تمرین برای قوی کردن گوش

شروع موضوع توسط mostafa12 ‏19/5/15 در انجمن مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی

تاپیک تمرین برای قوی کردن گوش تالار مفاهیم پایه صوت و تئوری موسیقی در persian-music.org.

  1. mostafa12

    mostafa12 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏16/11/14
    ارسال ها:
    70
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    هیچ :)
    محل سکونت:
    آبادان
    امتیازات:
    +59 / 0 / -0
    سلام دوستان چنین تاپیکی رو ندیدم برای همین گفتم خوبه که بزنم
    به نظرتون چطوری میتونیم گوش موسیقیمون رو قوی کنیم یعنی از روی صدا گام یا آکورد یا نت ......
    رو تشخیص بدیم من خودم تمرین میکنم یک نت رو میتونم تشخیص بدم ولی دوتا نت رو با هم نمیتونم تشخیص بدم کسی میتونه کمک کنه؟؟
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  2. Farhad76

    Farhad76 عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏31/1/14
    ارسال ها:
    264
    جنسیت:
    مرد
    شغل :
    آچار فرانسه
    محل سکونت:
    Shiraz
    امتیازات:
    +232 / 1 / -0
    نرم افزار:
    FLstudio, StudioOne
    دوستان استاتید محترم این مورد مشکل بنده هم هست واقعا باید چکار کرد تا گوش موسیقی رو ترجیحا >>بدون کلاس<< رفتن قوی کرد؟؟
     
  3. Great_B

    Great_B عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏13/5/14
    ارسال ها:
    290
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    اهواز
    امتیازات:
    +409 / 0 / -0
    البته اینکه میگید اساتید معلومه منو خطاب نکردید .اما منم نظرمو میگم

    ببینید برای تقویت گوش موسیقایی بازهم باید دونست که کاری که ازش میخوایم چیه. تشخیص گام کار بسیار مشکلی هست. با مدت ها نواختن گام های مینور و ماژور و البته زیرشاخه های اون(فریژین و ..) به حال و هوای کلی گام آشنایی پیدا میکنید(هم از لحاظ فواصل و هم همین حال و هوا).بعد با تمرین بیشتر موفق به پیدا کردن نوت تونیک گام میشید و میتونید تا حدودی تشخیص بدید.(که این فرآیند کلی طول میکشه)و البته همش به شنیدن زیاد و تجربه زیادتر بستگی داره
    مثال بزنم. شما وقتی گیتار اسپانیش رو میشنوید میدونید که صدایی که میاد صدای گیتار اسپانیش فلامنکو هست.خوب این دانش از کجا اومده؟! گامی که بیشتر از همه شناخته شده هست و حال و هوای اسپانیش فلامنکو رو داره (که البته کلمه گام رو نمیشه به کار برد.بلکه کلمه مد صحیح تر هست) فریژین phrygian هست. حالا اگر دقت بیشتری کنید میتونید نت تونیک رو هم در بیارید (که یکمی سخت تر از مرحله اول هست). بفرمایید. حالا شما میدونید دارن (مثلا") فریژین سل رو میزنن.
    البته توی قطعات شما نیاز به کمک کیبورد هم دارید.قطعه یکمی با یک ملودی ساده متفاوت هست.(از اونجایی که از قابلیت های چند صدایی استفاده میکنه)البته قطعاتی هستن که فقط توی یک گام نیستن و گامشون هم عوض میشه
    همین اتفاق برای گام مینور و مد ها و گام های دیگه هم میوفته.که در اثر گوش کردن قطعات به مقدار زیاد این توانایی بوجود میاد.

    در کل چیزی نیست که با یک روش بدست بیاد. خیلی ها بطور مادرزادی توانایی بالایی دارن (که البته باید روش کار بشه). در کل هرکس به یک نوع به این توانایی میرسه و نمیشه فقط یک روش رو براش درنظر گرفت.

    همینجاست که بنده میگم کسی که میخواد گوش قوی پیدا کنه باید سلفژ رو شروع کنه و با کیبورد سروکله بزنه و تلاش کنه با نت ها و فواصل و جاذبه ها آشنایی پیدا کنه.همه اینها کمک میکنن

    من از آنچه که برای خودم اتفاق افتاده میگم. من سه تار ساز تخصصیم هست. سه تار سازی هست که شما برای نواختن بسیاری از قطعات و البته کوک کردن خود ساز مجبور هستید بوسیله گوش اینکار رو انجام بدید.چرا که نت خیلی از قطعات در دسترس شما نیست. و البته کوکی که انجام میشه هم ذره ای با کوک تیونر فرق داره. من با دوره نسبتا" کوتاه و فشرده ای که رفتم (و البته با توانایی هایی که با گذروندن دوره موسیقی کودک در سالهای پیش ترش داشتم) خیلی پیشرفت کردم. الآن هم کلیت نیازی که دارم برطرف شده.البته توی موسیقی غربی که الآن واردش شدم همچنان دارم تلاش میکنم تا بتونم با اینور هم همینکار رو بکنم(که البته توی مدت کم پیشرفت خیلی زیادی داشتم بخاطر این پیشزمینه ها).

    البته اضافه میکنم برای کورد ها شما نیاز به اطلاعاتی راجب چگونگی بوجود اومدن این کوردها دارید (پس بهتره تئوریتون از شناسایی گام و فواصل خالی قویتر باشه)

    نمیخوام دلسردتون کنم. اما درآوردن گام قطعات!!(که درواقع یک گام هم نیست) کاری نیست که همینجوری انجامش بدید. برای همین بیشتر انتظاری که دارید روی ملودی خالی باشه.

    امیدوارم کمک کرده باشم.
    موفق باشید
     
    آخرین ویرایش: ‏19/5/15
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
بارگذاری...