تكنيك نت بالا خوندن

hessamps3

عضو سایت
21/10/15
9
2
3
26
سلام ، يه سوال داشتم اگر كسي ميدونه ممنون ميشم جواب بده
يه تكنيكي تو خوانندگي هستش كه خارجيا زياد ازش استفاده ميكنن تو ايراني ها هم كاميار زياد اينكار ميكنه كه صداشو نازك ميكنه تو گام بالاتر ميخونه اما در واقع صدا حالت مصنوعي داره ، كسي اسم اين تكنيكو ميدونه ؟
تكنيك فوسه خواني منظورم نيست ، يه مدل ديگه س
 

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,466
8,790
113
53
.
سلام ، يه سوال داشتم اگر كسي ميدونه ممنون ميشم جواب بده
يه تكنيكي تو خوانندگي هستش كه خارجيا زياد ازش استفاده ميكنن تو ايراني ها هم كاميار زياد اينكار ميكنه كه صداشو نازك ميكنه تو گام بالاتر ميخونه اما در واقع صدا حالت مصنوعي داره ، كسي اسم اين تكنيكو ميدونه ؟
تكنيك فوسه خواني منظورم نيست ، يه مدل ديگه س
خیلی آسونه که برای تفهیم سوالت یه نمونه صدایی که شنیدی رو شر کنی و یا یه قطعه از همون خارجی که میگی معرفی کنی تا ما با "شنیدن" متوجه منظور تو بشیم، نه با توضیحی که میدی! صدا شنیدنیه، نه حرف زدنی.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: stefan, Yo3fM و majdodin

hessamps3

عضو سایت
21/10/15
9
2
3
26
خیلی آسونه که برای تفهیم سوالت یه نمونه صدایی که شنیدی رو شر کنی و یا یه قطعه از همون خارجی که میگی معرفی کنی تا ما با "شنیدن" متوجه منظور تو بشیم، نه با توضیحی که میدی! صدا شنیدنیه، نه حرف زدنی.
یه نمونه خارجی و ایرانیشو گذاشتم آقا فرهود
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
 

Yo3fM

هنرمند
کاربر با تجربه
عضو سایت
24/2/16
678
939
93
سلام ، يه سوال داشتم اگر كسي ميدونه ممنون ميشم جواب بده
يه تكنيكي تو خوانندگي هستش كه خارجيا زياد ازش استفاده ميكنن تو ايراني ها هم كاميار زياد اينكار ميكنه كه صداشو نازك ميكنه تو گام بالاتر ميخونه اما در واقع صدا حالت مصنوعي داره ، كسي اسم اين تكنيكو ميدونه ؟
تكنيك فوسه خواني منظورم نيست ، يه مدل ديگه س
سلام عزیز.
این گام بالاتر و پایینتر اصطلاح درستی نیست که بین مردم ایران باب شده، بهتره حداقل در یک سایت تخصصی موسیقی و افراد موزیسین اینطور صحبت نشه. آیا اون قسمت گام ش یا بطور دقیقتر تنالیته ش متفاوت بود با قسمت دیگه؟ که میگی گام بالاتر؟ و اینکه الان من ازت میپرسم گام ر مینور بالاتره یا سل مینور؟! هر کدوم میتونه بالاتر یا پایینتر باشه.
این موردی هم که سوال شما بود بنظرمن صدا رو به سر انتقال میدن که شباهت زیادی به فالستو داره. تخصصیترشو یک متخصص خوانندگی توضیح بده بهتره.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ayaramv

Farhood

Capo del clan
21/12/11
2,466
8,790
113
53
.
یه نمونه خارجی و ایرانیشو گذاشتم آقا فرهود
برای مشاهده لینک‌ها لطفا ورود یا ثبت نام کنید
این نمونه که گذاشتی در مورد "خوندن در گام بالاتر" نیست! همونطور که دوستمون Yo3fM هم اشاره کرد، وقتی میگیم "گام بالاتر" یعنی کل ملودی رو که مثلاً روی دوماژور بوده و با نُت دو هم شروع میشده، بیایم روی می ماژور بخونیم و با نُت میِ دوپرده بالاتر شروع کنیم (مثلاً). این چیزی که منظورت هست، استفاده از نُت های بالا (High Notes) در ملودی هست.
فکر نمیکنم اسم خاصی داشته باشه. چون "تکنیک" محسوب نمیشه. این به توانایی ووکالیست مربوطه که بتونه رنج بالا رو اجرا بکنه یا نه. سَم اسمیت، کانر مِینارد (همون که نمونه اونو شر کردی)، برونو مارس، و از قدیمی ها فرِدی مرکوری، بری گیب، استیوی واندر و یا خود مایکل جکسون توان اجرای نُت های بالا رو داشتند و خوب هم اجرا میکردند.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ayaramv و pe32_64

