تلاقی محسوس/هارمونی

matinmk

عضو سایت
8/6/17
11
0
1
22
کرج
درود دوستان
توی کتاب هارمونی والتر پیستون نوشته تکرار نت محسوس ممنوع است. آیا تکرار نت محسوس به معنی تکرار برای چهاربخشی کردن آکورد هست یا تکرار نت در آکورد بعدی؟
 

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
786
1,068
93
تهران
Instagram.com
درود دوستان
توی کتاب هارمونی والتر پیستون نوشته تکرار نت محسوس ممنوع است. آیا تکرار نت محسوس به معنی تکرار برای چهاربخشی کردن آکورد هست یا تکرار نت در آکورد بعدی؟
سلام. منظور دوبل کردن(تکرار در چهاربخشی کردن) میباشد. چون همونطورکه مسلما میدونی محسوس گرایش شدیدی به حل شدن به تونیک گام داره، اگه در دو بخش تکرار شده باشه مجبور هستید دوتاش رو به تونیک حل کنید که اکتاو موازی و پی در پی اتفاق میفته.
در مورد تکرار در اکورد بعدی، منظورتون دقیقا چیه؟ اول اینکه محسوس باید حتما در همون بخشی که ظاهر شده حل بشه و نمیتونید در اکورد بعدی محسوس رو به بخش دیگه ای منتقل کنی و حل کنی(مگر اینکه تکرار آکورد اتفاق افتاده باشه). و نکته ی دیگه ای که باید مدنظر داشته باشی اینه که محسوس رو نباید زیاد از حد کش بدی و حلش رو خیلی زیاد به تعویق بندازی.
توضیحات جزئی تری میشه داد ولی مطلب طولانی میشه...
 
  • تشکر
واکنش‌ها: matinmk

matinmk

عضو سایت
8/6/17
11
0
1
22
کرج
سلام. منظور دوبل کردن(تکرار در چهاربخشی کردن) میباشد. چون همونطورکه مسلما میدونی محسوس گرایش شدیدی به حل شدن به تونیک گام داره، اگه در دو بخش تکرار شده باشه مجبور هستید دوتاش رو به تونیک حل کنید که اکتاو موازی و پی در پی اتفاق میفته.
در مورد تکرار در اکورد بعدی، منظورتون دقیقا چیه؟ اول اینکه محسوس باید حتما در همون بخشی که ظاهر شده حل بشه و نمیتونید در اکورد بعدی محسوس رو به بخش دیگه ای منتقل کنی و حل کنی(مگر اینکه تکرار آکورد اتفاق افتاده باشه). و نکته ی دیگه ای که باید مدنظر داشته باشی اینه که محسوس رو نباید زیاد از حد کش بدی و حلش رو خیلی زیاد به تعویق بندازی.
توضیحات جزئی تری میشه داد ولی مطلب طولانی میشه...
ممنونم از راهنماییتون
یعنی توی گام مینور طبیعی من میتونم آکورد درجه هفتم رو به درجه پنجم وصل کنم و بعد به درجه اول حل کنم؟ به این صورت VII - V - I

و اینکه اگر توی آکورد درجه محسوس بخوایم نتی رو دوتایی کنیم باید سوم آکورد باشه یا پنجم آکورد؟
 
آخرین ویرایش:

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
24/2/16
786
1,068
93
تهران
Instagram.com
یعنی توی گام مینور طبیعی من میتونم آکورد درجه هفتم رو به درجه پنجم وصل کنم و بعد به درجه اول حل کنم؟ به این صورت VII - V - I
ببین اگه بخوای به روش فونکسیونل نگاه کنی بهتر اینه که اول سرگروه هر گروه رو بیاری سپس همگروهیش. یعنی مثلا یه سری آکوردهای گام، گروه پایه هستند که سرگروهش اکورد تونیک هست. گروه سابدومینانت سرگروهش خود سابدومینانت هست. و اینکه VII و V گروه دومینانت محسوب میشن که بهتره اول V ظاهر بشه. اما خب نه اینکه برعکسش خلاف باشه!
خب شما میتونی V یا VII رو بعنوان گروه دومینانت استفاده کنی و به تونیک برسی. و وقتی از V7 استفاده کنی در واقع داری ترکیب این دوتا رو استفاده میکنی. یعنی V+VII=V7
حالا بنظرمن اگه بیای اول VII رو استفاده کنی و سپس V رو بیاری، در واقع داری از نظر شنیداری V7 رو میسازی اما نت پایه اکورد V7 رو با تاخیر به گوش شنونده میرسونی.
امیدوارم توضیحم واضح بوده باشه

و اینکه اگر توی آکورد درجه محسوس بخوایم نتی رو دوتایی کنیم باید سوم آکورد باشه یا پنجم آکورد؟
مسلما باید سوم اکورد باشه. چون پنجم اکورد(نسبت به پایه) داره پنجم کاسته(یا معکوسش چهارم افزوده) تولید میکنه و اگه بخوای پنجم رو دوبل کنی با دوتا پنجم کاسته یا (دوتا چهارم افزوده)یا(یک پنجم کاسته+یک چهارم افزوده) روبرو میشی.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: pe32_64 و matinmk
22/3/20
2
0
1
سلام دوستان یک سوال داشتم . اگر محسوس دوبل بشه و یکی از این دو ، در صداهای میانی باشه (التو یا تنور) با حل استثنایی به سمت پایین نمیشه از اکتاو موازی جلوگیری کرد و توجیهش کرد؟
 

Mohammad1772

عضو سایت
1/1/17
190
141
43
63
مشهد
سلام دوستان یک سوال داشتم . اگر محسوس دوبل بشه و یکی از این دو ، در صداهای میانی باشه (التو یا تنور) با حل استثنایی به سمت پایین نمیشه از اکتاو موازی جلوگیری کرد و توجیهش کرد؟
نه عزیز دلم این چیزی که شما می گی اصلا قابل انجام نیست
شما چطور می خوای محسوس رو تکرار کنی بعد اون رو طوری وصل کنی که اکتاو موازی اتفاق نیوفته ...با توجه به اینکه محسوس حتما باید به تونیک وصل بشه
 
22/3/20
2
0
1
نه عزیز دلم این چیزی که شما می گی اصلا قابل انجام نیست
شما چطور می خوای محسوس رو تکرار کنی بعد اون رو طوری وصل کنی که اکتاو موازی اتفاق نیوفته ...با توجه به اینکه محسوس حتما باید به تونیک وصل بشه
ممنونم از پاسختون عزیز . منظورم این بود که یکی از محسوس ها رو به تنیک و دومی رو به پایین حل کنیم (پنجم آکورد تونیک .) در کتاب گفته شده اگر نت محسوس در صدایی میانی باشد امکانش هست به تونیک حل نکنیم .
 

فایل های ضمیمه