تنظیم خوب و اصولی

شروع موضوع توسط M A 30 ‏1/4/16 در انجمن گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی

تاپیک تنظیم خوب و اصولی تالار گفتگوی عمومی درباره آهنگسازی در persian-music.org.

برچسب ها:
  1. M A 30

    M A 30 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/3/16
    ارسال ها:
    110
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    زندگی
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +20 / 1 / -1
    با عرض سلام
    به چه تنظیمی میشه گفت تنظیم اصولی؟
    رعایت چه نکات و اصولی باعث بوجود اومدن یک اثر ماندگار میشه؟
    تو ایران تنظیم کی اصولیه؟
    میدونم خیلی کلی پرسیدم میخواستم با پاسخ های شما اساتید به نکاتی برسیم که برای افرادی مثل من مفید باشه
     
  2. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    450
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +883 / 1 / -0
    من به نوبه خودم به سوالاتی که فکر میکنم میتونم پاسخ میدم یا اصلا بهتر بگم نظرم رو میدم
    به نظر من زیبایی در سادگی هست.متاسفانه بعضی موسیقی ها بیشتر خودنمایی هستن .یعنی اهنگساز یا تنظیم کننده میخواد چیزی رو که بلده یا تازه یادگرفته رو به رخ بکشه.البته این مساله بد نیست به شرط اینکه زیاده روی نباشه.بحث من اینه که اگه حتی اگه قراره تکنیک سختی هم استفاده بشه هدفش خودنمایی نباشه و از دل اهنگساز اومده باشه بیرون.
    یادمه چند سال پیش تو یه فروم دیگه این نکته رو گفتم و اون بحث ابتذال در تکنیک بود.
    ما تا جایی باید تکنیک به خرج بدیم که از هدف اصلی موسیقی خارج نشیم.در اینکه تکنیک مقدم بر هنر هست هم شکی نیست اما زیاده روی در تکنیک تبدیل به ابتذال میشه.تمام ملودی های و اهنگهای ماندگار هیچگونه گذافه گویی در موسیقیشون نیست و کل موسیقی در خدمت شنونده هست.یعنی چیزی که به دل مردم بشینه و گوش, اون هارو پس نزنه.
    ما وقتی مثلا یک نکترن از فردریک شوپن گوش میدیم (بعنوان شنونده عادی)میگیم وای چقدر زیباست.و حتی برای یه نوازنده عادی یا کسی که کلا موسیقی میدونه این فکر بوجود میاد که چقدر ساده و زیباست.درحالیکه وقتی میشینی پشت ساز تا اون قطعه رو بزنی واقعا کلافه میشی از سختی در نواختنش.اما خروجی زیبا و سادست و البته حسابی تو دل برو
    امیدوارم گرفته باشین منظورم رو
    حالا مثلا شعر/صدای خواننده و شیوه خوندنش/حتی کلیپی که ساخته میشه/نوازنده ها هم تاثیر در زیبایی اثر دارن و همه یه یک اندازه موثرن.
    و به نظر من یه میک و مستر بد میتونه کل کار رو نابود کنه.برعکس چیزی که همه فکر میکنن, این مرحله بسیار بسیار حساسه
    اینکه چه تنظیمی اصولی هست جوابی نداره و در واقع باید تو یه کتاب چند هزار صفحه ای توضیح داده بشه.
    مساله بعدی که باز هم قبلا گفتم اینه که اینجا بچه ها میخوان همه کاره خودشون باشن.شاعر/اهنگساز/تنظیم کننده/خواننده/میکس و مستر/کاور البوم/کارگردان ویدیو/ریکورد صدا و و و و و
    همه رشته هایی تخصصی هستن و سخته همشون رو یه نفر کار کنه.
    یه پیشنهاد:
    چندتا اهنگ ایرانی که جاودانه هست رو پیدا کنیم باهم و انالیز کنیم.ببینیم ایا میشه فاکتور هایی مشابه پیدا کرد یا نه
    شما یه اهنگ جاودان پیدا کنین و اگه دوست داشتین اینجا بگین و بحث خوبی خواهد شد
    مثل اکثر اهنگهای داریوش که جاودانگی موج میزنه توشون.
    این ها رو بررسی میکنیم ببینیم شعر و شاعر و تنظیم کننده و غیره چه کسانی با چه پیشینه های بودن
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 4
    • موافقم موافقم x 1
  3. masoud taghavi