m--s

عضو سایت
23/11/16
86
84
18
سلام ، يه سوال داشتم اگر كسي ميدونه ممنون ميشم جواب بده
يه تكنيكي تو خوانندگي هستش كه خارجيا زياد ازش استفاده ميكنن تو ايراني ها هم كاميار زياد اينكار ميكنه كه صداشو نازك ميكنه تو گام بالاتر ميخونه اما در واقع صدا حالت مصنوعي داره ، كسي اسم اين تكنيكو ميدونه ؟
تكنيك فوسه خواني منظورم نيست ، يه مدل ديگه س
منظورت head voice نیست؟
 

hessamps3

عضو سایت
21/10/15
9
2
3
26
سلام عزیز.
این گام بالاتر و پایینتر اصطلاح درستی نیست که بین مردم ایران باب شده، بهتره حداقل در یک سایت تخصصی موسیقی و افراد موزیسین اینطور صحبت نشه. آیا اون قسمت گام ش یا بطور دقیقتر تنالیته ش متفاوت بود با قسمت دیگه؟ که میگی گام بالاتر؟ و اینکه الان من ازت میپرسم گام ر مینور بالاتره یا سل مینور؟! هر کدوم میتونه بالاتر یا پایینتر باشه.
این موردی هم که سوال شما بود بنظرمن صدا رو به سر انتقال میدن که شباهت زیادی به فالستو داره. تخصصیترشو یک متخصص خوانندگی توضیح بده بهتره.
درود ، من منظورم این بود انگار یه اکتاو بالاتر داره میخونه ، منظورمو رو درست نرسوندم رفیق ، اره فکر کنم همون Head Voice میشه ، آخه یه دفعه یکی یه اصطلاحی به من میگفت ، دنباله اون بودم ، خیلی ممنون
[doublepost=1527442878,1527442738][/doublepost]
این نمونه که گذاشتی در مورد "خوندن در گام بالاتر" نیست! همونطور که دوستمون Yo3fM هم اشاره کرد، وقتی میگیم "گام بالاتر" یعنی کل ملودی رو که مثلاً روی دوماژور بوده و با نُت دو هم شروع میشده، بیایم روی می ماژور بخونیم و با نُت میِ دوپرده بالاتر شروع کنیم (مثلاً). این چیزی که منظورت هست، استفاده از نُت های بالا (High Notes) در ملودی هست.
فکر نمیکنم اسم خاصی داشته باشه. چون "تکنیک" محسوب نمیشه. این به توانایی ووکالیست مربوطه که بتونه رنج بالا رو اجرا بکنه یا نه. سَم اسمیت، کانر مِینارد (همون که نمونه اونو شر کردی)، برونو مارس، و از قدیمی ها فرِدی مرکوری، بری گیب، استیوی واندر و یا خود مایکل جکسون توان اجرای نُت های بالا رو داشتند و خوب هم اجرا میکردند.
ممنون آقا فرهود ، من ارادته خاصی به شما دارم :kiss-83: ماشالا همه چیه موزیکو میدونی ، خدا حفظت کنه
[doublepost=1527442910][/doublepost]
منظورت head voice نیست؟
آره داداش همینه اما یه اصطلاحه دیگه ای هم انگار داره
 
