تقدیر

شروع موضوع توسط zohal ‏15/6/12 در انجمن اشعار کاربران

تاپیک تقدیر تالار اشعار کاربران در persian-music.org.

  1. zohal

    zohal عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏15/6/12
    ارسال ها:
    21
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +38 / 0 / -0
    نرم افزار:
    اگر تلخم؛ اگر سردم
    اگر همسان شبگردم
    برای داشتنت عشقم
    از این دنیا سفر کردم
    تو شک کردی به احساسم
    از این کارت پشیمونی؟
    به تو گفتم که بد کردی
    خودت هم خوب میدونی
    نگو دیگه که دلتنگی
    نگو دیگه که می خوامت
    هنوزم توی گوشم هست
    صدای سرد و بی حالت
    من از حس خودم دورم
    من از شب گریه بیزارم
    برای عاشقی کردن
    من از دنیا گله دارم
    چه شبها که خیال تو
    منو رو بال رویا برد
    ندوستم همین رویا
    منو از خاطر تو برد
    یه بارم قصمو بشنو
    همیشه حرف تو بوده
    برو دیگه عزیز من
    شاید تقدیرم این بوده
    تو نبض لحظه تلخم
    به مرگ رنگ نفس دادم
    منو عاشق بدون ؛ شاید
    به دنیای تو برگردم
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 11
  2. Omid-Mohebbi

    Omid-Mohebbi تیم مدیریت مدیر کل

    تاریخ عضویت:
    ‏29/5/09
    ارسال ها:
    7,744
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    بندرعباس
    امتیازات:
    +7,799 / 2 / -6
    نرم افزار:
    cubase, sonar
    احسنت بر شما ترانه زیبایی هستش
    البته به جای مناسبش هم منتقل شد.
    ناخودآگاه منو به یاد به این شعر انداخت شاید به دلیل تشابه وزنی اون هستش
    من و حالا نوازش کن.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  3. zohal

    zohal عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏15/6/12
    ارسال ها:
    21
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +38 / 0 / -0
    نرم افزار:
    خیلی ممنونم از ابراز محبتتون
     
  4. kaveh79

    kaveh79 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏6/8/11
    ارسال ها:
    265
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +304 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar, soundforge
    روان بود و بخاطر 8 سیلابی بودن و همینطور قالب چهارپاره مناسب برای آهنگسازی. در بندهای 3 و 5 و 6 و 7 قافیه دچار مشکل شد. به لحاظ مفهومی اگر منسجم تر بود زیباتر هم میشد.

    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  5. Omid-ma

    Omid-ma عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/4/12
    ارسال ها:
    27
    محل سکونت:
    کرج
    امتیازات:
    +8 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, sonar
    کار زیبایی بود..

    کلمات استفاده شده روون و ساده هستن.

    برای همین تو بیت اول فکر میکنم به جای همسان از لغت دیگه ای استفاده بشه بهتره..

    خودت هم خوب میدونی>>وزن رو بهم ریخته..خودت هم اینو میدونی


    تو چند تا بیت هم ردیف رو قافیه فرض کردی.

    موفق باشی.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  6. zohal

    zohal عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏15/6/12
    ارسال ها:
    21
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +38 / 0 / -0
    نرم افزار:

    دوست عزیز خیلی ممنونم از اینکه نظر دادید...استفاده از تجربه دیگران میتونه موفقیت رو تا چندتا قدم به جلو ببره. البته این رو عرض کنم خدمتتون که من فکر میکنم گاهی قافیه ها به ریتم خوندن هم بستگی داره...درست نیست؟؟
    و در جای دیگه منظورتونو از مفهومی منسجم تر متوجه نشدم؛ به نظر شما کجای کار ایراد داره دوست گرامی؟؟
    ممنون

    دوست خوبم امید جان مرسی از لطفت
    شاید حق با شما باشه کلمه همسان لغت مناسبی برای این بیت نیست...به لحاظ روون بودن سایر کلمات؛ ولی خودتون که اینو میدونید جاسازی کلمات مناسب در شعر کار بسیار سختیه و مستلزم اینه که دایره لغتت بسیار زیاد باشه...
    خودت هم خوب میدونی...دراین مصرع تا حد زیادی نوع و ریتم خوندن میتونه بیت رو هم آهنگ کنه؛ البته خودت هم اینو میدونی هم میتونه جانشین خوبی باشه...
    به هر حال خیلی خوشحالم کردی که منو قابل دونستی و شعرم رو مورد نقد قرار دادی...مرسی
     
