توضیح اصطلاحات

شروع موضوع توسط سعید تهرانی ‏2/7/10 در انجمن بیان و اختصارات در موسیقی

  1. سعید تهرانی

    سعید تهرانی عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏8/3/10
    ارسال ها:
    9
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +0 / 0 / -0
    نرم افزار:
    flstudio, soundforge
    سلام
    بنده به زودی آزمون ورودی دانشگاه دارم و فقط خوایتم این چند تا اصطلاح رو برام به زبان ساده و برای یاد گرفتنشون چه کارایی لازمه انجام بدم...
    سلفژ
    دیکته موسیقی(تاکید زیادی دارم چون د رموردش اصلا نشنیده ام )
    معرفی سازهای ارکستر سمفونیک بجز ضربی هاش
    تربیت شنوایی


    ممنون
     
  2. امیرحسین به نژاد

    امیرحسین به نژاد تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏19/7/09
    ارسال ها:
    1,316
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آهنگساز، تنظیم کننده، رهبر ارکستر و مدرس موسیقی
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +2,855 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    سلفژ،دیکته موسیقی،و تربیت شنوایی هر سه از یک خانواده هستند که به سلفژ مربوط می شه.

    ببینید اساسا در آموزش سلفژ طبق رفرنس جهانی سه مقوله باید کار بشه.

    1-کانتاتی(صدا خوانی) 2-پارلاتی(وزن خوانی) 3-دیکته موسیقی

    در دیکته شما هم دیکته ریتم کار می کنید هم دیکته صدا و بعد از تمرین و ممارست توانایی نوشتن موسیقی که می شنوید رو پیدا می کنید. و این رو هم اضافه کنم این موضوع بسیار مهم و کاربردی و برای یک موزیسین یک مسئله واجب و حیاتی اما بسیاری از آموزش دهندگان سلفژ به مبحث دیکته موسیقی تسلط کافی ندارند و اون رو به درستی آموزش نمیدند.

    به همین دلیل هم کتاب و منبع درمورد دیکته موسیقی در کشور ما زیاد نیست اما سال 87 انتشارات چند گاه یک کتاب خوب در این ضمینه منتشر کرده که به نام آموزش دیکته موسقی،که نوشته مرتضی سر آبادانی هستش و که همراه با سی دی هستش و قدم به قدم تا سطح متوسط پیش آموزش می ده.

    تربیت شنوایی هم در واقع تشخیص نت ها و آکوردها هست که شما باید شنیدن اونها نام نت یا آکورد خواسته شده رو بگید که این توانایی رو هم در سلفژ بدست خواهید آورد.

    در معرفی سازهای ارکستر سمفونیک هم شما باید در مورد سازها یک توضیح جزئی بدید و محدوده صوتی اونها رو بگید یعنی هر ساز از چه نت تا جه نتی رو می تونه بنوازه .برای یادگیری این موضوع هم من کتاب ساز شناسی تالیف پرویز منصوری از انتشارات زوار رو بهتون پیشنهاد می کنم.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  3. saied2009

    saied2009 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/5/10
    ارسال ها:
    345
    محل سکونت:
    گچساران
    امتیازات:
    +30 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  4. idbiid_mehdi

    idbiid_mehdi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/10
    ارسال ها:
    36
    امتیازات:
    +14 / 1 / -0
    نرم افزار:
    بصورت جداگانه براتون ميزارم :

    به طور خلاصه ؛ خواندن و نوشتن نتهای موسيقی را که اغلب با آموزش تئوريک همراه است « سلفژ » می گوييم.
    [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]۳ رکن اساسی را می توان در آن تفکيک نمود که عبارتند از:
    -۱: خواندن ( نت خوانی )
    -۲: نوشتن ( ديکته موسيقی)
    -۳: تئوری موسيقی
    که مفهوم سلفژ را می توان به مورد اول نزديکتر دانست.
    [/FONT]
    [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]منابع متداولی امروزه برای آموزش اين شاخه از هنر موسيقی متداول است که از مهمترين آن
    می توان به pozzoli و رودلف اشاره نمود .
    باز هم در مجالی دگر باز هم از مفهوم سلفژ و مختصری از تاريخچه آن را خواهم پيمود.
    [/FONT]
    [FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]مرا از دانش بيکرانتان بی نصيب مگذاريد.
    حضور سبزتان يقينا ياريگرم در اين راه پر مخاطره خواهد بود.
    تافرصتی دگر بدرود.
    [/FONT]
    ______________________________________________________________________________________________