  • عالیه!
واکنش‌ها: Farhood

ayaramv

عضو سایت
25/5/18
80
93
18
یه صدای سرداریم،یه فالستو،یا بالا خوندن طبیعی،یه بالاخوندن مصنوعی.....این صداهایی که شما گذاشتین فالستو و سر نبودن...خواننده هم صدای طبیعی خودش نبود....شما اگه سلفژ کانتاتی کار کرده باشین (کتاب پوزولی هر جفتش)میدونین که بعضی صداهارو هر کسی نمیتونه در بیاره..با تمرین میشه وسعت رو افزایش داد ولی تا حدی.!!!...برای همین از صدای مصنوعی(تاکید میکنم فالستو و سر نه)استفاده میکنن....هم برای بالا خوندن و هم برای پایین خوندن..تکنیکی نیست که به یه خواننده بگن اینجارو اینجوری بخون..هر جا صدا نکشه میره تو صدای مصنوعی...روش کامل رو هم تو متن نمیشه گفت و فقط بگم که برای نت های بم اجرا کردن که تو صدا نیست ،گردن روبه پایین خم میشه ،بخش زیادی از گلو بسته میشه(مثل حالت خفگی)، لب ها حالتی تقریبا غنچه مانند میگیرن،زبان همین طور که به دندان ها چسبیده به سق یا قسمت بالایی دهان نزدیک میشه و هوای صدا رو بیشتر میکنیم تا این نت های بم اجرا بشه
برای نت های زیر مثل همیین فایلی که گذاشتین،زبان با سق دهان نزدیک میشه و به ته حلق میره..صدا وارد بینی میشه ،عضلات دو طرف گردن سفت میشه و گردن حالت کشیده پیدا میکنه، دهان باز میشه(معمولا تاجایی باز میکنن و از یه نتی به بالا تر شرئع به کنن به بسته کردن دهان)اینطور میتونیم اجرا کنیم
بازم بگم با نوشتن نمیشه گفت
آثار پاواروتی و پلاسیندو دومینگو رو میتونین گوش کنین و ببینین،
[doublepost=1528050765,1528044460][/doublepost]
یه صدای سرداریم،یه فالستو،یه بالا خوندن طبیعی،یه بالاخوندن مصنوعی.....این صداهایی که شما گذاشتین فالستو و سر نبودن...خواننده هم صدای طبیعی خودش نبود....شما اگه سلفژ کانتاتی کار کرده باشین (کتاب پوزولی هر جفتش)میدونین که بعضی صداهارو هر کسی نمیتونه در بیاره..با تمرین میشه وسعت رو افزایش داد ولی تا حدی.!!!...برای همین از صدای مصنوعی(تاکید میکنم فالستو و سر نه)استفاده میکنن....هم برای بالا خوندن و هم برای پایین خوندن..تکنیکی نیست که به یه خواننده بگن اینجارو اینجوری بخون..هر جا صدا نکشه میره تو صدای مصنوعی...روش کامل رو هم تو متن نمیشه گفت و فقط بگم که برای نت های بم اجرا کردن که تو صدا نیست ،گردن روبه پایین خم میشه ،بخش زیادی از گلو بسته میشه(مثل حالت خفگی)، لب ها حالتی تقریبا غنچه مانند میگیرن،زبان همین طور که به دندان ها چسبیده به سق یا قسمت بالایی دهان نزدیک میشه و هوای صدا رو بیشتر میکنیم تا این نت های بم اجرا بشه
برای نت های زیر مثل همیین فایلی که گذاشتین،زبان با سق دهان نزدیک میشه و به ته حلق میره..صدا وارد بینی میشه ،عضلات دو طرف گردن سفت میشه و گردن حالت کشیده پیدا میکنه، دهان باز میشه(معمولا تاجایی باز میکنن و از یه نتی به بالا تر شرئع به کنن به بسته کردن دهان)اینطور میتونیم اجرا کنیم
بازم بگم با نوشتن نمیشه گفت
آثار پاواروتی و پلاسیندو دومینگو رو میتونین گوش کنین و ببینین،
 