    آخرین ویرایش توسط یکی از مدیران: ‏16/6/12
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  7. amir_ayyar

    amir_ayyar عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏31/12/11
    ارسال ها:
    40
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +42 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام زهل جان. خسته نباشید. چند تا نکته به ذهنم میرسه که عنوان میکنم امیدوارم جسارت نشه. چون بلاخره چه من و چه شمایی که کار هامون رو اینجا قرار میدیم بیشتر به دنبال نقد شدنشون هستیم ;)
    اول. اینکه شعر با یک حالت کلیشه شروع میشه. کلیشه ی (اگر من اینجوریم). این باعث جذابیت شعر میشه به دلیل اینکه ترانه های بزرگی رو که این کلیشه رو برای ما ایجاد کرده اند رو نا خودآگاه در ذهنمون تداعی میکنه ولی از اصالت کار میکاهه. این استفاده از کلیشه در یکبار دیگه هم در شعر مشاهده میشه اونجا که میگی (نگو ...). انواع دیگه ای از کلیشه: (یه ایکس. یه ایگرگ) و ( ایکس یعنی) و غیره.
    دوم. در جواب دوستی فرموده بودید که قافیه به ریتم خوندن هم بستگی داره. خیر قافیه به ریتم خوندن بستگی نداره. نه در شعر کلاسیک نه در ترانه. استفاده ی شما از ردیف به عنوان قافیه غلط هستش. البته اگر قبل از ردیف قافیه آوایی استفاده میکردید مشکلی در کار نبود. و از این مهم تر اینه که نام ترانه رو از مصرعی برداشتید که این اشتباهد قافیه در اون وجود داره که این خود به هویت ترانه لطمه میزنه و اون اثری که نام ترانه باید بر روی ذهن محاطب بذاره رو نمیذاره.
    سوم. جملات غیر مفهوم و سست معنایی و بیان های غیر متعارف در بین مصراع های کارتون به چشم میخوره. مثلا: (برای عاشقی کردن/ من از دنیا گله دارم). چرا که شما نقش دنیا را در عاشقی کردن خود روشن نکردید. دلیلی ندارن شما برای (عاشقی کردن) از دنیا گله داشته باشید باید از خودتان گله داشته باشید. بلکه میتوانید برای مثلا (برای بن بست کشاندن عشق هایتان) از دنیا گله داشته باشید.
    همین طور آنجا که میگویید (برای داشتن عشقت/ از این دنیا سفر کردم) یک بیان غیر متعارف است که به گوش شنونده ی فارسی زبان خوش نمی آید از لحاظ معنا. اگر منظورتون این باشه که (برای داشتن عشقت مردم)؛ (از این دنیا سفر کردن) بار کلامی (مردم) را نمیرساند. (مردم) در اینجا در اینجا به لطافت (از این دنیا سفر کردم) نیست. خلاصه داستان همان بشین و بفرما و بتمرگ است که بار معنایی مختلفی دارند و به جای همدیگر به کار نمیروند.
    از طزرف دیگر در دو بیتی (چه شبها که خیال تو/منو رو بال رویا برد/ندوستم همین رویا/منو از خاطر تو برد) گسست معنایی وجود داره. تا آخر مصراع دوم زیباست. اما در دو مصرع بعدی حرفتان اینست که: اینکه رویای تو که در سر من بود باعث شد من از یاد تو بروم. که این جمله بیمعناست. چگونه و چرا به سراغ شما آمدن یاد او در شبها میتواند باعث این بود که شما از یاد او بروید؟ احساس میکنم که این مصرع را احساسی گفتید بدون توجه به مفهوم سخنتان. اما اگر هم غیر از این بوده باشد و الگوی مفهومی ای از سرودن این بیت داشتید حلقه ی گمشده ی ازتباطی وجود داشته که آن را ذکر نکرده اید.
    چهارم. بنده هم مثل دوست دیگری که گفته بود استفاده از کلمه ی (همسان) را پیش از شبگرد دوست ندارم. و اساسا ترکیب این کلمه را در این شعر به خصوص با (شبگرد) قشنگ نمیدانم.
    پنجم. در مصرع به (به مرگ رنگ نفس دادم) شما (رنگ) رو که یک هجای کشیده است به جای هجای کوتاه به کار بردید. این کار غلطی نیست ولی از زیبایی ترانه خیلی کم میکند و خواندنش را هم توسط خواننده دشوار تر. چرا که شما نه یک هجای بلند را بلکه یک هجای کشیده را مجبورید کوتاه تلفظ کنید.
    ششم. در دو بیتی آخرتون قافیه ای که به کار بردید (دادم) و (برگردم) تا اونجایی که من میدانم غلط نیست اما به هیچ وجه زیبا نیست و گوش را اذیت میکند. و قانون کلی هم در هنر اینست: اگر به نظرت زیبا نیست غلط است چون باقیه قوانین هم توسط بقیه مردم به همین شکل ایجاد شده است.
    اما یک نکته هم به امید عزیز:
    خودت هم خوب میدونی>>وزن رو بهم ریخته..خودت هم اینو میدونی

    خیر امید جان ان مصرع کاملا درسته از لحاظ وزنی. همون طوری که شما هر هشت هجایی رو به هر ترتیب دنبال بشونی ترانه نمیشه به همین ترتیب هم لزومی نداره که تعداد هجاها همیشه یکسان باشه و گاهی یک یا دو هجا به علت کشیده خوندن بعضی کلمات کم میشه در مصراعی. مثل همین مثال که (خوب) کشیده خوانده میشود و دو هجا به حساب می آید.

