توضیح یک قسمت از کتاب تئوری بنیادین موسیقی پرویز منصوری

شروع موضوع توسط Fate changed ‏24/4/11 در انجمن Intervals ( فواصل )

تاپیک توضیح یک قسمت از کتاب تئوری بنیادین موسیقی پرویز منصوری تالار Intervals ( فواصل ) در persian-music.org.

  1. Fate changed

    Fate changed Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏1/8/10
    ارسال ها:
    724
    محل سکونت:
    esf
    امتیازات:
    +49 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    دوستان و اساتید عزیزم،

    برای شروع هارمونی دارم اطلاعاتم را تکمیل میکنم...

    فصل پنجم؛ فاصله، واقعا برام فصل سخت و مبهم...

    از دوستان تقاضا میکنم اگه براشون امکان داره مبحث شماره 48 (بنیه های فاصله) را برام توضیح بدن...:smile (2):
     
  2. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    دوست عزیز البته من اون کتاب رو در دسترس ندارم ولی میدونم در باره چه بحثی صحبت میکنی.
    بحثی طولانیست که امکان پاسخگویی به هر یک از اعضا به این شکل باید بدونی که امکان پذیر نیست . مگر اینکه دقیق سوال خاصی رو مطرح کنی .
    ولی میتونم حدث بزنم که اگر از روی کتاب این مباحث رو دنبال میکنی دقیقاً کجا دچار مشکل شدی.
    اونهم تشخیص دقیق فواصل هست در گامها . پیشنهاد من این هست که اگر عجله ای ندارید با دروس هارمونی در فوروم همراه باشید تا این مباحث خیلی دقیق براتون روشن بشه. حالا به هر حال دوستان دیگر هم که درخواست شما رو میبینند چنانچه بتونند در همین مقطع هم کمک خواهند کرد.

    ولی یه راهنمایی کلی که میتونم بدم اینه که وقتی فواصل رو مرور میکنید خیلی مهم هست که از علامات دیز و بمل تونالیتتون
    و بزرگ و کوچک شدن فواصل غافل نشید مثل فواصل درست و کاسته و افزوده :smile (31):
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. Fate changed

    Fate changed Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏1/8/10
    ارسال ها:
    724
    محل سکونت:
    esf
    امتیازات:
    +49 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    حق با شماست مهران خان،

    اگه اجازه بدین من سوال بپرسم که شما و دوستان دیگه راحت تر بتونین به این حقیر جواب بدین...


    کتاب آقای منصوری همه جاش خیلی واضحه و هیچ نکته مبهمی نداره، ولی نمیدونم چرا آقای منصوری توی این قسمت یه کم، کم توضیح دادند و کامل نگفتند...

    من توی فصل های قبل فاصله را شناختم، و فهمیدم که هر فاصله علاوه بر عدد ترتیبیش یه صفت یا بنیه هم داره که این دو با هم برای تشخیص دقیق فاصله به کار میرن...

    توی مبحث 48 آقای منصوری بنیه را باز تر کردند، که فاصله ها یا سه بنیه هستند یا چهار بنیه، خب اولین سوالی که برای من پیش میاد اینه که چرا 3 و 4 ، دلیلش چیه؟(در این باره هیچی نگفته، فقط اسم برده)

    بعد میگه که 3 بنیه ها فاصله های 1 4 5 8 هستند و عبارتند از کاسته و درست و افزوده و از این سه تا را نمیدونیم اصلا چیه !!!؟؟؟ و ایشونم هیچ توضیحی ندادند...
     
  4. bamdad1359

    bamdad1359 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/3/10
    ارسال ها:
    384
    محل سکونت:
    اصفهان
    امتیازات:
    +583 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio
    فاصله درست: فواصل چهارم و پنجم و هنگام (اکتاو) (گامهای بزرگ و کوچک) را به نسبت درجه اول گام دو، درست می گویند. مانند فاصله دو تا فا که چهارم درست است. فاصله درست هیچ وقت نام کوچک یا بزرگ همراه ندارد.
    فاصله کاسته: با کم کردن نیم پرده کرماتیک از فاصله کوچک و درست حاصل می شود. مانند فاصله دو تا فا بمل که چهارم کاسته است. به عبارتی فاصله کاسته پیوسته یک نیم پرده از فاصله کوچک و درست کمتر دارد.
    فاصله کوچک: با کسر نیم پرده کروماتیک از فاصله بزرگ حاصل می شود. مانند دو تا می بمل که سوم کوچک است.
    فاصله افزوده: با افزودن نیم پرده کرماتیک به فواصل درست و بزرگ حاصل می شود.
    فاصله بزرگ: با افزودن نیم پرده به فاصله کوچک حاصل می شود.
     