فایل های ضمیمه

  • تشکر
واکنش‌ها: Soheil Monfared و stefan

Mahaam Farhang

Recording Artist
هنرمند
عضو سایت
21/9/09
184
157
43
تهران
یه صدای سرداریم،یه فالستو،یا بالا خوندن طبیعی،یه بالاخوندن مصنوعی.....این صداهایی که شما گذاشتین فالستو و سر نبودن...خواننده هم صدای طبیعی خودش نبود....شما اگه سلفژ کانتاتی کار کرده باشین (کتاب پوزولی هر جفتش)میدونین که بعضی صداهارو هر کسی نمیتونه در بیاره..با تمرین میشه وسعت رو افزایش داد ولی تا حدی.!!!...برای همین از صدای مصنوعی(تاکید میکنم فالستو و سر نه)استفاده میکنن....هم برای بالا خوندن و هم برای پایین خوندن..تکنیکی نیست که به یه خواننده بگن اینجارو اینجوری بخون..هر جا صدا نکشه میره تو صدای مصنوعی...روش کامل رو هم تو متن نمیشه گفت و فقط بگم که برای نت های بم اجرا کردن که تو صدا نیست ،گردن روبه پایین خم میشه ،بخش زیادی از گلو بسته میشه(مثل حالت خفگی)، لب ها حالتی تقریبا غنچه مانند میگیرن،زبان همین طور که به دندان ها چسبیده به سق یا قسمت بالایی دهان نزدیک میشه و هوای صدا رو بیشتر میکنیم تا این نت های بم اجرا بشه
برای نت های زیر مثل همیین فایلی که گذاشتین،زبان با سق دهان نزدیک میشه و به ته حلق میره..صدا وارد بینی میشه ،عضلات دو طرف گردن سفت میشه و گردن حالت کشیده پیدا میکنه، دهان باز میشه(معمولا تاجایی باز میکنن و از یه نتی به بالا تر شرئع به کنن به بسته کردن دهان)اینطور میتونیم اجرا کنیم
بازم بگم با نوشتن نمیشه گفت
آثار پاواروتی و پلاسیندو دومینگو رو میتونین گوش کنین و ببینین،
[doublepost=1528050765,1528044460][/doublepost]
صدایی که دوستمون گذاشته لایت میکسه . این فرمایشات شما رو بنده که متوجه نشدم چیه!! هیچ جا هم نشنیدم و نخوندم کسی بگه یه صدای مصنوعی وجود داره که بعضیا فقط میتونن اجراش کنن!!!
 

ayaramv

عضو سایت
25/5/18
80
93
18
صدایی که دوستمون گذاشته لایت میکسه . این فرمایشات شما رو بنده که متوجه نشدم چیه!! هیچ جا هم نشنیدم و نخوندم کسی بگه یه صدای مصنوعی وجود داره که بعضیا فقط میتونن اجراش کنن!!!
سلام دوست عزیز
من نگفتم بعصی ها میتونن اجرا کنن
این تاپیک مال چند وقت پیشه یادم نیست موسیقی که گداشتن چی بود الانم نمیدونم چرا باز نمیشه..فکر نکنم سبک کلاسیکال بود..
اون چیزی که من گفتم رو از خودم در نیاوردم که به منم گفتن
فکر کنم تو همین تاپیک یه نمونه از پاواروتی هم گذاشتم..حالا اگه بازم داشته باشم میزارم.
همونطور که گفتم صدای سر و فالستو دو تکنیکه که بعصی جا ها باید خونده بشه اما این صدای مصنوعی تکنیک نیست بلکه راهی برای گسترش اندک محدوده ی صوتیه...
اگه مثلا کسی محدوده ی صوتیش تا نت دو اکتاو ۵ باشه یا هر نتی وقتی ر بالاتر رو میخونه صدا خش دار میشه ..برای جلوگیری از این از این کار استفاده میکنم..بانوشته هم نمیشه گفت چجوری..تو سلفژ خیلی استفاده میشه ولی تو قطعات اوازی هم به کار میبرن اما نه خیلی..خواننده ها سعی میکنن تو محدوده ی صوتی خودشون باشن نه بالا تر و نه پایین تر
 
  • تشکر
واکنش‌ها: stefan و Soheil Monfared

stefan

عضو سایت
10/4/10
246
341
63
سلام دوست عزیز
من نگفتم بعصی ها میتونن اجرا کنن
این تاپیک مال چند وقت پیشه یادم نیست موسیقی که گداشتن چی بود الانم نمیدونم چرا باز نمیشه..فکر نکنم سبک کلاسیکال بود..
اون چیزی که من گفتم رو از خودم در نیاوردم که به منم گفتن
فکر کنم تو همین تاپیک یه نمونه از پاواروتی هم گذاشتم..حالا اگه بازم داشته باشم میزارم.
همونطور که گفتم صدای سر و فالستو دو تکنیکه که بعصی جا ها باید خونده بشه اما این صدای مصنوعی تکنیک نیست بلکه راهی برای گسترش اندک محدوده ی صوتیه...
اگه مثلا کسی محدوده ی صوتیش تا نت دو اکتاو ۵ باشه یا هر نتی وقتی ر بالاتر رو میخونه صدا خش دار میشه ..برای جلوگیری از این از این کار استفاده میکنم..بانوشته هم نمیشه گفت چجوری..تو سلفژ خیلی استفاده میشه ولی تو قطعات اوازی هم به کار میبرن اما نه خیلی..خواننده ها سعی میکنن تو محدوده ی صوتی خودشون باشن نه بالا تر و نه پایین تر
@ayaramv منم تو سلفژ همین هایی رو که گفته بودی رو از استادم میشنیدم.نحوه ی اجرا و همینطور وسعت صدا که هر کسی یه وسعت صدایی تو آواز خوندن داره...یه کلیپ هم از همایون شجریان دیدم که ایشون هم از همین اصطلاحات و نحوه ی اجراش استفاده میکرد.مثلا صدای سر و تحریر و غلط زدن میگفت.
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ayaramv