    در پایان امیدوارم جسارت بنده رو ببخشید. این مطالب هیچ چیزی از ارزش کار شما کم نمیکنه زهل جان.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 3
  8. zohal

    zohal عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏15/6/12
    ارسال ها:
    21
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +38 / 0 / -0
    نرم افزار:
    امیر جان سلام
    قبل از هر چیز از اینکه قابل دونستید و مطالب بسیار مفیدی رو در اختیارم قرار دادید یک دنیا ممنونم.
    خواندن مفهومی و دقیق همچین متنی مستلزم داشتن تمرکزه به هین خاطر ازش یه پیرینت میگیرم و تمام مطالبش رو با حوصله و دقت میخونم...
    در ضمن خیلی خوشحالم که دوستی دارم که در رسیدن به موفقیت کمکم میکنه...
    همیشه موفق باشید
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  9. Omid-ma

    Omid-ma عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏14/4/12
    ارسال ها:
    27
    محل سکونت:
    کرج
    امتیازات:
    +8 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, flstudio, sonar
    اما یک نکته هم به امید عزیز:
    خودت هم خوب میدونی>>وزن رو بهم ریخته..خودت هم اینو میدونی

    خیر امید جان ان مصرع کاملا درسته از لحاظ وزنی. همون طوری که شما هر هشت هجایی رو به هر ترتیب دنبال بشونی ترانه نمیشه به همین ترتیب هم لزومی نداره که تعداد هجاها همیشه یکسان باشه و گاهی یک یا دو هجا به علت کشیده خوندن بعضی کلمات کم میشه در مصراعی. مثل همین مثال که (خوب) کشیده خوانده میشود و دو هجا به حساب می آید.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------

    سلام امیر جان...اگه از لحاظ دستوری برسی بشه درست.

    اما به غیر از وزن عروضی تو اصول ترانه سرایی یک وزن ظاهری هم وجود داره که بیشتر حول محور ریتم و ملودیک آهنگسازی میچرخه که میتونه رابطه تنگاتنگ و اساسی با اصول ریتم سازی در موزیک داشته باشه و ترانه سراهای نوین امروزی باید این امر رو مد نظر قرار بدن تا به غیر هجا بندی صحیح ترانه از لحاظ وزن ظاهری هم ترانه رو اصول خودش جلو بره.که خود من کاملا به این امر ایمان دارم که اگر ترانه سرایی قوانین دستوری اصول تحریر شعر رو بدونه به هیچ وجه نه از نظر موسیقیایی و نه خود متن ترانه دچار اشتباه و خطا نمیشه و این امر و به وضوح تو نوشته های بزرگان ادب پارسی میشه دید.چون همه اونها به این موازین پایبند بودند.
     
  10. amir_ayyar

    amir_ayyar عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏31/12/11
    ارسال ها:
    40
    محل سکونت:
    Tehran
    امتیازات:
    +42 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام مجدد امید عزیز و مرسی بابت توجهت به پاسخ من.
    مجبورم با حرف شما مخالفت کنم. اساسا عروض در زبان فارسی (و وزن تکیه ای در زبان انگلیسی) برای ایجاد وزن در شعر هستند. وزنی که عروض ایجاد میکنه وزن موسیقیایی هست. این چیزی هم که بنده عرض کردم در مورد کشیده خوندن بعضی واج ها بسیار بسیار عمومیت داره در ترانه ی فارسی. بهتون پیشنهاد میکنم ترانه های آلبوم رگ خواب محسن یگانه رو بنویسید و تعداد هجاهای تک تکشون رو بشمارید. متوجه منظور بنده خواهید شد.
    موفق باشی
     
  11. kaveh79

    kaveh79 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏6/8/11
    ارسال ها:
    265
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +304 / 0 / -0
    نرم افزار:
    cubase, sonar, soundforge
    خواهش میکنم.
    تا جاییکه من میفهمم بعضی نارساییهای وزنی شعر رو میشه کاملا در ریتم موسیقی حل کرد و به این ترتیب اونچه روی کاغذ ممکنه ناموزون بنظر بیاد در موسیقی و کلام خواننده بی نقص بگوش میرسه. اما در مورد قافیه خیر. من موردی رو نمیشناسم که ریتم موسیقی بتونه قافیه رو اصلاح کنه. مگر اینکه متوجه منظورتون نشده باشم.

