توجه به انتخاب نت و آکورد

شروع موضوع توسط Fate changed ‏19/10/10 در انجمن گفتگوی عمومی درباره خوانندگی

تاپیک توجه به انتخاب نت و آکورد تالار گفتگوی عمومی درباره خوانندگی در persian-music.org.

  1. Fate changed

    Fate changed Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏1/8/10
    ارسال ها:
    724
    محل سکونت:
    esf
    امتیازات:
    +49 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    من سه تا سوال برام پیش اومده...

    من صدام تا نت D هستش (روی خط چهارم)، اول اینکه میخواستم بدونم صدای من توی کدوم دسته ار صدا هاست؟(Soprano Alto Tenor Bass)
    دوم اینکه اگه بخوام صدام 2.5 پرده بالا بره یعنی تا نت G باید دقیقا چی کار کنم؟ یا اصلا شدنیه؟؟؟!!!

    سومین سوالم اصلی ترین سوالمه که اگه حل بشه تقریبا من با خوندن دیگه مشکلی ندارم...
    من ترانه میگم، و برای ترانه هام آکورد انتخاب میکنم و بعد ملودی میسازم و ...
    بعضی وقتها هم آهنگ هایی که خوشم بیاد (اکثرا آهنگ های شادمهر، داریوش، ابی، حمید عسگری) آکورد هاشونا در میارم و میزنم و میخونم حتی بعضی وقتها بهتر از خودشون:d...

    ولی...

    بعضی وقتا نمیتونم یه کار را بخونم و صدام باید خیلی بالا بره و این مشکل فقط با آهنگ های خودم به وجود میآد و تا حالا نشده من با آهنگ های دیگران این مشکل را داشته باشم و حتی اونا را خیلی خوب میخونم...
    حالا میخوام بدونم آیا در انتخاب آکورد فقط باید به آهنگ فکر کرد یا باید فکر خوندنشم کرد...
    اگه باید فکر خوندن هم کرد، چه جوری؟؟؟
     
  2. Behrouz Paygan

    Behrouz Paygan Gold User

    تاریخ عضویت:
    ‏16/11/09
    ارسال ها:
    1,485
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    Toronto
    امتیازات:
    +1,065 / 0 / -1
    نرم افزار:
    cubase, logic, protools
    1. اگر آقا هستید صدای شما تنور هست . البته در بعضی موارد رنگ صدا هم توی این اسم گذاریها تایین کنندست مخصوصا توی رنج باریتون و باس

    2. تمارین درست آواز و یادگیری درست خوندن میتونه به افزایش وسعت صدا کمک کنه اما اینکه چقدر یک مقدار به خود شخص و شرایط فیزیک حنجره مربوط میشه .

    3. از این سوال شما مشخصه که شما یک سری مباحث مقدماتی رو درست متوجه نشدید و این باعث شده که به اشتباه بیافتید ، دوست من اینکه ملودی چطور باشه به آکورد ها اصلا ربطی نداره بلکه در واقع اون چیزی که شما میخونید یک خط ملودی روی خطوط حامل هست که برای همراهی آکوردها براشون نوشته میشن . پس اینکه ملودی های شما خارج از وسعت صدایی تون هست مربوط میشه به اینکه شما نمیتونید داخل وسعت صداییتون ملودی بسازید و این مقدار زیادی بر میگرده به ضعف تئوری اینکه چه مسائلی میتونه درک شما رو از این مبحث ببره بالا خیلی گسترده هست و باید به مروره زمان شما باهاش آشنا شید ، اما بنظره من شما حداقل از اول تا آخر مبحث گامها توی تئوری موسیقی رو باید بخوبی فرا بگیرید تا بتونید یک ملودی پاپ اصولی بسازید.
     
  3. Fate changed

    Fate changed Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏1/8/10
    ارسال ها:
    724
    محل سکونت:
    esf
    امتیازات:
    +49 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    من همیشه به این معتقد بودم که موسیقی پاپ چون از احساسات درونی هست پس نیاز به تئوری نداره، با این عقیده هم پیش رفتم و غیر از این مشکل تا حالا مشکل دیگه ای نداشتم...

    ببینید من روش کاریم اینچوریه که وقتی یه چیزی منا تحت تاثیر قرار میده، شعر میگم، آهنگش هم میسازم ولی بدون ساز یعنی فقط حالت خوندن، وبعد براش آکورد میزارم، آکورد هام هم معمولیه ولی خیلی هاش نمیتونم بخونم، ولی مثلا نمیدونم چرا صدام توی گام Bm یه طنین زیبایی پیدا میکنه که همه را جذب میکنه (اصلا انگار من رفتم یکی دیگه اومده) ولی توی گام Am اصلا نمیتونم بخونم!!!
     
  4. Rooz-beh

    Rooz-beh عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/09
    ارسال ها:
    475
    امتیازات:
    +146 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, reason
    واسه همینه که به مشکل برمیخوری دیگه
    مگه میشه فقط با احساسات آهنگ ساخت
    احتمالا شما توی گام Bm همیشه توی یک رنج خاص نت مینویسی که توی محدوده ای هست که باهاش راحتی ولی نتهایی که توی Am مینویسی از محدوده صدات خارجه
    شما اگه بری و اون چیزهایی گه آقای پایگان فرمودند رو مطالعه کنی میبینی که کارهات چقدر اشتباه توش داشته و دیدت رو عوض میکنه به موسیقی
     
  5. Fate changed

    Fate changed Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏1/8/10
    ارسال ها:
    724
    محل سکونت:
    esf
    امتیازات:
    +49 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    البته اینم بگم منظورمن از نیاز نبودن تئوری اینه که فقط کتاب تئوری ببنیادین و ساز شناسی کفایت میکنه و من هم در حال خوندنشون هستم...
     