Mahaam Farhang

Recording Artist
هنرمند
عضو سایت
21/9/09
184
157
43
تهران
دوستان عزیز.. سلفژر ارتباط چندانی با خوانندگی نداره .. اگه دنبال خوندن هستید باید آموزش صداسازی ببینید و پیش مربی صدا (vocal coach) برید. هرچند سلفژ و آموزش ابتدایی موسیقی و نوازندگی میتونه کمک مفیدی باشه, صداسازیه که بهتون یاد میده چطور باید بخونید. تکنیک خوانندگی به طور کامل یه ورزش به حساب میاد و شما وقتی به چشم ورزش به موضوع نگاه میکنید تازه متوجه میشید که موضوع تا چه حد جدیه و تا چه اندازه ممسارت لازم داره.
 
  • عالیه!
واکنش‌ها: ayaramv

stefan

عضو سایت
10/4/10
246
341
63
تا حدودی خودت داری میگی...ولی نمیدونم چرا اخر سر راحت از کنار مبحث سلفژ رد میشی...آدم تا کلاس اول رو نگذرونه که نمیتونه پزشک یا مهندس بشه!سلفژ برای تمام زمینه های موسیقی لازم هست.هم اطلاعات لازم تئوری رو بالا میبره و هم روی نوازندگی تاثیر داره و هم به خصوص روی آواز تاثیر بیشتر داره. به خصوص مبحث کانتاتی.که برای آواز واقعا لازم هست که خواننده فالش نخونه...
یه سوال ؟ اگه خواننده ای رنگ صداش خیلی خوب باشه(درست مثل همین خواننده هایی که یه اسمی با پیشوند و پسوند بَند مَند دارند) ولی کل موزیک رو تو کنسرت فالش بخونن..بازم به نظرت صداسازی واجب تر هست یا سلفژ؟
سلفژ حتی برای عموم مردم هم لازم هست.حداقل وقتی تو کنسرت میخوان قسمتی رو با خواننده بخونند گند نزنن به کنسرتش:sorry-21:
 
  • تشکر
واکنش‌ها: ayaramv

Mahaam Farhang

Recording Artist
هنرمند
عضو سایت
21/9/09
184
157
43
تهران
تا حدودی خودت داری میگی...ولی نمیدونم چرا اخر سر راحت از کنار مبحث سلفژ رد میشی...آدم تا کلاس اول رو نگذرونه که نمیتونه پزشک یا مهندس بشه!سلفژ برای تمام زمینه های موسیقی لازم هست.هم اطلاعات لازم تئوری رو بالا میبره و هم روی نوازندگی تاثیر داره و هم به خصوص روی آواز تاثیر بیشتر داره. به خصوص مبحث کانتاتی.که برای آواز واقعا لازم هست که خواننده فالش نخونه...
یه سوال ؟ اگه خواننده ای رنگ صداش خیلی خوب باشه(درست مثل همین خواننده هایی که یه اسمی با پیشوند و پسوند بَند مَند دارند) ولی کل موزیک رو تو کنسرت فالش بخونن..بازم به نظرت صداسازی واجب تر هست یا سلفژ؟
سلفژ حتی برای عموم مردم هم لازم هست.حداقل وقتی تو کنسرت میخوان قسمتی رو با خواننده بخونند گند نزنن به کنسرتش:sorry-21:
چرا فکر میکنید در صداسازی آموزشی برای ژوست خوندن و کوک شدن صدا وجود نداره!؟ تشریف ببرید یوتیوب این جمله رو سرچ کنید (?how can i sing in tune). ببینید ویدیوهای سلفژ میاد بالا یا صداسازی! دوست عزیز.. سلفژ چیزِ مجزاییه از خوانندگی .. لطفا این رو بپذیرید.