    تنها دلیل وجود زمان این است که همه ی چیزها با هم اتفاق نیفتد .
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  5. idbiid_mehdi

    idbiid_mehdi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏30/5/10
    ارسال ها:
    36
    امتیازات:
    +14 / 1 / -0
    نرم افزار:
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. nouri_morteza

    nouri_morteza عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏25/9/12
    ارسال ها:
    11
    محل سکونت:
    tehran
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    دوستان B.C رو میدونم یعنی با دهان بسته باید بخونه خواننده. حالا اگه بخوایم بنویسیم که با آ بقیشو باید بخونه چی باید بنویسیم ؟
     
  7. amirnoroozi65

    amirnoroozi65 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏9/11/11
    ارسال ها:
    6
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    صدابردار - تولید کننده موسیقی
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +3 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    سلفژ در موسیقی چیست؟
    سلفژ (به فرانسوی: Solfège) در موسیقی، تکنیکی آموزشی برای آواز خوانی است که در آن هر نت میزان با سیلاب خاصی که سیلاب سلفژ ( یا سلافا سیلاب) نامیده می‌شود، خوانده می‌شوند. هفت سیلاب که عملاً استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:دو، ر، می، فا، سل، لا، سی (یا تی).

    برای سلفژ تعاریف متعددی بیان می‌شود، سلفژ را می توان خواندن یک سری نت ها به صورت پی در پی و پشت سر هم و با رعایت قوانین نت ها و سکوت ها و … معرفی کرد. پایه ی یادگیری سلفژ دانستن ارزش زمانی هر نت است و در کنار این باید ارزش زمانی هر سکوت را نیز بدانیم.

    تقسیمات صدای انسان
    ۱- سوپرانو :صدای زیر زنانه
    ۲-متسو سوپرانو : صدای متوسط زنانه
    ۳-کنترالتو : صدای بم زنانه
    ۴- تنور : صدای زیر مردانه
    ۵- باریتون : صدای بم یا صدای متوسط مردانه
    ۶- باس : صدای بم مردانه و بهترین صدای مردانه

    علم سلفژ در موسیقی
    به طور خلاصه؛ خواندن و نوشتن نتهای موسیقی را که اغلب با آموزش تئوریک همراه است « سلفژ » می گوییم. ۳ رکن اساسی را می توان در آن تفکیک نمود که عبارتند از: خواندن ( نت خوانی ) نوشتن ( دیکته موسیقی) تئوری موسیقی که مفهوم سلفژ را می توان به مورد اول نزدیکتر دانست.سلفژ از دروس مهم و همیشگی هنرستان ها، دانشگاه ها و کنسرواتورهای موسیقی دنیا می باشد و تمام نوازندگان، خوانندگان، آهنگسازان، تنظیم کنندگان موسیقی و رهبران ارکستر و تمام فعالان عرصه موسیقی باید تسلط کامل بر روی این درس داشته باشند.

    در سلفژ سه مبحث به طور متناوب و جداگانه آموزش داده می شوند:
    - صدا خوانی (به ایتالیایی: CANTATI) (کانتاتی)
    - وزن خوانی (به ایتالیایی: PARLATI ) (پارلاتی)

    - دیکته موسیقی (به انگلیسی: MUSIC DICTATION)

    ۱- کانتاتی CANTATI :
    کانتاتی به معنی خواندن صدا و فرکانس نت ها به شکل صحیح و دقیق است. دراین درس هنرجو این توانایی را پیدا می کند که صدای هر نت دقیقا آن گونه که هست بخواند. یعنی به طوری که اگر نت دو به همراه پیانو خوانده شود، صدایی که از حنجره فرد خارج می شود دقیقا با پیانو یکسان است. در نهایت هنرجو در این درس توانایی خواندن انواع نت را به طور دقیق و در گام های مختلف پیدا می کند.

    ۲- پارلاتی PARLATI (وزن خوانی):
    جهان را ریتم به نظم کشیده و موسیقی بدون ریتم حکم نقاشی بدون قلم و رنگ رو دارد.از این رو مطالعه ی انواع وزن ها و الگوهایی ریتمی برای هر علاقه مند به موسیقی بسیار مهم و ضروری می باشد. وزن خوانی(پارلاتی) در واقه همان خواندن کشش نت هاست.

    ۳-دیکته موسیقی MUSIC DICTATION:
    در دیکته، دیکته ریتم و دیکته صدا به طور متناوب کار می شود و هنر جو با ممارست و تمرین فراوان توانایی نوشتن نت موسیقی که می شنود را پیدا می کند.
     
بارگذاری...

عبارات جستجو شده:

  1. سلفژ واصطلاحات