  6. Fate changed

    Fate changed Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏1/8/10
    ارسال ها:
    724
    محل سکونت:
    esf
    امتیازات:
    +49 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    من از همه دوستان تقاضا دارم به من کمک کنن...
    من واقعا گیج شدم و دارم از کار کردن نا امید میشم،

    یه بار دیگه میگم من 12 شعر دارم که روشون آکورد گذاشتم،
    ولی تقریبا برای خوندن تمومشون باید زور زیادی بزنم،
    من این مشکل را توی خوندن ترانه های دیگران تا حالا نداشتم...
    تو رو خدا... این داره به من ضربه میزنه
     
  7. Rooz-beh

    Rooz-beh عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/09
    ارسال ها:
    475
    امتیازات:
    +146 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, reason
    خوب اگه واسه خوندن نتهای بالا باید فشار بیاری گام رو بیار پایینتر (همه نتها رو یکی یا دوتا یا .... پایین بیار)

    اگه واسه خوندن نتهای پایین باید فشار بیاری گام رو ببر بالاتر (همه نتها رو یکی یا دوتا یا .... بالا ببر)

    اگه نمیخای آکوردت دست بخوره اکتاوه اون نت رو بخون یا خط نت وکال رو تغییر بده
     
  8. Fate changed

    Fate changed Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏1/8/10
    ارسال ها:
    724
    محل سکونت:
    esf
    امتیازات:
    +49 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    قربونت برم!!!
    اینا یه کم توضیح بیشتری میدی(یه کم ساده تر)
     
  9. Rooz-beh

    Rooz-beh عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/09
    ارسال ها:
    475
    امتیازات:
    +146 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, reason
    مثلا توی fl یه پیانو بیار نت دو رو بزن حالا 12 کلید بشمار بیا پایین دوباره به نت دو میرسی ولی با صدای بمتر

    توی خوندنم میشه همچین کاری کرد وقتی به حد بالای صداتون میرسید میتونید همون نت رو ولی بمتر اجرا کنید
     
  10. Fate changed

    Fate changed Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏1/8/10
    ارسال ها:
    724
    محل سکونت:
    esf
    امتیازات:
    +49 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    حالا حتما باید یه اکتاو باشه؟؟؟
    مثلا اگه مشکل با سه پرده پایین اووردن حل بشه چی؟؟؟
     
  11. Rooz-beh

    Rooz-beh عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏15/8/09
    ارسال ها:
    475
    امتیازات:
    +146 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, reason
    خوب این که میشه همون ترنسپوز کردن موزیک و شما همه نتهاتو سه پرده پایین بیار و با نتها و آکوردهای جدید موزیکتو تنظیم کن

    ولی اگه توی همون گام بخای بخونی خوب سه پرده پایین آوردن نت خط نت وکالتو عوض میکنه دیگه

    اکتاو خوندن هم که همه جا نمیشه انجام داد

    این راههایی بود که به ذهن من رسید واسه کمک بیشتر میتونی موزیک رو اجرا کنی واسه دانلود بزاری تا روی اون من و دوستان کمکت کنیم
     
  12. Fate changed

    Fate changed Banned

    تاریخ عضویت:
    ‏1/8/10
    ارسال ها:
    724
    محل سکونت:
    esf
    امتیازات:
    +49 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase
    آقا من واقعا ازت ممنونم...
    تازه دارم متوجه میشم که اصلا من کارما اشتباه شروع میکردم...
    شعر را که میگفتم بدون توجه به رنج صدام همینطوری آکورد میزاشتم...
    ولی الان فهمیدم باید بیام به قول بهروز عزیز با توجه به صدام نت ها را مشخص کنم و بعد با آکورد همراهیش کنم...

    الان داشتم یکی از آهنگاما که نمیتونستم بخونم را درست میکردم...
    از اول آهنگ صداما از g بالای خط پنجم اووردم روی g خط دوم، آکودم تغییر نکرد همون دو ماژور بود!!!
    وسط آهنگم هم بازم رفت بالا البته این دفعه کمتر، با یه کم تغییر توی آهنگ درست شد،
    حالا میخوام بدونم اگه میخواستم آهنگم تغییر نکنه یاید از اول آهنگا بازم باید بیارم پایین تر؟؟؟
    (من امکانات ضبط فعلا ندارم ایشالا به زودی یه سیستم میبندم،ولی حالا شاید تونستم یه جوری به دستتون برسونم، بالاخره اینجوری بهتر متوجه میشیم)
     
  13. amir_honarmand

    amir_honarmand عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏29/9/10
    ارسال ها:
    79
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +8 / 0 / -0
    نرم افزار:
    من پیشنهادم کتاب walter piston هستش
    البته بایستی زیر نظر استاد بخونی . اونجا مباحث وصل آکوردها و قوانینش بررسی میشه
     
بارگذاری...