس نمیشه موسیقی رو در خانه با کتاب آموخت.
 
پیشنهاد بنده اینه شما هم چنین کاری کنید چون بدون استاد یا راهنما و مدرس نمیشه موسیقی رو در خانه با کتاب آموخت.
البته کتاب های عناصر موسیقی رالف تیورک و تئوری کاربردی موسیقی سحر ایوز محمدی در این زمینه بسیار مفید هستند و به صورت خودآموز هم میشه اونا رو مطالعه کرد، بخصوص دومی که از نظر من بهترین کتاب تئوری موجود در ایرانه..
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,641
53
.
این 7 عکس رو به ترتیب بخونید.تمام مطلبی هست که در مورد انتقال در این فصل گفته شده است.همین طور که میبینید 4 روش رو توضیح داده ولی هیچکدومش رو من نتونستم تو این تمرینش به کار ببرم.(نمیدونم شاید مطالب برای من کج فهمی شده بود).بازم خودتون چک کنید و نظرتون رو در مورد این 4 روش کتاب بگید.
من تمام اون صفحات رو خوندم. موضوع همون "انتقال" (Transpose) هست. اومده چند روش مختلف رو برای انتقال ارائه کرده که در واقع به همین چند روش هم ختم نمیشه. هر کسی روش خودشو داره. من برای "انتقال" اول میام تمام نت ها رو از اول تا آخر به فاصله ی مورد نظر تغییر میدم و مینویسم همه رو؛ بعد میام همه ی نت ها رو به لحاظ Accidental (علامتهای عرضی) چک میکنم که تغییرات دیز، بمل و بکار بودن اونها رو تصحیح کرده باشم. همین. خیلی هم روش سریعیه برای من و این روش رو توی این کتاب ننوشته. یکی از دوستان پیانیست من میگفت با دیدن نُتها تصاویر کلیدهای پیانو رو تصور میکنم و با دیدن اون تصویر در ذهنم میام راحت روی نُت جدیدی رو که میخوام منتقل میکنم و مینویسم. این هم روش اون بود. الآن که دیگه خیلی ها از نرم افزار برای انتقال استفاده میکنن. سوت ثانیه!

حالا روشهای مختلف بجای خود، توی این کتاب برای اینکه خیلی دقیق توضیح داده باشه، اومده چنان پیچیده شرح داده که خواننده لای کلمات سرگیجه میگیره میافته!:dead-95: البته همه درسته ولی اصلاً نیازی به این شکل توضیح دادن نیست. از طرفی هم قصد داشته اصطلاحات رو هم به زور فارسیزه بکنه، اومده کلمات غیر معمول رو بکار برده که نه تنها در سطح اکادمیک در ایران هم بکار برده نمیشه، بلکه باعث سردرگمی و اشتباه هم میشه. مثلاً بجای اصطلاح دوماژور "دو بزرگ" استفاده کرده که خواننده رو به اشتباه میندازه و آدم فکر میکنه منظور "فاصله ی دوم بزرگ" هست! به نظر من در مورد اصطلاحات تخصصی، استثنائاً میتونیم فارسی را پاس نداریم! این اشکالی نداره. شما ژاپن هم بری همین اصطلاحات "دو ماژور"، "دو مینور" . . . رو استفاده میکنن و کسی اونها رو ترجمه نمیکنه به ژاپنی.

حالا شما اصلاً نگران این موضوع نباش. همون انتقالی رو که من انجام دادم و نُتش رو گذاشتم همونه. سایر تمریناتت رو هم همینطور قراره انتقال انجام بدی. یکی از علتهایی که ما همیشه میگیم برای آموزش این مباحث حتماً در آموزش حضوری با معلم یاد بگیرید، همینه دیگه. یک معلم خیلی راحت و سریع جلوی خودت این کار رو بدون هیچ نوع سوتفاهمی از روی کتاب، عملاً اجام میده و سریع یاد میگیرید.
 

صفحه ما در اینستاگرام

بالا