    masoud taghavi عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏6/10/14
    ارسال ها:
    64
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بوشهر-جم
    امتیازات:
    +33 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition
    سلام . من هم موافقم با این پیشنهاد در واقع میشه گفت اگه همه ما به آثار ماندگار توجه ویژه داشته باشیم میشه گفت که از تجربه بزرگان استفاده کردیم در واقع الگوها رو رها کردیم و می خوایم خودمون همه کاره بشیم در صورتی که قدیم تر ها که موسیقی رو بصورت سینه به سینه یاد گرفتن در حقیقت الگو گرایی کردن
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  4. M A 30

    M A 30 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/3/16
    ارسال ها:
    110
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    زندگی
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +20 / 1 / -1
    لطفا اساتید راهنمایی کنن
     
  5. majdodin

    majdodin عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/6/12
    ارسال ها:
    374
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +171 / 1 / -0
    نرم افزار:
    ableton, reason, StudioOne
    تنظیمی اصولیه که فرم شناسی ریتم شناسی سازبندی درش رعایت بشه
    این کلی ترین جواب برای سوال شماست
    در ایران هم به نظر من تنظیم اقای خسروی استاد کاوه یغمایی چاوشی و امیرجمالفرد از همه یه سرو گردن بالاترهستن
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
    • موافقم موافقم x 1
  6. Hamed_abdollahi

    Hamed_abdollahi عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏20/8/11
    ارسال ها:
    673
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +356 / 1 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, nuendo, StudioOne
    الگو گرایی در اصول و چهارچوب کلی موسیقی رومیشه رعایت کرد اما اینکه میان خلاقیت به خرج میدن وحرکت جدید میزنن بدیش چیه؟
    دقیق بیایم همون روند قدیم رو پیش بریم که اثار چه فرقی با هم میکنه؟ همون قدیمیارو گوش بدیم دیگه
    مثال میزنم براتون
    قدیم علم پزشکی پیشرفته نبود و به قول شما سینه به سینه الگو گرایی میکردن به صورت تجربی ولی الان با بهترین ابزارو سیستمها دارن مرده رو زنده میکنن.......کدوم بهتره ؟ قدیم یا جدید؟
    موسیقی هم همینه یه سری امکانات قدیم نبود ولی الان هست چرا خلاق نباشیم و چیز جدید عرضه نکنیم؟؟
     
    • موافقم موافقم x 3
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  7. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    450
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +883 / 1 / -0
    منظور بنده رو احتمالا اشتباه برداشت کردین یا بهتر بگم قطعا.
    بررسی عوامل بیرونی منظور من هست من کاری ندارم به مسائل خلاقانه یا تکنیکی و اینکه از چه الگویی پیروی کنیم
    .به هر صورت الان هنرمند خلاق زیاد داریم اما دلیل اینکه کارهاشون اصلا ماندگار نیست چیه؟
    نگاه من حتی قراره به جامعه هم برگرده و تمام فرهنگ جامعه اون زمان رو زیر زره بین ببره.
    یک بار دیگه مطلب قبلی من رو بخونین و قول میدم بحث جذاب و زیبایی میشه
    مثلا چه چیزی تو ملودی های افرادی مثل انوشیروان روحانی بوده که انقدر ماندگار شده
    قطعا قرار نیست بریم الگوی موسیقی ایشون رو تقلید کنیم .اتفاقا برعکس(دو خط دیگه بهش میرسیم)
    ما به عوامل بیرونی کار داریم نه به عوامل درونی موسیقی و مسائل علمی
    در موسیقی کلاسیک هم انالیز رو ابتدا از فرهنگ جامعه اهنگساز شروع میکنیم.مگه مندلسون که عاشق باخ بوده و کاراشو الگو قرار داده از موسیقی باخ تقلید کرده؟یا الگویی برداشته؟نه ابدا فقط فهمیده که چه چیزی تو اثار باخ نهفته است که انقدر جاودانه.
    بحث خلاقیت زمانی مطرح هست که ما تمام الگو و قواعد رو بدونیم و اگاه باشیم چه چیزی و چه مسائلی خلاقیت نیست و همون چهارچوب های قدیمیه
    ایا برای خلاقیت لازم نیست چهارچوب های قدیمی رو بشناسیم؟
    خیلی از دوستان موسیقی 40 سال پیش رو میسازن اما با مثلا ریتم تکتو ترنس....
    این خیلی خلاقیت اشتباهیه
    اینکه خیلی ها فکر میکنن خلاقن و در نهایت فراموش میشن دلیلش نا اگاهی از چهارچوب های قدیمیه.اون ها از همون چهارچوب ها استفاده میکنن و فکر میکنن خلاقیت دارن.
    حامد عزیز نظرتون بسیار زیبا بود اما در تناقض با بحثی که مطرح شد.امیدوارم من بعد خیلی واضح تر حرف بزنم.
    البته واقعا کسی اینجا حوصله این بحث ها رو نداره حامد جان.خودتم میدونی اینجا اکثرا عجله دارن سریع اهنگ بسازن و کاری ندارن انالیز چیه و خلاقیت یعنی چی
    مچکر که با دقت خوندین
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
    • موافقم موافقم x 2
  8. mdkhcr7