  5. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    خوب یه نمه مشخص تر شد
    من یه مثال میزنم که روشن بشه فاصله 4 سه بنیه ای هست یعنی اینکه
    1- میتونه درست باشد مثل دو تا فا
    2- میتونه کاسته باشد مثل دو تا فا بمل
    3- میتونه افزوده باشد مثل دو تا فا دیز

    همین .خوب سه تا حالت داشت دیگه هرکدوم از این حالتها اسمشون بنیه هست رو هم میشه 3 بنیه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. Fate changed

    Fate changed Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏1/8/10
    ارسال ها:
    724
    محل سکونت:
    esf
    امتیازات:
    +49 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    وای...

    چه سخته...:smile (81):

    از پسش بر نمیام،:smile (16):


    یعنی تازه اینم مقدمشه، خودش دیگه چیه؟؟؟

    ولی ممنونم که وقت گذاشتین...
     
  7. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    سلام!
    سخته؟ :smile (53):
    اصلاً اینطوری نیست فقط یه کم علاقه میخواد و کار اما بعد که جا افتاد :smile (61):

    باید از پایه خوب کار کنی همین :smile (31):
     
  8. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    فاصله بین 2 نت رو باید از 2 جنبه مورد بررسی قرار بدیم:
    1- کمی
    2- کیفی

    کمیّت در فاصله؛
    شمارش از نت مبدا تا مقصد به صورت ترتیبی رو میگن.
    منظور از شمارش ترتیبی شمردن اعداد به نامهای اول و دوم و سوم و... هست.
    توجه داشته باشید منظور از شمارش فاصله در موسیقی با ریاضیات متفاوت میباشد.
    در علم ریاضی فاصله به مسافت بین 2 جسم یا نقطه میباشد که به صورت عددی بیان میشود نه ترتیبی.
    به عنوان مثال فاصله بین 2 جایگاه بنزین، 10 کیلومتر هست. اما فاصله بین 2 نت، به تعداد نتهای مبدا تا مقصد هست.
    مثلا فاصله بین نتهای C و F میشه چهارم. ببینید: C,D,E,F
    در مثال بالا 4 نت وجود دارد، پس فاصله ما چهارم است.

    کیفیت در فاصله؛
    وجود یا به کار گیری علائم تغییر دهنده # و b باعث تغییر در تعداد پرده و نیم پرده های بین 2 نت مورد بررسی میشه.

    به عنوان مثال فاصله بین نتها G ----> C

    حال به تاثیر بکار گیری علائم تغییر دهنده بر روی این 2 نت دقت کنید:

    G ----> C دو و نیم پرده
    Gb ----> C سه پرده
    G# ----> C دو پرده
    G ----> C# سه پرده
    G# ----> C# دو و نیم پرده

    3 نوع اختلاف پرده و نیم پرده به وجود آمد که "بنیه" نامیده میشوند. ( 2و 2.5 و 3 پرده)
    پس فاصله در مثال بالا 3 بنیه ای هست.
    فاصله بین نتهای G ----> C چهارم بوده و 2.5 پرده هست که "درست" نامیده میشود.
    فاصله 2 پرده ای بوجود آمده کاسته و فاصله 3 پرده ای بوجود آمده افزوده نامیده میشود.

    فاصله ها در حالت طبیعی یا 3 بنیه ای هستند یا 4 بنیه ای.
    فواصل اول و چهارم و پنجم و هشتم، "درست" نامیده میشوند که 3 بنیه ای هستند.
    فواصل دوم و سوم و ششم و هفتم، "بزرگ" نامیده میشوند که 4 بنیه هستند.