    اغلب نظراتی که دوستان در تالار ترانه قرار میدن به نقدهای تکنیکی مربوط میشه و بندرت به مفهوم و بار معنایی می پردازه. همین مساله بارها برام این شبهه رو ایجاد کرده که پرداختن به مفاهیم و درونمایه های عاطفی یک شعر ناخواسته به نفوذ در دنیای شخصی افراد منجر میشه و این احتمالا چندان خوشایند نیست. گذشته از این وحدت و انسجام داشتن یا نداشتن یک اثر مقوله ایست نسبی و طرح و نقد این مساله مفصله و حوصله سوز. بنابراین عجالتا انتقادم به مساله انسجام مفهوم رو پس می گیرم.

    موفق باشید.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 2
  12. M19

    M19 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏6/4/10
    ارسال ها:
    363
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +279 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, reason
    سلام. زیبا بود. ولی الهام هایی که میگیرید خیلی مشهوده تو کارتون و تاثیر منفی میذاره. الهام گرفتن خیلی خوبه ، ولی تا جایی که حس تکرار و کپی نده. بارزترینش رو بخوام بگم " به دنیای تو برگردم " هست .
     
  13. zohal

    zohal عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏15/6/12
    ارسال ها:
    21
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +38 / 0 / -0
    نرم افزار:
    دوست عزیز شما دارید اشتباه میکنید...
    تمامش زاییده فکر خودمه واز اینکه شما اینطور فکر کردید می تونم بهتون بگم شاید عین این عبارت رو در ترانه ای شنیده باشید ولی این دلیل بر این نیست که من کپی برداری کردم...جمله نامرسومی و ویژه ای هم نیست که بگید فقط به فکر عده خاصی میرسه..
    دوست خوبم هیچوقت زود قضاوت نکن...
     
  14. M19

    M19 عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏6/4/10
    ارسال ها:
    363
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +279 / 0 / -0
    نرم افزار:
    adobeaudition, cubase, reason
    دوست عزیز من قضاوتی نکردم. نظری که میدم کاملا شخصیه. برای من تا نیمه ی کارتون واقعا زیبا بود ولی کم کم افت احساس کردم. الان دیدم که آقای محبی هم به نوازش اشاره کردن. وقتی عبارتی کاملا به همون شکلی که قبلا استفاده شده مجددا استفاده میشه ، مخاطب رو با تکرار مواجه میکنه و دیگه بحثِ اینکه زاییده ی ذهن جدیدی هست یا نه مطرح نیست.
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  15. Guitar Love

    Guitar Love عضو سایت هنرمند

    تاریخ عضویت:
    ‏2/1/10
    ارسال ها:
    299
    جنسیت:
    مرد
    محل سکونت:
    جایی حوالیه خزان
    امتیازات:
    +255 / 0 / -0
    مرسی از شعر زیباتون نکات رو دوستان گفتن دیگه حرفی نمیمونه
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  16. ali-hami

    ali-hami عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/5/12
    ارسال ها:
    18
    محل سکونت:
    شهرک
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام--خیلی زیبا بود -تبریک میگم - تمایل به همکاری با گروه دارید - راجع به وطن یا امام عصر شعر دارید؟
     
  17. ali-hami

    ali-hami عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏28/5/12
    ارسال ها:
    18
    محل سکونت:
    شهرک
    امتیازات:
    +1 / 0 / -0
    نرم افزار:
    آیا اواسط شعر اینگوری زیباتر نیست ؟
    جه شبها که خیا تو منو روبال رویا برد
    ندونستی همین رویا منو تا صبح شبها (یا فردا) برد
     
    • خوشم اومد خوشم اومد x 1
  18. zohal

    zohal عضو سایت

    تاریخ عضویت:
    ‏15/6/12
    ارسال ها:
    21
    محل سکونت:
    تهران
    امتیازات:
    +38 / 0 / -0
    نرم افزار:
    سلام علی جان
    مرسی از توجه و پیشنهادت
    ولی اگه ناراحت نمیشی باید بگم که من از اون بیت منظور خاصی دارم؛ و اینکه انقدر من تو رویا غرق شده بودم یا به عبارت بهتر رویا آنقدر منو با خودش برده بود که از تو دور شده بودم و باعث شد که از خاطر تو برم...
    موفق باشی
     
بارگذاری...
برخی موضوعات مشابه - تقدیر
  1. mw12345n
    پاسخ ها:
    1
    نمایش ها:
    91
  2. asadiweb
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    199
  3. hossein_tomcat
    پاسخ ها:
    0
    نمایش ها:
    675
  4. محمود فراهانی
    پاسخ ها:
    1
    نمایش ها:
    290
  5. hiphop
    پاسخ ها:
    5
    نمایش ها:
    3,330