    mdkhcr7

    تاریخ عضویت:
    ‏1/12/13
    ارسال ها:
    3
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بوشهر
    امتیازات:
    +5 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, FLstudio, StudioOne
    بزرگوار حقیقتا یک تنظیم خوب و اصولی رو نمیشه در چند سطر تشریح کرد
    یک بخش از اون رو دوستان هنرمند اشاره فرمودند بخش دیگه میشه گفت تجربیه بعضی در مدت کوتا به اون تجربه میرسن بعضی در مدت طولانی ..
    به خودتون "هم" بستگی داره
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • موافقم موافقم x 1
  9. Soheil Monfared

    Soheil Monfared عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏22/5/12
    ارسال ها:
    1,313
    شغل :
    MusicProducer/SoundEngineer
    محل سکونت:
    Chongjin,North Korea
    امتیازات:
    +1,220 / 6 / -5
    نرم افزار:
    ableton, nuendo, protools, reason
    بستگی به دید هم داره...

    از چه دیدی بهش نگاه میکنین....

    یه تنظیم اصولی رو توی یک تنظیم علمی میبینید ؟ یا حسی و تجربی؟

    کل ماجرا در این وضعیت تغییر میکنه...;)
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
    • موافقم موافقم x 1
  10. mohammad rezaa

    mohammad rezaa کاربر با تجربه عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏30/8/14
    ارسال ها:
    450
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    مشهد
    امتیازات:
    +883 / 1 / -0
    بله دقیقا . به نظر من هیچ یک از این دو گزینه به تنهایی کافی نیست.
    نگاه نکنین مثلا فلان تنظیم کننده دانشگاه نرفته پس علم نداره
    اصولا و البته به قول لئونارد برنشتاین رشته های هنری حتما نیازی به دانشگاه رفتن نداره.کافیه انالیز کنیم اثار علمی رو
    چه بسا علم هم از انالیز بدست اومده
    ما اگه میگیم مثلا فاصله چهارم خوش صدا و زیبان به این خاطره که دیدیم باخ به چه شکلی استفادشون کرده واسه اولین بار.پس گفتیم اقا اینو از این به بعد پیشنهاد کنیم به دانشجو ها.
    به هر حال علم تنها به درد نمیخوره و در نهایت تبدیل به تئوریسین میکنه انسان رو
    و تجربی کار کردن هم همون ازمون و خطاست که هم سال ها طول میشه عمر میره هم ناچارا کلی اثر سخیف تولید میشه
    الان هم که متاسفانه هنرجو ها با شعار اینکه موسیقی فقط حسه نه قانون دارن اثار سخیف و مقوایی بیرون میدن که نه حس داره و اصول;)
    گفتم مقوایی یاد استاد فراستی هم افتادم که کلا میگه همه مقوان;)
     
    • موافقم موافقم x 1
    • آموزنده آموزنده x 1
    • دوستانه دوستانه x 1
  11. M A 30