    افزوده <---(به اضافه نیم پرده)---< درست >---(منهای نیم پرده)---> کاسته (3 بنیه ای)
    افزوده <---(به اضافه نیم پرده)---< بزرگ >---(منهای نیم پرده)---> کوچک >---(منهای نیم پرده)---> کاسته ( 4 بنیه ای)



    پیشنهاد میکنم کاغذ و قلم بردارید و فاصله بین نتهای مختلف رو به این صورت بدست بیارید تا برای همیشه در ذهنتون ثبت بشه!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 5
  9. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    البته این بنیه ها، بنیه های اصلی بوده و در صورت امکان میتوان بنیه های دیگری نیز مانند کاسته تر و افزوده تر نیز بکار برد
     
  10. Fate changed

    Fate changed Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏1/8/10
    ارسال ها:
    724
    محل سکونت:
    esf
    امتیازات:
    +49 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    آقا مجید دستت درد نکنه از نوشته هات پرینت گرفتم، گذاشتم کنار کتاب پرویز و نوشته های خودم و ...؛ اینقد باهاشون کلنجار رفتم تا بالاخره فهمیدم اصلی ترین کمکم هم این قسمت از نوشته هاتون بود...

     
  11. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    کمی که در مباحث تئوری جلو برید متوجه میشید که به طور کلی یکسری اعداد همیشه با هم آورده میشن و با هم تناسب دارن.مثلا همین اعداد 1-4-5-8 و با تکرار به بحث نتهای تنال و مدال و نتهای مطبوع و نامطبوع که برسید میبینید اکثر مواقع این اعداد باهم دارای رابطه هستن.و انشالا به آکورد شناسی و هارمونی هم که برسید باز به نوعی دیگه متوجه ارتباط این اعداد میشید.
    و نکته آخر اینکه حتما کتاب تئوری مصطفی کمال پور تراب رو هم تهیه کنید و در بعضی قسمتها که متن رو سنگین میبینید از هر دو کتاب استفاده کنید که خیلی موثره.
    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  12. Fate changed

    Fate changed Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏1/8/10
    ارسال ها:
    724
    محل سکونت:
    esf
    امتیازات:
    +49 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    یعنی میگید این واسه منی که یه کم دیر میگیرم (عیبه بزرگیه که دارم...:smile (16):) میتونه کمک خوبی باشه، منظورم اینه که یه جورایی مکمل هم دیگه هستن؟ (برای جاهایی که توضیح کم تری داده شده)
     
  13. Mehran14

    Mehran14 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/7/09
    ارسال ها:
    267
    محل سکونت:
    شماره 14
    امتیازات:
    +443 / 1 / -1
    نرم افزار:
    cubase, flstudio
    چرا عیب میذاری رو بچه مردم :d
    مشکلت اینه که زیادی عجله میکنی و به قولی دوست داری یه شبه ......
    کمی تحمل داشته باش و زود هم دلسرد نشو . خوب که هستی بهتر میشی :smile (31):
     
  14. Harmony

    Harmony عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/9/10
    ارسال ها:
    684
    محل سکونت:
    اراک
    امتیازات:
    +581 / 1 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    بله بعضی از مباحث برای هنرجو از کتاب پرویز منصوری درک بهتری داره و بعضی دیگه هم از کتاب پورتراب.ضمن اینکه بعضی مطالب هستند که در یکی از این کتابها هستند و توی اون یک نه.مثلا بخش مربوط به ریتم و زمان نما در کتاب پورتراب مفصل تر صحبت شده و بخش مربوط به مدهای کلیسایی در کتاب پرویز منصوری.
     
  15. majid_sz

    majid_sz عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏10/9/09
    ارسال ها:
    139
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    خوزستان دزفول
    امتیازات:
    +63 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, nuendo
    متاسفانه اکثر کتابهای تئوری موسیقی خیلی سخت ترجمه شدن و در تمام طول این سالها هیچگونه تلاشی برای ویرایش و ساده نویسی و به روز شدنشون نشده.
    جای یک خود آموز بسیار روان برای تئوری موسیقی خالیه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  16. فرهاد لامعی

    فرهاد لامعی

    تاریخ عضویت:
    ‏17/1/11
    ارسال ها:
    2
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    خیلی خیلی خیلی کمک کرد به من. هر چی میخوندم نیفهمیدم این بزرگ و کوچیک از کجا اومده. با توضیح خیلی خوب شما کاملا متوجه شدم. ممنونم.
     
بارگذاری...