    M A 30 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏18/3/16
    ارسال ها:
    110
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    زندگی
    محل سکونت:
    شیراز
    امتیازات:
    +20 / 1 / -1
    به نام خالق هستی
    خالقی که یکی از نعمت های بیشمار اون دادن گوش به بنده هاش ولی ما شکر نعمت رو نمیگیم
    در ابتدا میخوام از سایت خوب پرشین موزیک کمال تشکر و داشته باشم
    چند تا موضوع مرتبط با هم و میخوام مطرح کنم و امیدوارم مدیران و دوستان عزیزم نظراتشون رو بگن
    1
    همه ما میدونیم برای موفقیت در هر کاری باید اصول و علم اون کار رو بدست بیاریم
    حالا بنظر شما آیا علم و دونستن اصول موسیقی برای موفقیت کافیه؟
    اگه کافی نیست پس چه چیز های دیگه ای لازمه؟
    اگه کافیه پس چرا کسانی که شروع کردن کاراشون با بازتاب خوب مردمی مواجه بوده( منظورم کارهای شاد نیست که اغلب مردم گوش میدن)
    ولی در ادامه که علم وآگاهی و دانش اون ها بطبع با مدت زمان فعالیتشون بیشتر شده و همچنین بدست آوردن تجربه ولی بعد از یه مدت کارهایی ازششون میشنویم که اون طراوت و بازتابی که کارهای اولشون داشته رو ندارن
    و اغلب دچار تکرار میشن
    مثل شادمهر و سیاوش قمیشی
    در عین حال یه جوون هایی وارد موسیقی میشن که با وجود سن کم و شاید نبود پختگی لازم کارهای قابل قبولی رو انجام میدن
    مثل گروه امو بند( البته بنظر من)
    2
    در زمان های دور کسانی مثل باخ و بتهوون کارهایی انجام میدن که الا هر وقت از اصول حرف زده میشه اسم این اشخاص برده میشه
    متد و روش این اشخاص میشه اصول و اصل برای آهنگسازی
    مگه این ها چه فاکتورهایی داشتن که حتی با گذشت این همه سال و پیشرفت های سخت افزاری و نرم افزاری باز از اون ها یاد میشه؟
    اگه اون ها مدت زمان طولانی رو صرف موسیقی کردن که خیلی ها هم عمرشون رو برای موسیقی گذاشتن ولی باخ نشدن؟!
    منظور من بر اینه که اونا چه فاکتوری داشتن که باعث موندگاریشون شده؟

    ( شنیدم که بتهوون با کتک پدرش تمرین میکرده و شد بتهوون و علت کریش هم به همین علت بوده)
    3
    وقتی تو ایران از کسایی که کار آهنگسازی و تنظیم انجام میدن سوال میشه که کار کدوم آهنگساز ایرانی رو گوش میدن اغلب میگن
    ما کارهای ایرانی گوش نمیدیم
    و فقط کارای خارجی رو دنبال میکنیم

    (در حال که خودشون هم ایرانی هستن و قطعا بقیه هم همین نظر رو راجع به کارهای اون ها دارن)
    خب سوال اینه
    چرا موزیک خارجی مگه اونا چی دارن که ما نداریم؟؟؟!!
    مگه تو ایران موسیقی قابل شنیدن وجود نداره؟؟
    اگه بگیم اونا سواد و دانش و امکانات دارن..... مجدد برمیگردم به بحث اول
    ( اینو هم بگم من مخالف آهنگ های خارجی نیستم)
    امیدوارم مدیران و دوستان عزیز مرا یاری کنند
    متشکر
     
    • مفید مفید x 1
  12. islammovie

    islammovie عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏2/3/16
    ارسال ها:
    5
    جنسیت:
    مرد
    امتیازات:
    +4 / 0 / -0
    اگر خیلی ساده بخوایم بگیم تنظیم خوب تنظیمی هستش که مصنوعی نباشه. می دونید ، یعنی این که وقتی شما کل اثر رو گوش می کنید حس کنید تنظیم نیومده که صرفا سوراخ های کار رو پر کنه بلکه اومده برای بهتر شنیده شدن همه چیز و ایجاد یک حس واحد و از پراکندگی و از بین رفتن هنر خواننده یا سازها دوری کنه!
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
بارگذاری...